Imetyksen onnistuminen tai epäonnistuminen

Tubulaariset rinnat voi tosiaan olla yks syy, miksi maitoa ei välttämättä yksinkertaisesti tule riittävästi, koska maitorauhaskudos tosiaan ei ole riittävää. Jos äidillä on tubulaariset rinnat, se tulisi huomioida. Terveydenhuollossa!
Ehdottomasti!

Vaan eipä tästäkään sanaakaan sanottu. Raskausaikana kysyin tästä, neuvolan terkka oli sitä mieltä, ettei vaikuta yhtään ja kyllä se imetys varmasti onnistuu, eikä kannata ajatella asiaa vielä. Imetyspolilla kysyin jälleen tästä siinä vaiheessa, kun imetys todistettavasti ei ollutkaan mennyt putkeen ja olin googlauksella tämän väitteen tubulaaristen rintojen ja vähäisen maitorauhaskudoksen yhteydestä löytänyt, ja imetyspolin kätilö ei ollut ikinä kuullutkaan siitä. Enkä löytänyt mitään asiasta myöskään imetyksen tuen sivuilta. Tämä on tärkeää tietoa, ja se pitäisi lukea kaikkialla!
 
Ei, tuossa kohtaa en syytäkään imetyksen tukea, vaan sitä, että julkisessa terveydenhuollossa on poliittinen tahtotila nostaa imetyksen lukuja. Henkilökunnalla on ohjeistus, että imetyksen vaaroista ja haitoista ei saa puhua, korviketta ei saa tarjota kuin vasta sitten, kun lapsi on todella huonossa kunnossa, ja imetystä pitää ylistää joka käänteessä. Valitettavasti julkisen terveydenhuollon henkilökunta ei saa antaa objektiivista tietoa, vaan tämä imetys- ja korvikekoodi sitoo heidän kätensä. Tästä koodista pitää päästä eroon.

Esikoistaan odottavat eivät tiedä, että heille kerrotaan suodatettua tietoa, josta puuttuu kaikki sellainen, joka voisi aiheuttaa kuvitelman imetyksen toimimattomuudesta. Jopa siinä tilanteessa, ettei imetys oikeasti toimi ja kaikki muut paitsi äiti sen tajuavat, ei kukaan julkisessa terveydenhuollossa suostu sitä sanomaan ääneen, koska imetys- ja korvikekoodi kieltää sanomasta sitä. Julkisella puolella odotetaan vain, että äidillä ja lapsella on niin paha olla, että äiti itse tajuaa lopettaa imetyksen yrittämisen, ja siihen asti käsketään vain yrittämään sitkeämmin.
Ehkä kannattaa sitten miettiä hiukan tarkemmin, mitä sanot? Koska tuossa tätä edeltävässä kommentissakin sanoit suunnilleen, että "eipä löytynyt itunkaan sivoilta sitä ja tätä". A) ei sieltä tarvitaekaan löytyä, kun ne tilanteet kuuluvat terveydenhuollolle, ja B) nyt löytyy.

Ensimmäinen kommenttisi tähän imetysasiaan oli, että Imetyksen tuki ry on propagandajärjestö. Jo siitä, mutta myös kaikesta muusta sanomastasi paistaa täysi tietämättömyys kyseisen yhditylsen toiminnasta ja tarkoituksesta.
 
Jeps. Kiitän osaltani keskustelusta. :)

Jätetään tosiaan nyt tilaa esikoistensa odottajille.

Saatesanoinani: Etsikää ja vaatikaa tietoa. Naistalo.fi ja imetys.fi ovat todella hyviä tiedonlähteitä imetysasioissa, ja niistä löytyy kyllä tosi monipuolisesti tietoa, tutustukaa niihin. Kyselkää paljon. Apua ja tukea saa.

