imetys ja maidonkehitys

Pumppaaminen on nykyisin jo aika nihkeetä, en meinaa pumpulle herua ja ku imetyksiä vähenee ni ei sitä vertaa heru, ei se oo vaihtoehto sen takia. Ja muutenkin miks ei vois antaa korviketta kun lehmäähän sekin on mutta vaan käsitelty paremmin sulavaksi. Eli ikäänkun miks sillä on niin huono kaiku aina? Sitä oon miettiny. Ja joo ku syksyllä menee ni eihän täs mikää kiire oo, olen vaa miettiny et jos vähentelis imetyskertoja ni ois sit itelläki jo helpompaa ku tissit tottuu pikkuhiljaa ym.
 
Meillä on nyt niin että saa tissiä aamulla että saan jatkamaan unia ja illalla yöunille mentäessä. Päivällä korviketta, sitä ei kyllä vielä suuria määriä mene mutta jospa alkais menemään. Tämä päätös ihan siksi kun neiti tosiaan elokuusta tulee samaan paikkaan hoitoon ku missä ite oon töissä. Ja lisäksi minulla olis heinäkuun alusta suunniteltu omaa lomaa mökkiviikonloppu himoksella.
 
Illu just jotain ton tyyppistä mäkin oon miettiny. Mulla on sekin että teen sillon tällön jo nyt töitä päivä siellä toinen täällä jolloin mummo vahtii pientä ja silloin saa korviketta päivälläkin. Musta myös on tärkeää että on tottunu myös korvikkeeseen maha ja että ottaa sitä varmasti myös niin voim hyvillä mielin jättää hoitoon. Jos ois ihan pelkällä ämmällä niin se on mahalle aika muutos vetäistä koko päivä korviketta, joten siksi nyt olen antanu yhen imuttelun korviketta ja silläkin on toiminu mut ehkä kohta korvaan toisenkin ku siltä tuntuu...
 
Mä ihmettelen myös tuota maitojuttua! Miksi se on "pakollista"? Poika juo mielellään ruokajuomana vettä, mikään muu ei mukista ainakaan tällä hetkellä mene. Jos saa tarvittavan kalsiumin ja (lisätyn) d-vitamiinin vaikkapa juustosta, jogurtista ja rahkasta, niin miksi pitäisi vielä yrittää saada maitoakin menemään? Rasvatonta vielä kaiken lisäksi, kuten suositukset sanoo, hyh :D
 
Ehkä se on just siinä kun ei voi taata että kaikki just niitä käyttäis ja maito on ns helpoin tapa. Ei sillä että itekin oon sitä miettiny kun ite en tosiaan käytä maitoa ruokajuomana. En pysty enää maitoa juomaan, en sen jälkeen kun lapsena todettiin laktoosi-intoleranssi ja oksensi kerran maidot pihalle.
Mutta se että jos joka päivä ei jogurttia tms. käytä niin juustoa joutuu aika paljon syömään että saa päivän tarpeet täytettyä..tai ainaki aikuinen joutuu..
 
Pumppaaminen on nykyisin jo aika nihkeetä, en meinaa pumpulle herua ja ku imetyksiä vähenee ni ei sitä vertaa heru, ei se oo vaihtoehto sen takia. Ja muutenkin miks ei vois antaa korviketta kun lehmäähän sekin on mutta vaan käsitelty paremmin sulavaksi. Eli ikäänkun miks sillä on niin huono kaiku aina? Sitä oon miettiny. Ja joo ku syksyllä menee ni eihän täs mikää kiire oo, olen vaa miettiny et jos vähentelis imetyskertoja ni ois sit itelläki jo helpompaa ku tissit tottuu pikkuhiljaa ym.
No hinnan takia ainaki, tulee pidemmän päälle kalliiks jos juo enemmänki ku yhen purkin :wink
 
Noh, eiköhän se oo jokaisen oma valinta juoko maitoo vai ei.. Jos ei anna ni sit on antamatta. En sanonu että pitää antaa mut jos vaihtoehto on vuoden ikäselle korvike tai maito ni onhan se maito nyt vaan helpompaa ja halvempaa
 
No joo se on tietty totta et maksaahan se! Ja tietty miks ei vois antaa lehmänmaitoo jos kerran sitä maha kestää ym.. No sen näkee sitte ku on sen aika. Mut toi rasvaton on kyl iha kaameeta tiskivettä. Kyl mä annan kevytmaitoa.
 
Ja mieluummi kalsiumit juotuna ku hirvee määrä pillereitä purkista jos tilanne on tosiaan niin että ei sitä kalsiumin tarvetta välttämättä saa ihan jugurteilla yms semmosilla.. Kuis moni on laskenu tuleeko itelläkään täyteen tarve.. Osteoporoosi lisääntyy koko ajan varsinki naisilla
 
Munkin mielestä rasvaton maito oli ennen ihan kamalan makusta. Kunnes mulla todettiin raskausdiabetes ja kävin siellä ravintoneuvonnassa. Siellä annettiin tarkat ohjeet mitä piti syödä, ja nimenomaan maito piti vaihtaa rasvattomaan, juusto vähärasvaiseen jne. Nykyään en pysty enää juomaan kevytmaitoa, kun se maistuu niin rasvaiselta. Samoin rasvainen juusto on nykyään ällöä, vaikka ennen se oli parasta mitä tiesin.

