Imetys

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Hilla2
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Airam, meillä on miehellä alkuyön vetovastuu 23-2, jotta saan nukuttua tulpissa. Jos sattuu syöttö tohon väliin niin mies tarjoilee pumpattua. Muutenkin nukun paremmin koko yön kun saan alun olla rennosti kaikkien tuhinoiden suhteen :)

Heh, mullakin välillä yöllä herään tyyny kainalossa, ja paniikissa pelmuutan, että missä se vauva on. Vauvan normista poikkeavaan hengitysääneen oon kans heränny. Kaverilla ei siis hätää, mutta hengitti eri tavalla kun yleensä.

Mutta en halua syöttää pullosta... varsinkaan öisin, kun sillon maidontilaus toimii parhaiten. Ja kun tuo herää vaan sen kerran, niin eipä se hirveesti rasita, vaikka syökin silloin pitkään. Jostain syystä vaan oon heräilly nyt levottomana, vaikkei mitään syytä oo...

Tai siis neuvolan/perhevalmennuksen mukaan yötilailu nostaa maitoa hyvin rintoihin. Tämä meidän veijari tankkaa illalla ennen kahtatoista...

Meillä imetyspolin kätilö sano kans et yöllä tilataan enimmät maidot. Mut tähän asti on riittänyt pojun muut tilaukset :) meillä kun on maks yksi pullosyöttö yössä ja imetysten (yöllä 2) lisäksi riittää aina aamulla varastoon pumpattavaa. Nyt taas menossa klo 4 eka yön imetys ja vaikka alkuyön nukuin mainiosti niin ihan hiestä märkänä heräsin oudoista unista! Eikö nää hormoonit hellitä?!

Mäkin hikoilen yöllä tosi paljon. Oon yhdistäny sen maitoon: jos tissit täynnä, niin hikoilen herkemmin.

Mulla alkaa aina iltaisin tuo hikoilu, ja liittynee varmasti imetykseen. Sehän laskee estrogeenitasoja vaihdevuosien tasolle ja mitenhän prolaktiinihormonikin vaikuttaa...

Minä imetin ekan kerran viime yönä 4.30 (mies siis antoi alkuyöstä pullosta mun maitoani) ja toisen kerran seitsemän aikaan. Yhdeksän aikaan vasen rinta oli aivan täynnä ja lypsin sen. Saaliiksi sain 160 milliä. Hyvin siis tulee maitoa :happy:

Olen totta kai kuullut, että yöimetykset lisäävät maidontuloa erityisesti, mutta ammattilaiset sanovat myös, että liika väsymys vähentää sitä.

Meillä tyttö on alusta asti nukkunut 4-6 tunnin pätkän yöllä. Syö yleensä 00-01 ja seuraavan kerran neljän ja kuuden välillä. Kokeiltiin myös, että mies antaisi pullosta maitoa yöllä, mutta vauvalle tuntuu kelpaavan vain äiti öisin...

Air4m, mun oli kans esikoisen aikaan vaikea nukkua ite ilman että oli koko ajan valmiudessa. Kerran jopa tipuin sängystä kun oli unielämä nii levotonta o.O Ainoa mikä siihen autto, oli että mieskin otti hetkeksi vastuuta yöllä heräilystä. Meillä se tarkoitti sitä että vaihdettiin sängyssä puolia (mies pinniksen viereen) ja mies hoiti vaipanvaihdot ym. hyssyttelyt ja huolehti tytön mulle tissille. Voi kuulostaa vähä hyödyttömältä ratkaisulta, mutta mulla ainakin auttoi kovasti jo se tieto, että joku muu on havahtumisvastuussa ku vauva herää. Siinä oppii taas itse nukkuun levollisesti :)

Totesi muuten mieskin tuolloin, että vähänkö kamalaa pistää nukkumaan ku vaan odottaa seuraavaa herätystä!

Viime yön nukuinki sitten ilman turhia heräilyitä, kun palasimme mummolasta kotiin. Olisikohan siis vain ollut jotain levottomuutta siitä, että oltiin vieraammassa paikassa...? Tiedä sitten. Kyllä kotona vaan on ollut levollinen olla, vaikka kuvittelisi, että kun mummolassa oli koko ajan muitakin hoitajia ja sai syötön jälkeen aina delegoitua vauvan viihdyttämisen, nukuttamisen tai vaipan vaihtamisen jollekin muulle halutessaan, että siellä olisi nimenomaan ollut rento olla... Kumma juttu.

Oon nyt viikon koittanut imettää mun antibioottien jälkeen, jonka ajaksi piti imetys lopettaa. Typy ei ime kunnolla, on ilmeisesti tottunut pullon helppouteen. Saattaa olla noin vartin kummallakin rinnalla, mutta sen jälkeen menee pullosta saman verran kun ei olis tissillä ollutkaan. Maito olevinaan alkanut kyllä uudestaan nousemaan, mutta pumpullekkaan en heru kun yhteensä noin 50ml :/ kauanko pitää sitkeesti yrittää, että oppis taas rinnalle? Haluaisin kyllä imettää, mutten viikko tolkulla jaksa pähkäillä että jokohan tänään onnistuis paremmin.

Onpas harmi, että lääkäri on määrännyt sellaset antibiootit eetet pystynyt imettämään.
Tytötä vaatii paljon, että saat kunnolla imetyksen käyntiin.
Melkein suosittelen ottamaan neuvolaan yhteyttä, kun lisäruokinnan purkaminen on aina neuvolan valvonnassa tehtävä!

Meillä ainakin oli. Sairaalassa ja kotonakin eka viikko annettiin lisämaitoa ja alusta asti tissillä rintakumin kanssa. Poika nyt 1 kk 3 pv ja viikon verran oltu ilman rintakumia.

Takaisin