Imetys

Jomsuli: vastasyntyneellähän on aivan onneton näkökyky, joten iso tumma nänni helpottaa ruoan lähteelle suunnistusta.

T: dominokeksinännit

minäki ku öisin imetin ja nukahdettiin siihen, niin kylelleen oltiin molemmat pojan kans.... tuskin sillon on tukehtumisvaaraa, kummallakaan.. meille sanottiin kans sillon ettei enää tarttis koko ajan röyhtäyttää, mut yleensä poika rauhottu vasta ku oli yläpierun saanu ulos..... ja ite ajattelin et ei välttis pulauttelis niin helposti, ku ylimääränen ilma on veks....?!

Tuleeks kaikilla noin vuolaasti sitä maitoa?
Mä jouduin antaa pojalle sairaalassa jokaisen syötön aikana tissin lisäksi lisämaitoa koska hän oli niin pieni ja joutui myös tarkkailuun matalan verensokerin takia. Nyt kotona on tapa jatkunut koska niin opastettiin, kunnes neuvolan kanssa huomenna oon tekemisissä niin katsotaan paino jne. Haluaisin pystyä itse syöttämään hänet ilman mitään korvikkeita mutta vähän hankalalta vaikuttaa kun tuntuu että poika on tyytyväinen vasta kun on saanut sen lisämaidon (tällä hetkellä, huomenna viikon ikäisenä noin 40-50 ml per syöttö) rintojen imetyksen lisäksi!! Jos multa tulisi ihan kunnolla niin sitten se varmaan onnistuis, mutta ei multa mitenkään yliäyräiden tunnu tulevan, ei mitään paidan kostumisia tai kovia rintoja tai muuta sellaista oo ollu :( Tuntuu siltä että hänen vatsalaukkuaan on venytetty ja kauhee nälkä aina syötön aikana, että vaikka rintoja imee (ihan hyvällä otteella) noin 15-20 min per puoli, niin silti vasta pullon jälkeen rauhoittuu nukkumaan/vaikuttaa tyytyväiseltä =(

Mulla tää viimeisin sai 2 ekan vuorokauden aikana säännöllisesti n. 3h välein lisämaitoa matalien sokereiden vuoksi. Imetin kyllä, vaikka lisämaitoa joutui antamaan ja kun tuntui et maito nousi ja vauva alkoi saada rinnasta niin lisämaitoja harvennettiin ja sit sai lopettaa kokonaan. Meillä vauva joutui vielä valoihin 2päivän ikäisenä, että sai sen aikana muutamaan otteeseen lisämaitoa, kun hoitajat pelkäs, ettei tissistä tule maitoa. Lääkäriltä sit lopulta kysyivät, että voiko lisämaidot jättää pois, kun itse sitä jatkuvasti kyselin, että tartteeko sitä enää antaa, kun poika syö tissiäkin.

Ja siis ollaan oltu sen lääkärin luvan jäljiltä ihan täysimetyksellä.

Mun mielestä jos lisämaito tulee tarpeeseen, niin tottakai sitä annetaan, mutta se kannattaa vähentää heti kun tissistä alkaa tulla maitoa kunnolla, just siks, että vauva oppii syömään vaan siitä tissistä ja ettei masu veny ja että se oma maidontuotanto alkaa vastata sitä vauvan tarvetta.

Lisätään tällanen ohje, että annat sen lisämaidon ensin ja vähennät sen määrää koko ajan ja imetät päälle. Vauva saa tavallaan pahimpaan nälkään pulloa ja sit malttaa olla tissillä. Toki vauvat on yksilöitä, et itse varmaan huomaat mikä on vauvan tempperamentille paras tapa: antaa ennen tissiä vai sen jälkeen.