Ja huomatkaa, että jos rantaudutte esim. joihinkin imetysaiheisiin fb-ryhmiin, niin siellä kysymyksiin on usein vastaamassa aivan tavallisia imettäviä äitejä, osa niitä fanaattisiakin. Koulutetut imetystukiäidit allekirjoittavat viestinsä tukiäiteinä, heiltä saa sitä koulutettua vertaistukea, jossa otetaan yleensä laajemmin huomioon kokonaistiöanne, eikä vain paasata imetyksen parhaudesta. :)

Imetys ei aina ole helppoa. Täysimetyksen ei tarvitse olla kaikkien tavoite, mutta jokainen määrittelee itse ne omat tavoitteensa. Se saa olla tavoitteena. Ja jos se imetys ei jostain syystä silti onnistu omien toiveiden mukaisesti, myös pettymyksen käsittelyyn kuuluu saada apua ja tukea.

Olkaa lapsillenne parhaita mahdollisia äitejä, imetätte tai ette. :Heartred
 
Muokattu viimeksi:
Ja huomatkaa, että jos rantaudutte esim. Imetyksen tuen fb-ryhmään, niin siellä kysymyksiin on usein vastaamassa aivan tavallisia imettäviä äitejä, osa niitä fanaattisiakin, ellei aloituksessa ole #tukipyyntö. Tukipyyntöihin vastaavat vain koulutetut tukiäidit. :)
Sanoisin, että kannattaisi perustaa sellainen ryhmä, johon ei fanaatikot saa kirjoittaa yhtään mitään. Olin itse pari viikkoa tuossa fb-ryhmässä kirjoittamatta viestiäkään, ja lähdin hyvin rivakasti pois kun väki sadoin viestein lynkkasi Adelen siitä hyvästä, että hän kehtasi julkisesti sanoa korvikkeen olevan heille parempi vaihtoehto kuin imetys.
 
Sanoisin, että kannattaisi perustaa sellainen ryhmä, johon ei fanaatikot saa kirjoittaa yhtään mitään. Olin itse pari viikkoa tuossa fb-ryhmässä kirjoittamatta viestiäkään, ja lähdin hyvin rivakasti pois kun väki sadoin viestein lynkkasi Adelen siitä hyvästä, että hän kehtasi julkisesti sanoa korvikkeen olevan heille parempi vaihtoehto kuin imetys.
Kehitysehdotuksia voi lähettää vaikka Imetyksen tuen toimistolle, että voisivatkp he perustaa vaikkapa kokonaan erilliset tukipyyntöryhmän.

Nythän muuten imetyksen tuen nettisivuilla pyörii myös imetyschat, josta saa anonyymisti ja henkilökohtaisesti tukea imetystukiäideiltä. Ei siis tarvitse tukea saadakseen liittyä mihinkään fb-ryhmään. :)
 
Tuokin on hyvä juttu! Keväällä 2016 oli vain jokin tukipuhelin, joka oli auki kerran viikossa kahden tunnin ajan.
 
Siirsin tämän imetyskeskustelun omaksi ketjukseen. Ei sillä että tästä ei saisi keskustella ekakertalaisten ketjussa, mutta luulenpa että kaikille mukavampi näin. Täällä saa jatkaa tästä aiheesta, jos haluaa ja ensikertalaiset saavat keskittyä olemaan hämillään raskaudesta. Luulen että kun tämä keskustelu paisui näin, se voi hämmentää joitain uusia käyttäjiä.
 
No nyt, kun keskustelu siirtyi kokonaan erilliseksi, niin palaan korvikekoodiin vielä. Suski mainitsi, ettei korvikekoodin takia saisi ohjata korvikkeen käytössä terveydenhuollossa. Se on täyttä puppua.

Korvikekoodin yksi tarkoitus on nimenomaan taata, että korvikkeen käyttäjätkin saisivat tarvitsemansa ohjauksen terveydenhuollosta. Valitettavasti se ohjaus on tällä hetkellä keskimäärin yhtä laadukasta kuin imetysohkauskin (eli ei laadukasta ensinkään), ja lisäksi todellakin jotkut terveydenhuollon työntekijätkin ovat niin tietämättömiä korvikekoodin sisällöstä, että kuvittelevat, etteivät saa antaa korvikeohjausta.

