Imetyksen onnistuminen tai epäonnistuminen

Suski75

Keskustelujen kuninkuusravaaja
Helmikuunmammat 2016
Elokuun äidit 2019
Näin kakkosta odottaessa on sanottava, että aika heikosti äitejä opastetaan siinä, jos imetys ei onnistukaan. Eli lähtökohtaisesti kuvitellaan, että imetys onnistuu kaikilta, eikä äideille kerrota kaikkia imetyksen onnistumattomuuden merkkejä tai sitä, mitä siitä seuraa, jos lapsi näkee nälkää. Minulle vakuuteltiin kaiken aikaa, että hyvin menee ja kaikk pystyvät imettämään, vaikka tosiasiassa minä en pysty imettämään, vaikka kokeilisin kaikki mahdolliset ja mahdottomat poppakonstit. Lapsi kiikkui matalan verensokerin ala-arvoissa sillä vähäisellä korvikemäärällä, mitä minulle neuvottiin, enkä tajunnut ollenkaan, että jos lasta on vaikea saada pysymään hereillä edes kahtakymmentä sekuntia, pitää silloin antaa korviketta paljon, paljon, paljon enemmän. Monet kuvittelevat, että jos annetaan vain vähän korviketta, alkaa kaikista rinnoista maagisesti erittyä kylliksi rintamaitoa, mutta näin ei ole. Jos rinnat eivät toimi ja lapselle annetaan vain vähän korviketta, voi lapsi saada aivovaurion tai kuolla. Minä olin esikoisen kanssa päättänyt imettää, koska kuvittelin, että se onnistuu kaikilta. Ja uskoin ihan täysillä että kaikki on hyvin, koska ammattilaiset olivat minulle niin sanoneet. Ei tullut edes mieleen kyseenalaistaa heitä.

Jälkikäteen olen oppinut enemmän tästä imetykseen liittyvästä erikoisuudesta, eli on poliittinen tahtotila saada imetysluvut ylös, ja siksi sairaalan henkilökunta ei saa sanoa mitään sellaista, joka saisi äidin kuvittelemaan, että imetyksessä on jotain ongelmaa, siis edes siinä tilanteessa, että imetyksessä tosiaan ON jotain ongelmaa. Eikä henkilökunta saa puhua nälkiinnyttämisen vaaroista, vaikka he itse kyllä ne tietävätkin. Eikä henkilökunta saa itse ehdottaa korviketta, ellei lapsi ole todella huonossa kunnossa, vaan ehdotuksen pitää tulla äidiltä itseltään. Jne. Eli imetyksen suhteen ei voi ajatella, että sairaalassa ajateltaisiin lapsen parasta, koska heillä ei ole lupa ajatella lapsen parasta -- nämä imetykseen liittyvät säännöt estävät sen.
 
Muokattu viimeksi:
Imetys on kyllä valitettavasti semmonen asia, mistä pitää ite ottaa selvää. Suosittelen kyllä lämpimästi tutustumaan jo etukäteen Imetyksen tuen sivuihin, siellä on tosi hyvin tietoa kaikesta mahdollisesta :)
 
Imetyksen tuen sivuilla on aika heikosti tietoa siitä, mitkä merkit kertovat, onko imetyksen onnistuminen edes todennäköistä. Imetyksen tuen sivuilla on samaa valheellista propagandaa siitä, että kaikki pystyvät imettämään, eikä siellä ole mitään hyödyllistä tietoa niille, jotka eivät pysty imettämään.

Fed is best -järjestö on tehnyt tällaisen listan, jossa on lueteltu sellaisia asioita, joilla on yhteys imetyksen onnistumattomuuteen. Moni näistä on ihan geneettisiä, joten ne eivät häviä millään poppakonstilla.
FB_IMG_1509359013406.jpg
Minulla oli listan luettelemista tekijöistä 8, jo ihan raskauden alusta asti, eli kuvitelma imetyksen onnistumisesta oli aika epärealistinen. Tämän listan avulla odotukset olisi voinut tiputtaa matalammiksi jo ennen lapsen syntymää, ja todeta sairaalassa suoraan, ettei lasta tarvitse nälkiinnyttää, vaan lapselle voi antaa riittävästi korviketta alusta alkaen.
 
Muokattu viimeksi:
Suski avaatko hieman mitä ne merkit on ettei imetyksen onnistuminen ole todennäköistä?
 