En siis ala neuvomaan mitä kenenkin pitäisi syödä tai juoda, mutta mun pointti on se että (melkein) kaikkeen tottuu.

Sori, vähän meni keskusteluaiheen vierestä :)
 
Suomessahan juodaan kai eniten maitoa maailmassa niin siitä huolimatta osteoporoosi on aika yleinen sairaus, joten imeytyyköhän maidon kalsium riittävän hyvin?:wideyed:
 
En oo varma, mutta mulla on muistikuva että D- vitamiini vaikuttaa kalsiumin imeytymiseen ja sitä kautta osteoporoosin kehittymiseen. Senkin takia D- vitamiinia Suomessa tyrkytetään kaikille, kun sitä ei auringosta täällä tarpeeksi saa. Maitoa kyllä lipitellään, mutta kukaan ei jaksa napsia vitamiineja...
 
Oman mutu tuntuman mukaan maitoa juodaan nykyään aika vähän ja varsinkin alle 18vuotiailla kun luusto on vielä kehittymässä olisi tärkeä saada se kalsiumi.. Teinitytöt varsinki on semmonen ryhmä nykyään joka tuskin saa tarpeeksi kalsiumia kun pitää kaikkien villityksien mukaan karsia ruoka ruokavaliosta ja syödä kynsiä :D
 
Eikö suomessa oo kasvismaitoihin lisätty d-vitamiinia ja kalsiumia? Täällä on lehmiksessä niin järkyttävät määrät sokeria (13 g lasillisessa!!!) että ihan siksikin oon ajatellut sitä vähän vähentää. Mantelimaito on ihan ok ja tosiaan siinä on systeemit lisänä.

Ja Lyy ei siinä korvikkeen antamisessa oo huonoa kaikua jos sille ei sitä ite tee, näin minä ajattelen :) Itse siis oikein vahvasti tissittelyn kannalla, mutta ei kuulu mulle mitä muut tekee. Kuitenkin pääasia, että lapsi saa ruokaa :)
 
Mitäs muuta sokeria siin maidos sit ois? Sokeriahan maidossa on aina sillä laktoosi on sokeria, Valio maidossa 5g/100g eli lasillisessa 10g
 
Myös luonnonjugurteissa yms on sokeria koska sitä on maidossa luontaisesti.. Samalla lailla lihassa, kalassa on suolaa luontaisesti
 
Tässä vähän asiasta lueskeltuani päätin alkaa vähentää imetystä pikkuhiljaa jo nyt. Meillä kun tosiaan se tissi on niiiin tärkeä, että on pakko lopetella rauhallisessa tahdissa... Kesä tulee ja menee niin kovin äkkiä!

Päiväimetyksistä on helppo karsia pois, kun on niin paljon muuta touhua mihin saa huomion ohjattua. Ilta ja yöt onkin sitten eri juttu... Korviketta voin tarvittaessa vielä yrittää (aiemmin ei ole kelvannut), mutta mietinkin, että mitenkäs piimä ruuan yhteydessä? 10 kk on kuitenkin jo täynnä ja muitakin hapanmaitotuotteita on maisteltu hyvällä menestyksellä. Vettä menee pillimukista hyvin, joten nestehukasta en ole huolissani, samoin kiinteää ruokaa menee useimmiten oikein hyvin 5x päivässä.

Vinkkejä hitaaseen vieroitukseen kuulisin mielelläni :)
 
Piimähän tuntuu olevan monelle mieluinen juoma että miksei sitäkin voisi antaa.. Hidas vieroitus onnistuu kai helpoiten jättämällä yksi, se vähiten tarpeellinen imetyskerta pois ja jatkaa näin muutama viikko
 
Meillä piti olla hidasta ja jätinki aluksi yhden kerrallaan pois, mutta sitten huomasin että hittolainen neiti ei oo päivällä kaivannu tissiä ollenkaa enkä ite ollu muistanut. No jatkoin sitten samalla mallilla ja kun nyt on ruvennu tuo korvikekin maistumaan niin voi hyvillä mielin alkaa harkihtemaan kohta lopettamistakin..
 
Ihan ok ensimmäinen vähätissisempi päivä :) Poika kävi rinnalla aamupalan jälkeen ja seuraavan kerran vasta neljän maissa iltapäivällä. Yleensä olen ainakin tarjonnut tissiä myös aamupäikkäreitten ja lounaan jälkeen. Iltatissin sai äsken nukkumaan mennessä. Välillä oli vähän kitinää, mutta oli niin paljon muuta puuhaa, että äkkiä se tissimieliteko unohtui. Yöllä imetyksiä tulee yleensä kaksi kertaa, samoin aamulla pariinkin otteeseen ennen sängystä nousemista. Piimää tarjosin parilla aterialla, mutta ei se ainakaan heti mitään varauksetonta rakkautta ollut :D Ehkä siihenkin tottuu... Vesihörppyjä otti pillimukista ruuan kanssa ja pitkin päivää aina välillä, poika tuntuu olevan aika janoinen kun touhuaa niin vauhdikkaasti koko ajan ja nyt on aika lämmintäkin.
 
Takaisin
Top