Imetys

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Hilla2
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Joo, mä oon ainakin huomannu, että tiheiden imuttelujaksojen ja tissimaratonien jälkeen rinnat onkin sitten vähän ajan päästä ihan täynnä maitoa. Luotan kyllä, että maito riittää. Ainakin niin kauan, että toisin todistetaan. Muuta kun en anna, niin sillä on pärjättävä, mitä tissistä tulee ;)

Voi kyllä meillä vaan hyvin pystyy tekemään johtopäätöksiä vauvan itkuisuudesta :D Se itku on kyllä ihan eri luokkaa kuin muuten vaan itkeminen. Jos tuntuu siltä että vauvalle pitää antaa korviketta niin sitten annetaan...korostan edelleen että kyllä äidit itse tietää, omaa vauvaansa osaa tulkita paremmin kuin muut... Ennemmin pullosta maitoa kuin hermonsa menettänyt äiti!

Toivoisin, että tämä keskusteluketju säilyisi imetysmyönteisenä, kuitenkaan ketään syyllistämättä tai kenenkään valintoja arvostelematta. Kukaan meistä ei varmasti anna korviketta harkitsematta asiaa perinpohjin ja laittamatta lapsen hyvinvointia etusijalle.

Totesin eilen ystävälle, että onneksi meillä alku mentiin rintakumin kanssa ilman isompia kipuja. Babyblues oli itsellä alussa niin paha, että jos siihen olisi lisännyt imetyskivut ja imetysten välissä kipuilevat rinnat, olisin luultavasti mennyt henkisesti niin huonoon kuntoon, että olisi voinut koko imetys jäädä. Nyt kun mieli on parempi, jaksaa sinnitellä tämän kivun kanssa. Kyllä lapsi kaipaa täysimetyksen lisäksi henkisesti hyvinvoivan äidin, joka jaksaa pitää sylissä.

Minä olen huomannut, että imetystuen /tiedon antaminen on monesti ikävä joidenkin taholta.
Korvikkeeseen siirtyminen ja imetyksessä onnistuminen on kumpikin yhtä tärkeitä asioita ja tarvitsee tukemista.
Tänä päivänä enemmän kannustetaan korvikkeen antoon, kun imetykseen!!

Meillä yö itkuja on aiheuttanut silent refluksi.
Vauvalle nousee vatsahapot suuhun joka aiheuttaa kipua.
Oireina on ollut käheä ääni/itku, kurkkuäätely/vikinä, voimakas nieleskely, limaisuus öisin, rauhattomuus/tyytymättömyys, lohtu syöminen (suuri painonnousu) ja kaarella itkut.
Nyt ollan käyty vyöhyketerapiassa ja itse olen joutunut imetysdietille.
Ruokavaliosta on poissa maito, kotimaiset viljat, soija, muna, kahvi, kaakao (kaikki suklaa).
Vielä ei olla täysin oireettomia vaikka helpotusta onkin jo öihin tullut. Seuraavaksi täytyy jättää lisää ruoka-aineita, kun saan selville mikä aiheuttaa...
Luultavasti nauta tai peruna.

Sekin helpottaa Air4m aikanaan, mullaki välis käy kipeetä, ja joka ilta käytän lasinohnännivoidetta. Rinnan päät ei oo kumminkaan menneet ruvelle kuten edellisestä meni.. eli ainaki toi hoito on toiminu itellä..

Mä koitan vaan luottaa omiin rintoihini ja niiden kykyyn ruokkia mun pienokainen. Vaikka välillä tuntuvat tyhjiltä ja pieni kiukkuaa kovastikin rinnalla, varsinkin kun muuten tulee paljon maitoa mut esim iltaisin kun syö enemmän niin ei tulekaan niin vauhdilla josta saattaa hermostua. Mut ei mulla kyllä ole käynyt mielessäkään ettei maito riittäisi, sitähän muodostuu koko ajan lisää.
Hilla auttaisiko jos ottaisit rintakumin uudestaan käyttöön? Tiedän ettei varmasti tee mieli niin tehdä mutta olisi sekin parempi vaihtoehto jos sillä pystyt imetystä jatkamaan :) Mulla on edelleen käytössä rintakumi enkä ole kyllä jaksanut stressata edes sen pois jättämisestä, kun näinkin onnistuu :)

Joo, pakko se on ottaa takas, jos ei ala helpottaa. Aamulla oli taas helpompi olla, kun yöllä rinnanpäät levänny paremmin kuin päivällä. Maidonkerääjät on koko ajan kotona käytössä, ettei liivit hankaisi ja lansinohia laitan jatkuvasti.

Me ollaan saatu kyllä kannustusta ja ohjausta imetykseen laitokselta ja neuvolasta, mutta ammattilaiset on myös sanoneet suoraan, että korviketta voi kyllä antaa ilman omantunnon tuskia, jos imetys ei onnistu.

Mulla se on siis nimenomaan herumiskipua, lansinohilla ei siihen helpotusta saa. Nännit siis ihan ehjät ja kivuttomat. Sillon ku vauva on kärsivällinen ja jaksaa "herätellä" tissin pienellä alkulussuttamisella, niin ei satu oikeastaan yhtään. Välillä vaan on niin kärsimätön, että käy kiinni ku sika limppuun ja sillon tosiaan kyllä sattuu...