Lisäsin juuri edelliseen viestiini. :)
 
Ei oo hirveesti apua imetyksen onnistumiseen, jos luovuttaa jo etukäteen. Useimmiten kannattaa toki etsiä tietoa, jos on esimerkiksi joku perussairaus tai riskiraskaus, mutta useimmiten silloinkin voi vähintään osittaisimettää, jos haluaa. Kenenkään ei ole pakko imettää, mutta jos haluaa antaa lapselleen tutkitusti parasta ravintoa edes osin, niin aiheeseen kannattaa tutustua, ja Imetyksen tuki tekee aiheen eteen valtavan hienoa työtä Suomessa.

Fed is best on amerikassa traagisen kuoleman jälkeen perustettu yhdistys, joka pohjaa väitteensä mutulle. USAssa ei ole neuvolajärjestelmää, joka seuraisi lapsen kasvua ja huolehtisi sitä kautta vauvan riittävästä ravitsemuksesta. Sen lisäksi imetysohjaus ja imetyksen vertaistuki on siellä saatavilla aivan liian harvoille, ja ideologiset syyt pakkoimettämiselle ja valitettavan usein samalla esimerkiksi rokottamattomuudelle ovat valitettavan tavallisia. Silloin on aina suurempi mahdollisuus tragedialle, mutta se ei tarkoita, että imettäminen olisi huono ajatus, vaan imettäminen ilman terveydenhuollon seurantaa, kun jokin onkin pielessä, on huono ajatus. Sen varmaan kaikki voimme allekirjoittaa.

Jokainen voi itse oman terveydenhoitajansa ja lääkärinsä kanssa keskustella siitä, millä keinoilla imetys voi omalla kohdalla onnistua toivomallaan tavalla. Apua ja tukea onneksi Suomessa saa todella hyvin.
 
Suski avaatko hieman mitä ne merkit on ettei imetyksen onnistuminen ole todennäköistä?

Mikään yksittäinen merkkikään noista ei tarkoita, ettei imetyksen onnistuminen olisi todennäköistä, ei edes useampi. Imetyksen onnistuminen saattaa vaatia hieman enemmän ajatustyötä ja vaivannäköä, mutta aina ei edes sitä. :)

Minua itseäni tuosta fed is bestin (hyi helvetti, kannattaa muuten perehtyä sen syntytarinaan ja propagandaan, valitettavasti ei ole mitään kovin järkevää touhua, onneksi ei isommin ole vielä Suomeen rantautunut) listasta koskettaa useampikin kohta. En ole täysimettänyt, mutta voin rehellisesti sanoa sen johtuneen vain synnytyssairaalan huonoista imetysohjauskäytännöistä omien sairauksieni sijaan. Siitä huolimatta olen imettänyt pitkään, eli todellakaan edea useampi kohta ei tarkoita automaattisesti, ettei voisi imettää. Se voi vaatia keskivertoa enemmän tiedonhankintaa ja tahdonvoimaa, mutta se on useimmille silti mahdollista.

Tietoa tulisi saada neuvoloista, synnytyssairaalasta ja imetyspoliklinikoilta, ja tarvittaessa voi kääntyä myös yksityisten imetysohjaajien puoleen, jos ei muuten apua saa. :)
 
Sen verran vielä, että Imetyksen tuki ry on imetyksen vertaistukijärjestö. Tarkoitus on tarjota nimen omaan vertaistukea imetyksen eri vaiheissa, eli ennen imetystä, imetyksen aikana ja imetyksen päätyttyä. Heidän verkkosivuillaan on vinkkejä tavallisimpien imetysongelmien ratkaisuun. Jos omat ongelmat ovat jotain muuta, avun kuuluukin tulla terveydenhuollosta vertaistuen sijaan. Toki lähtökohtaisesti myös niihin tavallisimpiin ongelmiin tulisi saada apua terveydenhuollosta. Valitettavan harvoin sitä saa, koska resurssit ovat rajalliset, ja silloin minun kokemukseni mukaan Imetyksen tuki ry:n tarjoamat vertaistukipalvelut täydentävät sitä terveydenhuollon tarjoamaa apua. :)

Tarkoitus ei siis olekaan olla mikään kaikkitietävä imetysauktoriteetti, vaan tarjota vertaistukea ja täydentää jossain määrin puuttellista tukea terveydenhuollosta. Ja toisaalta myös tsempata ja tukea avun hakemisessa ammattilaisilta.
 