Sit vaan paljon ihokontaktia, runsasta juomista ja sitkeesti annat tissiä, että ne rinnat kasvattas sen maitomäärän vastaamaan kysyntää. JA kokeile Weledan imetysteetä, saa verkkokaupoistakin ja marketeista. Mulla ainakin nosti maitoa tosi hyvin, kun pelkäsin tuon lisämaidon vähentävän tissien tuotantoa. Eikä siinä oo mitään aikamäärää, miten pitkään vauva on tissillä.. Ihan niin kauan kuin vauva viihtyy, niin voi pitää tissillä.

Mulla noi imetysajat vaihtelee ihan hirveesti. Välillä tyttö vaikuttaa ihan hirveen nälkäseltä mutta ei viihdykään tissillä kun 10 minuuttia ja sit pienen hengähdystauon jälkeen toisen 10 minuuttia ja välillä saan imettää reilusti yli tunnin kerralla! Joku kultanen keskitie ois ihan kiva, vaikka onhan sitä itellänikin välillä enemmän nälkä ja välillä vähemmän...

Miulla oli myös vauvalla matalat sokerit, pieni paino eikä jaksanut imeä. Tänään taas neuvola saisko jättää korvikkeen pois kokonaan. Kun kotiuduttiin meni 30ml 3 tunnin välein, sit tiputettiin varovasti 25ml/kerta. Nyt tiputettiin 15ml/kerta viimeks ja yöllä korvike pois. Tänää punnitus ja jännittää miten tällä kertaa. Tuntuu et ton maha ei kestä korviketta et ois kiva päästä siitä kokonaan eroon. Mut joo ei tosiaankaan tule maitoa liiaksi asti.

Sent from my iPhone using Vau.fi Foorumi mobile app

Tuntuu et multa riittäs maitoo koko kylälle.. Viimeks kun imetin pojan, niin laitoin maidonkerääjän toiseen rintaan ja siinä aikana mitä poika jakso imee, tuli 20ml toisesta rinnasta ja syötin sen sit pullosta pojalle eikä tarvinnu sit enää pumpattua maitoo lisäks. Pakko silti pumpataki tissejä tyhjemmäks, kun on pikkasen kipeet kun ne on koko ajan ihan täynnä.

Mulla ei tuu kerääjään mitään :o Oon nyt 3 kertaa pitäny koko 30-40 min imetyksen ajan kerääjää mutta sinne ei kyllä heru tippaakaan vaikka muuten tätä maitoa tuntuu olevan ihan joka puolella ja koko ajan. Tissitkin on kun täyteen puhalletut ilmapallot! Tänään oon pumppaillu jo 2 x 50 ml molemmista ennen imetyksiä että toi pikkutyyppi saa edes jonkun otteen...

Mulla kans esikoisen kanssa oli niin isot tissit että mun tissu oli isompi kuin esikoisen pää :D Nyt on vielä isommat, ties vaikka tulipaloja näillä utareilla sais sammutettua..

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Onneks on Lansinoh, olisin pulassa ilman sitä. Kyllä on muuten tissit ja nännit kokonaisvaltasesti niin kipeet ettei oo ikinä ollu enkä olis osannu tällasta ees kuvitella!!

Heips

Täällä myös tuore toukomamma pienen pojan kans. Olen seurannut foorumia mutta olen vaan tosi laiska kirjoittamaan... Poika syntyi 3.5 klo 00.50 painoa oli noin (sössivät punnitukse :-/ ) 3900g ja pituus 51cm

Osaisiko joku kokeneempi kuitenkin neuvoa kun olen täysimettänyt poikaa nyt kolmatta päivää ja rinnanpäät on niin arat että voi taivas. Laitoksella sanottiin että imetysote on kunossa mutta silti imettäminen sattuu koko imetyksen ajan. Maitoa tulee kyllä tarpeeksi eikä poika vaikuta nälkäiseltä on virkeä yms... Kipu on sellaista ei ylitsepääsemätöntä vähän niinkuin jokaisella imasulla nänniä nipistettäis. On tosi häiritsevää varsinkin yöllä. Olen päätellyt että poika ei ota tarpeeksi rintaa suuhunsa niin että nänni on kitalaen kovalla osalla... Lisäksi välistä kuuluu imaisun jälkeen selkeä naps-ääni eli todennäköisesti pojan kieli napsahtaa kitalakeen. Olen yritännyt korjata asentoja ja kokellut erilaisia mutta mikään ei tunnu auttavan ja rinnanpäät alkaa olla ja aika haavoilla... :-/

