Imetys

Täällä kans tollaset läpättimet, jotka sit pidemmil syöttöväleil venyy ja paukkuu joka suuntaan. Harvemmin enää käytän liivinsuojia, tietty jos lähden ihmisten ilmoille niin sit :D

Meillä on hoitolaukkuna tollanen olkalaukku, vähän isompi kun sellanen puman. Se on aina täynnä :wink On vaipanvaihtoalusta, tollanen minihuopa, mihin voi mukelon laskee lattialle, rätti, tutti, pullo, maito (varuiks, vaikka imetän), hedelmäsose, lusikka, paperia, peppupyyhkeitä, leluja, vaihtovaatteita, liivinsuojia niin ja vaippoja :) Varaudun kaikkeen ;D
 
ÄÄhhh.... Vauva laiskailee imemisessä, toivottavasti ei tällä kertaa johdu soseiden sotkemasta vatsasta, vaan kutisevista ikenistä. On se niitä ikeniään tässä jo useamman kuukauden kaivellut, että saisi hammaskin tulla. Nyt on vähän sellainen fiilis, että maito kohta räjähtää noissa kahdessa kivipommissa...ei ei ei nyt ei jaksais ruveta pumppaamaan, tänään oli pitkästä aikaa erittäin katkonaiset päiväunet ja "pääsin" oikein olan takaa nököttämään hyiselle partsille... Haluaisikohan kotivalo vaikka kohta imemään ja nukkumaan?
 
Mul on maidon tulo kivasti lisääntyny :) Tissitki näyttää enemmän palloilta kuin lapasilta taas hetken. Johtuu varmaa niist kaikist kakuist, jätskist ja kekseist ku on vieraita pitäny kestitä ja vanukkaasta ku on lidlis tarjoukses :smiley-ashamed008
 
mulla tuli tänään maitoo rinnoista ku puristin:eek: ei oo kyllä hirveesti tapana puristella mut tein taas tarkastusta ni huomasin.
 
Mä kans eilen sallin itselleni fazerin sinistä. Tänään oli niin täys tissit maitoa, et ihan teki kipeetä. Onneks toi poika on innokas tissin tyhjentäjä...
 
Kiira on ollut nyt flunssan takia enemmän tissillä kuin normaalisti, joten toki tissitkin ovat sitten täydemmät olleet. Huomasi kyllä yhtenä päivänä, kun vauva nukkuikin vähän pidemmät päikkärit. Eipähän oo tissit hetkeen niin pinkeät olleet. :D Ihan kuin kumihanskoihin olisikin puhallettu ilmaa. laughing7 Mutta kiva kyllä, ettei ole juuri tissien pakottamisen takia tarvinnut rintapumppua käyttää. Tulee juuri sopivasti neidin tarpeisiin.
 
Minä en taida enää tähän ketjuun kuulua kun lopetin imettämisen.
Olen iloinen ja tyytyväinen, että sitä kesti melkein 7kk asti ja oli ihana kokea tuo, mutta nyt se on loppu.
Öisin olen imettänyt vielä aika ajoin kun maito nousi yöllä, mutta nyt en ole öisinkään eikä maitokaan enää ole noussut enkä ole enää pakottavaa tunnetta rinnoissa tuntenut.
Oli ihanan vapauttavaa nukkua viimeyö ensimmäistä kertaa yli puoleen vuoteen kun en tarvinnut tissinsuojia yöllä :) Ihanaa, että minun ei tarvinnut itse tehdä vieroitusta rinnasta, joka joskus olisi ollut sitten edessä vaan vauveli teki sen itse :)
 
Mun mielestä imettäminen on jotenkin ihanan läheistä (en tarkoita etteikö pullosta antamalla saa läheisyyden tunnetta) ja jotenkin jo haikealla mielellä ajattelen tulevaa vieroitusta. En kuitenkaan ihan isoa taaperoa halua imettää. Toivon, että siinä vuoden paikkeilla, lehmän maidon tullessa kuvaan jäpikkä alkaisi vierottaa itse itseään..
 
Sitä läheisyyden tunnetta kaipaankin juuri tuosta. Sekun vauva oli ihan kiini minussa ja kädellä hipoo paidan helmaa :)
Muistan kun vauva syntyi ja kätilö nosti rinnalle. Se tunne oli uskomaton kun huomasi, että se tapahtui niin luonnostaan ja vauva heti osasi hamuta. Vaikka asia oli itselle umpi tuntematon niin jostain sitä vain tiesi mitä tehdä. Jännitin hirveästi ennen vauvan syntymää, että mistä tiedän mitä pitää tehdä vauvan kanssa mutta osastolla ollessa sitä jotenkin vain nivoutui yhteen vauvan kanssa :Heartred
 
Mä myös tykkään imettämisestä ja siitä miten vauva nauttii kun saa olla lähellä. Nyt kyllä meidän neitille siitä on tullut päiväsaikaan nopea suoritus...reippaat imut ja sitten rupeaakin jo suu irvessä pönkemään itseään pystyyn. Mutta nukkumaan mennessä on edelleen niin ihana kun imettämisen jälkeen oikein kaivautuu muhun kiinni ja nukahtaa siihen tyytyväisenä :) Vuoden ikään imetin esikoista ja näin taidan tehdä kakkosenkin kohdalla jos maitoa riittää. Esikoinen aika pitkälti vieroitti itse itsensä, joten se meni aika kivuttomasti molempien osapuolien kohdalta. Ainoastaan mun tissit ei suostuneet hyväksymään tilannetta pitkiin aikoihin :)
 
Tyyne ei kaivaudu vaan kääntyy aina pois päin ku on saanu tarpeekseen ja mahalleen tarvii heti päästä. Söpöltä näyttää silti :)
 
Mä aina katselen kuinka poika on kasvanut. Kun ihan ensimmäisinä imetyskertoina oli ihan pikkuinen poika, mahtui yhden kären varaan. Nyt jalat makaa jo pitkälle, näyttää siinä tissikaikussa niin kovin isolta jo..
 
