Imetys

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ahven
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vauva sai yöllä korviketta että mun nänni sai levätä yhden imetyskerran, kun vaan itkin ja imetin ja sit kätilö oli vähän et onks tos nyt järkeä. Sit ku sain sen kerran lepoa niin nyt oon imettänyt neljä kertaa eikä oo ihan niin tuskaista. Toinen nänni vuotaa verta niin se on pois pelistä just nyt. Kyllä tää tästä, kai :wacky:

Ääh muakin alkaa jo etukäteen itkettämään tuo imetyskipu. Esikoiselta kivuliaimmat jutut (raskaus, synnytys, vauvavuosiajalta) oli liitoskivut, imetyksen alkutaival, epparin paraneminen. Ja tuossa järjestyksessä. Huom synnyttäminen ei mahdu top kolmoseen.

No ei mee putkeen, mun maito on niin veristä että vauva oksentaa sen pois. Mies kävi ostamassa korvikkeita kotiin. Ollaan koko päivä odotettu että lastenlääkäri tarkastaa vauvan ja päästään kotiin, no äsken tarkisti ja sit sanottiin et pt vauvoilla on suomessa sellanen käytäntö et kaks lääkäriä tarkastaa lonkat. Nyt odotetaan sitä toista sitten. :grin

Voi harmi Ahven :sad001 verinen maito ei tosiaan ole haitaksi vauvalle, mutta vauva helpommin pulauttaa verisen maidon ulos. Lisämaito kannattaa muistaa antaa tahdistetusti pullolla (googlaa tahdistettu pulloruokinta) tai hörpyttämällä/ruiskulla (isojen maitomäärien kanssa toki hidasta), jos haluaa minimoida rinnan hylkäämisen riskin. Ja jos pitää taukoa imetyksestä, niin muista lypsää/pumpata tasaisesti. Muistathan, että tärkeintä on kuitenkin ruokkia vauva eikä sillä lopulta ole väliä mistä vauva ruokansa saa :) tsemppiä!!!

Tsemppiä ahven! Muistathan pumpata maitoa vaikka et sitä vauvalle antaisi, jos siis haluat imetyksen jatkuvan. Pienikin stimulaatio on alussa tärkeää maidontuotannon lisäämiseksi.
Mulla tokan kohdalla tuli veristä maitoa ja pulatteli ja harsoon sitten kuivui verisiä läiskiä.... Onneksi oli vain toinen rinta, pystyin imettämään toisesta ja haavainen rinta oli pois pelistä pari päivää. Viikon verran imetin rintakumin kanssa ja sitten onnistu jälleen normaalisti.

En kyllä muista että täällä olisi 2016 perätilavauvalta kaksi eri lääkäriä tarkistanut lonkka... Mut nää asiathan muuttuu helposti suuntaan jos toiseen parissa vuodessa.

Tsemppiä ahven! Muistathan pumpata maitoa vaikka et sitä vauvalle antaisi, jos siis haluat imetyksen jatkuvan. Pienikin stimulaatio on alussa tärkeää maidontuotannon lisäämiseksi.
Mulla tokan kohdalla tuli veristä maitoa ja pulatteli ja harsoon sitten kuivui verisiä läiskiä.... Onneksi oli vain toinen rinta, pystyin imettämään toisesta ja haavainen rinta oli pois pelistä pari päivää. Viikon verran imetin rintakumin kanssa ja sitten onnistu jälleen normaalisti.

En kyllä muista että täällä olisi 2016 perätilavauvalta kaksi eri lääkäriä tarkistanut lonkka... Mut nää asiathan muuttuu helposti suuntaan jos toiseen parissa vuodessa.