Tervetuloa joukkoon aurorariel! Meillä on samaa ongelmaa imetyksen kanssa ja tuntuu, että joskus ote onnistuu ja joskus ei millään :(. Pahimpien ongelmien yli päästään rintakumien avulla, se "suurentaa" nänniä tarpeeksi niin että tyttö suostuu sitten imemään kunnolla ilman napsumista tai ilman nielemistä. Silloin kun yritin ihan väkisin ilman rintakumia päästä näistä hetkistä yli, oli ilmavaivat paljon pahempia ja niitäkin itkettiin.

Tämä on vaan meidän selviytymiskeino, muilla on varmaan lisää ehdotuksia! :)

Onnea pikkuisesta aurorariel!

Mulla ei vielä ole omakohtaisia imetyskokemuksia mutta valmennuksessa varoiteltiin että se voi tosissaan tehdä alkuun kipeää. Toivottavasti löytyy helpotuskonsteja!

Mulla autto siihen toisena päivänä alkaneeseen kipuun lansinoh + rintakumi. Kumia käytin vaan yhen päivän jotta nännit pääs sen verran parantumaan että pystyn imettämään taas ilman. Kyllä se edelleen kirpasee aina kun tyttö alottaa imemisen mutta sit helpottaa. Toka ja kolmas päivä oli pahimmat...

Hyvä kuulla että hymykuoppa että kivun pitäisi helpottaa :-) olenkin käyttänyt tänään toisessa rinnassa rintakumia ja se tuntuukin auttavan. Käytän sitä siihen asti että iho paranee ja yritän sitten taas ilman.... olen kuitenkin tyyttyväinen että olen onnistunut täysimettämään jo melkein kolme päivää kun esikoisen kohdalla epäonnistuin täysin :-)

saatan muuten käydä naputtelemassa synnytyskertomusta jossain vaiheessa... :-)

Aurorariel olisi kiva jos vaan jaksat kirjottaa synnytyksestäsi :) Näin ensimmäistä odottaessa niistä lukee enemmän kuin mielellään.

Imetyksen jälkeen puristakaa pieni määrä maitoa nännistä ja hierokaa se siihen. Auttaa ihan yhtä lailla kuin bepanthenit ja lansinohit.
Ainahan se imetys alussa sattuu, mutta kyllä se helpottaa pian. Rintakumi on hyvä tilapäisapu.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Tota paremman imuotteen saamista voi yrittää helpottaa ainakin sillä, että itse pyöräyttää tms. nänniä et se nousee kunnolla esiin jos ei jo ole. Sitten "C-otteella" rinnasta kiinni (eli peukalo nännin yläpuolelle ja muut sormet alapuolelle), litistää rintaa hellästi vähän suipommaksi ja yrittää lykätä tissin mahdollisimman syvälle vauvan suuhun ku pikkunen avaa suunsa kunnolla. Eli ei anna tissiä siihen lähelle jos vauvalla "suukkosuu", muuten imasee vaan pienesti kärjestä ja sattuu. Ite korjailin joskus imuotetta, kun vauva oli jo rinnassa kiinni niin, että yrittää hellästi vauva suun ympäriltä työntää rintaa enemmän vauvan suuhun tai siirtää huulia vähän kerrallaan. Kyl se siitä joka kerta helpottuu ja vauvan suukin kasvaa ni saa paremmin kiinni. Ihanaa kuulla, että jaksatte hienosti yrittää vaikka sattuukin. :gen014 :wav :notworthy

Takaisin