Imetys

Mä olen antanut korvikkeen (juotavana ja puuron/ruokien seassa) lisäksi maitotuotteista jo raejuustoa ja maustamatonta jugurttia, niistä tyllerö tykkää. :) Viili ei kumma kyllä maistunut, eikä ole tykännyt noista jugurttivälipaloista. Neuvolasta sanottiin, että hiljalleen voi totuttaa myös keitettyyn lehmänmaitoon esim. puurojen joukossa. Eiköhän nämä kaikki plus imetys aamulla ja illalla riitä turvaamaan kalsiumin saannin. :)
 
En olekaan viel antanut hapanmaitotuotteita. Pitäiskin käydä maustamatonta jugurttia ostamassa kun meillä tuo puuro tökkii :) Aivan kuin olis jo kyllästynyt koko puuro hommaan :D Raejuustokin kuulostaa hyvältä kun sitä itsekin syön paljon niin voisi tyttökin jo alkaa maistelemaan. Loppukuustahan meille se 10 kk tulee täyteen :) Onko täällä jo joku ehtinyt totuttaa lehmänmaitoon?
 
Etsijä. Täytyypä kokeilla tota pilli juttua. :) Meillä on kovia ja pehmeitä nokkamukia. Pehmeästä menee vähän vettä mutta huonosti..Kaipa se tästä joskus helpottuu ja pääsisin tästä imetyksestä eroon..
 
Okei, täytyykin alkaa tekemään puuroa maidon kanssa :) Jotenkin meillä tuo puuro on nyt yöks välillä ja välillä sit nam nam, mutta siis aamulla ajattelin antaa jugurttia ja sosetta sekaan ja jos sitten illalla se puuro jo maistuskin paremmin.
 
Minäkin olen laittanut lehmänmaitoa tytön puuroon, mutta tytölle tuli siitä vatsavaivoja. Meidän tyttö on siis vajaa 11 kuukautta. Nyt pidetään ainakin vähän taukoa ennen kuin kokeillaan uudestaan. Hapanmaitotuotteita oon edelleen antanut.

Tyttö ei anna enää syöttää ollenkaan. Kaikki täytyy saada laittaa itse suuhun. Ruokailuun saakin sitten varata aika reilusti aikaa ja sen jälkeen pääsee siivoamaan lattioita ja seiniä myöten.

Rintamaito on tytön mielestä edelleenkin tosi jees.
 
Raejuustoa voisikin kokeilla jo, sitä en muistanutkaan. Meillä veteen tehty kaurapuuro on nyt tökkinyt hedelmäsoseella maustamisesta huolimatta, joten kokeilin korvikkeeseen tehtyä puuroa. Se ainakin tällä erää maistui. Tosin näissä aina päivän kunto ratkaisee, mikä sattuu milloinkin maistumaan...
 
Nyt näyttää siltä, että meillä alkaa imetys loppua! Olen tosi haikeena, jos näin nyt on. Jo monta kuukautta tietyt imetyshetket on olleet ihan rutiineja päiväohjelmassa. Yöunille ollaan menty suurinpiirtein samoihin aikoihin, poika nukahtanut imetykseen ja siitä olen nostanut hänet omaan sänkyynsä. Tuo on ollut ihana rauhoittumis- ja levähtämishetki myös itselle, kun on saanut siellä pimeässä huoneessa sängyssä maata pikkuinen lämmin paketti vieressä :Heartred

Jo kahtena päivänä pikkumies ei ole suostunut rinnalle kuin kaksi kertaa. Joko pyrkii heti pois tai ottaa rinnan suuhun mutta luovuttaa heti pois ja kampeaa itsensä vaikka pystyyn. Muuten ovat muut ruoat maistuneet. Yöunille rauhoittui kyllä tuttuun tapaan vierelle, mutta tissi ei kelvannut. Nukahti tuutulauluihin sen sijaan. Imetin vielä ihan normaalisti pari pv sitten, joten aika nopeasti tämä näyttää loppuvan!

Esikoisen kanssa oli aika lailla sama homma. Valmistauduin imettämään ainakin vuoden ikään, mutta 10kk neiti itse alkoi vähentää ja viimeisen kerran imetin 11kk iässä ja sen jälkeen taisin muutaman viikon kokeilla tarjota rintaa, kunnes tämäkin äiti alkoi vähitellen uskoa, että ei se tosiaan enää lapselle kelpaa, nyyh. No, hyvä puoli oli se, että eipä tarvinnut vieroittaa tissistä.

Mutta on tää haikeeta!! Koin imetyksen helpoksi ja käteväksi. Ja nyt jotenkin se vauvavaihe tuntuu pikkuhiljaa häviävän kun tämä vauvan ja äidin symbioosi tältä osin näyttää olevan lopussa. Mihin tämä aika menee!! :schoked025
 
Varmasti on haikeeta! Meilläkin imetys vielä niin isona ja tärkeänä osana arkea ja etenkin tuo tissille nukutus tärkeä rauhoittumisen hetki edelleen molemmille. Toisaalta tietysti tosiaan helppoa, jos ihan itse luopuu. Ei se silti helppoa ole äidille :joyful:
 
Toivon, että meidän imetystaival jatkuu vielä parin päivän eron jälkeen, mutta muuten vähän toivon, että poika lopettaisi kans itse kesällä. Imetys on ollut niin vaivatonta, että tuntuu kurjalta varsinaisesti alkaa vierottaan mukeloa, jos tuntuu että se hänelle on vielä tärkeätä, mutta en toisaalta ihan loputtomiin haluaisi imettääkään :D Mutta toivon kyllä että vielä sinne vuoteen asti pärjättäisiin, vaikka huhtikuussa on tiedossa tämän viikonlopun jälkeen vielä pari parin vuorokauden erossaoloa. Katsotaan miten käy!
 
