Imetys

Hei Kyumin ei tollasia paskamutsijuttuja :) Sä oot täydellinen mutsi sun lapselle imetät sitten rintakumilla tai ilman tai imetätkö edes lainkaan vai syötätkö korvikkeita. Meidän mutsien harteille kasataan niin paljon odotuksia ja vaatimuksia, että ihan mahdotonta pyrkiä sellaseen illuusioon yhtään kenenkään. Niillä odotuksila ja vaatimuksilla ei ole mitään tekemistä hyvän äitiyden ja lapsen rakastamisen kanssa. Älä siis huoli noista rintakumeista, vaan teet niin kuin sulle parhaalta tuntuu! Jos rintakumilla parempi, niin tottakai käytät niitä, sanoo marttyyrimutsit mitä tahansa! Mä aijon ainakin hyödyntää kaikki mahdolliset luonnolliset ja "luonnottomat" (kuten tuo rintakumi :)) keinot lapsen hoidossa, jos koen tarpeelliseksi. Tulee varmaan noita paskamutsifiiliksiä ajoin ittellekli mut tuun tänne teille sitte tilittää :)
 
En osaa sanoa, mutta minua jotenkin ahdistaa se, etta omaa pukeutumistaan tulisi uhrata viela imetyksenkin takia. Olen karsinyt miltei koko raskauden ajan siita, etten saa pukeutua niin kuin haluan (varsinkin nyt loppua kohden) ja olen jo kovasti odottanut, etta se karsimys loppuu!
Olen kaivanut jo pahvilaatikoista omat ihanat talvivaatteet, farkut ja tiukat trikoopuserot. Olen kauppareissuilla silmaillyt talven muotia ja tiedan jo mita haluan... Minua masentaa ajatella, etta omassa pukeutumisessa tulisi huomioida se, etta vaatteet sopivat imetykseen. Siis oikeasti sanoinkuvailemattoman masentava ajatus.
Kotona tietty voin kulkea vaikka missa asussa, mutta en kodin ulkopuolella.
 
Styid, sairaalassa olivat joo hyväksyviä ton kumin kans ja opastivat heti käyttöön kun poika ei meinannu hoksata jutun jujua, neuvolatäti siitä marisi.. Tuntui kyllä muutenkin omaavan erittäin vahvat mielipiteet kaikkien asioiden suhteen, hänen mielestään meidän pitäisi nukkua perhepedissä 120cm leveässä sängyssä... Yeah sure.
Jasmin, kiitokset :) Jospa nyt yritän paukuttaa sinne päähäni että kokeilen vaikka hissukseen luopua kumista ensi alkuun jos saisin pojan otetta jollain ilveellä vähän parannettua, mutta jos ei toimi niin ei toimi, sitte imetän kumin kans.. ENKÄ KERRO NEUVOLATÄTILLE >:DDDDD

Vähän oon badass :wink
 
Littlered, samoja ajatuksia käydään täälläkin läpi. Vaatteet ja ylipäätään ulkonäkö kun on aina ollut tärkeää, ja raskausaikana siitä on jonkinverran joutunut luopumaan on sekin välillä "ottanut koville", niin samoja ajatuksia on, että imetysaikana pukeutuisin jo suht normaalisti ja kikkailen sitten sen imetyksen kanssa vähän enemmän. Esimerkiksi monella tutulla on hyväksi havaittu juuri esimerkiksi tuubitopin/irroitettavan olkaimen topin yhdistelmä neuletakkeihin, rentoihin kauluspaitoihin ym. näihin kevyisiin "sifonki"paitoihin, joissa on napit ja sillä linjalla ajattelin itsekkin sitten mennä, sikäli mikäli imetys nyt ottaa edes onnistuakseen. Ahdistaa ainakin itseä jotenkin se ajatus äitiyden mukanaan tuomasta "rupsahtamisesta" omalla kohdalla, muut näyttäköön juuri miltä huvittaa, mutta itse haluaa silti näyttää hyvältä..
 
