Imetys

Imetys on ihanaa!! Surin viikoja kun esikoinen päätti lopettaa imuttelun. Oon miettiny, tuleeko meille tuplat nyt että saisin imetyskiintiöni kerralla täyteen, ettei sitten sen takia "tarvitse" haikailla useempien vauvojen perään. On siis ajateltu miehen kanssa että kolme riittää meille. :-) Siinä vaan saa niin erityisen suhteen vauvaan. Kaikista nännikivuista, maitosuihkuista, pakkautumispakotuksista, märistä paidoista ja vetoa sietämättömistä rinnoista, puremista, puutuneista jäsenistä pitkien sessioiden jälkeen ja iänikuisista liivinsuojista huolimatta. Niin ihanaa. :-)
 
Jeps, mullekin oli aika itsestäänselvyys että imetän, en siksi että se olisi hyvän äidin mitta, vaan koska se nyt vaan on luonnollista enkä keksiny mitään hyvää syytä olla imettämättä, kun on niin paljon niitä terveysvaikutuksiakin molemmille(rintasyöpäriski pienenee, mahdolliset raskauskilot sulaa pois, vauva saa vasta-aineita ja pydyy tervermpänä...). Parisen viikkoa sattui joka kerta kun pikku piraija iski kiinni, mutta sen jälkeen satunnaisia rintaraivareita lukuunottamatta meni mainiosti 1,5vuotta. Ne raivaritkin johtui yleensä siitä, että neiti temperamentti oli jo liian nälkäinen(pari minuuttia tyhjää vatsaa ja sitten mentiin...) eikä siks raivoltaan meinannu saada otetta, joten piti eka tanssittaa tai jotain että se hetkeks unohti vahingossa olla huutamatta.
 
Ja jos joku miettii julkisella paikalla imettämistä, niin kertokaa, onko mitään luonnollisempaa, kuin vessassa käyminen ja lapsen ruokkiminen? Ensin mainitulle on nyky-yhteiskunnassa varattu tilat, jottei sitä tehtäisi toisten nähden, mutta imettämiselle ei, joten mielestäni silloin voi sen tehdä missä vain. Itse olen imettänyt metrossakin, tosin se oli hätätapaus, kun metrossa oli puolen tunnin katkos enkä ehtinytkään kotiin niin kuin olin suunnitellut. Varmasn mukavampi muillekin matkustajille, kun eivät joutuneet koko matkaa suoraa huutoa kuuntelemaan, ja tietty nälkäiselle vauvalle mukavampi, vaikka ei puolessa tunnissa nyt nälkään olisi tietty kuollutkaan. Ravintoloissa yritin aluksi pitää jotain rättiä edessä, mutta neiti repi sen jatkuvasti pois tai häiriintyi ja keskeytti koko toimituksen, kun ei ollut kotona tottunut, niin annoin olla. Imetyspaitojen kanssa voi aika huomasmattomasti imettää, etenkin pienirintaiset.
 
Enimmäkseen julkisilla paikoilla saa hyväksyviä hymyjä, välillä kummaksuvia katseita, pelokkaita katseita(nuorilta miehiltä) ja todella harvoin paheksuvia katseita, tosin silloin mulkaisen siihen tyyliin takaisin, että nolostuvat. Ehkä siksi ei ole koskaan mulle uskaltanu kukaan sanoa yhtään mitään negatiivissävytteistä. En tykkää kehityksen suunnasta maailmalla, jota johtavat tietenkin kaksinaismoralismin ekspertit, eli jenkit, tissibaareineen ja toisaalta imetyskieltoineen. Harmi vain, että britit, jotka ovat joissain asioissa pitkään olleet fiksumpia, tuntuvat lähteneen tähän jossain määrin mukaan. Toisaalta kyllä brittienkin henkisestä tasosta kertoo sairaalloisen lihavuuden räjähdysmäinen lisääntyminen, eli että suunta on sama kuin rapakon takana. Ja en puhu nyt siis yksilötasolla, vaan kansakuntana, tutkimustiedon valossa.
 
Monissa paikoissa on varattu imetykselle oma tila, tiedän ainakin kauppakeskuksia joissa näin on. Se tila saattaa olla rauhallinen oma huone esim. naisten wc-tilojen yhteydessä tai muu vastaava. Mun mielestä sellainen on hyvä idea.

