Imetys

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ahven
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Omasta imetyskokemuksesta voin kertoa, että koska epi vei synnytyskivut pois, niin imetys sattui enemmän kuin synnytys. (Minulla siis). Tarkistettiin imuote, kielijänne, asennot. Läträttiin nännivoiteilla, bepantenilla.. hyödynnettiin rintakumit. Ekan viikon itkin tissejäni enkä nauttinut vauvasta juurikaan. Mutta halusin imettää. Se oli se voima joka kaikesta kivusta huolimatta sai jatkamaan ja hyvä tukiverkko. Imetys oli hel***tiä 3 ekaa kuukautta. Mutta kun vauva kasvoi niin kivut lievittyivät. Neljän kuukauden kohdalla sain rintakuminkin jätettyä pois. Täysimetin 6kk ja jälkikäteen olen onnellinen ratkaisuista mitä tein. Tällä haluan siis kertoa ääripääesimerkikin, mitä se voi olla. Mutta kaikkien onneksi tämmöinen kipuilu on aika harvinaista ja yleensä imetyskipu voi esiintyä ensimmäisten viikkojen aikana, kun nännit eivät ole vielä tottunut vauvan tuomaan stimulointiin. Neuvolasta saatu ohjeeksi suihkun jälkeen vähän kovemmin kuivata pyyheellä nännit, niin karaistuu. Ps. Vauva kasvoi rintamaidolla.+2 painokäyrällä, että kermaa pukkas :')

Omasta imetyskokemuksesta voin kertoa, että koska epi vei synnytyskivut pois, niin imetys sattui enemmän kuin synnytys. (Minulla siis). Tarkistettiin imuote, kielijänne, asennot. Läträttiin nännivoiteilla, bepantenilla.. hyödynnettiin rintakumit. Ekan viikon itkin tissejäni enkä nauttinut vauvasta juurikaan. Mutta halusin imettää. Se oli se voima joka kaikesta kivusta huolimatta sai jatkamaan ja hyvä tukiverkko. Imetys oli hel***tiä 3 ekaa kuukautta. Mutta kun vauva kasvoi niin kivut lievittyivät. Neljän kuukauden kohdalla sain rintakuminkin jätettyä pois. Täysimetin 6kk ja jälkikäteen olen onnellinen ratkaisuista mitä tein. Tällä haluan siis kertoa ääripääesimerkikin, mitä se voi olla. Mutta kaikkien onneksi tämmöinen kipuilu on aika harvinaista ja yleensä imetyskipu voi esiintyä ensimmäisten viikkojen aikana, kun nännit eivät ole vielä tottunut vauvan tuomaan stimulointiin. Neuvolasta saatu ohjeeksi suihkun jälkeen vähän kovemmin kuivata pyyheellä nännit, niin karaistuu. Ps. Vauva kasvoi rintamaidolla.+2 painokäyrällä, että kermaa pukkas :')

Vitsit hienoa. Mulla samantyyliset kokemukset kahden kohdalla itkien yritetty imettää kun sattunu ja maitoa ei oo tullut. Toisen kohdalla kätilö epäili raynaldin syndroomaa. Ja nyt tässä kävinkin imetys polilla juttelemassa. Jos tällä kertaa onnistuisi. Tahto on tällä hetkellä kova. Mut katsotaan miten sujuu kun syntyy.

Oliko sulla kipuja miten imettäessä? Ja oliko puhe tosta raynaldin syndroomasta?

Se kipu oli just koko sen ajan ku vauva söi. Vähän laantu ku vauva oli hetken ollut rinnalla. Mutta se oli kyl aika jalan vispausta ja hengittelyä. Imetysasentokin sai tilannetta vähän helpotettua. Eli vauvan vartalo kainaloon ja pää tulee sopivasti rinnalle; oli mellä aika paljon käytössä. Ei ollut tosta syndroomasta mitään puhetta. Kaikki sanoivat vaan että aika helpottaa. Enemmän kyllä helpotti se tuki (imetystuen tapaamiset) ja kannustus. Ja tietenkin kontakti vauvaan. Onneksi on olemassa muitakin tapoja ruokkia vauvaa. Mutta toivottavasti imetys sujuisi myös sinulla nyt <3 multa ainakin saat vertaistukea!

Nännit rikki ja sinisenä täällä itken ja imetän, siis miten tää voikin olla näin kivuliasta:mad:

Nännit rikki ja sinisenä täällä itken ja imetän, siis miten tää voikin olla näin kivuliasta:mad:

Onhan imuote tsekattu? Oletko kokeillut eri imetysasentoja? Laita paljon nännivoidetta ja yritä pitää nännit kosteana!

Kaiken pitäis olla kunnossa. Sattuu vaan niin s******ti. Ei noi voiteetkaan auta haavoihin mitenkään. Onkohan mulla baby blues tulossa ku mä vaan pillitän joka asiasta. Miten tää kaikki meniki näin rankaksi:sad001

Vauvan sokeritki tippu ja noi anto jotain sokerigeeliä ja lisämaitoa. En tiiä päästäänkö huomenna kotiin.