Kyllä, imetystä halutaan suojella, osaltaan myös nimenomaan korvikekoodilla, mutta korvikekoodilla pyritään takaamaan turvallinen ravitsemus aivan kaikille vauvoille. On totta, että ilman korvikekoodia äidinmaidonkorvikkeet olisivat melkoinen villi länsi, ne saisivat sisältää mitä vain, ja niitä saisi markkinoida miten tahansa. Ei mitenkään toivottava tilanne liene sekään.

Korvikekoodi on hyvä asia, kannattaa siihenkin tutustua, että miksi se on ja mikä se ihan tosiasiassa on.
 
Onpas täällä saatu keskustelua aikaiseksi.
Omalta osaltani voin sanoa että meidän poika on ruokittu kokonaan korvikkeella ekat kuukaudet. Sairaalassa sai luovutettua äidinmaitoa ja sit osan sain pumpattua iteltä.
En tiedä mitkä vaikutti imetyksen epäonnistumiseen, mutta sairaalassa sanoivat, että hätäsektio ja ennen aikaisuus (poika syntyi 35+6) olis vaikuttanut. Pumppasin kolmen tunnin välein ja se hädin tuskin riitti yhteen ruokintaan. Mulla on nänni aika matala eikä poika saanut siitä kiinni.
Olin viikon sairaalassa ja viimeisenä päivänä olin ihan väsynyt siihen hommaan. Myönnän, että korvikkeen antaminen helpotti omaa oloani aika paljon. Enkä tunne yhtään huonoa omaatuntoa, että poika on ruokittu korvikkeella.
Odotusaikana itellä oli jotenkin automaattisesti ajatus että imetän. Kyllä se pettymys oli kun ei onnistunutkaan/en jaksanut tarpeeksi yrittää.
 
Tää oli mun tsemppikuva esikoisen kanssa ja tulee olemaan seuraavankin kanssa :)

Muuten komppaan plussapalleroa, luottakaa itseenne ja olkaa armollisia! Alun vaikeudet on mahdollista voittaa, joskus se vaatii sitkeyttä ja apuvoimia esim. Vertaistuesta tai terveydenhuollolta. Suosittelen myös ITun sivuja lukemaan ja tutustumaan myös sivuilta löytyvään chattiin. On huippu!! Ja muistakaa, kaikki me ollaan kuitenkin parhaita äitejä lapsillemme ruokintatapaan katsomatta :Heartred
 

Liitteet

  • IMG_20171010_230147.png
    IMG_20171010_230147.png
    874.1 KB · Katsottu: 46
Mun kokemukset imettämisestä on ristiriitaiset. Esikoista en vaan jaksanut imettää( omat syynsä siiinä)

Keskimmäinen ei vaan ikinä oppinut rinnalle vaikka maitoa tuli lähes suihkuamalla. Rintakumin kanssa jotenkuten onnistu mutta oli niin taistelua että vauva vaan turhautu. Pullo kun meni suuhun niin niin tyytyväinen oli että.

Nuorimmalla imetys oli mukava kokemus. Kiitos ihanien jättiläisen ja muidenkin hoitajien synnärillä.[emoji5]️ Mä sain ainakin ihan huippu ohjausta kädestä pitäen ja paljon tietoa. Jos he ei jostain ihan varmasti osannu sanoa niin hankkivat tiedon. Tosin tässä ehkä apuna se että itse olen kova kyselemään ja todella kova kyseenlaistamaan. Mä laitoin kiellon kuopuksesta ettei Saa antaa korviketta ennen kun mun lypsämät on juotettu. ( ei jaksanut alussa rinnalta imeä tarpeeksi kauan. Ja siksi oli aina 100ml mun omaa maitoa varalla pumpattuna ettei korvikkeihin mee. Itsellä kun maitoa tulee liikaa vauvan tarpeiden. Ja tullut aina.

Pointtina tässä se että se ei välttämättä ole äidistä aina kiinni jos ei onnistu imetys. Kaikki vauvat eivät rintaa suostu syömään.

Tämä vain oma kokemukseni siis.
 
