Imettävät kuumeilijat

Okei.. onks muuten p ferrit ja s ferrit ns yhtä valideja arvoja? Mulla on mitattu näköjään plasman eikä seerumin ferritiini. Mut viitearvot näyttäis olevan samat? Onks sul tästä tietoa?
Tfr arvo oli 3

"Plasman ferritiinikonsentraatio kuvastaa elimistön rautavarastoja ja alentunut seerumin ferritiinipitoisuuus on herkkä raudanpuutteen osoittaja. .. Toisaalta ferritiinipitoisuuden nousu tulehduksellisissa tiloissa akuutin faasin proteiinina vaikeuttaa käyttöä anemiadiagnostiikassa ja seerumin ferritiinin määritys tulehdustilojen yhteydessä ei välttämättä paljasta mahdollista raudanpuutetta. "
Eli plasmasta ois kait parempi, mut ei merkittävää eroa:think005

Tfr viiterajat on 1.9–4.4 mg/l, et osuu se viitteeseen. Arvo suurenee raudanpuutostilassa. En tästä oo sen enempää lueskellut, ja huonosti tuntuu mitään löytyvän.
 
No joo. Samat mä kans löysin :smiley-ashamed005 No. Mut. Ei nyt ollu tilanne onneks ihan nii kökkö kun luulin mut pitää silti tehdä muutama korjausliike. Jospa nää menkat tosiaan sais edes vähän vähemmäksi silllä raudan syönnillä

Vuodon määrään lugesta ei näköjään ollu apua (ellei sit lyhennä, sitä en vielä tiedä) mutta mieliala on ollu todella todella seesteinen normaaliin nähden. Yleensä ennen menkkoja ja niiden aikaan on parisuhdekriisin aiheuttava pms :smiley-angry019 jonka lapsetkin saa tuta. Nyt on ihan tosi erikoinen olo kun kaikki kiukunpuuskat loistaa poissaolollaan. Et edes jotain.

Sikäli jännä et oviksen aikaan tuli muuten aivan törkeän selkeet ovislimat mitä ei oo ollu synnytyksen jälkeen eikä juuri muutenkaan aikoihin. Sikäli kun koskaan oon ne bongannu niin olen raskauttunu niistä. No, lääkekuuri sotki asiaa ja toisaalta mies ei sattunu olemaan paikalla..eikä tuulella :smiley-angry026 oikeaan aikaan. Eipähän se olis tietysti taannut mitään siltikään. Mut näin huomiona vaan :hilarious:
 
Täällä uusi kuumeilija :greet025 Kiitos Sharmander kun vinkkasit tämän ketjun :) Meillä on tammikuun alussa syntynyt poika jota imetän vielä aika paljon eikä sen takia ole varmaan kierrot käynnistyneet. Asutaan Päijät-Hämeessä ja ollaan reilu kolmekymppisiä miehen kanssa.
Täytyy hieman lueskella teidän juttuja, että pääsen kärryille :)
 
Täällä uusi kuumeilija :greet025 Kiitos Sharmander kun vinkkasit tämän ketjun :) Meillä on tammikuun alussa syntynyt poika jota imetän vielä aika paljon eikä sen takia ole varmaan kierrot käynnistyneet. Asutaan Päijät-Hämeessä ja ollaan reilu kolmekymppisiä miehen kanssa.
Täytyy hieman lueskella teidän juttuja, että pääsen kärryille :)
Kiva! Tervetuloa!!
Mulla ainakin kierron alku oireili kuukaus tolkulla ennenkuin 11kk kohdilla räsähti. Tänne vaan tuskailemaan kaikkee
 
Onko niihin ferritiinimittauksiin mahdollista päästä ihan julkisen kautta? Mä pyysin sitä raskausaikana, mutta mut tyyliin naurettiin ulos terkkarista... Aikoinaan oon työterveyden kautta päässyt labraan, mutta nyt hoitovapaalla en pääse sitä kautta. Mulla romahti synnytyksen jälkeen hemoglobiini 85:en, niin oon sen jälkeen syönyt rautaa välillä kuureina. Silti raudanpuutosoireet on koko ajan päällä. :/
 