Paljon jaksuja ahvenelle :Heartred kyllä kaikki järjestyy aivan varnasti. Oot tehny ja valtavan raskaan työn ja on lupa olla voimaton, pikiuhiljaa alat varmasti palautumaan. Mulla oli kanssa viimeksi nännit ihan verillä ja itkien sai imettää aluksi, se meni ohi parissa viikossa jos sen jaksaa :HeartredMuista puhua siellä jos alkaa tulee paljon surullisia olotiloja.

Sellanen vinkki vielä niihin nänneihin, että jos tosi rikki ovat eikä muu auta niin pyydä sitä rintakumia. Itsellä se auttoi tosi paljon siihen kipuunkin, koska esikoinen pureskeli mun nännit verille kun ei saanut otetta. Eli vaikkei imuotteessa olisi hoitajien mukaan vikaa (siinä on kuulemma aina vikaa jos nännit oikeesti verille menee)niin se rintakumi suojaa sitä nännin ihoa aikas kivasti!

Mulla on molemmista mennyt ihan vaan siksi verille nännit ekaksi viikoksi-kahdeksi ettei nännit ole kestäneet vaan sitä yhtäkkistä rasitusta ja vettymistä. Molemmat olleet koko synnäriajan täysin vierihoidossa ja rinnalla. Jos nyt kolmannella kerralla oppisin alottaan sen nännivoiteen käytön ENNEN kun alkaa sattua... mutta jos saa hammasta purtua niin nännit tottuu aika pian ja paranee lopen nopeesti. Kun vauva vähän kasvaa niin nänniki mahtuu kunnolla sinne suuhun.

Rintakumia voi kokeilla hetkelliseksi avuksi toki. Kyllä se ainakin vähentää sitä suoraa "hankausta"/rasitusta iholla. Kipeäähän se imetys alussa valitettavasti tekee, kun nännin iho ei ole alussa tottunut aikaimoiseen kulutukseen. Kipu helpottaa viikossa tai kahdessa, kun iho alkaa tottua kulutukseen.

Joku vinkki oli myös maidonkerääjien käyttö ettei kangas turhaan hankaa nänniä. Pari viikkoa max jos jaksaa niin homma alkaa hoitua. Tsemppiä!

Mulla kans toisesta meni nännit aivan rikki alussa. Pari viikkoa kun sitä tuskaa jaksoi niin sitten helpotti. Rasvasin nännit aina syötön jälkeen. Mutta kyllä se itkien meni ekat pari viikkoa, kun nännit rikki ja jälkisupistuksia tuli. Mutta malttia, uskon että kyllä se helpottaa.

Auttaakohan se mitään jos voidetta käyttää sairaalassa jo ennenkuin nännit on jo verillä ja kipeet?

Auttaakohan se mitään jos voidetta käyttää sairaalassa jo ennenkuin nännit on jo verillä ja kipeet?
Aivan ehdottomasti auttaa! Aion itse käyttää nyt ihan eka imetyksestä lähtien. Eka oli rinnalla ihan tolkuttomia aikoja kun oli tosi herkkä huutaan ja sokerit heitteli joten nännit meni imuotteesta huolimatta pahasti eikä rasvaus sitte juuri auttanut kun imetysvälit oli maks puolta tuntia. Toka pitiki sitte heti 3h taukoja ja aattelin tyhmyyksissäni ettei nyt mene rikki... no, voiteen sai sitte heti kotona aloittaa kun nännit taas verillä. Se on tosi hyvää ainetta ja uskon täysin että se auttaa siihen ihon rikki kulumiseen ja kuivamiseen jo ennen ku iho on rikki.

Juu heti vaan voiteet kehiin. Ja jos vaan sattuu olemaan maidonkerääjät mukana, niin pitäkää vapaalla rinnalla kerääjää, niin iho saa rauhassa levätä.

Saitteko te uudelleen synnyttäjät sellaisen lappusen neuvolasta, jossa kyseltiin edellisen imetyksen kestoa ja aiemman imetyksen tuntemuksia? Samassa lapussa oli vielä kysymys toiveista/tavoitteista tulevaan imetykseen. Tuo oli musta ihana yllätys, kun selvästi sairaalassa halutaan auttaa imetyksen kanssa. Lisäksi on ollut huippua huomata, että ainakin meidän neuvolan th tuntui olevan huomattavan imetysmyönteinen.

Mie en vielä ainakaan oo saannu lappusta kuulostaa kyllä mielenkiintoiselta. No sitten tämäkin äiti ottaa heti voiteen tällä kertaan käyttöön jos auttaa ees hitusen niin sekin on paljon :happy:

Minä käytin lähes joka imetyskerralla rintakumia. Iskivät sen jo salissa tissiin kiinni. Silloin tällöin sain imetettyä ilman, mutta kipu oli kamala. Ilman kumia en olisi saanut sitäkään vähää imetettyä. Käyttäkää ihmeessä jos vähääkään helpottaa. Lopulta huomasin alkavani pelkäämään jo seuraavaa imetystä kun sattui ja itketti ja alkoi ahdistaa ja tuli paha olo. Meidän imetystaival loppui jo viiden viikon jälkeen. Aion silti yrittää tämän tulevan babyn kanssa. Tsemppiä Ahvenelle kuin myös muillekkin tämän asian tiimoilta.

Takaisin