Imetyksen tuen ihmiset ovat maallikkoja, ja ohjeistavat kaikenmaailman poppakonsteihin, joiden ei ole tieteellisesti todistettu toimivan. Tärkeintä tuntuu olevan toistelu, että kun riittävästi yrittää, niin sitten se onnistuu. Ihan yhtä typerää olisi toistella diabeetikolle, että kun riittävästi yrität erittää insuliinia, niin kyllä sinä varmasti onnistut, ja jos et onnistu erittämään insuliinia, niin sitten et vain yritä riittävästi. Ja että jos et itse yritä kovemmin erittää insuliinia vaan turvaudut piikittämiseen, niin sitten itse pilaat oman insuliinintuotantosi. Aivan uskomatonta tuubaa siis.

Fed is best nojaa kaikessa tieteellisiin tutkimuksiin, ja sen vetäjät ovat lääkäreitä ja muita alan ammattilaisia. Olen lukenut heidän sivuiltaan lähes kaiken, ja tarkistanut myös lähteet, eli ne tieteelliset tutkimukset. Järjestö on pystyssä siksi, että vaarallinen imetysuskovaisuus on mennyt maailmassa terveen järjen ohi, ja länsimaissa (myös Euroopassa) lapset saavat aivovaurioita tai jopa kuolevat siksi, että imetyksen yrittämisen vaaroista pimitetään tietoa. Ja Fed is best tukee imetystä yrittäviä kertomalla, miten imetys tehdään turvallisesti, ettei lapsi joudu vaaraan.

On ihan karjataloudestakin tunnettu tosiasia, että kaikki eivät tuota yhtä paljon maitoa kuin toiset, ja huono lypsylehmä on ikuisesti huono lypsylehmä, eikä ole olemassa mitään tapaa tehdä huonosta lypsylehmästä hyvää lypsylehmää, ja tämä on jossain määrin myös perinnöllistä. Ihmisten rinnat eivät ole mitenkään poikkeavia siinä mielessä, että kuten mikä tahansa elin, nekin voivat olla toimimattomat, ja silloin ei maitoa tule, tai sitä tulee aivan liian vähän, ja silloin on pakko käyttää korviketta.
 
Onneksi meidän imetykseen on vielä sen verran aikaa, että jokainen kerkeää valmistautua asiaan haluamallaan tavalla.
 
Muokattu viimeksi:
Niinhän mie just sanoin, että itun antama tuki on vertaistukea. Vertaistukea saadaan vertaisilta. Imetysongelmiin apu ja tuki kuuluu saada terveydenhuollosta ammattilaisilta. Se ei silti poista sitä tosi asiaa, että useimmilta vähintäänkin osittaisimetys onnistuu, vaikka olisi näitä perussairauksia tai muita ongelmia aiheuttavia tekijöitä.

Minkä sanomani kanssa olet eri mieltä? :D
 
En ole täysimettänyt, mutta voin rehellisesti sanoa sen johtuneen vain synnytyssairaalan huonoista imetysohjauskäytännöistä omien sairauksieni sijaan.
Millä perusteella väität näin? Jos et ole onnistunut täysimetyksessä, et voi mitenkään tietää, olisiko se onnistunut, vaikka sairaalassa olisikin tehty kaikki täysin oikein. Valtaosalla täysimettäjistä homma onnistuu hyvin niissä epätäydellisissäkin olosuhteissa. Jos sinulla ei ole todisteita, että juuri sinulla täysimetys olisi onnistunut edes niissä optimaalisissa olosuhteissa, on turha ruveta syyttämään sairaalaa, koska vika voi kuitenkin olla omassakin kropassa.
Siitä huolimatta olen imettänyt pitkään, eli todellakaan edea useampi kohta ei tarkoita automaattisesti, ettei voisi imettää.
No kuinka sattuikaan! Niin olen minäkin imettänyt lasta 1,5 v, tosin maitoa ei tullut missään vaiheessa. Kyllähän lapsi mielellään maidotontakin rintaa imee, ihan fiksua se ei välttämättä ole, mutta mikäs siinä, jos sekä äiti että lapsi tykkäävät. Meillä se ajoi hyvin tutin asiaa.
Se voi vaatia keskivertoa enemmän tiedonhankintaa ja tahdonvoimaa, mutta se on useimmille silti mahdollista.
Ja osalle se ei ole mahdollista, ei millään maailman tiedolla tai tahdonvoimalla. Tämä ihmisjoukko on todellinen ja olemassa, vaikka imetysfanaatikot yrittävät jatkuvasti selittää, ettei niitä oikeasti ole olemassa tai jos onkin, niin ainakaan juuri sinä et voi sellainen olla, koska ei niitä sittenkään ole olemassa. Yksikään imetysfanaatikon neuvo ei ikinä ota huomioon sitä tilannetta, että neuvottavana olisikin juuri tällainen ihminen, jonka kohdalla mikään tieto tai tahdonvoima ei tuota maitoa.
 
