Imettäminen

Eilen sain ensimmäistä kertaa viisi ruokaa päivään ja öihin vaikutti niin että eka unipätkä 20-1.30 ja sitten seuraavan kerran heräsin joskus kuuden jälkeen antamaan tissiä. Yleensä joka yö herään monesti tytön levottomuuteen mutta nyt nukkui kun tukki.
 
Hienoa Mitla!

Meillä oli viime yö jotenkin ihan ihmeellinen. Tyttö kävi unille n.klo 20, sitten heräs syömään klo 23 nukahti samantien ja heräs pikkusta vaille seitsemän! hiukan oli rinnat pinkeät aamulla kun tottunut et typy syö yöllä sen 1-3krt.

Ja Hepsuli.
Kyllä. Aamulla annan tytölle heti herätessä rintaa, sitten jonkin ajan päästä puuro+vesi ja ennen ekoja päikkäreitä vielä rintaa. Ja taas herätessä rintaa, jossakin vaihein ruokaa+vettä ja ennen toisia päikkyjä rinnasta maitohuikat. Olen kokenut tän systeemin meille toimivammaksi kuin sen mitä tein esikoisen kohdalla, eli annoin ekaks ruuan ja sitten vasta rintaa. Tyttö on siis varsin hyvä syömään ruokaa, joten käännän kyllä tämänkin kohdalla myöhemmin ruokarytmin niin että ns.väli tissuttelut jää pois. Ja tyttöhän syöpi meillä samaan aikaan kun muukin perhe.
 
Mä oon antanut ekojen päikkyjen jälkeen ruokaa ja runtas vasta ku alkaa väsyttää. Antaisin ennen jos pyytäisi.
 
Mä oon syöttänyt tyttöä siis sillä periaatteella et ekaks maitoa ja ruoka vasta sen jälkeen, et näkee jääkö maidon jälkeen nälkäseks. (Btw.Miten jotkut allergia lasten äidit voi oikeasti täys imettää lasta vuoden?huh..)
Ja tyttö taasen oppii syömään ruokaa kohtuudella ja minä toivottavasti opin myös syöttää tyttöö tulkiten tarvittavan määrän sille evästä.
Nää on jo kyllä nää meidän pienet sen ikäisiä että voidaan rueta enemmän huoletta keskittyä näihin ruokapuuhiin.
 
Mä taas imetän ruuan päälle, koska koen että siten vauvan helpompi itse säädellä syömistään; lopettaa imemisen kun on täysi. Täällä menee aamuimetys niin, että miehen herätyskellon innoittamana vauva yleensä ottaa hörpyt n klo 5.30, noustaan n klo 7, puuro klo 7.30-8 ja päälle imetys. Jos on yön viimeistä imetystä vailla myöhemmin (esim viikonloppuna ei herätyskello soi), niin aamupuuro maistuu selkeesti huonomin/ ns myöhästytän aamupalaa.

Tällä hetkellä hampaat vaivaa niin, että soseet ja puurot maistuvat vain kylmänä...
 
Mä mietin aamulla edellisen "yösyötön" ajankohtaa. Usein tyttö syö esim. klo6.30 ja torkkuu vielä hetken sen jälkeen. Silloin annankin ensin puuroa..jota sitäkin syö huonosti..pullosta kieltäytyy kokonaan. Harvoin ottaa maitoa edes ennen ekoja aamupäikkäreitä. Sai kyllä vaihtua yösyöminen aamusyömiseen! En valita liikaa..vauva kun ei yöllä herää muuta kuin syömään.
 
Mä vaan tarjoan sitä rintaa ja aina se kelpaa vaikka viimeksi ois syönyt kuudelta niin jo maistuu kahdeksalta taas. Pakko oli alkaa antaa kiinteä ensin kun tuli ihan hirveet puklut jos ensin imetti ja tunnin tauko ilman mitään syömisiä niin ei ainakaan lennä.
 
Tuntuu jotenkin juhlalliselta, että tänään olemme saaneet kuopuksemme kunnialliseen puolen vuoden ikään! Jes!! Hyvä meidän joukkue! Miksiköhän mielessä on, että pirun monta tuntia imetystä on mahtunut tähän puoleen vuoteen.... Vaikkei siis täysimetyksellä ole ollut enää hetkeen.

Mutta, koska tissitakiaisen ainoa isompi ongelma imetyksessä on ollut mun suihkutissit, olen kyllä hirmu kiintynyt tähän imetystouhuun. Olen vakaasti päättänyt, että jouluna en enää imetä, mutta miten se yhtäkkiä tuntuu olevan niin lähellä?? :D :D

Heh, toisaalta olen kyllä miettinyt myös korvikekokeilua. En ehdi pumppailemaan maitoa pakkaseen eikä maito samoin enää herukaan pulloon. Nyt pakkasessa ehkä 800ml, mutta mulla on tulossa pari päivän poissaoloa, joten siinähän ne menee eikä riitäkään. Täytyisi siis kokeilla jotain korviketta että sopiiko, jotta olis hätävara. Tuuti sopi esikoiselle aikoinaan, joten sillä varmaan aloitan kokeilun jos nyt rohkenen vaan.
 