Air4m, mulla samanlaista, kestää tosi lyhyen aikaa mut tulee joka kerran ku vauva käy kuolemannälässään tissiin kiinni

Air4M, mä sain avun herumiskipuun lämpimästä kauratyynystä. Laitan sen rinnalle hetkeksi ennen syöttää ja jätän sen niskallee/rinnalle joko koko ajaksi tai hetkeksi.

Osaatteko auttaa. Vauva heräs tänään aamu seiskalta ja oli ilta seiskaan asti rinnalla ja siinä välissä vaan pari kertaa torkahti 5min ajaksi mutta ei siis nukkunut koko sinä aikana ja aina kun yritin siirtää rinnalta pois alkoi huuto ja humuaminen. Seiskalta illalla luovutin itkien ku nännit oli jo niin kipeet ja annoin korviketta jota vetäs 80ml jonka jälkeen vihdoin nukahti. Onko tämä nyt sitten tiheän imun kautta vai eikö multa tule maitoa tarpeeks? En muista että kaksi aikaisempaa lasta olis koskaan tällaista tehnyt :/

CiCaDo, meillä kans ollu tollasta nyt.. Taitaa olla se kolmen viikon kohdalla tuleva tiheän imun kausi täällä... Eilen varsinkin.. Minkä ikäinen teidän vauva olikaan?

Cicado, luulen myöskin tiheänimemisenkaudeksi.
Meillä ollaan oltu myöskin koko päivä rinnalla ja ikää on huomenna 4vko.
Puuduttavaa on päivä istua pelkästään imettäen, mutta kun tietää tämän olevan ohimenevää niin kyllä jaksaa :-)
Voimia cicado!!

Cicado meillä numero kakkosen kanssa oli paljon samanlaisia päiviä. Itse ajattelin, että kyse on siitä ettei maitoa tule riittävästi ja vauva tilaa lisää. Välillä annoin imeä, mutta välillä oli pakko luovuttaa ja just antaa korviketta.
Kannattaa myös varmistaa, että itse muistaa juoda tarpeeksi (itsellä ainakin on ongelmia muistaa juoda riittävästi)

Onko muut kokenu vastaavaa: Meillä poju on nyt syönyt useampana iltana tiheästi sinne klo 12 saakka ja sitten nukkunut pitkät unet. Herätään kerran noin 3:30-5 välissä ja syödään taas pitkään. Sitten seuraava syöttö noin klo 9. Mutta minäpä en nuku tuota alkupätkää hyvin, vaan huomaan olevani vähintään puolen tunnin välein istumassa valmiina imettämään, kunnes huomaan vauvan nukkuvan tyytyväisenä. Lisäksi näen imettämisestä koko ajan unta ja herätessäni usein etsin vauvaa paniikissa omasta sängystä peittojen alta tms. vaikka vauva siis nukkuu omassa sängyssään. Ihan tuhottoman inhottavaa, kun olen sitten ihan poikki kun en ole saanut nukutuksi. En ainakaan tietoisesti stressaa syömistä, kun se kerta on näin nyt monena yönä mennyt ja toiminut ja alkuun tyytyväisenä nukuin tuon ekankin pätkän hyvin...

Air4M, mulla oli joulun alla yks yö semmonen, että nukkumisesta ei tullut mitään, kun ootin koko ajan seuraavaa herätystä. Mun pelastus oli, kun seuraavana yönä, mies paappo poikaa 6h ja mä vedin sen ajan tulpat korvissa unta. Tosin ekat puolet ajasta ei ensin uni meinannu tulla ja kun tuli oli edelleen semmosta koiranunta, mutta toisen puolet ajasta nukuin hyvin, ja sain nollattua pääni, että en oo nyt uniani sen jlkn menettäny seuraavan herätyksen pelossa..

Meillä meni viime yö mukavasti. Illalla oli monta syöttöä ja 23 päästiin nukkumaan. Eka imetys oli 2.30, sit 5, 7, ja 9. Kivutonta kun syötöt kestää maks 20 min ja sit poju nukahtaa pinnikseen. Mä syötän välillä sängyssä ja sillon saattaa tulla kesken unien säpsähdys missä vauva on. Pomppaan pystyyn ja myllään lakanoita ennen ku tajuan kattoo pinnikseen.. Siellähän se on ku en uskalla viereen nukuttaa :) Aamuyöllä tosin saatan ottaa babynestissä meidän väliin ku pitää kakkaa hieroa eteenpäin. Mies kans etsii välillä vauvaa rinnalta kun saattaa iltaisin siinä nukuttaa, ihmejuttu.

Aamulla joutuu/pääsee muuten aina pumppaamaan "pamelat" lätyiksi. Yleensä 150ml irtoaa helposti. Rupesin tilaa uusia liivejä ja otin mitat, koko on 75J!!! Whaaat oon mä kyl huomannut kasvun, mutta ennen raskautta olin 75C :D mahtaa olla tyhjät letut vuoden päästä!

Takaisin