Imetys

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kolibri
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä syö 10-30min ehkä kerrallaan, välillä jää kyllä haaveileen tai torkahtaakin usein. Iltaisin syö tiheämmin ja öisin keskimäärin 1-2x syö nopeaan ja nukahtaa uudestaan. Kaks edellistä yötä illasta tankattu hyvin kun yöt nukkunu 22.30-6! Toki ikää jo 8,5vkoa eli alkaa rytmi löytyä jo.

Kateeksi käy kaikkia joilla syötöt noin nopeita, meillä kun pullon kanssakin valvotaan välillä jo parikin tuntia kun ei siitä mitään meinaa saada irti :( Tunnin jälkeen näyttää, että nukahtaa.. Kun laittaa sänkyyn niin kiemurtelu ja huuto alkaa ja taas syödään toinen tunti..

Mutta sitten vähän imetysasiaa sivuten, vaikkei imettää voikaan.. Onko muita kikkoja kuin herkut ja juominen, joilla tehostaa maidon tuloa? Pyrkimys oli lypsää ja syöttää mahdollisimman paljon omalla maidolla ja toivoin, että lopulta vain omalla.. Nyt näyttää kuitenkin siltä, että kohta syötetään vain korviketta kun oma maidontulo hiipuu ihan täysin :( Alkuun sai pumpattua hyvin, sähköpumpullakin 125 ml kerralla pari-kolme kertaa päivässä, useampaa ei rinnat kestäneet ja joka aloituksessa hirmu kipeät ja pienenkin tauon jälkeen..

Sitten alkoi hiipumaan ja sai kerralla vain 80 ml kun kauan koitti.. Sitten taas kun sai levättyä suurempia jaksoja itsekin niin alkoi käsin lypsämälläkin saada hetkessä tuon 80 ml ja aloin lypsää useammin ja vähemmän kerralla, 40-80 ml ja ajattelin, että olisi lähempänä lapsen imetystä jos maitoakin alkaisi tulla. Pari päivää meni hyvin, mutta nyt ei saa sähköpumpulla enää kuin juuri ja juuri pullon pohjan peittoon ja käsin lypsämälläkin työllä ja tuskalla 20 ml :( Jos hyvin käy niin 40 ml..

Tuskastuttaa kun kaikki vielä kehottaa pakastamaan maitoa, mistä pakastaa kun ei ole yhdellekään syötölle tarpeeksi :(

Mariel, ihan kaikkein paras maidon nostattaja on se vauva! Pidä kenguruhoidossa niin että vauva on pelkällä vaipalla ja itelläs ei oo liivejä. Ota vauva tissille pullon jälkeen ihan vaan olemaan, anna imee ja "leikkiä" tissillä. Noi vauvat on uskomattomia kun ne kyllä tietää kaiken maailman konstit maidon nostatukseen.

Just luin imetyksen tuki ry:n sivuilta listaa siitä mitä kaikkee vauva tekee tissillä tilaillessaan maitoo. Tiesittekö, että se är-syt-tävä mahaan potkiminenkin kuulemma on maidonnostatusta!?! Samoin kielellä värisyttely, naaman painaminen tisseihin ja tissien puristelu, on-off-imuttelut, haukkaamiset... Et jos antaa vauvan olla rinnalla ja äheltää siinä omiaan niin voihan siinä joku taika toimia... ;)

Ja oon ite huomannu et juoda pitää oikeesti PALJON! (Mulla siis myös ongelmia maidontuotannossa ja kaikki mahdolliset kikkakolmoset käytössä.) Kolme litraa päivässä on ihan minimi, mieluiten neljä. Joillain auttaa ykkösolut tai kotikalja, ite en oo huomannu mitään mutta juon varmuuden vuoks silti. Usein suihkun jälkeen jos on rinnat paljaana nii alkaa tiputtaa, eli myös ilmakylpeminen kannattaa testata. Mitäs muuta.... onhan sit kaikkee imetysteetä yms.

Hurjasti tsemppiä, toivotaan että onnaa! Ja jos ei onnaa niin voit ainakin sanoo yrittänees. ♡ Muista et jokainen maitotippa on hyväks vauvalles.

