Imetys

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ahven
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ahven, hyvä että sielläkin sujuu :) Täälläkin on kyllä tänään viihdytty tissillä ihan jatkuvasti. Hyvähän tuo on, että tilailee maitoa itselleen.

mansikka, ei mee varmaan kauaa sielläkään :)

Jos jollakin on vielä vinkkejä isojen tissien ja melko kärsimättömän vauvan kanssa imetykseen niin kuulisin mielelläni. Välillä tulee "hyviä pätkiä" mutta tuntuu riippuvan tähtien asennosta. Joku asento mikä kerran tuntuu hyvältä on ihan surkea seukkikerralla ja vauva hermostuu ja minä kans. Äh...

Jos jollakin on vielä vinkkejä isojen tissien ja melko kärsimättömän vauvan kanssa imetykseen niin kuulisin mielelläni. Välillä tulee "hyviä pätkiä" mutta tuntuu riippuvan tähtien asennosta. Joku asento mikä kerran tuntuu hyvältä on ihan surkea seukkikerralla ja vauva hermostuu ja minä kans. Äh...

Just luin että isorintaisille etenkin sopii "american football" -ote eli vauva kainaloon omaa kylkeä vasten ja samanpuoleinen rinta suuhun, vaikka tyynyn avulla. Itselläkin melkoiset rinnat, toistaiseksi vauva on ollut kärsivällinen vaikka nänni onkin vähän iso pieneen suuhun.

Paljon myönteisiä imetysajatuksia Kaprikselle! Tipsin vinkki vois toimia tosi hyvin :) ei nyt vielä lohduta mutta kun vauva kasvaa ja niska tukevoituu, imettäminen on helpompaa! Ja hyvä että kokeilette eri asentoja, koska sitä kautta löydätte parhaimman.

Tuli tässä taannoin mieleen että pitää muistaa pastoroida pakastettavan maidon, jotta se maistuis vauval sit myöhemminki. Tätähän en ollut esikoisen kohdalla kuullut, ja maito haisi liikaa raudalle eikä se kelvannut edes vauvan ruokaan jalostettuna.. vinkki siis muillekin <3

Onko sulla Kapris kunnon imetystyyny käytössä? Mulla on myös todella isot rinnat, ja kotona kun enemmän imetän, niin Doomoon imetystyyny on ihan ehdoton. Lisäksi meillä poika ei tykkää yhtään imeä niin, että olen itse makuultaan. Meillä toimii nyt parhaiten Ikean mustassa puisessa keinutuolissa imetystyynyn kanssa imetys, poika siis 1kk vanha. Monesti sormella täytyy välillä painaa rintaa pienesti, että nenän röörit ei pienellä peity.

Onko sulla Kapris kunnon imetystyyny käytössä? Mulla on myös todella isot rinnat, ja kotona kun enemmän imetän, niin Doomoon imetystyyny on ihan ehdoton. Lisäksi meillä poika ei tykkää yhtään imeä niin, että olen itse makuultaan. Meillä toimii nyt parhaiten Ikean mustassa puisessa keinutuolissa imetystyynyn kanssa imetys, poika siis 1kk vanha. Monesti sormella täytyy välillä painaa rintaa pienesti, että nenän röörit ei pienellä peity.

Hmm ei ole imetystyynyä. On tuntunut luontevimmalta ilman mitään ylimääräistä ja iso muhkea tyyny tuntuu jotenkin "liian paljolta"
Pitäisi ehkä kuitenkin kokeilla. Onko tyyny siis kannattelemassa lapsen painoa apuna vai?

Hmm ei ole imetystyynyä. On tuntunut luontevimmalta ilman mitään ylimääräistä ja iso muhkea tyyny tuntuu jotenkin "liian paljolta"
Pitäisi ehkä kuitenkin kokeilla. Onko tyyny siis kannattelemassa lapsen painoa apuna vai?
On joo. Lapsi tyynyn päälle kyljelleen, saa luonnollisimman otteen tissistä ja kannattelee vauvan painoa. Ja mikä parasta molemmat kädet on vapaina ja ite on näin mahdollisimman rentoutunut imettäessään. Vahva suositus, ja juuri tuolle Doomoon tyynylle, muita ei kannata edes harkita.

Täällä imetys on lähteny hyvin käyntiin. Sama tapahtui mikä kahden ekankin kohdalla, eli nännin päät meni vereslihalle kaikesta liotuksesta ja imemisestä. Yritin kyllä ahkerasti rasvata. Lisäksi 3. Vrk oli yhtä helvettiä kun rinnat oli kivikovat maidosta eikä vauva saanut otetta kuin nännin päästä. Tuntui kuin nännejä sahattais tylsällä terällä irti, koko imetyksen ajan. Sitten maito tasaantui ja nyt imetys onkin jo miellyttävää. Onneksi osasin jo näitä odottaa, mutta siis aina ei mee kuin strömsössä vaikka maito nousis nopeasti ja imuote ois hallussa.. mutta tästä eteenpäin riesana tuskin on muuta kuin tiheän imun herätykset, ihokin alkanut jo parantua.