Itse en kummeksu muita julkisilla paikoilla imettäviä (jokainen saa tehdä mitä tykkää), mutta en lainkaan ole varma, että itse valitsisin kauppakeskuksen yleisen penkin sen imetystilan tai vaikka oman auton sijasta. Jos näin karkeasti tehdään jakoa siis. Itseäni kun ahdistaa omien paikkojeni esittely, tuntuu että jo tässä raskausvaiheessa (synnytyksestä puhumattakaan) saa olla ns. lettu levällään koko ajan tuntemattomille ihmisille :D
 
Olen sinällään samaa mieltä, että jotkut on aika hävyttömiä utareineen :D Siis itse pari kertaa törmänny tällaisiin naisiin jotka ravintolassa tai lentokoneessa imettivät tissit villin vapaana roikkuen vaikka vauva ei edes tyyliin syömässä. Jotain häpyä sentään pitäs olla :wink jotenki vähä outo ja suoraan sanottuna ällöttävä näky kun ei välitetä mistään. Eletään kuitenkin nyky-yhteiskunnassa. Tosin jos tissi sattuu vilahtamaan niin ei se minusta haittaa. Kuka Idiootti kyttää vieressä kun toinen imettää? Eihän pikku vilahdusta kukaan näe.

Itse imetin aikalailla missä oli tarve: ulkona puistossa, joskus luontopoluilla kannon päällä :D ravintoloissa, autossa, missä tarve tuli vauvalle. Eikä kukaan juuri ympärillä asiaa varmaan edes tajunnut. Tai mä en siinä vaiheessa kiinnittänyt ympäristöön juuri huomiota.
 
Joo kyllä ymmärrän, että ihmiset haluaa ns.rauhassa nauttia kahvinsa, enkä ole mikään väkisinpaljastelija, mutta paikoissa joissa ei ole tilaa järjestetty niin imetän kyllä missä vain. Ja vessassakan en kyllä sori vaan imettäisi, ellei olisi erityisen miellyttävä wc. Vaikkei vauva välittäisi missä ruokailee, niin harva julkinen vessa on niin miellyttävä että itse viitsisin siellä viettää aikaa. Mutta kuten sanottu, yritin ihan toisia ihmisiä varten aluksi pitää rättiä edessä, mutta kun ei toiminut, niin en jaksanut. Eipä imetyspaitaa käyttäessä vilaustakaan näy kun lapsi on kiinnitettynä, kun se reikä on niin pieni, ja siirronkin oppii tekemään niin että täytyy kyllä olla todella kiinnostunut töllistelijä jos jotain ehtii nähdä. Eipä mua itseäni ole koskaan haitannut kulkea kesäisinkään bikineissä, niin miksi haittaisi täysissä pukeissa ruokkia vauva?Sen enempää 'väkisin esittelemättä', vaikka ei mua sellainenkaan haittaa jos joku kiireettömästi vaihtaa rintaa, vaikka ymmärrän jollain tasolla jos jotakuta haittaa. Rajansa kuitenkin kaikella. Mulla on toisaalta melko sopusuhtaiset rinnat, eikä mitkään jättilollot, joiden kanssa saattaisi kyllä olla hankalampaa olla huomaamaton.
 
Jep. Tässä tapauksessa aiemmin viittasin naisten wc-tilojen yhteydessä olevaan imetyshuoneeseen, joka oli siis todella siisti paikka, mielelläni itse sellaista käyttäisin.
 
Mä koitan imettää tätä kolmosta. Esikko aikanaan sai rintamaitoa vain kolmisen kuukautta, isänsä pakotti mut lopettamaan (hokemalla ihan salista lähtien ettet sä tohon pysty jne). Seuraava kun syntyi kerroin heti ensi imetyksestä lähtien et painukoon muualle, mä imetän tätä lasta juuri niin kauan ku mä imetän. Ja hyvin meni 7kk täysimetyksellä josta luovutin sairaalaan maitoa alussa niin kauan kuin maitoa riitti vai oliko siinä jokin muukin raja. No enivei.
Lamsinoh. Maidonkerääjä. Liivinsuojat (kertakäyttöiset liimaantu ikävästi nänniin kii, eli kankaiset). Joku pumppu, saa maidon varastoitua jos meinaa pakkaantua, ei tartte kuumassa suihkussa viemäriin lypsää.

