imetys ja maidonkehitys

Imetin tänään kahden äidin seurassa, alle puolivuosikkaiden vauvojen äitejä molemmat. Molemmat ovat päätyneet korvikeruokintaan vauvojen ollessa tosi pieniä, molemmat vaivaantuivat selvästi, kun imetin rinta paljaana tyylillä :eek: (lähdin niin kiireessä, etten ehtinyt ajatella asiaa ja ylhäältä toppimallisesta kotimekosta saa imetettyä vain sivukautta) en oo ikinä kohdannut ketään, joka olisi hämmentynyt. Hämmennyin, että juuri he! Jännää!
 
Imetyshetket alkaa olla melkoista painia. Jätkä kiemurtelee, nipistelee, puristelee, potkii, repii vaatteita, läimii ja säätää ihan hirveästi. Mun "suosikki" on äidin nenän tai leuan vääntäminen, uskomattomat näppivoimat noin pienellä! Jos ei ole kunnon nälkä, niin aina muutaman imun välein katsellaan maisemia ja jos on just heruminen käynnissä niin maidot roiskuu ympäriinsä. Tänäänkin muskarin aulassa lensi ihan kaaressa puolen metrin päähän, onneksi ei ollut just siinä muita... imetys muualla kuin kotona alkaa olla aika haastavaa. Tulee melkein ikävä niitä imetysmaratoneja, jolloin vauva vaan roikkui tuntikausia tississä ja itse pystyi samalla lukemaan, somettamaan, katsomaan Netflixiä, syömään, juomaan... :D
 
Haha jeps Hannanna. Me ei voida siksi olla paria tuntia pidempään liikenteessä, kun tyttö ei yksinkertaisesti syö muualla kun kotona makkarissa rauhassa. Pikkuhuikkia toki ottaa liikenteessä, mut on se aina vähän sellasta.
 
meillä on kans se ongelma kun ottaa muutaman suullisen ja sen jälkeen kun alkaa herumaan, niin kääntää päänsä ja tyylikkäästi kaikki kaaressa pitkin kämppää.mutta on kyllä kumma jos muut lasten äidit paheksuu imettävää äitiä, luulisi,että hehän sen vasta hyväksyisivät. Itse olen huomannut, että miehen suvussa kukaan ei taida oikein ymmärtää imetystä, kun aina kun imetän vähän katsovat nenän vartta pitkin "imetätkö sitä vieläkin, eikö se voisi jo saada pullosta. eihän se pääse minneen hoitoonkaan kun on koko ajan tississä kiinni"-.. jaa a mihin mun pitäisi puolivuotias laittaa hoitoon? :banghead:
 
Juu, varsinkin jos ei oo ihan mahoton nälkä, niin meinaa kaikki muu kiinnostaa enemmän. Ja tapahtuu useinkin noin, että kääntää pään just ku alkaa heruun. :rolleyes:
 
Täällä on kans yhen pöllöniskan imettäjä :happy3 Eilen käytiin mun työpaikalla palaverissa istumassa ihan vaan moikkaamassa ihmisiä. Neiti oli pelkkää aurinkoa ja kun suu alko napsaa siihen malliin, että 'kohta on jo liian myöhäistä' niin baarin avattuani neiti alko parin imun jälkeen vaan pyörii ja kieppuu ja osallistumaan työkaverien keskusteluun - "just nyt?!" :facepalm:

Alussa tuntu kyllä ihmeelliseltä miten vauva voi olla niin paljon tissillä, mutta kävi kyllä selväksi että neiti oli aika suurtarpeinen muutoinkin kun ei esim. nukkunu päikkäreitä yksin ja yöllä oltiin tissillä koko ajan. No, nykyään nukutaan kyl pituudeltaan hyvin vaihtelevia päikkäreitä, mut niihin tarttee sen tissin rauhoittuakseen ja yöllä syödään hyvin vaihtelevia määriä/kertoja. Arvata saattaa, etten juurikaan häpeile imettää missä vaan - pääasia on ollu mulle, etten huudata vauvaa joka selvästi on muutoin iloinen itsensä jolle tissi auttaa aina 'murheeseen'. Muut voi kääntää pään jos siltä tuntuu, minä syötän vauvani melkeinpä just siellä missä vauva sen vaatii. Neiti ei oo ikinä pulloa eikä tuttia huolinu niin näillä mennään :smiley-angelic003 Onhan se just 'rajoittavaa' mutta mulla ei oo nyt muita kuin vauva ja huusholli hoidettavana joissa niissäkin on jo paljon (huutelen täältä muuttolaatikoiden keskeltä .:smiley-chores011).
Mummini muistaa aina sanoa ettei pidä totuttaa vauvaa syliin, ei siihen että aina ollaan paikalla ja olikohan muuta mitä - minä meen just niin vauvan tahtisesti kun en muuta osaa ja parhaaksi nään. Jaksan tai en, muodostan mielipiteeni sitten kun olen viisaampi :joyful:
 
Hahah, meillä oli eilen pojalla vasen korva täynnä maitoa kun kuuli kesken alkuimuttelun jotakin mielenkiintoista ja käänsi tietysti sitten pään pois toiseen suuntaan, niin maitoa suihkusi suoraan korvaan ja poskille.:hilarious:
 
Just niin Tellu. Mummosi on elänyt eri aikakaudella, silloin uskottiin toisin. Nyt onneksi tiedetään paremmin. Vauvaa ei voi hemmotella sylillä tai huomiolla :) karkeasti voi yleistää, että mitä enemmän sylität ja olet paikalla, sitä vähemmän lapsi syliä tarvitsee kun itsenäistyminen alkaa :)
 
Mitenkäs imetysasia muilla on tällä hetkellä? Meillä mennään vielä vauvantahtisesti. Onneksi tuo ite on jättänyt yösyönnit vähemmälle. Kerran yössä pääsääntöisesti syö. Mut lähinnä alkaa tää imetyksen jatkuminen/jatkaminen mietityttää. Korviketta meillä kyllä tarvittaessa on käytetty sen jälkeen kun kiinteitä alkoi mennä kunnon annoksia. Mutta tuo imetyksestä luopuminen aiheuttaa minulle enemmän tuskaa varmaaan kuin tytölle. Välillä olisin jo valmis lopettamaan mutta aina kun tytön rinnalle ottaa niin tuntuu etten raaski koskaan lopettaa. Ja välillä kun imetykseen pidempiä taukoja tulee niin sitä sit seuraa se tiheä imu ja maidon tilaus. Niinä hetkinä sitä miettii et oiskohan tää tässä. Vaikeeta on...
 
Vähän samoja fiiliksiä... Tosin meillä poika on edelleen niin kovasti tissimiehiä, että hän ei ainakaan itse taida olla lopettelemassa ihan hetkeen. Öisin syö vähintään pari kertaa ja päivälläkin tissi maistuu melkeinpä aina kun sitä tarjoaa. Välillä pännii koko touhu kun siinä tissillä pitää samalla potkia, huitoa ja säätää kaikkea muutakin, sitten taas on ne ihanat rauhalliset hetket, kun kumpikin vaan rentoutuu ja nautiskelee. Kesän aikana olisi tarkoitus pikkuhiljaa lopetella, ennen kuin palaan töihin elokuussa.
 
Lapsen tahtisesti meilläkii mennään, aika monenmonta kertaa vielä päivässä ja yöllä taas tiheemmi vaikka välillä oli vaan yks syönti aamuyöllä..
 
Mie oon kyllä päättäny lopettaa yhteen ikävuoteen kun muutenki oon koko ajan tasapainoillu oman terveyden kanssa imetyksestä johtuen nii sit ku ämmä ei oo enää niin tärkee ni saa juoda muuta
 
Vauvantahtisesti mennään aina kun oon kotona. Mun työpäivien aikana saa pumpattua maitoa tai apteekin korviketta pullosta 1-2 kertaa.