Ihana imetys! 2-3 päivää synnytyksestä maito nousi kohisten (kolmannen ja neljännen päivän aamupainon ero oli yli 100g kun paino oli lähtenyt taas nousuun) ja nyt 5 päivän ikäisen muksun kanssa on tuttuun tapaan maidonkerääjät molemmilla puolilla koko ajan ettei paita/sänky lorahda läpimäräksi. Puolen päivän keräyksen saldo on jo toista desiä. Niin vaan taitaa olla että pumpata ei tälläkään kertaa tarvitse vaan ylimääräistä tulee kertymään pakkaseen muutenkin. Jääkaappiin ostettu kaali meni hukkaan (tai siis ruoaksi) kun rintoja ei varsinaisesti pakottanut, alusta asti tuli jonkin verran maitoa. Samoin nännit ei ollut pahemmin kipeät, toisin kuin ekalla kerralla, vielä vähän aristaa alkupuraisulla mutta muuten menee kivasti ja olen unohtanut rasvailun. Lapsikaan ei huuda rinnalle vaan yölläkin malttaa änistä "häää" kunnes herään ja syö reippaasti. Elämäni meijerinä jatkuu :)

Hei pro-imettäjät (aamuelokuun :grin) mistä sen tietää milloin vauva on kylläinen, kun kumpikaan näistä kahdesta ei oo koskaan itse irroittautunut tissistä. Painoa tulee nyt hyvin, en ole huolestunut vauvasta, tuli vaan mieleen kun joudun aina itse riipimään vauvan irti nännistä kun en jaksa enää istua paikallani. Onks tää nyt jotenkin tuhoisaa mun vauvan sielulle :bored:

Vauva kolme päivää vanha ja tänään alkoi vihdoin maito nousta, mutta herra ei vaan saa otetta rinnasta ja ensin menee hermot vauvalla ja sitten äidiltä, joten toistaiseksi mennään pumppaamalla ja ruiskulla maito mahaan. Ollaan vieläkin osastolla kun bilirubiini alkoi nousemaan ja paino menee alas kuin lehmän häntä, joten maitoa olisi pakko saada sisään.

Mulla esikoinen ei saanut otetta nännistä ilman rintakumia ekaan 4 kuukauteen. Että sitä suosittelen kokeileen. Sehän voi vähentää maidontuloa,mutta itsellä ei ollut sitä ongelmaa kyllä. Mut kai se parempi on kun koko ajan ruiskulla syöttää? Kannattanee ainakin kokeilla, jos auttais :)

Esikoisella oli sama juttu, että ei imuote löytynyt heti ja mentiin sitten rintakumilla.
Nyt kokeiltiin rintakumia, mutta kun tuo paino on nyt myös ongelma niin jotta ruokaa menisi tarpeeksi niin pumppaillaan nyt aluksi ja imetän kun on virkeimmillään. Tärkeintä nyt kuitenkin on että poika piristyisi riittävästi, että jaksaisi syödä ja ennen kaikkea saadaan bilirubiini menemään alaspäin ja päästäisiin esikoisen luokse.

Hei pro-imettäjät (aamuelokuun :grin) mistä sen tietää milloin vauva on kylläinen, kun kumpikaan näistä kahdesta ei oo koskaan itse irroittautunut tissistä. Painoa tulee nyt hyvin, en ole huolestunut vauvasta, tuli vaan mieleen kun joudun aina itse riipimään vauvan irti nännistä kun en jaksa enää istua paikallani. Onks tää nyt jotenkin tuhoisaa mun vauvan sielulle :bored:

Apua ;) kiitos :*

Noin pieni vauva hakee läheisyyttä, sosiaalisuutta, lämpöä imemisestä ravinnon lisäksi. Samalla "tilaa" sitä maitoa omiin kasvavaan tarpeeseen. Ensimmäinen tiheän imun kausi tulii n. 2vkon kohdalla. On varmaan siitä kyse. Tämä tilailu kuvitellaan usein tarkoittavan ettei vauva saa ruokaa tarpeeksi, vaikka tarkoitus on enemmän stimuloida maitorauhasia. Ja jos vauva ei protestoi sitä että irrotat imuotteen, niin ei siitä kannata alkaa itseä soimaamaan :D :D

Mä vaan pohdin sitä tässä kun kumpikaan noista ei oo koskaan irroittanut itse, niin miten muiden vauvat toimii:grin

Takaisin