Kivaa, että täällä on muitakin "pinnallisia paskamutseja", jotka mm. välittävät ulkonäöstään myös lapsen saamisen jälkeen, saattavat joskus toimia vastoin luomuperiaatteita jne.! :) Ette tiedäkkään, kuinka paljon meikäläinen on saanut kommenttia näsitä mun ajatuksista tuolla ulkomaailmassa (ja monia asioita en ole edes ilmaissut niin voimakkaasti, kuin täällä :) )
 
Kyumin: itselle kävi samallalailla kun sinulle viimeksi. Yritin tunnollisesti imettää ilman rintakumia, mutta kipu oli niin sietämätön, että otin sitten aluksi käyttöön. Käytin siihen asti, että rinnat tottuivat jatkuvaan imettämiseen. Sitten vierottauduttiin siitä. Eihän siinä muuta ole, kuin että hankalampaa sinäänsä jos vauva tottuu vain sen avulla imemään! Saa sitten säätää aina niiden kumien kanssa. Ja ilmaa saattaa mennä enemmän massuun, mutta en mä ainakaan mitään huomannut. Plus ne on extra tärkeitä pitää puhtaina, ettei tule rintatulehdusta kun niistä on bakteereilla melko suora yhteys sitte rintaan sisään. Imetysotteesta voi tarkistaa, että vauva "haukkaa" riittävästi ylöspäin, eli pää menee kalleelleen. Näin nännin pää ei jää lyttyyn ja aiheuta hankausta. Kannattaa myös tarkistaa, että on aina "napa napaa vasten", eikä niin, että vauvan keho olisi kääntyneenä esim kattoa kohden, eikä sinuun päin. Siinä nyt muutama tipsi... :)
Pumppaamista en aloittanut viimeksi enkä nytkään ellei täydy sitten saada tukala olo pois. Luonnostaan vauva säätelee imemisellä maidon määrää. Ajoittain sitten tulee kausia, että tilailee maitoja lisää ja viihtyy rinnalla pitkäänkin/paljonkin. Ei meinaa tämäkään, että maito ei riittäisi.
Toivottavasti alku ei tule olemaan tämän seuraavan kanssa yhtä tuskaista... nyt tosin otan rintakumit aikaisemmin käyttöön jos siltä tuntuu. Ja esikoisella oli liian kireä kielijänne, että se aiheutti pääasiassa omat ongelmat.
ps. sorry jos jotain ärsyttää vinkit.. jotain tietämystä vaan pitäisi olla ammattini puolestakin.. Ei oo tarkotus päteä ja kaikki tavallaan.. :)
 
mä tuun ainakin olemaan ihan kuutamolla imettämisen suhteen. Eikä mulla oo mitään käsitystä siitä millaista tukea/ohjausta täällä annetaan.. eli mun puolesta kaikki saa kertoa hyvin yksityiskohtaisesti KAIKEN imetyksestä!!! :)
 
La mama, kiitokset vinkeistä ja ei, en ota kyllä nokkiini kun ihan ummikko olen tän imettämisen kans :) Oli vähän sellanen olo aluksi ettei tienny kummalla meistä oli homma enemmän hakusessa :DD
Toivon nyt itekki että vierotuttas pikkuhiljaa, mutta tutkiskelin tohtori googlea ja siellä mainittiin että jotkut ovat imettäneet kumin avulla jopa vuoden, että kikkana ei vissiin mitään muuta kuin että maito saattaa vähetä kun nänni ei saa "tarpeeksi" stimulaatiota... Musta kyllä tuntuu että toistaseksi on käyny vaan päinvastoin, maitoa alkaa taas pikkuhiljaa tulla. Osasyy varmasti siinä että kaveri ruvennut syömään pitkää pätkää parin tunnin välein, hoksannut varmaan ruuan vähenneen. Viime yö oli kyllä aivan jotain jäätävää, ja aamulla olin kiukkuinen kuin ampiainen kun kello soi kahdeksalta... Eikä saanut edes jäädä nukkumaan kun oli pakko nousta että kerkeää tikkien poistoon :angry1"
Oon nyt koittanu ottaa kumin pois hetken imetyksen jälkeen kun rinta on tottunut pikkusen eikä satu ihan niin paljoa. Onnistuu vasemman kans välillä jopa ihan hyvin, oikeassa on jotenkin pienempi ja arempi rinnanpää niin olen suosiolla antanut olla.
Toivottavasti teillä muilla onnistuu vähemmällä säädöllä! :) (Silti olen tyytyväinen että pystyn edes ruokkimaan lapseni kaikesta sähläyksestä huolimatta :) )
 