Rintatulehduksen estää parhaiten niin, että pitää aina ja joka hetki varustuksen poissa vedosta nii kauan ku maitoa tulee. Kylmällä ilmalla villainen lämmitin rintojen ympärille, paitoja, what ever. Toisille riittää jääkaapin avaaminen vähillä vaatteilla (kuulostaa joo ihmeelliseltä mut näin kävi ystävälleni).

Alussa sattuu kuten monet on todenneet. Mulla veri lensi ja kipu oli valtava. Meni ohi.

Nyt toivon vain että pystyn ja jaksan ja ja imettämään kolmosta niin kauan ku mahollista. Että jäis hyvät muistot edes.
 
Kannattaako rintapumppua hankkia jos siis aio imettää? Onko kelläkkään kokemusta.
 
Kannattaako rintapumppua hankkia jos siis aio imettää? Onko kelläkkään kokemusta.

Siis jos aikoo imettää vai ei aio? Eiköhän juuri imettävät sitä käytä. Jos ei aio imettää, niin eihän sitä maidon tuloa kannata silloin avustaa. Sitä on kai olemassa jotain lääkkeitä, jolla maidon nouseminen estetään alusta alkaen.
 
Nii siis tarkoitin juuri että kun aio imettää että kannattaako semmonenkin hankkia ? En siis tarkoittanutkaan et jos ei imettää niin turha semmosta hankkia. Anteeks jos epäselvästi kirjoittin mun asian. Tarkoitan et kun imettää että onko kuinka moni rintapumppua käyttänyt.
 
Minulla on neljä lasta ja yhden kanssa on imetys onnistunut täydellisesti. Ensimmäisen kanssa taisteltiin alusta asti imuotteen kanssa, hän kun sai tulehduksen heti syntymän jälkeen ja joutui lastenosastolle jossa sai maidon pullosta. Imetyksen kanssa taisteltiin muutama kuukausi, mutta pahat rintaraivarit ja huono imuote pakottivat luovuttamaan. Toisen kanssa olin valveutunut ja en antanut tuttia, enkä pulloa vaan istuttiin tissi suussa kaiket illat Imetys onnistuikin mahtavasti. Seuraavat lapset olivatkin kaksoset, syntyivät reilu kuukauden etuajassa ja eivät koskaan oppineet rinnalle. Alussa en saanut edes imettää, etteivät väsy.. Nyt toivon todella paljon että imetys onnistuu! Kokemuksesta osaan sanoa, että pulloa ei kannata heti tarjota ja pitää luottaa itseensä!
 
Hienoa tekstiä naiset. Ihanaa keskustelua julki-imetyksestä. Mä kyllä oon imettänyt milloin vain missä vain tyylillä. Mutta yleensä oon peittänyt rinnan harsolla. Kyllä yleensä imetys vaati paljon tietoa ja kärsivällisyyttä. Ja imetyksen hyödyt tiedetään varsin hyvin. Mutta imetys ei äitiyden mittari. Et vaikka ei onnistuis/haluais imettää niin turha sii on ottaa stressiä.

Rintatulehdus ei kyllä tule ihan noin helposti kylmästä. Vaaditaan että ensin tulee tiehyttukos, joka sit hoitamattomana kehittyy tulehdukseksi. Rinnoille on jotenkin tärkeää olla lämpimässä.
 
Nii siis tarkoitin juuri että kun aio imettää että kannattaako semmonenkin hankkia ? En siis tarkoittanutkaan et jos ei imettää niin turha semmosta hankkia. Anteeks jos epäselvästi kirjoittin mun asian. Tarkoitan et kun imettää että onko kuinka moni rintapumppua käyttänyt.

Itse imetin ja käytin käsikäyttöistä pumppua. Sillä sai suoritettua tyhjennyksen loppuun silloin, jos vauva ei kaikkea imenyt ja meillä maitoa meni sitten pakkaseen niiden hetkien varalle, kun en ollut imettämässä. Toisaalta se voi myös auttaa parantamaan maidontuloa. Ja ehdottoman tärkeä se oli itselle niinä muutamina hetkinä, kun imetysaikana oli jokin pakollinen meno, johon ei voinut ottaa lasta mukaan ja piti silti saada rinnat tyhjiksi.
 