EU:ssa ja Suomessa muutenkin valvotaan lastenruokia hyvin, eikä siihen tarvita yhtään enempää lisäsääntöjä korvikkeille. Mm. Propagandatekstit korvikepurkkien kyljessä tulisi poistaa, sekä pitäisi poistaa kielto myydä korviketta tarjouksessa, ja vielä pitäisi poistaa kielto antaa ilmaisia korvikenäytteitä. Tässä olisi hyvä alku tasa-arvoa kohti. Korvike on tutkittua ja turvalliseksi testattua ravintoa, joka pelastaa todella monien lasten hengen kun muuta sopivaa ravintoa ei ole, ja näiden turhien sääntöjen aiheuttama kiusanteko on täysin kohtuutonta. Myös korviketta käyttävillä pitää olla oikeus tuntea olonsa hyväksi lastaan ruokkiessa, eikä purkin kyljessä tarvitse olla sanaakaan syyllistystä.
 
Muokattu viimeksi:
Kannattaa Suski sinunkin tutustua siihen, miten markkinatalous toimii, ja sitten uudemman kerran, uusin silmin katsoa, miksi korvikekoodi on olemassa, ja mitä kaikkea korvikekoodi pitää sisällään. :)
 
Suski, eihän se ole syyllistämistä se mitä siinä purkin kyljessä lukee. Siinä on faktat. On fakta, lääketieteellinen fakta että äidinmaito on vauvalle parasta ruokaa. Jos imetys ei onnistu niin ruokaa voi muutenkin antaa kuin rinnasta ja rakkautta voi antaa muutenkin kuin imettämällä. Jos tuntee syyllistyneen korvikeruokinnasta niin kannattaa miettiä että mikä se syyllisyyden aiheuttaa? Imetyspettymys esim? Kannattaa siitä syyllisyyden tunteesta jutella ammattilaisen kanssa. :)
 
Kannattaa Suski sinunkin tutustua siihen, miten markkinatalous toimii, ja sitten uudemman kerran, uusin silmin katsoa, miksi korvikekoodi on olemassa, ja mitä kaikkea korvikekoodi pitää sisällään. :)
Sanoisin, että vasta siinä vaiheessa, kun haluat jonkun kritisoivan sinua noin kymmenen kertaa vuorokaudessa siitä, että hoidat lastasi sillä ainoalla tavalla, joka pitää lapsesi hengissä, siinä vaiheessa voit ruveta puhumaan markkinatalouden toiminnasta. Pyydä vaikka miestäsi haukkumaan valintasi 10-15 kertaa vuorokaudessa, ja kokeile kuinka kauan kestät sitä.
 
Jos äidinmaitoa ei ole, niin sitten korvike on parasta ruokaa lapselle. Ei äidinmaito, koska äidinmaitoa ei silloin ole olemassakaan. Tuo väittämäsi fakta on totta vain silloin, jos äidinmaitoa on olemassa ja saatavilla, muulloin se on valetta. Korvike on ehdottomasti ja aivan täysin kaikkein parasta ravintoa lapselle kun äidinmaitoa ei ole saatavilla. Tämä voisi hyvin lukea purkin kyljessä, koska tämä on fakta.
 
Tieteellisesti todistettu fakta on myös se, että nuoret miehet, jotka eivät saa naisilta seksiä, joutuvat helpommin mukaan ääriliikkeisiin ja muuttuvat väkivaltaisemmiksi. Ihan samalla tavalla tätäkin faktaa voitaisiin jakaa nuorille naisille vaikka joka päivä, koska he ovat se ryhmä, joka ei nuorille miehille seksiä jaa. Ja teidän mielestänne se ei olisi lainkaan syyllistämistä, koska sehän on vain fakta? Ja jos joku loukkaantuu siitä, että heitä muistutetaan tästä faktasta 10-15 kertaa päivässä, on kyse vain loukkaantujan omista käsittelemättömistä asioista, niinkö?

Minusta sekin olisi syyllistämistä, ja tasan yhtä asiatonta kuin korvikepurkin kyljessä oleva syyllistäminenkin.
 
