Imetys

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Hilla2
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
kyllä minäkin kyssillä sain apua ja imetys onnistui hyvin mut sitkun maito nouski yllättävän nopeesti nii ei onnistukaa :( poju nyt 3 pv vanha, et toivottavasti seuraavien lähipäivien aikana rinnat tasottus ja sais jatkettuu imettämistä..

Tsemppiä sallawws, toivottavasti saat jollain konstilla rintoja tyhjeneen. Pumpun kanssa kannattaa yrittää rentoutua mahdollisimman paljon ja ottaa vaikka vauva siihen viereen niin heruu maito parhaiten. Maidonkerääjiä kannattaa myös kokeilla :)

Mulla tuntuu kans heruminen toisessa rinnassa kun imettää. Ja välillä ku rinnat on täynnä ja vaikka kaupassa rupeaa vauvaa ajatteleen nii tuntuu niinku joku vääntäis nänneistä kun maito rupeaa herumaan :D

Mulla on ollu ongelmana rintojen kipeytyminen. Oon luullu et niihin tulee tukoksia ja hieronu ja painellu niitä kainaloiden puolelta. Tänään sitten luin että tuo liika rassaaminen voi irrottaa kudosnesteitä ja vaan pahentaa turvotusta. Nappasin pakkasesta kaurapussin ja voi autuus miten se helpottikaan! Oli sopivan viileä ku kangas ja jyvät ei kuitenkaan iha jääkylmäksi mene :) Särkylääke on kans auttanut kun hirveään hartiajumiin oon joutunut tänään sitä napsimaan.

Hörpyttäminen on vauvan juottamista kupista (esim tuttipullon kansi) niin, että se voi ylähuulellaan itse hörppiä maitoa (ei siis kaadeta suuhun, vaan kiusoitellaan kupin reunalla huulia js huulen pieltä). Näin ei opi liian helpolle pullolle, jos kuitenkin tarkoituksena jatkaa imetystä heti kun se taas sujuu. Me tehtiin noin, kun oli pakko pari kertaa pumpata kun tissit niin täynnä kun maito nousi ja nännit verillä kun imuote huono ja ei ollut vielä tottunut koko touhuun.

Meillä poika oppi pullolle sairaalassa, kun verensokerien takia oli pakko antaa lisämaitoa. Ja lisämaitoa ohjeistettiin antamaan ekaan neuvolakäyntiin (12 päivän ikäisenä) asti, joten pullottelu jatkui kotona. Ei haitannut imetystä, rintakumin kanssa onnistuttiin pääsemään vauhtiin. Nyt opetellaan rintakumista pois, tänään jo neljäs syöttö putkeen ilman kumia. Pidän sitä kuitenkin varalla, kun välillä on rinnalla sellaista hulinaa ja huitomista, että vauva ei jaksa keskittyä nänniin vaan saa imuotteen helpommin rintakumista.

Ja meillä ilmeisesti tiheän imun kausi (poika tänään 3 vk 5 pv), kun tissit täynnä ja kipeät. Onneksi kuitenkin välillä nukkuu, eikä ihan koko ajan oo tissillä :)

Ja nännit kipeät, kun nyt ilman rintakumia mennään :D

Mistä tietää tilaako vauva vaan maitoa vai eikö sitä vaan tule tarpeeksi?

Vauvan painonnousun kanssa on ollut hitautta ja nyt ei joulun jälkeen ole punnittu eli en tiedä tämänhetkistä tilannetta, huomenna taas puntarille. Viime yönä ja aamulla nukuttu tunnin pätkissä yht kolmisen tuntia ja nyt viimeiset pari tuntia vauva ollut rinnalla koko ajan. Raivoaa myös välillä..

Meillä menee myös pullosta ja tissiltä (rintakumin kanssa kyllä useimmiten). Joutui myös sairaalassa syömään pullosta.

Mahavaivat edelleen jatkuneet :sad001 nyt jokusen päivän ollut iltaisin levoton ja alkanut huutoshow. Toinen karjuu pääpunasena eikä mikään meinannut auttaa kuin autokyyti. Käytiin lääkärissä ja totesi koliikiksi :sorry: Onneksi ei kestä ihan älyttömän kauan kerralla, mutta tuntuu pahalta kuunnella toisen itkua. Muuten on päivän kuin enkeli :)

kyllä minäkin kyssillä sain apua ja imetys onnistui hyvin mut sitkun maito nouski yllättävän nopeesti nii ei onnistukaa :( poju nyt 3 pv vanha, et toivottavasti seuraavien lähipäivien aikana rinnat tasottus ja sais jatkettuu imettämistä..
Mulla oli sama tilanne, vauva ei saanut imuotetta koska maito nousi älyttömän nopeasti. Rintojen pinkeys ja se kipu oli jotain aivan jäätävää! Yritin kuitenkin imettää mutta itkuahan ja huutoahan se minun osalta oli, teki niin kipeää. Minulla oli siis vielä molemmat nännit vereslihalla kun vauva oli sairaalassa 24/7 tissillä. Nyt vauva on viikon ikäinen ja imetys onnistuu rintakumin kanssa.

