Imettäminen

Esikoiselta otettiin tutti pois vähän alle 1-vuotiaana, samaan aikaan tuttipullot pois. Alkoi nokkamuki sitten sujumaan. Eikä jäänyt kaipaamaan tuttia. Yritän kuopuksenkin kanssa päästä tutista eroon alle 1-vuotiaana, kattoo ny.
 
Meillä on tutti käytössä enään yöunille nukuttaessa. Päikkäreille nukuttaminen sujuu melkein kuin itsestään ku poju nukahtaa tissille ja sit sylissä nostan vaunuihin ja työnnän partsille. Ei vaadi tuttia kertaakaan torkkujen aikana. Illalla taas nukahtamisesta ei meinaa tulla mitään ilman tuttia.
 
Heh, meillä 2v5kk syö vieläkin nukahtamiseen tuttia. Ei viitsinyt just vauvan syntyessä vierottaa, ettei yhdistä ikävästi vauvaan. Ja nyt tarvii vaan energiaa itselle, niin päästään nukahtamistutista eroon.. Mä olen ollut iloinen, että syövät tuttia..yöllä ei ole ikinä heräämiseen muuta tarvinnut kuin tutti suuhun ja poks, nukkuu taas. Siis ei nyt ihan ekaan vauvakuukauteen eikä pahasti kipeänä, mutta muuten. Niin ja maitoa nyt pitää välillä myös antaa ja siihen huutoon ei tutti kauaa auta. Hädin tuskin kerkee tuttipullon täyttää. :D
 
Nyt olen parina päivänä saanut nukahtamaan vaunuihin niin että imetän 20min ennen. Enää ei nukahda rinnalle. Vaunuihin hereillä ja itse nukahtaa. Pari kertaa huudon kautta mutta välillä myös huutamatta. Toivottavasti saadaan tää joskus iltaankin toimimaan.
 
Meillä oli se reissu, josta aiemmin juttelin ja mietin aloitanko kiinteät ennen vai jälkeen matkan. Aloitin matkalla :grin tai siis tyttönen sai ekat maistiaiset reissussa. Täysimetin 6 kk ja olen iloinen, koska se oli toiveeni. Nyt tästä eteenpäin ensin tissiä ja sitten kiinteitä jos vaan toimii näin ja vähän reilun vuoden ikään ajattelin imettää. Tuttia tämä lapsi ei ole huolinut ollenkaan. Esikon vieroitin 1v3kk iässä ja meni hyvin.
 
Montako kertaa muilla herää vauvat yöllä tissille? Meillä meni pitkään niin, että heräsi parin tunnin välein, nyt enää taas kaksi kertaa (joista toinen kerta kyllä aamun puolella mutta nukahtaa vielä hetkeksi viekkuun). Kummasti helpottaa omaa jaksamista kun tyttö nukkuu taas paremmin.
 
2-5 yösyöttöä. Siihen päälle vielä se että jos kukaan ei nuku makkarissa heräilee sitten sen vuoksi tunnin välein ja vain tissi lohduttaa.
 
Meidän tyttö ei syö enää öisin. Ei oo syönyt ehkä kuukauteen? Menee nukkumaan kasin maissa ja kuuden- seitsemän aikaan heräilee. Suosittelisin unikoulua, ei puolivuotias enää yöllä maitoa tarvitse.
 
Jotkut vauvat tarvitsee alle vuoden ikäisenä vielä yhden syötön aamuyöstä. Esikoinen oli tämmöinen ja tämä kuopuskin selvästi. Joten itse en ala nälkään vauvaa huudattamaan, tai vaihtoehtoisesti nousemaan aamuyöllä. Niin, ja tämä ohje siis myös neuvolasta eikä pelkästään mun oma mielipide :)
 
Kaverilla just toimi 10-kuukautiselle unikoulu silleenkin, että viideltä antaa maidon ja sitten vielä nukutaan. Mä olen usein kuullut, että kun vauvan on vaikea tietää, mihin heräilyyn maitoa saa ja mihin ei, niin olisi pakko nousta ylös hereille sitten kun maidon antaa. Loogistahan se olisi, että kun vauva yöllä herää klo 3 tai 5 niin ei se voi tietää kummalla kerralla kello on niin paljon, että kannattaa huutaa. Mutta kaverilla toimi ja usein vauva nukkuu nyt seitsemäänkin ilman maitoa..antoivat siis vettä yöllä kunnes klo5 jälkeen sai maidon. Puoliso hoiti muut paitsi imetysvuoron. Viikon verran meni oppia.
 
