Meilläkin on harjoiteltu imetystä kovasti. Lapsi on luonnonlahjakkuus: tarttui heti synnytyssalissa rintaan tiukasti ja kätilöiden mukaan imuote on hyvä. Tisseillä on ollut enemmän opettelua kuin vauvalla :) Synnärillä päädyttiin pieneen lisämaitotilkkaan (30 ml) ensin yhtenä yönä, kun vauva oli aamuviiteen mennessä lähinnä imenyt rintoja saamatta niistä mitään, eikä rauhoittunut mihinkään. Olisiko ollut 1-2 vrk iässä? Oon sekaisin päivistä. Myöhemmin annettiin vielä pariin kertaan himpun verran lisämaitoa samassa tilanteessa, eli kun oltiin jo pitkään yritetty eikä vauva rauhoittunut millään.
Kolmantena päivänä eli maanantaina maito alkoi onneksi nousta! Mutta vauva ei vielä saanut sitä ulos. Haudoin kipeitä rintojani lämpöpussilla ja lopulta pumppasin ne tyhjiksi, jotta vauva sai kuitenkin edes vähän äidinmaitoa. En kyllä saanut tulemaan kuin ehkä max 10 ml. Tiistaina oli tarkoitus kotiutua, ja kätilöiden kanssa yhteistuumin päätettiin, että ei jää ainakaan painonlaskusta kiinni - tuolloin vauvan paino oli laskenut 7,5 %, eli enää ei oikein kärsinyt tipahtaa. Niinpä sen pumpatun maidon ja imetyksen lisäksi annettiin taas se max 30 ml lisämaitoa maanantai-iltana ja tiistaiaamuna, ja päästiin kotiin eilen :)
Kotona eilen hormonipäissäni sainkin sitten järkyttävän itkukohtauksen, kun olin hautonut tissejäni ties millä, lapsi vain imi ja imi turhaan ja mua niin suretti, etten saanut ruokittua sitä. Googlailin imetysohjeita ja mietin, oliko imuotteessa sitten kuitenkin jotain vikaa vai missä. Lisästressinä oli sekin, että meidän piti tänä aamuna mennä labraan bilirubiinien tsekkaukseen (olleet vähän nousussa, mutta ei niin paljon että tarvis osastolle jäädä) ja synnärille punnitukseen. Pelkäsin, että vauva joutuu takaisin sairaalaan.
Pumppasin sitten taas sen minkä rinnoista irti sain (taas joku 10 ml), juotettiin se vauvalle imetyksen jälkeen ja nukuttiin koko porukalla voimaannuttavat päikkärit. Kuinka ollakaan, niiden jälkeen maito alkoi herua, eli rentoutuminen auttoi :) Mun äiti tuli vieläpä kylään ja kuulosteli, että kyllä vauva nielee, eli eiköhän se jotain saa irti. Pian vauva jo puklasikin ihan vähän. Tuon jälkeen on nukahtanut tissille tyytyväisenä joka kerta, ja tämän aamun punnituksessa paino oli +30 g.
Mitä opin? Varmaan, että rentous ja aika auttaa, ja joskus pieni määrä lisämaitoa on tarpeen eikä pilaa imetystä.