Tsemppia Kyumin sen imettamisen kanssa! Itse olen ihan taysin noviisi koko imetyksen suhteen ja en ole mitenkaan perehtynyt eri tekniikoihin tms. Toivottavasti saan kunnon opastusta synnytyssairaalassa! :)
 
Mäkin olen ollut tosi muotitietoinen, ja ennen liikuin kotoota ulos vaan,kun olin meikannut ja laittautunut. Raskauden ja vauvan myötä ulkonäkö on jäänyt ihan toissijaiseksi asiaksi. Mutta kyllä aika monenlaisissa paidoissa pystyy imettää,ja jos vauva juo pullosta,niin voi käydä pumppaamassa pulloon ja syötellä siitä liikenteessä ollessa. Kahviloissa ym. lämmittävät maidon,kun pyytää. Rintamaito säilyy huoneenlämmössä 10 h.
 
Meillä syödään melkeen yksinomaan pullosta! huhheijjaa kuinka paljon neuvolatädin naama venähti, kun sanoin että meillä tarjoillaan lypsettyä maitoa pullosta. Joskus saatan imettää, jos ei kerkeä lämmittämään maitoa yöllä raivarin pelossa tai jos ollaan jossain kylässä ja maito ei riitäkkään. Neuvolassa sanottiin, että imetys on se paras vaihtoehto, kun suojaa flunssalta ja muulta. Kait se on sama imeekö muksu rinnasta vai käykö sama maito pullossa ennen suhun menoa.. :D Nyt sain sitten nenilleni tuon osalta, kun ollaan kummatkin kipeänä! :wink Pitäisi varmaan imettää niin ei tultais kipeeks :P Sitten se on kuulemma hyvä kun kylässä pystyy ruokkimaan ilman ylimääräistä sähläämistä ym. Ilmeisesti teen siis erittäin väärin, kun en imetä.. Muutenkin harmittaa tuo neuvolan ehdoton kanta siihen, että imettäminen on se oikea vaihtoehto ja muut ovat vähempipätöisiä tapoja ruokkia muksua..
 
Tuo on kyllä tosi ärsyttävää, ja muuallakin varmasti törmää tuollaseen asenteeseen kuin vaan neuvolassa :/ Ja tosiaan, mitä väliä sillä on käykö se maito siellä pullossa vai tuleeko suoraan tissistä, samaa tavaraahan se on! :"D
Sisko sanoki että ei kannata kertoa siellä yhtään mitään ylimäärästä, asenne on kuulemma yleensä tyylillä "jos teet-se on väärin, jos et tee-sekin on väärin" yritetään muistaa...

EDIT
Tuli muuten mieleen, kaveri sano sillon ku tultiin kotiin ja maidontulo putos nollaan että on kuulemma ihan normaalia. Elekää te huolestuko jos kotiutuessanne loppuuki tavarantulo, meilläki on nyytti monta päivää roikkunu tissillä ja luulin jo ettei tästä tuu mitään niin johan oli viime yönä tuurannu sängyn märäksi :D
Että elekää ainakaan lopettako imetystä sen takia! :)
 
Muokattu viimeksi:
Hienoa,jos vauva saa rintamaitoa, tuli se sitten pullosta tai rinnasta. Voishan se saada vaan pelkkää korvikettakin.
 
