Imettäminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Hepsuli
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Apua! Mä oon nukkunut tunnin yöllä ja tunnin joskus eilen ip. Maidon nousu ihan kintaalla,esimaidolla vielä. Vaavi imee lähes tauotta. Rinnat niin pinkeet kun vaan voi olla. En oo enää laskuissa vuorokaudenajoista.

Tsemppiä tuohon imetysmaratoniin Agape! Kyllä se helpottaa vielä.

Joo se oli kyllä perseestä mutta kyllä se ohi menee. Yritä nukkua samalla kun vauva syö. Luulin etten pysty mutta sitten vaann nukahdin.

Kiitos! Tarvii tosiaan kuulla muilta että tämä menee ohi! Muuten ei kestäis kun tuntuu että tekee jotain koko ajan väärin ja voimat loppuu.

Mulle taala ulkomailla on neuvottu, etta esim kauratuotteet auttaa maidonnousuun. Se on kai kun ei taala kayteta juurikaan maitotuotteita. Eli itse olen ajatellut kokeilla puuroa, kaurahiutalekekseja ja -patukoita tms sitten kun on tarve maitoa nostattaa.

Ja toinen juttu, jota en ollut aikaisemmin kuullut, mutta annettiin neuvoksi, oli etta rintoja kannattaisi hieroa jo etukateen. En tieda onko talle tieteellista tutkimusnayttoa, mutta ehka kannattaa kokeilla.

Agape, ala valita niista neuvoista joiden mukaan vauvaa ei saisi pitaa omassa sangyssa tai ei saisi nukkua vierekkain. Enemmankin silla on merkitysta, etta ei ole liikaa peittoja ja tyynyja ja muuta 'petivaatetta' siina ymparilla, ettei vauva hautaudu alle kun nukutte.
Pohjoismaissahan ihan kannustetaan nukkumaan vierekkain, kun taas Australiassa esim ei saisi laittaa vauvaa omalle sangylle edes silloin kun ei itse sangyssa ole..

Kauratuotteet. Kiitos vinkistä pitää kokeilla.
Meillä nukutaan perhepedissä. Vauvan ja miehen välissä on peittokääryle.

Rintoja kannattaa hieroa myös imetyksen aikana.

Mulle oli esikoisen kohdalla aika järkytys kuinka ympärivuorokautista se imetys ensimmäisinä päivinä onkaan. Seuraavien kohdalla on osannut jo varautua, ettei ensimmäisinä vuorokausina kannata kuvitellakaan tekevänsä juuri muuta kuin imettää ja yrittää nukkua jokaisessa mahdollisessa välissä.

Agape, sulla siis rinnat pinkeinä eli maito on jo siis noussut? Maitohana aukeaa kun upotat tissit lämpimään veteen tai suihkuttelet niin kuumalla kuin hyvälle tuntuu. Mullakin meinasi pakkautua ja imetysmaraton oli valmis. Vesikonsti ja sitten ne kaalinlehdet ratkaisi tilanteen.

En oo seurannu tätä ketjua aiemmin kun ei oo ollu tarvetta. Nyt en jaksais selata läpi joten pahoittelut jos tästä on ollut jo puhetta.

Meidän kolmepäiväistä saa vähän väliä muistutella imemään. Imuotteen hoksasi heti synnyttyään mut muutaman imaisun jälkeen se jää aina ihmettelemään tai nukahtaa. Tissiä poispäin nykäisemällä tai poskesta silittämällä alkaa taas hillitön imutus mut vaan hetkeks. Mistähän on kyse ja miten vauvan sais imemään jatkuvasti tissillä ollessa? Tai edes vähän pitempään. Tissi pysyy siis suussa mut imu taukoilee muutaman imaisun välein. Välillä hoksaa itsekin jatkaa mut pääasiassa nyin tissiä suusta poispäin vähän väliä. Odotanko nyt vaan liikaa noin pieneltä?

Mua neuvottiin puristamaan tissiä kun vauva lopettaa imemisen ja se ainakin toimi. Molemmilta sivuilta kiinni ja puristus.

Täällä pamahti päälle tupla-antibiootti mahdolliseen kohtutulehdukseen... 7 päivän kuuri... Imettämistä ei kielletty mutta itseä arveluttaa moisen koktailin välillinen tarjoilu jo valmiiksi ilmavaivaiselle.. Miten käy, unohtaako vauva tissin jos viikon syöttää korviketta pullosta?

Ahdistaa kaikki nää hankaluudet, eikö nyt joku asia vois mennä niinku strömsössä...

