Imetys

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Keni
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä on nyt aloitettu rinnalle raivoaminen. On alkuun työn ja tuskan takana, että neiti suostuu kunnolla imemään. Saa raivarit heti kun ensimmäisellä imaisulla ei tule maitoa. Pienen huutokonsertin jäklkeen suostuu yleensä yrittämään kunnolla, mutta saas nähdä kuinka kauan kun ei tunnu iltaisin saavan masua täyteen.

Ryhmäneuvolassa meille muuten neuvottiin sellainen juttu, että vauva rauhottuu kun kuulee tasaisen rytmin. Kannattaa koittaa rauhoittaa vauvaa ensin niin, että taputtaa käsiä yhteen vauvan kasvojen edessä. Sitten voi koittaa imettää niin että joku lyö edelleen käsiä yhteen äidin pään vieressä tai lähellä. Tätä voi kokeilla myös vaipan vaihdossa tai muuten, jos vauva ei osaa rauhottua.

Yöllä onneksi imetys onnistui, tyytyväisenä tuhisija söi tissiltä kahdesti. Päivällä nyt vaan taas ei onnistukaan, toinen vetää ihan älyttömän paniikki-itkun kun yritän saada tissiä suuhun. Pulloon rauhoittuu sitten ja syö hyvinkin onnellisena. Onneks sain illalla pumpattua pulloon 125ml varulta et sais edes omaa maitoa yöllä, toisen kerran kun pumppas niin irtos maito paremmin (lienekkö siinäkin joku juttu et paremmin irtoo pumpulle kun sitä vaan käyttäis enempi, yleensä kun sitä ei tartte käyttää). Nytkin sain melkeen 70ml pumpattua, sitä sitten pullosta ja loput korviketta. Taidan mennä ainakin tän päivän tälleen ettei toinen panikoi tissillä, ja kokeilla päivällä imetystä sit kun räkätauti alkaa oleen ohi eikä haittaa enää hengitystä. Toivottavasti ei vaan vieroittuis kokonaan tissiltä tosiaan.. :/ Mut onneks tuo yö tuo vähän lohtua ittellekin, toivottavasti ens yö sujuis samalla tavalla.

Yösyötöt tosiaan maidon tuotannon kannalta ovat erittäin tärkeitä. Olen myös pumpannut aamusta, jos olen tarvinnut. Aamusta tosiaan rinnat ovat pakkautuneet täyteen. Olen pumpannut toisesta rinnasta kuin siitä mistä olen imettänyt. Viimeksi kokeilin pumpatessa rinnan "juuresta" silittää kohti nänniä kevyesti painaen huomasin, että sain tulemaan maitoa lisää ja välillä ihan rinnan asentoa muuttamalla saan tulemaan lisää maitoa. Joskus on auttanut ihan pieni tauko 5s, jolloin maitoa on herunut taas lisää. Pumpatessa, kun huomaa että maitoa suihkuaa niin pidän alipainetta yllä niin kauan kuin suihkua riittää.

Meil mennää nykysin sit pelkäl rintakumil kaikki päivät :angry En tykkää yhtään. Yöllä jos hyvä tuuri käy, ni onnistuu syöttö ilman kumia, mut päivisin ei saa millää huijattua. On Tyyne niin mukavuudenhalunen tai laiska tos hommas nykyää. Se kumi otettii käyttöö rintaraivareiden yhteydes, mut nykyää ei kelpaa enää ilman :sad001 Se vaa harmittaa ku alkuun lähti niin hienosti ilman kumia koko imetys käyntiin ja olin siitä onneni kukkuloilla. Esikon kans ku ei alkuunkaan onnistunu imetys ilman kumia :sad001

Tänää näyttäs lisäks olevan tiheän imun päivä. Nyt jopa tunnin välein pitäs olla tissillä, ja mihkää ei oo täysin tyytyväinen. Kuitenki maitoa tulee niin paljon et saa jatkuvasti olla vaihtamas liivinsuojia. Kestosuojat ku käytös, ni saa sit urakal niit pestäkii.