Oli aivan supermahtava tunne kun kokeilin ensimmäisen kerran imettämistä ja tyttö nappasi kiinni hirmuisella tarmolla. Kaipa sieltä joitain tippoja tihkuikin. Eilen kävin kokeilemassa lypsämistä rintapumpulla ja kun sieltä ihan todistettavasti tuli tippoja, olin niin onnellinen että melkein itku pääsi. Pystyn ihan oikeasti imettämään! :hug013
 
Huippua Salme! :) Meilläkin ollu hyvä päivä tänään, ainoastaan yhen kerran oon tainnu kumin kans imettää! Jospa se tästä eikä rupeais enää sattuun :)
 
Mullakin imetys lähti vasten kaikkia odotuksia hyvin käyntiin. Edellispäivänä sairaalassa syöntipunnituksessa poika sai jopa 20g lisää painoa, eli tavaraa todella tulee. Nyt kotonakin homma jatkunut suhteellisen hyvin, imetystyyny on maailman paras keksintö!!! Ainut mikä hieman ihmetyttää on tämä tahti, viime yö aikavälillä 23 -04 mentiin tahdilla 50/20, eli 50 minuuttia tissillä ja 20 minuuttia "unta", eli vauva kyllä nukkui, mutta itsehän ehti korkeintaan juuri saada unen päästä kiinni, kun taas alkoi kitinä. Neljältä sitten turhauduin (takana 4 lähes unetonta yötä) ja sanoin miehelle, että nousee ylös vauvan kanssa ja antaa pullosta aina kun kitinä alkaa. Heräsin nyt kahdeksalta ja mies sanoi, että poika oli huutanut lähes koko yön ruokaa ja vetänytkin sitä lähes 70ml siinä neljän tunnin aikana :eek: Päivisin pojan rytmi on hyvinkin selkeä, pari tuntia unta/seurustelua ja sitten noin puoli tuntia tissillä.

Joten hoi te kokeneemmat, mistä tälläinen yötissittely voi johtua?
 
Saria, vauva saattaa olla nyt tiuhan imun kaudella, eli vaatii yöllä tiuhaan maitoa ja sillä tavoin ikäänkuin tilaa sitä maitoa itselleen lisää. :) Se pitäisi kyllä olla ohimenevää, tasaantuu taas jossain vaiheessa. Ja yöimetys nimenomaan on se, joka lisää maidontuloa ja ylläpitää sitä.

Juu ei munkaan mielestä sillä niin väliä ole saako vauva sen tissimaitonsa tissistä vai pullosta, tosin itselle oli se läheisyys pienen oman nyytin kanssa imetystilanteessa aika liikkis juttu. :) Ja sitten jos sitä maitoa on vaikka jääkaapissa, niin kuulemma vesihaude ois paras tapa lämmittää sitä vauvalle, mikrossa lämmitys voi tuhota siitä just niitä elintärkeitä aineita mitkä muuten rinnasta tulis suoraan vauvan käyttöön. Eli hieman vaivalloisempaa voi olla lämmitellä jne. mutta jos kokee jaksavansa niin mikä nottei. :)
Mulla esikoinen oli imetyksellä aika pitkään, mutta sai rinnalla myös korviketta tarvittaessa ja se toimi meillä, samoin saattaa mennä nytkin, aika näyttää...eli en tosiaankaan näe pahaa kummasskaaan, meitä ihmisiä on niin erilaisia että kaikki katsoo ja etsii sen oman tapansa toimia. :)
 
Ehkä suurin ero onkin rintamaito pullosta vs. rinnasta on se kiintymyssuhteen kehitys ja toiseks sitte pumppu ei niin hyvin stimuloi maidontuotantoa kun vauva, eikä mini pääse ite tilailee maitoja niin paljon kun tarttee.. ja niinku Yona sano niin alussa vauvat on hyvinki paljon rinnalla että saa tuotannon käyntiin hyvin! Tasottuu varmasti siitä, tsemppiä Saria! :)
 
Takaisin
Top