Megara, eikö sitä kohtutulehdusta todella voi todeta varmasti? Uskon että epäillyttää imettää antibioottien kanssa, mutta eiväthän ne välttämättä vaikuta mitenkään vauvaan. Viikossa vauva todella voi "kiintyä" pullon helppouteen ja imetys saattaa vaatia sitten jonkin verran ponnisteluja. Tai sitten ei, niin arvaamattomia nämä beibit.

Megara: Mitä oireita sulla on ku kerta epäillään kohtutulehdusta?
Kipu alavatsalla, vuotoa jossa omaan nenään erilainen haju ja olomuoto kuin normaalisti. (Vuoto jo loppui ja alkoi uudestaan tuollaisena kummallisena). Alaselkäkipua...

Jotenkin vaan epäilyttää että nykäistään antibiootit ihan lääkärin sanojen mukaan "varmuuden vuoksi".

MINIVÖÖ juu on ollut aiemminkin keskustelua. Oma poika oli aluksi myös tissille nukahtelija mutta näillä kikoilla saa eloa, pitää vaan tehdä jo imiessä eikä vasta sitten kun nukahtaa. Voi puhaltaa päähän viileää ilmaa suusta, hieroa kämmentä tai jalan pohjaa, kutitella niskasta. Jos näistä ei mikään auta kannattaa vauva riisua ennen syöttöä vaippasilleen. Jos on liian mukavat oltavat tulee nukahdettua helpommin. Sitten voi vielä ennen syöttöä vaihtaa vaippa niin herää vauva siihen niin ei tule nukahdettua niin helposti uudestaan. Toivottavasti näillä onnistut!

Meillä kun on niin uninen tuo vauva, niin usein jos meinaa saada sen syömään silloin kun Mä Haluan (jos vaikka lähtö kohta johonkin) niin vaipanvaihto/pyllynpesu herättää kyllä unikeon ja hetken päästä hamuaa jo tissiä. Posken kutittelu toimii monilla vauvoilla, meillä tää alkaa vaan virnuilemaan siitä.
Edelleen mietin että onko oikeasti edes mahdollista että on näin rauhallinen ja tyytyväinen vauva olemassa. Luultavasti kohdussa ollessaan kuunnellut veljensä huutoa ja mekastusta niin paljon että päättänyt antaa äidille vähän armoa! yllättynyt olen myös siitä miten helppoa imetys on ollut alun kipujen jälkeen. Enää ei koske imetys, hallitsen jo nyt enemmän imetysasentoja kuin esikoisen kanssa ikinä, osaan lukea vauvan signaaleja paljon paremmin ja kaiken kaikkiaan tuntuu että nyt tällä on mahdollisuus jatkua vielä pitkään

Täällä pamahti päälle tupla-antibiootti mahdolliseen kohtutulehdukseen... 7 päivän kuuri... Imettämistä ei kielletty mutta itseä arveluttaa moisen koktailin välillinen tarjoilu jo valmiiksi ilmavaivaiselle.. Miten käy, unohtaako vauva tissin jos viikon syöttää korviketta pullosta?

Ahdistaa kaikki nää hankaluudet, eikö nyt joku asia vois mennä niinku strömsössä...
Mulla pompsahti vajaassa vuorokaudessa tulehdusarvo taivaisiin, kun en pystynyt ottaan antibioottia oksentelun vuoksi. Että tavallaan parempi aloittaa jo niihin vähäisiin oireisiin. Itsellä tyssäs imetys tuohon ja nyt toimisin aivan toisin. Jätin siis imetyksen, koska vauva sai vatsaoireita. Yritin pumpata maitoa pitääkseni maidontuotannon käynnissä. No, rajun tulehduksen, huonon ruokahalun ja huonon pumpulle herumisen vuoksi koko homma tyssäsi. Harmitti ja harmittaa edelleen todella paljon ja nyt kyllä imettäisin ja kärsisin sen viikon sitten niitä vauvan vatsaitkuja.

Kiitos vinkeistä Leina ja Hepsuli! Kokeilinkin just kaikkia keinoja ja vaikka mikään ei tunnu olevan pomminvarma niin tavalla tai toisella sain imun jatkumaan. Eli aina joku kikka näyttää toimivan. Ton mäkin oon ehtiny huomata et heti vaipanvaihdon jälkeen vauva on yleensä virkeempi syömäänkin. Sen verran kenkkua on kun joutuu nakuilemaan.

Takaisin