Imetysjutut

Miulla on Martuti ihan sama kerttis suojien kanssa! Siis vaikkei nännit rikki oo, niin silti tarttuu tosi ikävän tuntusesti kiinni. Käytettynä ite löysin huutonetistä hyväkuntoisia kestosuojia :) ..-ja siis edullisesti.

Keksinpä muuten tavan helpottaa yöimetyksen aikaista/jälkeistä olotilaa.. varsinki kun on nää helteet. Siis vauvan kanssa nousen sängystä korkeintaan kerran vaihtamaan vaipan jos on tosi paljon pissaa, muuten vaan imetän ja jatketaan unia. Pari yötä sitten olo oli JÄRKYTTÄVÄ. hiki,helle,kuuma ja tietysti imetys vielä päälle. Järkyttävä olo jatku pään särkynä seuraavana päivänä ja olo oli tosi nuutunu. No, hokasinpa sitten et otan juomapullon viereeni yöks, että hörppään aina syötön jälkeen.. TOIMII!!! :grin
 
^ Joo mullakin on vesilasi yöpöydällä, siitä hörpin kans imetysten välillä ja aikanakin, kun mulla on siinä pilli :grin
Meillä on yölläkin vaihdettava vaippa ainakin kerran, kun tuo neiti kakkaa niiiiiin paljon...
 
Mulle opetettiin synnärillä, että yöllä ei vaihdeta vaippoja. Oon noudattanu tuota neuvoa ja kokenu hyväksi. Sitten vasta, ku kakat on alkanu haiseen (kiinteisiin siirryttyä), ni oon vaihtanu vaipat yöllä.
 
Joo en mäkään oo yöllä vaihellu vaippaa, jos nyt ei ihan niskakakat oo ollu. Ihan jo senkin takia et yöllä ei tehä kuin pakolliset, juurikin sen takia et vauva oppii alusta asti et yöllä ei palvella, yöllä nukutaan vain.... Ja hyvin on meillä toiminu toi esikko lopetti oikeestaan yöheräilyt 5kk kohdalla toinen 6kk kohdalla, ja uskon et tuo on vaikuttanu tohon, kun yöllä ei oo palveltu eikä seurusteltu turhia...:)
 
No kai nyt kakkavaippa kannattaa yöllä vaihtaa varsinkin tämmöisillä helteillä. Sehän palaa se pylly tai tulee ihottuma. Ei mulle ainakaan Oysissa oo tuomosta opetettu. Eihän se iso vaiva oo ja vauvallakin mukavampi nukkua.

Ja eihän se mitään seurustelua ole eikä ole pakko valoja tms laittaa, jottei vauva siitä virkisty.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Last edited by a moderator:
Täällä kanssa vaihdetaan yöllä kakkavaippa pois, ja synnärillä neuvottiin niin tekemäänkin :)
 
Joo, mutta kyllhän se muksu siitä virkistyy jonkun verran kun vaippaa ruetaan vaihtaa ja siis meillä on muksut kyllä aika nopeesti oppinu, että kakkiivat vain päivällä, joten sillä ei oo kyllä meillä ainakaan tarttenu ressata tosta yöllä vaipan vaihosta kun ekoina viikkoina...
 
Kestovaipoista en osaa sanoa, mutta kertikset imee sen maitokakan. Jos herkkä iho vauvalla, ni huomaahan sen jos yön jäljiltä punoittaa. Mutta meillä on kestäny iho oikein hyvin. Meillä esikoinen oppi täysille yöunille 4kk-5kk, tän aattelin opettaa 3kk. Ainaki yrittää...

Kaverilla oli vauvan kans semmonen ongelma, että saatto pari tuntia olla yöllä hereillä. Yritin neuvoa, että vain imettää ja laittaa takas sänkyyn, ettei vauva virkisty liikaa. Mutta kaikki vauvat on persoonia. Minä haluan tosiaan opettaa vauvalle, että kolmikuiseksi saa yöllä tissiä/maitoa ja sitte on oltava ilman. Muut hommat joutavat odottaa aamuun. Ja jos vauva ei vaipanvaihdosta virkistykkään, ni minä oon ite niin herkkäuninen, että mulla kyllä katoaa uni jos oon liian kauan pystyssä.
 