Mä imetän enää vain toisesta rinnasta ja rintakumin kans. Yritin kovasti ilman muutaman päivän ajan ja hirnosti kyllä onnistuu mutta käy vaan niiiiin kipeää. Eli pakko käyttää rimtakumia. Korviketta menee jo aika paljo rinnan lisäksi 500-1000ml päivässä. Ajattelin kiinteitä alotella ens viikolla kun neuvolastakin niin suosittelivat :) saas nähä kuinka käy :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Kannattaa Keni jo ne kiinteet alottaa jos korvikettakii menee jo noin paljon :eek: Itellä kans alkuu teki mahottoman kipeetä se imetys, ja toinen nänni oliki niin rikki et piti pitää yks päivä sitä levossa(lypsin maidon käsin, ni ei ärtyny enempää). Nyt ei kyllä tee kipeetä, mut Tyynestä tullu laiska. Yhtään en uskalla pulloa antaa, ku oon satavarma et imetys loppuu siihen. Niin että sinnikkäästi imetän niin pitkälle ku pystyn, ainoo vaa et ei kyl ihan joka paikkaa voikaa nyt sit lähteä. Tyynen kans ku imetykset menee makuultaan. Istualtaa jos yrittää imettää ni ei kelpaa sit mitenkään päin o_O

Mä en oo missään vaiheessa voinu lähtee minnekään.. aina pitäny sen mukaan suunnitella lenkit ja reissut kauppoihin yms, et poika on just imetetty. Meidän poika on myös nimittäin hoidattanut mielipahaansa ja vatsavaivojaan tissillä(että mä ootan, et sen rautalisän saa lopettaa!). Eli monesti riittänyt, että pääsee tissin viereen syliin pitämään utareesta kiinni.. hoidappa tällainen lohdutus prisman kassalla.. buah.. Et ei oo ollu ihan helppoo aina meilläkään, mut onneks tissillä saanu pojan kasvatettua. Ajattelin ensi viikolla alkaa jo kokeileen vähän pottua tai bataattia.. bataatti ois makeempaa ja helpommin sulavampaa kai, mutta aattelin kuitenkin kokeilla eka pottua... kattoo sit, miten masulle sopii. On niin potra poika jo, et tuskin kauheen kauan enää pelkällä maidolla pärjää.. ens maanantaina sen taas neuvolassa näkee, kui paljon on viime kerrasta kasvettu.. :)
Mulla on nännit kyl jo niin parkkiintuneet, et saa roikkua iha rauhassa tissillä toi poika jos tykkää.. ei tunnu enää missään.. Alkuunhan ne ihan veresti noi nännit ja laitoin lansinohia mut luovuin siitäkin pikkuhiljaa kokonaan..

Ja kyllä toivon kovasti, et jaksaa imee tissimaitoa kiinteidenkin lisäksi. Ainakin mulle oli vauvana kelvannu vuoden ikäiseksi asti hyvin kiinteiden kaverina tissimaito. Jos ei, nii sit ei.. kaikkee saa aina toivoa ja haaveilla. :D

Täällä taas karmee tissiraivari. Ei suostunu syömää niin millään, lopulta vaa huus hysteerisenä;yritin saada nukkumaan, ni sekää ei onnannu. Tyyne siis syöny viimeks puol 9 aamulla. Lopulta mies sen nappas ja pisti sohvalle huutamaa. Nyt se Tyyne tos hiljaa mua vihasesti tuijottaa. Mul lisäks yks meno tos klo13.00 jonne en sitä mukaan ota, joten jos ei syö ennen sitä, ni sit ruokaa tippuu vast kahen jälkee. Pulloo ku ei uskalla antaa, ku toi on niin mukavuudenhalune, et luultavasti ei tissi kelpais enää ollenkaa sen jälkee :sad001

No nyt se nukahti, eli seuraava ruoka vast kahen jälkeen. Mun tissit räjähtää, ku Tyyne on viimeset kaks päivää syöny tiuhaa tahtii, ja nyt tälläi peevelin rako :angry

Oiskohan apua, jos hörppyyttäisit vähän omaa maitoa lusikalla? Sit työntäsit tissin suuhun.. kuulostaa siltä, et sinä jos kuka on kyl varmasti jo kaiken kokeillut. Ymmärrän kyl, et pelottaa sitä pulloa alkaa antamaan. Voi Tyyne-tyttönen, hällä taitaa olla temperamenttia. :) <3