Mullakin ehtyi esikoisen kohdalla maidontulo aikaisin. Esikoinen oli sairaalassa tarkkailuosastolla ensimmäisen kuukauden ja itse "asuin" siellä päivisin. Syöttäminen tapahtui kolmen tunnin välein joten 4 kertaa päivässä imetin vauvaa ja kotona pumppasin pari kertaa vuorokaudessa. Kuusi kertaa siis yhteensä rinnat tyhjeni vuorokaudessa, mutta maidontulo loppui silti tämän kuukauden aikana.

Myöhemmin otin asioista selvää ja vähintään 8 kertaa olisi pitänyt imettää/pumpata vuorokaudessa jotta maidontulo ei olisi vähentynyt. Lisäksi puuttui kaikki tuo vauvan aikaansaama stimulointi, josta Lila-Aurorakin kirjoitti. Enkä takuulla juonutkaan tarpeeksi.

Miten muuten tuo ykkösolut, siinähän on kuitenki vähän alkoholia, oletteko ajoittanut sen nauttimisen juuri imetyksen perään ja oletteko pitänyt taukoa ennen imetystä? Itse ostin täysin alkoholittoman oluen tässä yksi päivä saunakaveriksi kun en edes ykköstä uskaltanut ostaa :sorry:

Minä oon juonu ihan normioluen saunassa/saunan jälkeen ja imettäny tarvittaessa lähes heti perään. Pyrin kuitenki siihen, ettei tarttis heti imettää.
Imetyksen tuki ry:n sivuilta löytyy aiheesta.
http://www.imetys.fi/index.php/tuke...din-elamaa/470-tupakka-viina-ja-villit-mammat
"Alkoholi imeytyy äidinmaitoon samalla lailla kuin äidin vereenkin. Laskennallisena esimerkkinä: jos äidin veressä on 0,2 promillea alkoholia, myös äidinmaidossa on alkoholia 0,2 promillea. (Promille on tuhannesosa, eli kymmenen kertaa pienempi osuus kuin prosentti.) Kun vauva juo tällaista maitoa, kyseessä on hyvin pieni määrä alkoholia, eikä tällaista maitoa juoneen vauvan verestä pystytä mittaamaan alkoholia. Tällä perusteella voit juoda satunnaisesti saunakaljan tai lasin viiniä ja imettää vauvaasi saman tien."

Muokattu viimeksi:
Okei, oonpas ollu hysteerinen :oops: Tää taas todistaa, et se pelottaa mitä ei ymmärrä. Mutta se alkoholiton olut oli kyllä yllättävän hyvää :grin

Meillä vaan tuntuu tuo rinnalla pitäminen enemmän vauvan kiusaamiselta kun ei saa imuotetta ja yrittää ja yrittää ja hermostuu vain.. Halkion vuoksi kun ei saa sitä imuun tarvittavaa painetta suuhunsa.. :( Kätilöt ja lääkärit sanoneet ettei kannata itseään kiusata koittamalla edes imetystä kun se ei tule onnistumaan.. :/

Aargh. Eilisen riemupostauksen jälkeen olen tänään yrittänyt pumpata. Poika on sentään ottanut tissiä suoraan suuhun ja jotain saanut imettyäkin (ainakin korviketta on riittänyt 60 ml), mutta varsinkin vasen nänni on arka! Ja ote irtoaa melko usein, jolloin tissi pitää auttaa uudelleen suuhun.

Nyt sitten taistelin pumpun kanssa ja sain ehkä 10 ml. Aion yrittää kohta uudelleen, mielestäni saaliissa on vaihtelua päivänajasta riippuen, mutta yleensä aamupäivä on ollut hyvää aikaa pumpata :oops:

Ja sitten pumppaamiseen. Mielestäni tuo Aventin käsipumppu on parempi kuin Tyksin sähköpumppu (vertasin kotiutuessa kun molemmista oli samoihin aikoihin saatu kokemukset). Välillä kevennän pumpun painetta rinnassa, välillä litistän voimakkaasti vasten rintaa ja kääntelen eri suuntiin jolloin paine osuu epätasaisesti rintaan. Saatan jopa vaihtaa paikkaa niin, ettei nänni ole ihan symmetrisesti keskellä, mutta pitää olla kokonaan sisällä suuosassa, ettei iho mene rikki.
Noilla keinoilla olen saanut saalismäärää nostettua, samoin saatan istua nukkuvan pojan vieressä ja nuuhkutella välillä pojan päätän ja antaa eskimosuukkoja.