Serafia. Täällä ainakin pääs kun soitin terv.keskuksen oman alueen hoitajalle. Selitin et menkat on ihan jäätävän runsaat ja otatin sormenpäänäytteen terveyspisteellä joka näytti matalaa hemppaa. Sanoi suoraan et otetaas ferritiini, pvk ja toi toinen rautavarastoarvo
Mut esim pari vuotta sitten valitin samaa neuvolassa keskimmäisen ollessa pienempi ja sanottiin vaan et ihan turhaa mitata. En siis saanu sitä kautta apua. Yks.labrassa koe maksaa pari kymppiä. Eli ei nyt valtava investointi. Tietysti silloin ei nää kokonaisuutta eli niitä muita arvoja kuten punasolujen koot jne jotka myös antavat lisätietoa
 
Serafia. Täällä ainakin pääs kun soitin terv.keskuksen oman alueen hoitajalle. Selitin et menkat on ihan jäätävän runsaat ja otatin sormenpäänäytteen terveyspisteellä joka näytti matalaa hemppaa. Sanoi suoraan et otetaas ferritiini, pvk ja toi toinen rautavarastoarvo
Mut esim pari vuotta sitten valitin samaa neuvolassa keskimmäisen ollessa pienempi ja sanottiin vaan et ihan turhaa mitata. En siis saanu sitä kautta apua. Yks.labrassa koe maksaa pari kymppiä. Eli ei nyt valtava investointi. Tietysti silloin ei nää kokonaisuutta eli niitä muita arvoja kuten punasolujen koot jne jotka myös antavat lisätietoa

Okei, voisihan sitä vielä koittaa oman terkkarin kautta. Mutta ei tuo yksityinenkään onneksi sitten kallis olisi.
 
On muuten kohta viikon jatkunut PMS-kiukuttelu. Yleensä osaan ottaa vauvan sekoilut ja miehen tekemiset huumorilla, mutta nyt sytytyslankaa ei ole ollut juuri ollenkaan. Raivo ja itku kiehahtavat ihan mitättömistä jutuista. Myös pienen lämpöilyn flunssa iski eilen ja väsymys on kuin päälle laskettu verho. Toki sitä selittää itselleen nämä kaikki potentiaalisiksi raskausoireiksi... :joyful: Tai sitten on vaan huonoa tuuria kärsiä näistä kaikista "turhaan". :dead: Nyt on menossa kp 29/33. Olisi se aika hurjaa, jos tällä kertaa tärppäisi ekasta yrityksestä, kun viimeksi odoteltiin melkein vuosi.
 
On muuten kohta viikon jatkunut PMS-kiukuttelu. Yleensä osaan ottaa vauvan sekoilut ja miehen tekemiset huumorilla, mutta nyt sytytyslankaa ei ole ollut juuri ollenkaan. Raivo ja itku kiehahtavat ihan mitättömistä jutuista. Myös pienen lämpöilyn flunssa iski eilen ja väsymys on kuin päälle laskettu verho. Toki sitä selittää itselleen nämä kaikki potentiaalisiksi raskausoireiksi... :joyful: Tai sitten on vaan huonoa tuuria kärsiä näistä kaikista "turhaan". :dead: Nyt on menossa kp 29/33. Olisi se aika hurjaa, jos tällä kertaa tärppäisi ekasta yrityksestä, kun viimeksi odoteltiin melkein vuosi.
Eikun teStaamaan :smiley-angelic003
 
Eikun teStaamaan :smiley-angelic003

Odottelen vielä pari päivää siihen, että menkkojen pitäisi alkaa... Esikoisen kohdalla ei näkynyt muuta kuin nega vielä päivää ennen odotettua kp1:ä. Sitten kun menkat ei alkaneetkaan, testasin uudestaan neljän päivän päästä, jolloin tuli haalea plussa :)

Jotenkin se negan testaaminen on isompi pettymys kuin alkavat menkat. Siinä on myöntänyt itselleen sen mahdollisuuden, että ehkä saattaisi olla raskaana... Jos menkat alkaa, niin voi ajatella "no tiesinhän mä, ettei kuitenkaan tärppää"... Niin monta negaa ehdin testailla silloin esikoista yrittäessä.
 