Muokattu viimeksi:
Ensinnäkin "imetysfanaatikko" on aika typerä sana käyttää ykeistyksenä kaikista imetyksestä tietävistä. Mutta hei, toki minäkin voin kutsua sinua korvikefanaatikoksi. :)

Tiedän sen, että täysimetys minulla kaatui sairaalan käytäntöihin siitä, että olen siitä huolimatta yksinomaan imettänyt lastani usean kuukauden ajan. Hänelle annettiin sairaalassa lisämaitoa ilman lääketieteellistä syytä, eli täysimetys kaatui jo sinne. Lisäksi olen pumpannut vauvalleni lähes kaikki maidot 2,5 kuukauden ajan puutteellisen imetysohjauksen vuoksi, senkin olisin voinut välttää kunnollisella imetysohjauksella, sen tiedän siitä, että olen kuitenkin ennen sitä ja sittemmin voinut imettää vallan mainiosti. Maidon riittämättömyyden kanssa minulla ei ole perussairauksistani huolimatta ollut ongelmia.

Ja viimeiseen, tuohon imetysfanaatikkokommenttiisi sanon vain, että ilmeisesti sekoitat Imetyksen tuen koulutetut tukiäidit tavan tallaajiin esimerkiksi Imetyksen tuen fb-ryhmässä. Koulutetut tukiäidit (ja useimmat muutkin) kyllä tietävät, ettei imetys kaikilla suju, ja kuten itse jo aiemmin sanoin, imetys onnistuu useimmilta, en sanonut, että kaikilta onnistuisi. Tai sitten koulutetut tukiäidit eivät kuitenkaan ole näitä mainitsemiasi fanaatikkoja? Siinä tapauksessa myöskin on vaikeaa ymmärtää, mitä sinulla on juuri Imetyksen tukea vastaan. Ja kyllä, Imetyksen tuen tukiäidit ovat tukena myös imetyspettymyksissä ja imetyksen loppumisessa ja lopettamisessa, riippumatta siitä, milloin se tilanne tulee vastaan. Huomaa, ettet tunne yhdistystä juuri ollenkaan. :)
 
Mielelläni kuulisin, missä minä, tai sitten Imetyksen tuki ry väittää, että imetys onnistuisi aivan kaikilta.
 
No vaikka ihan vau:nkin imetystestissä. Esim. Yhdessä kohdassa kysyttiin, kuinka paljon lapsi saa korviketta, ja jos siihen vastasi, että suurimman osan ruoantarpeestaan, niin tämä imetyksen tuen asiantuntija on juttuun kirjoittanut, että paha juttu, olet liialla korvikkeella pilannut maidontuotantosi. Millähän hän voi tietää, onko maitoa ikinä edes tullut, saati sitä, onko ikinä mikään sellainen maidontuotanto ollut edes mahdollinen. Siinäkään vastauksessa ei mitenkään oteta huomioon vaihtoehtoa, että joka ikinen korvikepisara on tarpeellinen. Koska edelleenkään meitä maidottomia ei ilmeisesti ole olemassa.

IMG_20171030_144256.png
Että ihan meidän tapauksessamme johtanut huonoon tilanteeseen? Meidän tapauksessamme? Ettäs kehtaakin. Kun tosiasiassa lapsi on kiikkunut tajunnan rajamailla maidon puutteen takia. Tätä tuubaa kaikkialla.
 
Muokattu viimeksi:
:D

Joo, tästä lienee turha jatkaa. Huomaan, että sinulla ei nyt ole aivan suorat lähteet käytössäsi, vau.fi:n testeihin en ota mitään kantaa, niin paljon muutakin höpöä vausta löytyy...
 