Imuotteen vaikeuden vuoksi ei ole toivettakaan pumpata samaan aikaan kun poika on tissillä. EHKÄ sitten jos olisi kunnon imetystyyny ja poikaa ei tarvitsisi tukea lainkaan.

Tytti Marjaana, mieluummin minusta noin päin. :) Alkoholiton olut kyllä ihan ok ja Olvin ykkösolut menee ainaki mulle jo ihan täydestä. :)

Pumppaaminen on mulle ollu vaikeeta. Riippuu aivan kerrasta kuinka paljon saa irti, pienimmillään pieni tippa pullon pohjalla ja enimmillään 110ml helposti.. Mihin aikaan pumppailette, imetyksen aikana, heti perään, vai milloin? Käytättekö jotain "kikkoja" kun olen kuullut näistä lämpöhauteista ja että lämmin suihku voisi auttaa tms.
Muuten kuitenkin imetys on sujunut, mutta alkaa jännittää kauanko tätä maitoa riittää.. Turhaa ainakaan sitä nyt murehdin, mutta.. :)

Meillä ei myöskään kikkavitoset tai mitkään muutkaan ole auttaneet ja jos vaikka mitä on jo kokeiltu hiipuvan maidontulon lisäämiseksi. Asiasta tuli jälkitarkastuksessa puhetta ja sain Primperanille reseptin (pahoinvointilääke) ja nyt tulee mölöä joka päivä enenevissä määrin. Niin ja tämähän on siis lääkkeen ns. haittavaikutus.

elämän ihmeitä, hei mäki haluun!

Mariel, en tietenkään tarkottanu et väkisin koittaisit imettää jos se ei onnistu, mutta kun nyt luen ton tekstini uudestaan niin kyllähän siitä sen kuvan voi saada. Anteeks. Tarkotin että jos pitäisit vauvaa siinä rinnalla, paljaat ihot vastakkain, vaikka pulloruokinnan jälkeen kun vauva on tyytyväinen. Ei siis ruokkimistarkotuksella, vaan läheisyysmielessä. Mä ite koitan löytää mahd paljon aikaa tohon kengurukikkaan kun tuntuu et se ihokontakti vauvan kanssa oikeesti auttaa! Mä majottaudun sohvan nurkkaan, otan tytön vaippasiltaan mun paljaalle rinnalle peiton alle ja siinä neiti nukkuu tyytyväisenä, itekin saatan nunkua tai sit surffailla täällä/ netissä tai kattoo telkkaria, tehdä käsitöitä tai lukee. Pääasia et oon ite rauhallinen (eli esikolla on isin kans puuhaa, on nukkumassa tai ei oo kotona) ja saan oikeesti rentoutua ja nauttia vauvastani. Tuntuu tekevän ihmeitä maidontuotannolle. ♡ Suosittelen lämpimästi.

Primperanit kehiin tännekin!!
Vaikka poika on ainakin toisesta rinnasta saanut nyt imettyä, niin pumppaamalla saan todella paljon vähemmän irti kuin ennen, eikä kyse ole siitä että olisin tyhjentänyt rinnat imettämällä.

Olisin kuvitellut, että käy ihan päinvastoin kun poika oppii imuotteen suoraan rinnasta niin tuotanto lisääntyy, mutta vielä mitä!

Ja nyt kun poika on vähän räkäinen, niin haluan entistä enemmän imettää, jotta saisi vasta-aineita.