Nii siis tarkoitin juuri että kun aio imettää että kannattaako semmonenkin hankkia ? En siis tarkoittanutkaan et jos ei imettää niin turha semmosta hankkia. Anteeks jos epäselvästi kirjoittin mun asian. Tarkoitan et kun imettää että onko kuinka moni rintapumppua käyttänyt.

Minulla ollut käsikäyttöinen ja sähköpumppu, omasta kokemuksesta sähköinen oli tehokkaampi: sai jotenkin rentouduttua paremmin kun ei tarvinnut itse pumppailla. Ja siis tosi kätevä kun saa maitoa talteen esim.hoitoa varten kun lähtee omille asioille tms.

Lisäksi meillä kakkonen nukkui jo ensimmäisinä kuukausina syntymän jälkeen jopa 12h Heräämättä!! Voitteko uskoa?! :D Siis synnäriltä asti, nukkui yöt mutta päivisin vähemmän. Tällaisia vauvojakin on olemassa! Tästä johtuen itse kuitenkin usein heräilin yöllä pumppaamaan kun tissit pursuili maitoa ja teki kipeää. Joskus väkisin herätin pojan syömään yöllä kun ei jaksanut pumpata.
Päivisinkin hän söi kuitenkin aika harvoin, max 8 krt per vuorokausi koko vauva ajan! Hirveän helppo imetys ja vauva aika siis. Ja kasvoi kuitenkin yläkäyrillä, kehittyi nopeasti kun touhusi päivisin paljon veljensä kanssa. Että ihan tällaisista kaikenlaisista syistä voi pumppu olla huippu! Esikko olikin ihan toista maata, ekat kuukaudet kokoajan tissillä ja nukkui max.2h pätkiä...ja kolmas voi olla ihan mitä vaan :D
 
Mulla kesti 3 kk ihan hirveä tissi kipu imetyksestä, jatkoin koska se oli helppoa syöttää. (Tiedän pullo rumban käyneenä, se oli tuskaa) kun imetyksen saa toimimaan niin ei siitä helposti luopuiskaan 1,2vuotta imetin viimeksi. Imetys julkisella paikalla voi ensin jännittää mutta kiitos hyvien imetys paitojen, ei kukaan huomaa imetystä. Pumppu kannattaa hankkia lisäksi että saa rinnan ihan tyhjäksi.tai jos imettää joka toinen kerta per rinta mikä oli meillä se onnistuvin tapa, niin saa toisesta rinnasta pursuavan maidon pois. Imetyksen aikana jos maitoa tulee todella paljon , kannattaa hankkia maidon kerääjä toiseen rintaa.sinne valuvat maitoa pursuavat tipat. Jos rinta tulehtuu ikivanha keino helpottaa kipua hiukan rikottua kaalin lehteä rintsikoiden sisään ja vaihto usein tai rahkaa. Antibiootti kuitenkin lääkehoitona. Itse en tarvinnut antibioottia. Lämmin suihku ja hellästi hieroo kipeitä kovia rintoja sitten hyvä tyhjennys, rinnat tyhjennetään usein. Imetyksen jälkeen nännejä kannattaa rasvata bebathen voide hyvä ja turvallinen.ei tarvi pestä pois ennen imetystä. Ja sitten on muita apteekista saatavia. Lähellä synnytystä voisi jo vähän treenata nännien ärsytystä ettei nännit rikkoutuisi heti kättelyssä.monilla pikku vauvoilla on jo tosi kova imu että se sattuu jos joutuu vetämään nänniä ulos. No tossa on nytjotai infoa asiasta... enemmänhän tulee silloin mieleen kun asia on ajankohtaisempi. Sori kirjoits virheistä.. :wink
 
Mielenkiintoista seurata tätä ketjua ensisynnyttäjänä. Omat mielipiteet on jo vahvat mitä meinaa tehdä ja kokoajan vaan vahvistuu.

Olisitko voinu Nane vähän avata "ärsyttää nänniä" -termiä? Ummikkona olis kiva tietää toteutustapa ja ajankohta ainakin :)
 
Takaisin
Top