Yösyötöt aion kyllä lopettaa kun tulee 10 kk täyteen, oon niin poikki niistä. Oliskin kerta yössä, mutta kun on välillä kymmenen kertaa... Päiväsaikaan imetystä jatkan todennäköisesti vielä pitkään, tosin töissä pumppaamisen lopetan varmaan kun tyttö täyttää 1v.
 
Edelleen täälläkin imetetään. Sen verran oon karsinu, että yöllisten imetysten väliä oon pikkuhiljaa pidentäny. Tällä hetkellä vielä kerran yön aikana imetän. Päivällä sitten tiheämmin. Ei oo mitään aikomusta alkaa korvikkeen kans puljaamaan enää tässä vaiheessa, joten ainakin siihen 1v asti jatketaan. Jos siltä näyttää, niin vaikka ylikin, ja sitten pikkuhiljaa harventaen.
 
Edelleen täälläkin imetetään. Sen verran oon karsinu, että yöllisten imetysten väliä oon pikkuhiljaa pidentäny. Tällä hetkellä vielä kerran yön aikana imetän. Päivällä sitten tiheämmin. Ei oo mitään aikomusta alkaa korvikkeen kans puljaamaan enää tässä vaiheessa, joten ainakin siihen 1v asti jatketaan. Jos siltä näyttää, niin vaikka ylikin, ja sitten pikkuhiljaa harventaen.

Sama täällä!
 
Mua välillä pelottaa, että entä jos tyttö luopuukin tissistä ennenkuin minä olisin siihen valmis. Eli vielä tissitellään ja paljon.. Yösyömiset sais toki vähentyä, väsyttää.. Mutta lyhyt se on tämä aika elämässä :)
 
Meilläkin vielä tissitellään, oih se imetys on niin helppoa ja ihanaakin mutta yöimetykset lopetin jo kk sitten kun päätin että mullakin on elämä ja haluan nukkua. Nyt nukutaankin koko yö ja se on todella ihanaa! Päivällä kyllä imetän mutta nyt varmaan täytyy alkaa joitain kertoja korvaamaan korvikkeella kun töihin lähtö syksyllä edessä. En ymmärrä miks tuntuu jotenkin pahalta antaa korviketta kun hyväähän sekin on ja sitten on helppoa muidenkin vauvaa hoitaa.. Mut vielä olen imetellyt päivisin normaalisti ja nautin kyllä siitä! Mulla ei oo mahdollista jäädä kotiin tän pidempään niin haluan pehmeästi vierottaa sitten. Tosin aamu ja iltaimuthan onnistuu sittenkin
 
Mut jos oot syksyl vasta menos ni eihän korviketta tarvii ku vuoden ikänen voi juoda lehmistäki
 
Minä en oo älynny, et miks sitä lehmistä pitää sitte edes antaa? Tai ku usein monet just tollain toteaa kuten Yomandakin, että eihän tarvi korviketta ku lehmistä saa antaa.. Miksi sitä "pitää" antaa :D jos älyytte mitä ajan takaa.

Täällä on myös korviketta aina 2 v saakka ja ihmiset mulle sanoo, että sitä sitten jos imetys loppuu ennen sitä.. En oikee älyy sitäkään, kyllähän nyt ruoasta jo sit pitäis kaikki tarvittava tulla? Mutta ehkäpä mä jatkan siihen kahteenkin saakka, who knows.
 
Ai ja Lyy80 onnistuisko pumppaaminen sitte, jos haluaisit kuitenkin vielä maitoa sun töissäoloajaksi? Tai riippuen miten paljon syö, ni tarviiko sitäkään enää (no, niin kun Yomanda sanoi :p)
 
Takaisin
Top