En Lila-Aurora ajatellut, että väkisin imettämistä suosittelit.. :)

Neuvolassa sanoi, että helposti maidontulo hiipuu tässä tilanteessa ja että jotta saisi riittämään niin se on todella kovan työn takana ja on sentään kuukauden saanut omaakin maitoa ja se on ihan hyvin.. Kyllä se harmittaa kun kuvitteli, että sitä vain riittää pakastamiseenkin saakka ja vauva saa sitä pitkään :(

Lisäystä; Kun tuo neuvolantäti sanoi, miten kovan työn takana maidon riittäminen olisi niin onhan tällä hiipumisella suora yhteys näiden tytön ilmavaivojen alkuun kun ei ole suostunut jäämään kuin ihan minuuteiksi esim sitteriin, päivisin ei joitain päiviä sitten nukkunut yhtään ja koko päivän sylissä pidettävä.. Ja ne hetket kun jäi edes hetkeksi johonkin oli pakko käyttää omaan syömiseen, vessassa käyntiin yms toimintaan.. Ja taas kohta huudettiin ja takaisin syliin.. :/ Aikaa ei vain jäänyt pumppaamiselle kuin pieniä hetkiä illalla kun mies hetkeksi otti tytön hoidettavakseen kun ei meinannut pitää lisää isyyslomaa millään.. Nekin pumppaushetket keskeytyivät kun piti ottaa tyttö, jotta mies pääsee syömään tai suihkuun tms kun huomautuksia sateli et meinaaks vielä kauankin kun haluaisin jo syömään.. jne.. :o

Nyt koittanut käsin lypsää usean kerran päivässä ja muutamasti yössä, jos se maidontulo pysyisi käynnissä kun edes vähän saa kerrallaan.. Ja toivon, että tämän päivän vyöhyketerapia saisi ihmeitä aikaan tytön vatsavaivoihin, jotta saisi sylin ja kädet vapaaksi edes muutaman kerran päivässä pidemmäksi ajaksi..

Muokattu viimeksi:
Ootko Mariel kokeillu liinaa tai muuta kantovälinettä? Saisit kädet vapaaks ja vauvakin vois viihtyä. Voisitte myös olla siinä mun jauhamassa ihokontoktissa jos jättäisitte vaatteet välistä pois... Monta kärpästä yhdellä iskulla! ;)

Töki sitä miestäs vähän jos ymmärtäis mitem tahditon on ollu... :(

Meillä likka aloittanut ihme ähellyksen rinnalla ollessaan. Äheltää ja samalla kitisee sekä lipoo nänniä ja näitä muitakin maidon nostatus juttuja. Nälkä on muttei ota tissiä suuhun. Sitten hetken ähellyksen jälkeen syö hyvin..ihme touhua :)

Täällä samanlaista ähellystä. Ja välillä huudetaan kurkku suorana, vaik tissi ois suussa, sit menee hetki ja taas maistuu.
Omituisia otuksia nää vauvat! :love7

Mariel, meillä sanottiin neuvolassa kun esikoinen oli just syntyny että jos vain pumppaa maitoa niin maidon tulo loppuu 3kk mennessä ja vähenee radikaalisti jo sitä ennen! Oot siis tehny jo uskomattoman työn että oot saanu kuukaudenkin pumpattuja vauvalle omaa maitoa ja ilmeisesti et siihen ole saanu mieheltä paljoakaan tukea! Kyllä nuo miehet sit kyllä välillä osaa olla juroja :oops: Jos vyöhyketerapiasta ei ole apua (tai vaikka oliskin :rolleyes:) niin meni käymään osteopatialla. Mä jaksan siitä toitottaa mutta kun se vaan auttaa :grin me käytiin tiistaina ja nyt kaks yötä on nukuttu niin että vauva on heränny vasta 04-04:30 ( tosi nälkäisenä) kun ennen heräili 1,5-2h välein. Ja ilmaa tulee masusta helpommin ja isoja määriä! Vyöhyketerapia, jossa käytiin pari-kolme vkoa sitten auttoi muutaman päivän ilmavaihoihin mutta ei unien pituuksiin! Osteopatia auttaa myös purkamaan vauvan stressitiloja joita syntyy kuulema aina jos kropassa on jotain "ei normaalia" ja vois auttaa teidän prinsessaa senkin takia :dummy1:

Meillä kans vähän ähisee kun näkee tissin, käyttää tissiä suussa pari kertaa ja lipoo huulia, ihan kuin fiilistelis et "nyt sitä saa" ja sit ampaisee kiinni :happy: hassu miehen alku!

Takaisin