:D

Joo, tästä lienee turha jatkaa. Huomaan, että sinulla ei nyt ole aivan suorat lähteet käytössäsi, vau.fi:n testeihin en ota mitään kantaa, niin paljon muutakin höpöä vausta löytyy...
Sen verran useasti olen ollut työn puolesta haastateltavana, että tiedän haastateltavien halutessaan saavan julkaisut etukäteen nähtäväksi. Ei ole tämä haastateltu Imetyksen tuki ry:n koulutuskoordinaattori Niina Mäkinen kokenut tarpeelliseksi muuttaa tuota tekstiä miksikään, joten eiköhän hän seiso tekstin takana.
 
Kurjaa Suski, että sinulla on noin ikävästi mennyt pieleen imetyksen ensihetket esikoisesi kanssa. Tästä on kuitenkaan turhaa vetää yleispäteviä johtopäätöksiä. On toki olemassa joukko ihmisiä, joilla ihan oikeasti ei imetys suju, eikä kaikki haluakaan imettää, mutta enemmän vaikuttaa asenteet ja erityisesti, jos äiti/sisko/muu sukulainen on ilmoittanut, että oma imetys kaatui maidon riittämättömyyteen ja näin asettaa ennakko-odotuksia tulevalle äidille. Itselleen on tällöin ehkä helpompikin selitellä sitä pettymystä ajattelemalla, että minulta ei vain maitoa tullut, mutta tämä joukko on niin suuri, ettei kyse kaikkien kohdalla voi millään olla fysikaalisista tekijöistä.

Imetyksen onnistumiseen vaikuttaa hirmuisen iso joukko tekijöitä, eikä suinkaan vähäisinpänä ole se saatu tuki ja opastus sieltä synnäriltä saakka. Valitettavasti monesti synnäreillä kätilöillä ja hoitajilla ei ole joko aikaa tai edes riittävää tietämystä opastaa imetyksen kanssa kamppailevaa tuoretta äitiä. Tällöin jo sieltä ensimetreiltä voi jäädä tunne, ettei rinnat toimi, vaikka asia olisi ollut korjattavissa. Usein kyse on imetysasennosta ja lapsen otteesta rintaan, sekä siitä, että sekoitetaan lapsen luontainen maidon tilaaminen maidon vähäisyyteen, vaikka vauvan "asuminen" rinnalla alkuun (ja myöhemminkin tiheän imun kausilla) on täysin normaalia ja tarpeellistakin, jotta maito riittäisi.

Täytyy pitää myös mielessä, että sekä ensi kertaa äidiksi tulevalle että pienelle vastasyntyneelle koko imetys on uusi asia, eikä mikään taito kartu keneltäkään harjoittelematta. Ja joka kerta imetys pitää uusienkin vauvojen kanssa opetella uudestaan, sillä kyseessä on kahden kauppa. Ehdoton enemmistö äideistä kuitenkin pystyy imettämään, jos saa riittävää tukea ja apua. Juuri tähän tukeen ja apuun on Imetyksen tuki aivan mahtava apu ja siellä koulutetut tukiäidit tekevät arvokasta työtä.
 
Sen verran useasti olen ollut työn puolesta haastateltavana, että tiedän haastateltavien halutessaan saavan julkaisut etukäteen nähtäväksi. Ei ole tämä haastateltu Imetyksen tuki ry:n koulutuskoordinaattori Niina Mäkinen kokenut tarpeelliseksi muuttaa tuota tekstiä miksikään, joten eiköhän hän seiso tekstin takana.
Itse asiassa minä tiedän, että juuri vau.fi on julkaissut muutakin tekstiä, jota ei ole hyväksytetty haastatellulla, eikä ole oikaisupyynnön jälkeenkään korjannut virheitä. Tämän kyseisen tekstin kohdalla en tiedä, miten asia on edennyt. Mutta se taas on jo ihan toinen juttu. :)
 
Kurjaa Suski, että sinulla on noin ikävästi mennyt pieleen imetyksen ensihetket esikoisesi kanssa. Tästä on kuitenkaan turhaa vetää yleispäteviä johtopäätöksiä. On toki olemassa joukko ihmisiä, joilla ihan oikeasti ei imetys suju, eikä kaikki haluakaan imettää, mutta enemmän vaikuttaa asenteet ja erityisesti, jos äiti/sisko/muu sukulainen on ilmoittanut, että oma imetys kaatui maidon riittämättömyyteen ja näin asettaa ennakko-odotuksia tulevalle äidille. Itselleen on tällöin ehkä helpompikin selitellä sitä pettymystä ajattelemalla, että minulta ei vain maitoa tullut, mutta tämä joukko on niin suuri, ettei kyse kaikkien kohdalla voi millään olla fysikaalisista tekijöistä.