Odottelen vielä pari päivää siihen, että menkkojen pitäisi alkaa... Esikoisen kohdalla ei näkynyt muuta kuin nega vielä päivää ennen odotettua kp1:ä. Sitten kun menkat ei alkaneetkaan, testasin uudestaan neljän päivän päästä, jolloin tuli haalea plussa :)

Jotenkin se negan testaaminen on isompi pettymys kuin alkavat menkat. Siinä on myöntänyt itselleen sen mahdollisuuden, että ehkä saattaisi olla raskaana... Jos menkat alkaa, niin voi ajatella "no tiesinhän mä, ettei kuitenkaan tärppää"... Niin monta negaa ehdin testailla silloin esikoista yrittäessä.
Jop ymmärrän.
Mulla tuo paha pms loppui kun aloitin keltarauhashomonin loppukiertoon. Vitutus alkoi aina noin viikko ennen menkkoja. Nyt oon ollu liiankin viilipytty. Lisäks 8 vrk niagara supistui 4pv reiluksi mutta maltilliseksi vuodoksi
 
Jop ymmärrän.
Mulla tuo paha pms loppui kun aloitin keltarauhashomonin loppukiertoon. Vitutus alkoi aina noin viikko ennen menkkoja. Nyt oon ollu liiankin viilipytty. Lisäks 8 vrk niagara supistui 4pv reiluksi mutta maltilliseksi vuodoksi

Täytyypä ehkä kokeilla, jos tästä kierrosta ei tärppää. Mullakin on aina ollut hurjan runsaat menkat. PMS on onneksi yleensä ollut vain yhden päivän ajan. Seuraavana aamuna sitä on herännyt ihan "oho, kaikkihan on hyvin" :D
 
Mitkäs fiilikset @Serafia ?

Ah niin parasta! Hulppeat 8pv menkat supistui tosiaan 4pv menkkohin jotka loppui kauniisti ”seinään”. Ei mitään suttuja eikä vuoteluita. Yötkin sain nukkua hyvin. Vuoto alkoi kp1 erittäin runsaana mut yö meni jo suht hyvln (normisti kuppia pakko tyhjätä tunnin välein) ja siitä vuoto maltisllistui. Eli ne luget auttoi kyl kokonaisuudessaan. Lisäks mieliala on edelleen hyvä ja energinen. Raskauden mahkujen lisäämiseen en usko, jos munis on huono niin luget ei sitä paranna mutta tämäkin on jo plussaa!
 
PMS on onneksi yleensä ollut vain yhden päivän ajan. Seuraavana aamuna sitä on herännyt ihan "oho, kaikkihan on hyvin" :D
Mulla sama. Viikkoa ennen kuukautisia on kärttypäivä. Tällä kertaa se oli eilen, joten kuukautisia odotellessa...

Eipä tässä olla hirveästi yritettykään enkä ovulaatiota ole testaillut pariin kuukauteen. Yritän saada vaan raudat nousuun. Joku 50-70 saisi olla ferritiini, jos raskaaksi yrittää.
 
Kiva kuulla @pronssi sinustakin!

Oonko ainoa ketä usein ärsyttää miehen osuus näissä hommissa :shifty: :hilarious: ? Siis vaikkei me mitenkään yrittämällä lasta enää yritetä, miehen tietän en tee mitään ovistikkuja vaan omaksi iloksi, ja ylipäätään mennään tietoisella ”emme ehkäise mutta emme yritä” -periaatteella. Mut silti mua ärsyttää, että mies on täällä usein se ”haluttomampi” :inpain: Kun on oletetusti otolliset päivät voi olla etten saa miestä puuhailemaan, voi olla pois töiden takia tai sit väsyny samasta syystä. Sanoo et hempeillääm paremmalla aikaa. Sit kun tiedän et raskausmahkut on varmaan 0-1 kiertoo per vuosi, jos sitäkään, niin ketuttaa jos mahkut valuu siihen ettei vaan jaksa :shifty:. VAIKKEI sais ärsyttää koska me ei silleen yritetä. Silleen. Tietoisesti. Niinku moni muu. Mut en voi mitää et mua ärsyttää ihan sikana siinä kohtaa :mad:
:anyone
 
Mitkäs fiilikset @Serafia ?