Mulla tuohon auttoi kylmäkääreet, kylmän veden suihkuttelu rinnoille, Lasinoh-voide nänneihin, "lypsäminen" niin kauan kunnes maito alkoi herumaan itsestään. Ehdottomasti suosittelen rintakumia jos on ongelmia, stressitaso laskee huomattavasti kun imetys onnistuu! :)

Jos painoa tulee riittävästi ja pissa & kakkavaippoja oliko se 6 per päivä vähintään (en muista tarkkaan) ja syö vähintään 8-12 kertaa, niin sit maito riittää. Täällä syödään kyllä useammin...

Täällä imetys sujuu., mutta öisin tulee imetyksestä huutoitku vauvalle ja sit voi mennä pari tuntia siinä rauhoitellessa. Päivisin syö ja nukkuu ilman itkuja?? Mitä voin tehdä? Onko kokemusta vai tuleeks mahavaivat vaan jostain syystä öisin?

Niin mäki laittaisin masun piikkiin. Maitoa tulee aika vauhdilla ja nyt aina kesken imetyksen nostan vaavin pari kertaa röyhtäilemään, ettei jäisi vatsaan kiertämään.

Mulla poika teki tota ekat yöt, että hermostui aina rinnalla... sitä maitoa tuli joko liikaa, tai sitten liian vähän ja hermostui siihen kun ei saanut mahaansa täyteen... korvike on pelastanu meidän yöt ja öisin ollaan nukuttu sitä viittä tuntia putkeen... Tissiä en ees tarjoo kun vasta aamulla, kun herää sitten noin yhteensä 7-8 tuntia edellisestä tissittelystä. Meille tämä on sopinut hyvin. Aamulla pumppaan kummatkin rinnat tyhjäksi, tai poika syö toisesta ja pumppaan toisesta...

Meillä on tähän mennessä vasta kerran juotu korviketta (poika huomenna 1kk), mutta nyt voi olla korvikehommat edessä: rintakumin poisjätön jälkeen nännit kipeytyneet hurjasti ja imetys sattuu hulluna! Pumppaamalla en saa irti niin paljon kuin poika syö ja pakkasessa olevat maidot ei pitkälle riitä. Kerkesin jo riemuita, että päästiin eroon rintakumista, mutta tämä kipu on kamalaa :(

Täällä kanssa huomattu, että pojan oppiessa paremmaksi syömäriksi, myös imetyksen "aloituskipu" on suurentunut melkein sietämättömäksi. Onneksi kipu laantuu melko nopeasti, kun jatkaa vaan sinnikkäästi, mutta kyllä tuskaa tekee.

Tai siis tämä tissipeto ainakin haukkaa niin napakasti kiinni ja alkaa imeä sellaisella voimalla, että äidillä vilkkuu vaan tähdet silmissä...

Mä oon siinä käsityksessä et se aloituskipu on herumiskipua. Jos sattuu koko ajan niin ote väärä (liian pieni).

Ei rintojen "kovuudesta" tai pumpulle herumisesta tai vauvan itkuisuudesta tai syömistiheydestä missään nimessä kannata tehdä mitään johtopäätöksiä siitä, saako lapsi tarpeeksi maitoa itse imien. Kun kuulosti niinku osa teistä sen takia antais korviketta? Vain kasvu ja pissa/kakkavaipat kertoo saako vauva tarpeeks ruokaa, ei mikään muu. Ja maidon määrään pätee täysin "sitä saa mitä tilaa" kun sitä tulee sitä enemmän mitä enemmän vauva tarvii ja osittaiskorvike saattaa sekoittaa tän tilauksen.

Mielenkiinnosta kysyisinkin, et miks ette täysimetä? Itsestä tuntuu, et vaiks näin alussa saa olla ihan koko ajan tissi suussa ja sattuu välillä ja on hankalaa ja sitovaa, niin pidemmän päälle tää imetys on helpointa. Aina eväät mukana :) Ja lapselle parasta ravintoa. Tietty kaikilla ei maito riitä (meilläkin piti tehostaa kun alko paino pysähtyyn) tai käy muuten vaan vaikeeks, mut ainakin alkuviikot kannustaisin yrittään ekstraa :)

Muoks: ja tää pidempi kommentti oli tarkoitettu tonne yleiseen keskusteluun. Meni väärään keskellä yötä puoli unessa :)

Muokattu viimeksi:
Se imemisen aloituskipu menee viikossa max parissa ohi, että ei sen takia välttämättä tarvii imetystä lopettaa. Siis se kipu joka on sillä hetkellä kun vauva nappaa kiinni. Jos sattuu kokoajan ni on imuotteessa vikaa, mut sillonkin asia on korjattavissa. Ilmakylpyä nänneille, rasvausta ja oikeesti kattokaa että nännit ei oo kuivat ku alatte imettää.

Itellä ehti olla imetyksestä taukoa vähän päälle puoli vuotta ja kyllä silti sattu ekan viikon niin prkleesti. Ohi meni ja nyt on imetys mukavaa. :)

Jos rinnat on haavaumilla niin se ei ole este imettää.
Sillon rinta on hyvä pitää kosteana jotta rupea ei pääse syntymään. Maidonkerääjät on siinä hyvä apu eli imetyksien välissä kerääjät liiveihin.
Kipua voi olla ainoastaan alussa, muussa tapauksessa ote on väärä!
Käykää lukemassa imetystuki ry:n sivuja tai liittykää heidän fb ryhmään niin saatte todella hyvää tietoa /tukea onnistuneeseen imetykseen!

Takaisin