Imetyksen onnistumiseen vaikuttaa hirmuisen iso joukko tekijöitä, eikä suinkaan vähäisinpänä ole se saatu tuki ja opastus sieltä synnäriltä saakka. Valitettavasti monesti synnäreillä kätilöillä ja hoitajilla ei ole joko aikaa tai edes riittävää tietämystä opastaa imetyksen kanssa kamppailevaa tuoretta äitiä. Tällöin jo sieltä ensimetreiltä voi jäädä tunne, ettei rinnat toimi, vaikka asia olisi ollut korjattavissa. Usein kyse on imetysasennosta ja lapsen otteesta rintaan, sekä siitä, että sekoitetaan lapsen luontainen maidon tilaaminen maidon vähäisyyteen, vaikka vauvan "asuminen" rinnalla alkuun (ja myöhemminkin tiheän imun kausilla) on täysin normaalia ja tarpeellistakin, jotta maito riittäisi.

Täytyy pitää myös mielessä, että sekä ensi kertaa äidiksi tulevalle että pienelle vastasyntyneelle koko imetys on uusi asia, eikä mikään taito kartu keneltäkään harjoittelematta. Ja joka kerta imetys pitää uusienkin vauvojen kanssa opetella uudestaan, sillä kyseessä on kahden kauppa. Ehdoton enemmistö äideistä kuitenkin pystyy imettämään, jos saa riittävää tukea ja apua. Juuri tähän tukeen ja apuun on Imetyksen tuki aivan mahtava apu ja siellä koulutetut tukiäidit tekevät arvokasta työtä.
Tämä kaikki on kuultu sataan kertaan, eikä se toistelu tee siitä yhtään enempää totta. Minullahan meni imetyksen kannalta kaikki täysin oikein sairaalassa, yhtään virhettä ei tehty. Kuvittelin pystyväni imettämään, kukaan sukulainen tai kaveri ei ollut sanonut, ettei imetys olisi heillä onnistunut, ja minulla oli sataprosenttinen tahto imettää ainakim yksivuotiaaksi. Olin silloin itsekin imetysfanaatikko. Kaikki poppakonstit kokeiltiin, pumppausrääkki, imetysteet, jne, eikä mikään auttanut pätkän vertaa. Imetyksen kannalta ei tehty yhtään virhettä, mutta lapsen ravinnonsaannin kannalta tehtiin jättimäinen virhe, nimittäin se, ettei lapsi saanut riittävästi ravintoa, koska lapsen jatkuvaa nälkää käytettiin työkaluna imetyksen edistämiseksi. Olin niin imetysfanatismin kuplassa, etten edes ymmärtänyt asian vaarallisuutta, vaan keskityin vain omiin rintoihini lapsen sijasta.

On puhdasta mutua väittää, ettei imetysongelmat mitenkään voi olla fyysisiä, tai väittää, että ne, jotka kokevat ongelman fyysiseksi, ovat väärässä. Se on puhdasta mutua pahimmillaan ja tuollaisen väittäminen on asenteellista syyllistämistä pahimmillaan. Niin kauan kun ei ole lääketieteellistä testiä, joka osoittaa maidontuotantokyvyn, tai testiä, joka osoittaisi fyysisen ongelman, on täysin vastuutonta kuvitella kolmannen osapuolen mutufiiliksen olevan parempaa tietoa kuin ihmisen itsensä kokemus asiasta. Vähän sama asia kuin mansplaining, eli joku ulkopuolinen tulee alentuvaan sävyyn kertomaan tietävänsä sinun asiasi paremmin kuin sinä itse, eikä se ulkopuolinen selittäjä ole edes vaivautunut ottamaan selvää siitä ihmisestä, kenen asiat hän alentuvasti kuvittelee tietävänsä paremmin.
 
Takaisin
Top