Tiutsi: Samaa juuri mietin eilen kun tyttö pötkötteli sylissä.

Meillä tämä kakkonen on kyllä selvästi pienempi kuin eka vauvana. Katsoin eilen että kakkonen on nyt juuri saman kokoinen 7,5 kuukauden iässä kuin esikoinen oli tasan viiden kuukauden ikäisenä. Muuten kyllä tämä vauveli on paljon liikkuvaisempi kuin esikoinen. Tänäänkin oli hinannut itsensä kämpän päästä päähän esikoisen huoneeseen ja leikki siellä helmitaululla :)
 
Tutulta kuulostaa. Imetys on myös minusta ihanaa läheisyyttä vauvan kanssa. Vuoden ikään on täälläkin tavoitteena imettää. On imetys alkuhetkistä muuttunut kovasti :) Ihan pienenä tyttö aina nukahteli kesken syönnin ja tosiaan sain pitää yhdellä kädellä tyttöä kun hän söi ja samalla kävelin ympäri kotia, toisella kädellä pidin vauvaa ja toisella kädellä tein jotain kotihommaa. Nykyisin en enää imettäessä viitsi kävellä ympäriinsä, kun tyttö painaakin aika lailla. Nykyään erityisesti päivisin tyttö ei meinaa malttaa syödä. Jos ei ole tarpeeksi nälkä, ottaa pikku naukkuja ja punkee istumaan, väsyneenä ja yöllä sitten keskittyy syömiseen ihan eritavoin. Neuvolantäti sanoikin että kiinteiden syöminen tulee pitää ns.maisteluna ettei maito vähene ja että maito on vauvan pääasiallinen ravinto vielä tällä hetkellä. Maitoa tuntuu hyvin tulevan, tosin ne maitosuihkut voisin jättää väliin. Kiva ylläri kun tyttö irrottaa otteensa kesken syönnin ja suihkut vaan lentää...
 
Muokattu viimeksi:
Kyllä jää kaiho kun imetys joskus päättyy. On niin suloinen katella se pieni ihanuus siinä rinnalla. Viattomana, tajuttoman rakkaana ja täysin epätietoinen pahasta maailmasta. Eilen tuli suihkumaidot taas pojan naamalle, kun irrotti otteen... riittäähän tuota vaikka poika syökin ihan miehen annoksia jo ruokaa. :)
 
Äääh.. miks pitää olla eriparitissit! Oikea on nyt ku teepussi ja vasen kerää taas hulluna maitoa. Tän imetyksen aikana vasen tissi on kasvanu hintsusti isommaks ku oikea.. varmaa jääkin tuollai. Eilen oikein miehelle esittelin et kokeileppa. Oikea on kevyt teepussi ja otappa käteen toi vasen hinkki. Sekään ei voinu olla naurahtamatta painoerolle... :D Sit se silitti pojan päätä ja sanoi: Hyvä poika. Lopsota sinä vaan äitin tissejä, mut jätä mullekin jotain... :D
 
Mulla pakkautu nii paljon viime yönä maitoa, et toi vasen tissi on nyt ihan kokoajan kipeä.. Siel on vieläkin pakkautunutta maitoa, mut pumppaaminen tuntu kauhealta. Täytyy toivoa, et pojalle maistuis ihan just maito.. se osaa tyhjentää noi tissit hyvin. :D
 
Tavallaan ois kätevää kyllä, jos vauva söisi aina yhdellä imetyskerralla kummastakin tissistä. Olisivat ehkä enemmän samaa paria sitten. :D Kun päivän aikaan aina menee toinen tissi "edelle". Noh, onneksi omat tissit on vissiin edellisestä kerrasta viisastuneet, kun eivät niin lykkää tuota maitoa, että ihan pinkeiksi asti. Suihkuksi sitä kyllä riittää. Tai sitten tissit ovatkin kasvaneet, vaikka olen väittänyt, ettei niin ole käynyt.

Toivottavasti meilläkin jatkuu imetys vuoden ikään asti. Maidon luulisin rittävän, enempi se on kiinni siitä, riittääkö neidillä mielenkiintoa. Onneksi on vielä ainakin riittänyt tarpeeksi, kun äiti on jaksanut olla sinnikäs. Melkein päivittäin tulee hetkiä, kun ei tissi kelpaakaan, mutta onneksi kelpaa aina jossain kohtaa. Ja yleensä imaistaan edes vähän maitoa. Esikoiselle kelpasi tissi aina niin hyvin, ainakin muistini mukaan, silti vieroitus tissistä meni todella kivuttomasti. Onkohan se nyt sitten hankalaa, vaikkei kelpaisikaan? :D
 
Takaisin
Top