Triina, mulla myös suihkutissit ainoana imetysongelmana. Tavallaan koen sen pieneks ongelmaks verrattuna muihin mitä vois olla mut on siitä kyllä riesaks... Uskon että se vaikuttaa osaltaan siihen että vauva puklailee tosi usein ja paljon. Eikä sekään oo kiva kun lähes joka kerta imettäessä vauva joutuu yskimään maitoa henkitorvestaan.. :sad001 ja sitten on vielä se järjetön maitosotku ihan joka paikassa. Ootko keksiny suihkutisseihin mitään jelppiä?
 
Minivöö, silloin ihan alussa temppuilin asian kanssa paljonkin ja olin yhteydessä imetystukihenkilöönkin. Auttoi kun imetti vauvaa pystyasennossa tai vatsallaan mun mahan päällä. Yleensä myös imetän samasta rinnasta useamman kerran peräkkäin.

Nykyään vauvan imutekniikka on niin kehittynyt, että osaa itse hallita maitotulvaa. Sotkua on edelleen ja puklaamista! Mutta kuitenkaan ongelma tuo suihku ei enää ole.
 
Tää täti laittaa imetykselle stopin nyt. Pojalla todettiin maitoallergia. Ei siihen tarvittukaan kuin 5 lääkärikäyntiä. X_x. Oon niin väsynyt tähän imetysdiettiin.
 
Voi Megara, tosi kurjaa! Mutta onneksi syy löytyi. Ja joo, noi imetysdieetit on tosi raskaita. Tehtiinkö maitoaltistus?

Toivottavasti vauvan olo lähtee helpottamaan allergiakorvikkeella!
 
Joo altistus tehtiin. Sairaalassa ei vielä näkynyt mitään ja lääkäri oli että eikun maito käyttöön vaan. Noh, kotona iho sitten räjähti ja yön pikkumies valitti tuskissaan. :sad001 :sad001
 
Hyvä että syy löytyi. Maitoallergian kanssa onneksi suht helppo elää. Toivottavasti ei löydy muita allergioita hirveästi. Tuo maitoallergiahan monesti myös helpottaa leikki-ikään mennessä.
 
Oliko täällä imetysketjussa juttua tutti asioista joskus, kun pikkuiset syntyi? Joku sanoi, että puoli vuotiaana onnistuis tutista vieroittaminen helpoiten, ja meillä nyt on jäänytkin tutti kuin itsestään pois! Ei oikein huoli enää, raivostuu jos yöllä yrittää tuttia suuhun laittaa ja muuten käytti sitä vain puruleluna, joten nakkasin tutit kokonaan pois :D
 
En tiä mitään tuttivieroituksesta mutta vähän noin on meilläkin käyny. Yks tutti on mulla laukussa jos vaikka tuleekin vahingossa hätätilanne jonka voisi ehkä mahdollisesti korjata tutilla mutta muuten ne on kissanleluja jo...
 
Meillä jäi jo 3,5kk iässä tutti pois. Mä en tarvinnut sitä nukuttamisiin yms. niin ei poikakaan halunnut sellaista enää suuhunsa, mutta vieläkin saan voivotteluja kun teille ei se tutti kelpaa voi voi voi...
 
Mä oon voivotellut vallan itse sitä ettei tutti oo kelvannut. Olisipa vaan tehnyt monesta asiasta vähän huudottomampaa tai ainakin jeesannut pikkuhetkiä kun kädet on ollut täynnä. Toki nyt on kiva, ettei tuttivieroitusta tarvitse tehdä.

Nyt poika on järsinyt tuttia päivällä. Ja kerran jopa hetken sitä imeskeli kun raivopäänä kiljui ulos lähtiessä. Uniin en kuitenkaan tuttia enää ala yhdistämään ja lähinnä leluna nyt pojalla ollut. Parhaiten kelpaa jääkaappikylmänä :D mutta mieluiten hän litkisi pehmeänokkaisesta nokkiksesta vettä. Kylmää sitäkin.

Mutta niin sitä kyllä väitetään että imun tarve loppuu 6kk hujakoille ja sen jälkeen tutti on vain opittu tapa. Täytyy kuitenkin sanoa, että jos olisin esikoisen unitutin ottanut pois 6kk iässä niin ei olis varmaan nukuttu ikinä enää :D Toki ketuttaa ettei yötuttia vieläkään olla saatu pois tuolta 1,5 veeltä. Päikkäritutti onneksi on jo pois.
 
Ei se imemisen tarve mihinkään ole loppunu. Yöllä pitää saada imettävää mutta jos tutin antaa niin sitten on helvetti irti. Tuttipullo taas tuo rauhan vartiksi. Tissillä saa puoltoista tuntia...
 
Meillä on tutti käytössä. Autossa ja päiväunilla lähinnä. En ole vieroittamassa ainakaan puoleen vuoteen vielä.
 
Takaisin
Top