Joo en mäkään oo yöllä vaihellu vaippaa, jos nyt ei ihan niskakakat oo ollu. Ihan jo senkin takia et yöllä ei tehä kuin pakolliset, juurikin sen takia et vauva oppii alusta asti et yöllä ei palvella, yöllä nukutaan vain.... Ja hyvin on meillä toiminu toi esikko lopetti oikeestaan yöheräilyt 5kk kohdalla toinen 6kk kohdalla, ja uskon et tuo on vaikuttanu tohon, kun yöllä ei oo palveltu eikä seurusteltu turhia...:)

Siis esikoisen aikaanhan painotettiin saikulla, et yöllä ei mitään muuta kuin imetys, ei siis hoitohommia. nyt katoin huuli pyöreenä kun hoitaja tuli yöllä herättämään "pitäis syöttää", no mie ottamaan imetysasentoa niin hoitaja toteaa "ai mie vaihdan vaipan?" "ööö,no jos koet tarpeelliseks" :eek:
En siis todellakaan miekään aiheuta mitään ylimääräistä häslinkiä yöaikaan, mut tyttö on miljoonasti tyytyväisempi kuivaan vaippaan.
En tiiä mikä kerttis imee maitokakan, meillä ei ainakaan liberot... :wink
 
nyt tuli heti huono omatunto sarkastisesta heitosta, meinasin vaan et itse lukeudun niihin, jotka ei anna vauvan olla ees maitokakoissaan yön läpi, ihan jo siks et se on miun mielestä irstasta. pikkupierut tavaran kanssa ei oo haitannu mut kyl ennen imetystä käyn kunnon kakat vaihtamassa pois...
 
Meillä kans rähistään jos on kakka housussa, ei rauhoitu tyttö ilman vaipan vaihtoa, hienohelma :oops:
 
Kyllä se 3kk kuulostaa aika pieneltä vielä olemaan yön ilman syöttöä, jos ei kiinteitäkään vielä päivällä mene. Toki nyt ilmeisesti kiinteiden aloitusta ollaan aikaistamassa, kun vaikuttaa vissin allergioita lisäävästi kun liian pitkään menee pelkällä maidolla. Mutta voi vauvalla olla nälkä vielä tuossa iässä yöllä, mutta kaikkihan toki ovat yksilöitä ja toinen voi nukkua alusta asti 8h unet, kun toinen syö 2h välein, joilloin oman jaksamisen kannalta yösyöttöjä voi ainakin vähentää.

Esikoiselle pidettiin unikoulu n.6kk iässä, kun oli selvää ettei yöllä enää evästä tarvi. Ja ehkä nyt toisen kanssa on vielä enemmän semmonen "mennään tilanteen mukaan fiilis". Kerran ne vaan vauvoja on :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mä en oo ajatellutkaan, että yöllä en kakkavaippaa vaihtaisi pois :eek: En mäkään sit vaihda jos siellä on vaan joku pieni tuhnu, mutta kunnon kakat kyllä. Onhan sekin vauvoilla yksilöllistä, kuinka paljon ja kuinka usein kakkaa. Jotkut kakkaa paljon monta kertaa vuorokaudessa, jotkut vaan kerran vuorokaudessa.
 
Vauva alkaa tankkaamaan illalla ku tottuu pitkiin öihin. Pitkä yö siis meinaa semmosta 8 tuntia.

Minäki esikoisella menin ensin vauvan rytmiin mukaan. Siskolle sit valitin väsymystä, ni se käski opettaa vauvalle päivä-yö-rytmin. Ja helpostihan se kävi, ainaki esikoisen kohdalla. Joka ilta kylpy, rauhottuminen, iltasyöttö ja sänkyyn. Äkkiä oppi, että yöt nukutaan eikä valvota tissillä. Eikä siis sitten enää juurikaan kakannu yöllä, suoli toimi sit aamulla herätessä. Ja mulla kyllä aina ollu liberot käytössä ja hyvin imeny..? Mutta kaipa se riippuu vähän koostumuksesta ja määrästäki.