Muokattu viimeksi:
Ei, tuossa kohtaa en syytäkään imetyksen tukea, vaan sitä, että julkisessa terveydenhuollossa on poliittinen tahtotila nostaa imetyksen lukuja. Henkilökunnalla on ohjeistus, että imetyksen vaaroista ja haitoista ei saa puhua, korviketta ei saa tarjota kuin vasta sitten, kun lapsi on todella huonossa kunnossa, ja imetystä pitää ylistää joka käänteessä. Valitettavasti julkisen terveydenhuollon henkilökunta ei saa antaa objektiivista tietoa, vaan tämä imetys- ja korvikekoodi sitoo heidän kätensä. Tästä koodista pitää päästä eroon.

Esikoistaan odottavat eivät tiedä, että heille kerrotaan suodatettua tietoa, josta puuttuu kaikki sellainen, joka voisi aiheuttaa kuvitelman imetyksen toimimattomuudesta. Jopa siinä tilanteessa, ettei imetys oikeasti toimi ja kaikki muut paitsi äiti sen tajuavat, ei kukaan julkisessa terveydenhuollossa suostu sitä sanomaan ääneen, koska imetys- ja korvikekoodi kieltää sanomasta sitä. Julkisella puolella odotetaan vain, että äidillä ja lapsella on niin paha olla, että äiti itse tajuaa lopettaa imetyksen yrittämisen, ja siihen asti käsketään vain yrittämään sitkeämmin.

Täällä on ollut kovasti keskustelua ja puolin ja toisin on tuotu esiin hyviä pointteja. Keskustelun sävyyn on minun turhaa nyt ottaa kantaa.

Tähän Suski75 esille tuomaan ajatukseen haluan vähän kommentoida. En usko, että joku poliittinen tahtotila estää hoitajia tuomasta esille lapsen ja äidin terveyden kannalta tärkeitä asioita. Jos joku hoitaja näin kuvittelee, niin väitän hänen/työyhteisönsä ymmärtäneen aivan väärin.

On kuitenkin niin, että hoitajat ja lääkärit ja ma kaikki olemme ihmisiä. Silloin tulee helposti nk. ammattilaisenkin ajateltua, että kyllä silläkin sujuu, kun muillakin. Välillä silmät ummistetaan siltä, mitä ympärillä nähdään. Kaikilla aloilla on taitavia työntekijä ja niitä vähän taitamattomampia ja taitavatkin tekevät välillä virhearviointeja. Moni ei tiedä alkuunkaan sitä, mitä kaikkea ei mahdollisesti tiedä tai osaa. Puolisoni on hoitoalalla töissä, mutta on valitettavien kokemustensa vuoksi kriittinen suomalaista terveydenhuoltoa kohtaan. Hän ei luota siihen oikeastaan lainkaan. Kyllä hän osaa kiittää, kun hyvää ja taitavaa työtä näkee, mutta hän on huomannut terveydenhuollon olevan pullollaan turhaa pätemistä, silmien ummistamista ja liian paljon inhimillisiä virheitä... Olen itsekin saanut siitä osani. Kaikki eivät vaan osaa.

Minusta on erikoista, mikäli imetyspolin sairaanhoitaja ei ole koskaan kuullut tubulaarisista rinnoista. Tokikaan en tiedä, miten todetaan rintojen olevan tubulaariset ja kuinka yleistä ymmärrys asiasta on julkisella puolella. Tutkimustietoa imetyksen mahdollisista esteistä pitäisi ehdottomasti ottaa työkaluksi nimenomaan imetyspoleilla jne, vaikka kuinka suurin osa äideistä pystyykin imettämään melko todennäköisesti!

Olet Suski75 joutunut tosi kurjaan tilanteeseen! Onneksi asiat ovat nyt hyvin.

Jos imetys, tuli maitoa tai ei, on OK sekä äidille että lapselle, niin jatkakaa vaan! Vaikka kaiken tarvitsemansa ravinnon lapsi saisi korvikkeesta, niin imetyshetket voivat olla tärkeitä yhdessäolon hetkiä. :Heartred Jos lapsi on OK sen suhteen, ettei maitoa juuri tule ja haluaa silti imeä, niin nauttikaa vaan!
 
Takaisin
Top