Ah niin parasta! Hulppeat 8pv menkat supistui tosiaan 4pv menkkohin jotka loppui kauniisti ”seinään”. Ei mitään suttuja eikä vuoteluita. Yötkin sain nukkua hyvin. Vuoto alkoi kp1 erittäin runsaana mut yö meni jo suht hyvln (normisti kuppia pakko tyhjätä tunnin välein) ja siitä vuoto maltisllistui. Eli ne luget auttoi kyl kokonaisuudessaan. Lisäks mieliala on edelleen hyvä ja energinen. Raskauden mahkujen lisäämiseen en usko, jos munis on huono niin luget ei sitä paranna mutta tämäkin on jo plussaa!

No olihan se mun pakko tänään kuitenkin hätäillä ja testata aamulla nega. Jostain syystä olin saanut päähäni, että nyt on mulla jo dpo 18. No testin jälkeen laskin uudestaan, että tosiaan on siis vasta dpo 11... Niin eipä sieltä vielä mitään ollut odotettavissakaan.

Mikä dpo teillä on aiemmin näkynyt plussa?
 
No olihan se mun pakko tänään kuitenkin hätäillä ja testata aamulla nega. Jostain syystä olin saanut päähäni, että nyt on mulla jo dpo 18. No testin jälkeen laskin uudestaan, että tosiaan on siis vasta dpo 11... Niin eipä sieltä vielä mitään ollut odotettavissakaan.

Mikä dpo teillä on aiemmin näkynyt plussa?
Höh :sorry:
Mulla on näkyny kaikissa aikaisin. Dpo10 on ollu selkeä mut haaaaalu pinkki PC testissä. Ovistikku melkein plus. Ovistikku oli dpo8 ihan hailu joten siitä en pystyny päättelemään mitään. Sen aikaisemmin en ole plussakierrossa r.testillä kokeillutkaan.. Ovis oli todennettu ultrallla.

Monella toki nousee hitaammin eli on yksilöllistä ja toki raskauskohtaistakin mutta itse ”tiennyt” kyl jos esim ovistikku on blankko dpo9/10 niin ihmeitä ei vielä toistaiseksi oo omalla kohdalla tapahtunu
 
No niin, tänään on siihen malliin alkanut tiputella, että eiköhän tässä ole kp1 taas käsillä. Viime yönä oli sellainen esikoisen huutoshow klo 03-05, että oon oikeastaan tosi helpottunut, ettei vielä tärpännyt. Saa tuo vauva kasvaa ainakin kuukauden vanhemmaksi ennen pikkusisarusta. Vissiin vieläkin hampaita tekee raasu... Viisi on jo puhjennut tässä viikon sisään ja vielä pullottaa ikenet parista kohdasta.
 
No niin, tänään on siihen malliin alkanut tiputella, että eiköhän tässä ole kp1 taas käsillä. Viime yönä oli sellainen esikoisen huutoshow klo 03-05, että oon oikeastaan tosi helpottunut, ettei vielä tärpännyt. Saa tuo vauva kasvaa ainakin kuukauden vanhemmaksi ennen pikkusisarusta. Vissiin vieläkin hampaita tekee raasu... Viisi on jo puhjennut tässä viikon sisään ja vielä pullottaa ikenet parista kohdasta.
Kuinkas kävi? Tuliko kp1?

Ja joo aika samaa mieltä. Tässä just miettiny et miten ihmiset ikinä selvii kahden eri aikaan heräilevän kanssa... riittää jo että isommat on kipeenä ja pienin herää viel omaa tahtiaan. Ei ristus öisin nukuta silmäystäkään!!

Hitto nää kk alut on ankeita. Ei mitään raportoitavaa. Aamulla vissiin kp10
 
Takaisin
Top