Toinen nänni lepäilee ja toisesta oon saanut imetettyä niin et yks ruoka on korviketta ja seuraava tissistä. Ja on nyt pysynyt rintamaito sisällä. Tuo painaa tällä hetkellä alle kolme kiloa, niin pitää ruokkia tiheästi. Hormoonit ihan sekasin, tekis mieli vaan itkeä koko ajan joka asiasta. Vauva on maailman ihanin <3

Tsemppiä ahven, toivotravasti rinnat pian tottuisi ja kivut katoaisivat <3

Mulla ei oikein ole imetys lähtenyt sujumaan.
Vauva on siis oieni 1800g ja häntä syötetään säännöllisesti 3h välein.

Nyt kun olen vihdoin päässyt häntä itsekin hoitmaan niin oon muutaman kerran ennen ruokailua kokeillut häntä rinnalle hoitajan avustamana. Mun tissit on jättimäiset ja vauva minipieni, ja mua jotenkin vähän jännittää niin hommasta ei meinaa tulla mitään. Vauva hamuaa kyllä rinnalle ja muutaman imunkin ottaa mut mun tissit ei oo ihan synkronoitu hänen kanssa eli juuri silloin ei usein tule mitään ja vauvan mielenkiinto loppuu.

Olen kokeillut rintakumilla ja ilman ja samalla on annettu ruiskulla maitotippoja suuhun mutta ei vauva oikein hiffaa tai jaksa imeä.

Eilen maito nousi kunnolla rintoihin. Aiemmin olen lypsänyt käsin ja saanut muutamia millejä aikaan. Nyt olen sairaalassa pumpannut sähköpumpulla ja saanut mielestäni hyvin maitoa tulenaan - ennätys on 180ml per kerta mut yleensä n. 70ml per kerta. Vauva saa nyt siis lähinnä omaa pumpattua maitoa pullosta (ja pullosta imee yleensä aluksi hyvin, sitten tarvitsee välillä vähän herättelyä että loputkin menisi).

Megatissit ja pikkiriikkinen vauva plus kömpelö ja osaamaton äiti on vähän hankala yhdistelmä.

Kapris, toi pumpattu maito on itsessään ihan tosi hieno juttu. Taitaa toi imetys olla taitolaji, ei todellakaan oo mullekkaan mikään maailman helpoin juttu. Mut jaksetaan yrittää jooko <3

Kannattaa Kapris vaa rohkeesti pyytää neuvoa imetykseen (nii siis olitko vielä synnärillä) hoitajilta. Voisin kuvitella, että makuultaan kyljellä, voisi toimia teille alkuun. Saisit ehkä autettua kädellä rintaa oikeaan asentoon. Ja ne valmiiksi puristetut maitotipat varmasti auttaa kun olet itse löytänyt hyvän asennon, jotta voit keskittyä ohjaamaan vauvaa oikeaan imuotteeseen ja ne tipat ehkä herättelee pientä alkuun. Niin ja vauvasi opettelee imemistä siinä missä sinä imettämistä <3 toivon että teillä alkaa sujua :)

Mulla myös suuret rinnat ja parhaiten on onnistunut imetys silleen että vauva on ollut kainalon alla minun kyljessä kiinni. Minua pelotti hirveesti että vauva tukehtuu kun tissin takaa ei meinannut nähdä koko vauvaa. Toivottavasti lähtisi teillä sujumaan :)

Kiitos kommenteista ja neuvoista.
Jorvissa ollaan ja täällä saa kyllä hyviä neuvoja. Silti odotan kyllä kotiinpääsyä että saa itse rauhassa yrittää ja harjoitella :

Joo kyllä se oma rauha on paras. Välillä aika kiusallista oli just ekan kohdalla kun tuntu et jokainen kätilö jäi tuijottamaan :wacky:

Meilläkin on harjoiteltu imetystä kovasti. Lapsi on luonnonlahjakkuus: tarttui heti synnytyssalissa rintaan tiukasti ja kätilöiden mukaan imuote on hyvä. Tisseillä on ollut enemmän opettelua kuin vauvalla :) Synnärillä päädyttiin pieneen lisämaitotilkkaan (30 ml) ensin yhtenä yönä, kun vauva oli aamuviiteen mennessä lähinnä imenyt rintoja saamatta niistä mitään, eikä rauhoittunut mihinkään. Olisiko ollut 1-2 vrk iässä? Oon sekaisin päivistä. Myöhemmin annettiin vielä pariin kertaan himpun verran lisämaitoa samassa tilanteessa, eli kun oltiin jo pitkään yritetty eikä vauva rauhoittunut millään.