Mut niinku jo sanoinki, vauvat on persoonia. Eikä esikoinen kyllä nälästä kärsiny, ku kasvo mahotonta tahtia, vaikka yösyötöt jäiki pois.:grin

No anyway, ite ihailen ranskalaista kasvatustyyliä. Siellä lapset opetataan perheen tavoille eikä päinvastoin. Eikä yhteiskunta näe äitiä vain perheen palvelijana, vaan siellä on itsestäänselvyys, että äitikin on nainen ja ihminen ja kaipaa omaa aikaa ja kunnon yöunet. Vauvat opetaan kolmekuisina täysille yöunille ja äiti saa pitää lapset halutessaan päivähoidossa, vaikka itse olisikin kotona. Noh, ranskatar tuskin olisi kotona, vaan juoksisi manikyyreissä ja ystävättärien kans kahvilla.. Ite käyttäisin ajan siivoamiseen ja kodin hoitoon
 
Olipas hyviä kommentteja. Mä oon nimittäin luullu, et vaippa pitää vaihtaa aina ennen syöttöä. No nyt voi sen lopettaa eli vain kakkavaipat vaihtoon öisin tästä lähtien :) Kiitti kamut :)
 
Kyllä minäkin olen sitä mieltä, että ei mitään turhia "hömpötyksiä" vauvan kanssa ja yöllä nukutaan ja tissillä ei roikuta turhaan. Nyt vaan tuntuu, että toisen kanssa osaa ehkä lukea vauvaa paremmin kun ekan, jolloin mentiin vähän kirjan/kavereiden neuvojen mukaan. Ja joo ehdottomasti äiti tarvii myös omaa aikaa ja elämää, sitä en tarkoittanut. Itsekin haluan nukkua yöt ja ehkä esikoinen oli myös helppo tässä suhteessa, kun nukkui pitkiä pätkiä jo alusta asti.

Ehkä jatketaan keskustelua synnärillä Stardust, la:t nimittäin aika lähellä :wink


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Kävin muuten miettimään tuota maitokakan koostumusta (sivuuttaa nyt hitusen imetysaihetta) mut kuuluskohan sen "oikeaoppisesti" olla just tietynlaista... kun eihän sitä ulos pitäis tulla muuta kun se maito...välillä on näyttäny et vauvalla olis pienen pieniä sattumia mukana... en tiiä. Silläki tosiaan heitin (sori edelleen nopea kommentointini) et miten vaippojen pitäis se kakka imeä...toki osa menee vaipan sisuksiin,en sitä kiellä mut sit tavara voi olla sen verran paksumpaakin et jää siihen tarosalleen..hm. no, ei varsinaisesti tänne kuulunu..

Oon muuten jättäny nyt pois tuon istualtaan imetyksen..ei vaan luonnistu kunnolla..ei onnistunu esikoisenkaan kanssa paitsi sitten kun oli vähän jykevämpi vauva..imetin siis nelikuiseks kun sit en enää herunu. Toisaalta siis tää asentohomma ärsyttää kun pitää sit linnottautua aina makkariin..miten sit kyläillessä.

Sit toinen mitä oon huomannu niin oikea tissi täyttyy aina hurjaa vauhtia kun taas vasen tuntuu olevan tuollanen miihailija "ehkä täytyn ehkä en" kyl sekin yhä heruu tosi hyvin mut hitaasti. Ärh.
 
^ Mulla sit taas tuntuu luonnistuvan istualtaan imetys paremmin kuin makuultaan. Mutta ehkä siinä on se, että meillä on edelleen hankaluuksia saada neidille imuote kunnolla päälle, ja tarviin molemmat kädet auttaakseni häntä löytämään oikeaan osoitteeseen, kun neidin kädet vispaa ihan hulluna... kyljellään jos imetän, niin on vaan toinen käsi kunnolla vapaana sitä varten.

(Ja meilläkin on neidillä kakan joukossa niitä sattumia...)
 
röllykkä Meidän herran kakka ainakin on joka kerta ruskeaa riisipuuroa eli sattumia on aina mukana.
 
Takaisin
Top