Minua ei haittaa vaikka mun puolivuotias heräisikin yöllä syömään. Vielä ei ole kuiten ilta/aamupuuroa joten en halua kuunnella nälkäisen pojan huutoa yöllä. Unikoulu tulee kuvioihin myöhemmin.
 
Meillä kun saatiin taas puurot käyttöön ja olo muutenkin pojalle helpommaksi, yöt rauhoittuvat huomattavasti. Poika herää enää pari kertaa yössä, ja pienen maidon tarvii n. Klo 4-5 aamulla. Nukkumaan menee noin yhdeksältä illalla.
 
No sitten on myös turha valittaa väsymystä jos "ei halua huudattaa vauvaa", mikä ei tietääkseni ole unikoulun idea. Meillä tyttö lopetti yösyömiset kun alkoi saamaan viisi ateriaa päivässä.
 
Ei se ole niin musta-valkoista. Meillä pituus-painosuhde alakanttiin ja neuvolasta ohjeistettiin, ettei vielä aktiivisesti saisi yöimetyksiä pyrkiä lopettamaan. Täällä syödään kahdesti yössä vaikka soseillaan isoin annoksin 5-6 kertaa päivässä. Toiset vauvat lopettaa yösyönnit alle puolivuotiaana, toiset valmiimpia siihen myöhemmin. Vaikkakaan eivät "nälkään kuolekaan" enää täysmääräisten soseiden ollessa käytössä. Ja toki unikoulu paikallaan, kun yösyönti kaikkia rasittava tapa.
 
Mua häiritsi yösyötöt tossa jonkun aikaa ihan tyhmästä syystä. Jotenkin ajattelin, että 6 kk:n iässä kuuluisi lopettaa yöllä syömimen. Kun sitten käsittelin asiaa, ei haittaa enää. Esikoinen lopetti yöllä syömisen jo 1 kk:n iässä ja keräsi siitä huolimatta hyvin massaa. Nyt tämä kuopus menee jossain miinuskäyrillä, ni todellakin syötän yöllä, jos vaan maistuu. Viime yönä vain yksi yösyöttö, jos lasken vain ne kun itse herään ja nukahdan. :)
 
Toki jos yösyömiset ei äitiä haittaa, ei niitä ole tarvetta lopettaa. Oma jaksaminen kuitenkin kannattaa ottaa myös huomioon.
 
Tuollainenhan se olisikin ihanteellista, että yösyötöt jäisivät pois itsestään :) Mä en valita yösyötöistä. Esikko söi tosiaan vielä 1-vuotiaaksi asti aamuyöstä, ja ei se mua haitannut laisinkaan. Meidän unet on katkonaisia tällähetkellä vatsalleen kääntyilyn ja hampaiden tulon eikä syöttöjen takia...
 
En jaksa kirjoittaa miksi on näin mutta poika melkein 8kk ja syö yöllä 2-5 kertaa. Äitiä välillä väsyttää mutta täällä tehdään hampaita nyt oikein urakalla. Hyvää yötä.
 
Sitä niinku toivoi että kiinteät auttaisi öihin eikä poika tarttis syödä niin paljon rintaa. Eipä ole auttaneet. Päivisin imetän enää 3-4 kertaa mut pelkään että tässä on käynyt niin että kun ei saa päivällä tarpeeksi pitää yöllä tankata.
Masentaa.
 
Takaisin
Top