Ikä, perhe- ja parisuhdejutut

Nipsumuki

Tietävä tietäjä
Toukokuunmammat 2014
Mulla on harmaita! Ne tuli kolmekymppislahjaksi. Mut toivon ettei ne vielä kauheesti näy :rolleyes:

Mä taasen just synnärikierroksella katselin että noi muut on ehkä hätäseen yläasteelta päässy. Mut ihan hyvä että vielä joku rohkaistuu tähän touhuun nuorella iällä. Tuntuu omassa kaveripiirissä kaikki (muutkin kuin minä) lykänneen päätöstä, ihan kuin se maailma tästä muuksi muuttuisi.
 
Mä oon kuitenkin jo melkeen kolmekymppinen mutta silti oon neuvolassa ja synnärillä törmänny lähinnä vaan itteäni vanhempiin tai ainakin vanhemman olosiin odottajiin. Se on mun mielestä ollu vähän hämmentävää välillä, mutta toisaalta on mun äitikin synnyttäny neljännen lapsen vielä lähemmäs nelikymppisenä...
 
Ensisynnyttäjien keski-ikähän nousee kokoajan! Itse olin 27 kun sain esikoisen ja taisin olla just alle sen keskimääräisen...silloin 4 v sitten!


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mustaki tuntuu et oon joku juniori kävijä neuvolassa..... vaikka kans 30:tä lähentelen...
 
Mä oon kuulemma liian nuori tän kokoisen perheen äidiksi nuoremman hoitohenkilökunnan mukaan ja sopivan ikäinen vanhemman polven mukaan. Täytän 28 juuri ennen kuin tää neljäs ja viimeisin pullahtaa. Ja ollaan ukon kans saman ikäisiä. Mutta me ollaan aina oltu "vanhahtavia" ja kaveripiiri koostuu omanikäisistä nelikymppisiin, mut sama elämäntilanne yhdistää iästä riippumatta.

Me ollaan aika arkisen näköisiä, enkä mä hirveästi laittaudu lähtiessäni kylille. Tyyliin hiukset kampaan ja hampaat pesen ja puhdas kun on, niin se riittää. Äitipolilla rampatessani oon huomannu, et mammat on aika laittautuneita ja mun on vaikea arvioida kenenkään ikää, jos on tukka ja naama täydessä tällingissä ( lue: enemmän kuin hiukset ponnarilla ja ripsaria). Voi olla nuori ja näyttää vanhemmalta tai vanhempi ja näyttää nuorelta.

Hedelmällistä ikää ollaan kaikki kuitenkin :)
 
Okei mä oon teihinki verrattuna ihan pentu ! :eek::grin Niin siis mä täytän kesäl 21 ja tää on jo mun toinen :oops::grin:p Siis ette te vanhoja oo, mut mä oon ihan juniori :p 30 ei oo ikä eikä mikää, mut huhuhuhuhuh mua melkee hävettää ku oon 20 :oops::grin

Kyfixfix, Vielä en synnytä :grin Mut kuuntelen kun muut tekee sitä :grin Tosin ei oo kaukana varmaan mun synnytys ku käyrät on mitä on :confused: Mut hei tunnin päästä ollaan jo paremman puolella sit tulee viikkoja 35+0 ! :p
 
oijoi!!!! sä oot oikeesti kyl sit ihan kakara!!! :grin:grin:grin vitsivitsi, haittaakse.....

onko siel sit se synnytyssali/osasto ja jo synnyttäneiden osasto samassa vai miten? toivotaan et nyt malttas hetken viel kasvaa, vaikka noin hyvät viikot jo onki :) onhan se jo ihan kypsä kohta...

muoks. tuliki samaan aikaan toi Pionin viesti :) joo ei mustakaan saa 3kymppistä tekemälläkään!! saatika et jonaki päivänä pitäis muka aikuistua :eek:
 