Ymmärrän imetyksen loppumisen haikeuden, kun sitä itse vielä haluaisi jatkaa! Tyttö on ollut todella tiuha tissittelijä, ja olin jo väsynyt koko imettämiseen. Nyt kun sain muutaman päivän hengähdystauon töiden vuoksi, niin jaksaa taas ihan eri tavalla myös imetystä. Vuoden iässä olen ajatellut lopettaa. Meillä tuskin tyttö alkaa itse itseään vierottaa... Osaa jo pyytää maitoa joko sanomalla "mammamma" tai "aitoo!". Etenkin tuosta jälkimmäisestä pyynnöstä on hankala kieltäytyä, äidin pikku muru osaa puhua jo niin hienosti! ❤️
 
Meillä on nyt vähän tuntunut, että palataan kohta täysimetykseen :rolleyes:, kun ei kiinteät oikein maistu. Äidillä ei ole täysimetys nyt varsinaisesti tavoitteena, kun huomenna tytöllä 11 kk ikää... Hirveää huidontaa, pyörimistä ja syöttötuolin työntelyä nyt vaan ruokapöydässä. Pitää yrittää kokeilla lisää uusia ruokalajeja ja uusvanhoja suosikkeja, kuten keitettyä riisiä.
 
Coriander meillä sama juttu..puuro vain uppoaa ja maissinaksut. Ja tietty se rintamaito . Mut sit mietin,et olisko hampaiden tulosta johtuvaa tuo kieltäytyminen. Monesti pienellä itkulla naksua syö..mutta on se vaan syötävä kun niin hyvää on ylä ien pullottaa ja alhaalla jo ihan hammasta ikenen läpi näkyvissä
 
Voi olla, että meilläkin on taas hampaita tulossa, vaikken ole huomannutkaan. Ainakin tytöllä on ihan koko ajan joku lelu, hiha ym. suussa pureskeltavana. Ja edellisten hampaiden tulosta on jo vähän aikaa, joten uusi kierros voi hyvinkin olla alkamassa.
 
Täällä ainakin oli aiemmin alkuvuonna vajaan viikon jakso, kun tyypille ei kelvannut kuin maito. Ei puuro, ei soseet eikä mitkään sormiruoat. Ainoastaan rintaruokinta kelpasi ja olinkin kanssa ihan varma, että ollaan siirrytty täysimetykseen takaisin. Kunnes sen viikon kuluttua ylhäälle oli puhjennut komea etuhammas. Ja sen jälkeen ruokakin alkoi maistua vähän paremmin taas.
 
Joo, kulmahampaat ovat ilmeisesti vieneet täällä ruokahalun. Nyt kun sain vähän kurkattua tytön suuhun (hampaiden pesukin on ollut viime aikoina haastavaa), niin toinen yläkulmahammashan sieltä on juuri puhjennut ja toinen tuloillaan. Hyvä, että syylliset löytyivät. Alkoi jo äitiä hermostuttaa, kun hedelmät ja puurokin tökkivät.
 
Soseesta tehty mehujää voisi upota hampaita tekeville ja muusta ruuasta kieltäytyville?

kuukiurustakesään, voi ei, aika ihanaa, kun toinen osaa pyytää "aitoo" :love017

Mulla ekaa kertaa imetys tökkii... on tuo poitsu niin oma-alotteinen, että tulee repimään tissiä kauluksesta pihalle joka välissä. Sitten pitää tosiaan repiä ne molemmat yhtäaikaa esille. Sitten kun ollaan toisella tissillä, niin toista herutellaan näpläämällä ja nipistelemällä nänniä. Uuvuttavaa ja ärsyttävää.
 
Meillä ei päivisin malteta rauhoittua tissille ollenkaan. Maito kuitenkin kelpaa, jos saa samalla härvätä ja harjoitella kiipeilytautoja. Ainakin yksi imetys nykyään niin, että makaan lattialla selällään paita ylhäällä ja neiti tissi suussa nostelee pyllyä pystyyn, kiipeilee mun yli ja repii vaatteita/leluja. En oo vielä jaksanut ärsyyntyä. Enemmän huvittaa. Illalla ja aamulla sitten rauhallista tissittelyä.
 
Jaksamista tissihärväilijöille! Meillä tuollaista oli 4-5 kk iässä, kun imetin vielä kyljelläni sängyllä. Veri veti tytön siitä liikkeelle, vaikka kuinka nälkä olisi ollut! Ressukka kierähti aina tissiltä pois ja alkoi itkeä nälkäänsä... Siitä asti on ollut pakko imettää istuen perinteisessä imetysasennossa mahdollisimman häiriöttömässä ja tutussa ympäristössä, jos on halunnut tytön imevän kunnolla. Ja näin se edelleen onnistuu hyvin ilman härväämistä. :)
 
Meilläkin tyttö rauhoittuu imetykseen kotona imetystyynyn kanssa hyvin, kunhan vaan ympärillä ei tapahtu mitään mielenkiintoista. Julkisella paikalla en ole pitkään aikaan edes yrittänyt. Viime kerralla ravintolassa lounaalla (joskus talvella), kun yritin tarjoilla maitoa juuri päikkäreiltä heränneelle neidille, oli sellaista härväystä että :eek::wtf::wideyed:. Onneksi viereinen business-seurue :cool: ei ollut suuri julki-imetyksen vastustaja tai ainakaan kehdannut sanoa mitään :grin.
 
Takaisin
Top