Mä oon välil kokeillu sitä et suihkauttaa tissist maitoa sinne suuhun samal ku se huutaa mut se ei ainakaa oo toiminu. Kyl se sit söi ku tulin kotia, mut suostu syömää vaan sillee et mä samal hijasin sitä mun sylis, eli seisaaltaan syötin. Toivottavasti ei tuu tavaks. Kiltti Tyyne muuten on ja ei turhia itke, mut ton tissin kans se on välil kovapäinen, mut niin on äitisäkii :)

Siis heijasin.

Voi ei Bettie, mikä meno teillä tuon syönnin kanssa :( mut on se aikamoista temppuilua täälläkin välillä. Yleensä meillä menee aamupäivän syötöt hyvin, mut illalla ei niin hyvin menekään. Vauva huutaa nälkäänsä ja on väsy mutta kun tissin laittaa suuhun, se ei kelpaa. Sit se lopulta on niin väsynyt, että melkein nukahtaa, niin puoliunisena syökin sitten ihan mielellään.

Voi ku meilkii tehois toi puolunisena syöminen :sad001

Mä näköjää yksin tät ketjua nostelen ja keskustelen.

Mut pakko valittaa ku ihan kaamee ylituotanto menos. Tissit on tosi kipeenä ja täl maitomääräl ruokkis koko "jalkapallojoukkueen" tai ainakin kolmoset. Tyyne ku syö napasa täytee niin tissi jää siihen vielä vuotamaan; eli ei tyhjene läheskään täysin. Ei siin muuten, mutku noit kestoliivinsuojii on rajallii määrä, ja suurin osa sellasii et ei kestä huuhteluainetta. Ja sit niit joutuu pesee käsin selkä vääränä, ku joka päivä tuu sellast koneellist pyykkii mihin ei huuhteluainetta menis:angry9Kaikenlisäks se ylituotanto tietää sitä, et sit ku se tasaantuu ni neidil menee hermot ku maitoo ei tuukaa niin vauhil tissist vaan pitääki tehä ite taas töitä sen eteen.

Mut jotai hyvääki :happy119 Nyt on jo kolmena päivänä menty suurimmaks osaks ilman sitä rintakumia, sitä on tarvinu max kerran tai pari päivässä :)

Oon jotenki niin laiska ton suhtee. Ois kyl hyvä pumpata, tosin pumppu meni rikki enkä VIELÄKÄÄN oo saanu aikaseks hankittuu uutta. Käsinkii lypsy onnistuu mut seki saa rinnat kipeytymää(puristan varmaa liian kovaa) . Kaikenlisäks pelkään et se maidontulo villiintyy entisestään. Esikon aikana kyl pumppasin ja pakastin paljokii. Mut sitä maitoo tulikii ihan hirveesti. Sai siis olla kokoajan pumppaamas sen lisäks et esikko söi paljon tiuhempaa ku Tyyne. Tosin silloin menkatki pysy poissa 4kk. Sit ku alko antaa vellii ja kiinteit, ni väheni lypsämii ja maidontuotanto muutenki ni alko menkatkii.

Vieläkö teillä bettie on ollu rintaraivareita? Me käytiin päksissä juurikin siitä syystä imetystukipolilla ja vaikka olin saanu taas siihen mennessä kotikonstein homman sujumaan, oli silti tosi hyvä käydä juttelee kätilön kans imetysasioista ja sain vähän vinkkejäkin siitä miten niistä raivareista voi selvitä, jos omat konstit loppuu..

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Mä muuten jatkan sittenkin vielä pelkästään imetyksellä.. oli se sen verran hienosti toi poika kasvanu. Ja tuntuu pysyvän kokoajan paremmin tyytyväisenä toi poika. Nyt kun asiaa mietin, niin jo jonkin aikaa on syönyt kerralla paljon ja ollut pidempään tyytyväinen ilman tissiä. Että annanpa sen potun vielä olla ja katellaan sit taas uudestaan, jos alkaa tihentyä syöminen. En haluais liian aikaisinkaan aloittaa. :)

Takaisin