Kolmantena päivänä eli maanantaina maito alkoi onneksi nousta! Mutta vauva ei vielä saanut sitä ulos. Haudoin kipeitä rintojani lämpöpussilla ja lopulta pumppasin ne tyhjiksi, jotta vauva sai kuitenkin edes vähän äidinmaitoa. En kyllä saanut tulemaan kuin ehkä max 10 ml. Tiistaina oli tarkoitus kotiutua, ja kätilöiden kanssa yhteistuumin päätettiin, että ei jää ainakaan painonlaskusta kiinni - tuolloin vauvan paino oli laskenut 7,5 %, eli enää ei oikein kärsinyt tipahtaa. Niinpä sen pumpatun maidon ja imetyksen lisäksi annettiin taas se max 30 ml lisämaitoa maanantai-iltana ja tiistaiaamuna, ja päästiin kotiin eilen :)

Kotona eilen hormonipäissäni sainkin sitten järkyttävän itkukohtauksen, kun olin hautonut tissejäni ties millä, lapsi vain imi ja imi turhaan ja mua niin suretti, etten saanut ruokittua sitä. Googlailin imetysohjeita ja mietin, oliko imuotteessa sitten kuitenkin jotain vikaa vai missä. Lisästressinä oli sekin, että meidän piti tänä aamuna mennä labraan bilirubiinien tsekkaukseen (olleet vähän nousussa, mutta ei niin paljon että tarvis osastolle jäädä) ja synnärille punnitukseen. Pelkäsin, että vauva joutuu takaisin sairaalaan.

Pumppasin sitten taas sen minkä rinnoista irti sain (taas joku 10 ml), juotettiin se vauvalle imetyksen jälkeen ja nukuttiin koko porukalla voimaannuttavat päikkärit. Kuinka ollakaan, niiden jälkeen maito alkoi herua, eli rentoutuminen auttoi :) Mun äiti tuli vieläpä kylään ja kuulosteli, että kyllä vauva nielee, eli eiköhän se jotain saa irti. Pian vauva jo puklasikin ihan vähän. Tuon jälkeen on nukahtanut tissille tyytyväisenä joka kerta, ja tämän aamun punnituksessa paino oli +30 g.

Mitä opin? Varmaan, että rentous ja aika auttaa, ja joskus pieni määrä lisämaitoa on tarpeen eikä pilaa imetystä.

Tuo lisämaidon antaminen on niin totta! Muutenhan siitä tulee kierre kun vauva itkee ja väsyy nälkäänsä. Hienoa että siellä alkaa sujumaan!

Tiutiutiu, sai meilläkin tuo tyttö kaksi kertaa sairaalassa lisämaitoa. Tyttö syntyi kuusi päivää sitten ja tänään aamulla heräsin ekaa kertaa niin että lakanat oli maidosta märät. Eli nyt vasta tuntuu että on oikeesti maidot noussut. Täällä ollaan aamusta asti oltu pelkästään tissillä, pahimmat kivut on poissa ja pystyn imettämään taas. Vauvan paino oli noussut 30g päivässä, loppuviikosta toi kanankoipi on jo kolme kilonen, niin ajattelin pidentää ruokaväliä, nyt se on max kolmen tunnin välein sairaalan ohjeen mukaan.

Hienoa kun teillä on imetykset lähtenyt sujumaan! Voi mä niin odotan että saa taas vauvan iholle.. unissani ollu synnyttämässäkin kohta jo viikon.

Takaisin