Mä tuunki paremmin juttuu vähän vanhempien kans :grin Nuo oman ikäset on nii teinejä :grin Mus on selkeesti joku vika ku en ymmärrä noitte oman ikäste juttuja ja tätä joka vkl biletystä :confused: Siis kyl mäki tykkään käydä ulkona ja shoppaa, mut noh tykkään perheestäni paljon enemmän eikä mun nuoruus oo kuollu vaik lapsen oon saanu :p Mä vedin niin hyvin teininä et mun bailut on bailattu :wink Tosin odotan eläke ikää ja mun mummo kiharoita mitkä on sit muuten saletisti PINKIT ja vedän ryppysenä nahka hameessa ja isken nuorii miehii :wink Kylän kauhu mummo sähkösellä mummo skootterilla :grin Joo niin tosi aikuinen taas :rolleyes:

Siis jouduin tälläsee synnytykseen tuleville olevaan tarkkailu huoneeseen. Ja tossa vastapäätä on sit tosiaan synnytyssalit ja jos tulee ruuhkaa niin voin saada huone kaveriks synnyttävän äidin:grin Jäin siks tänne synnytys puolelle et esim jos toi istukka nyt irtoo niin mua voidaan heti auttaa ja sit tossa on toi käyrä laite seinäs mikä näkyy ruudulla koneella et nuo näkee heti jos on jotain poikkeevaa. Ku nois tavallisis huoneis ei oo noita laitteita :)
 
on näköjään muitaki miun ikäsiä - siis 21 (tänä vuonna vielä nousee 22)... jotenki on hirmu vanha olo siitä huolimatta (meinasin joskus kirjoittaa "nuoret äidit"-ketjuun täällä niin kirjoittajissa oli 15-kesäsistä ylöspäin, lopputuloksena en kirjoittanutkaan sinne mitään)
 
Mulla löi jo 16-vuotiaana biologinen kello niin kovaa, että ymmärrän jos joku teini ajattelee että "haluan vauvan"..
Mie Itkin 19-vuotiaana kaverille, etten ole saanut miestä, jonka kanssa saisin perheen, saatoin jopa olla asiasta masentunut.
Tätä ei moni ymmärrä.
Elin villiä nuoruutta (tai lapsuutta :wink ) jo 13 veestä, että voihan se vaikuttaa ettei maistunut enää se "nuoruus" sitten 17 kesän jälkeen.
Kävin kuitenkin suorittamassa ammatin, olin töissä ja tein virheitä ennenkuin minusta tuli äiti, joten olen kyllä onnellinen että piti hieman jarrutella ja masistella, kunnes itse pääsi perustamaan perhettä.

En itse katso pahalla nuoria äitejä, jos osaavat oikeasti asettaa lapsensa itsensä edelle..

Ei ne 30 veetkään missään täydellisessä iässä ole: kuten aiemmin mainitsin, itse en enää lähellä 30 tekisi lapsia, koska esimerkkeinä äidilleni pukkas eka kriisi silloin, samoin siskolleni (oma minä tärkeämpi kuin lapset, omat huvit ja kaverit etusijalla ja ulkonäkö..... Ja alkoholi/biletys).
Mun mielestä kriittisimmät iät lisääntymiseen on just 17-19 ja 30, ensimmäisessä astutaan aikuisuuteen ja toisessa pitää hyväksyä että tätäkö se elämä sitten on, onko valinnat olleet hyviä vai huonoja.. Kummassakin iässä kriisin ja masennuksen mahdollisuus, mitä olen psykologiaa lukenut.
Ei pidä kuitenkaan yleistää, jotkut eivät koe ikinä kriisejä, jotkut potevat ne ihan eri iässä jne.



Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app
 
Piti vielä lisätä, että joskus olen miettinyt ihan tosissaan että kun olisi 16 veenä pyöräyttänyt ekan.. Mulla ois saattanut jopa mennä paremmin teinielämä, toisaalta en olisi nähnyt pimeää puolta elämästä, sairastanut masennusta (? Ehkä, koska suurin aihe masennukseen oli juuri se, etten koskaan saisi perhettä, miestä..).
Itse opin 16-19 veenä kantapään kautta omat rajani, olisihan se pelottavaa jos en olisi sitä aikaa elänyt ja kärsinyt niitä asioita, jotka tekivät minusta vahvemman ja viisaamman :wink




Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app
 
Viime vuonna ensisynnyttäjien keski-ikä taisi olla 29 v. Itse kuulun vanhempaan polveen ja oon röpön kanssa samaa mieltä siitä, että hurjan vaikeaa arvioda ihmisten ikää ellei joku oo ihan pikkupissis taikka sit yli neljänkympin ja näytä tosiaan siltä. Jokainenhan saa/yrittää saada lapset silloin kuin saa omasta elämäntilanteesta ym. johtuen ja kaikki on yhtä hyviä vaihtoehtoja. Kaikkihan ei saa edes lapsia, jotenka tää meidän porukka joka nyt tällä palstalla kirjoittelee, on mielestäni etuoikeutettu johonkin tosi suureen ja ihmeelliseen, jota en itsekään vielä tajua ja jota jännitän. :love017

Sittenhän on vielä ne, kenelle ei soisi lapsia kuuna päivänä, vakavasti parhaillaan päihdeongelmaiset ym.. :sick009 Koska siitäkin voi eroon päästä, kirjoitan parhaillaan päihdeongelmaiset.

Mutta aika outoa röppö, et joku kehtaa ääneen arvostella sun nuoruutta tai sopivuutta neljän lapsen vanhemmaksi. Mäkin voin näitä asioita mielessäni miettiä ja olla omaa mieltä, mutta ihan kaikkea ei pidä suustansa pullauttaa. :signs003
 
Ikä on vaan numero. Mullon viis vuotta vanhempi sisko ja hänen kautta useampi hyvä ystävä joiden kanssa pidetään paljon yhteyttä! :) ja sisko tietysti on maailman paras jonka kanssa ollaan ku paita ja perse! ite täytän 24 ennenkö laskettuaika on. Mun entiset "poikaystävät" on ollu mua vuoden pari vanhempia, vasta oltiin exän kanssa samoilla synttäreillä ja totesin että ei jesta mikä kakara tuo vieläki on! Sen takia jätin hänet sillon, ite aloin haaveilla OMASTA kodista ja perheestä ja ostinki oman omakotitalon 20 vuotiaana! :wink exä ei ois moiseen kyenny, ei siitä ois ollu ottaa vastuuta mistään muusta ku itestään. Tämä nykynen mieheni on mua yheksän vuotta vanhempi, ja tää sopii mulle! :) mun mies osaa ottaa jo vastuuta ja haluaa lapsia vaikka viis mut on kuitenki ihanalla tavalla niin huima! :Heartred aikuinen, jolla eijjoo tarvetta lähtee baareihin (muakaan ei moinen huvita) ja uskon että hänestä tulee vastuuntuntoinen isä! Meillä asiat on tapahtunu nopsaan, ollaan tunnettu vasta pari vuotta, mutta oon sanonu miehellekki että ku häneen tutustuin ni vasta sen jälkeen oon tienny mitä tarkottaa kun toista rakastaa. Eli iästä viis, kaikki tuntuu vaan niin oikeelta! :)
 
Ja Ai Että muuten vihaan sanaa "pissis", mun mielestä tää on haukkumasana ja väheksyvä.
Eniten naurattaa kuulla tuo sana aikuisen ihmisen suusta, etenkin esimiesten ja pomojen suusta.
Itse olin 12 vee kun tää hieno sana nousi suosioon ja olen kyllä saanut koko yläasteen kuulla tuon sanan.

Pitäis vissiin alkaa 30 veetäkin mummottelemaan, kun nuoret ei saa olla nuoria tässä maailmassa ilman halveeraamista.
"Hyh, sinä fossiili! Kaiken nähnyt ja kokenut, kuulutte museoon!"..


Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app
 
Ja sain kokea sen nuoruuden ja tyhmyyden ja ne juopottelu hommat jo heti yläasteella! Ja ku täytin 18 ensimmäinen vuosi meni sit baareissa, enää eijjoo mitään hinkua moiseen! Oon saanu tehä virheeni ja oppinu niistä. Ja oon kiitollinen vanhemmilleni että ne on antanu mun tehä ne virheet ja kuitenki oon oppinu niistä. On annettu vapautta mutta kuitenki kuri on ollu kova. :)
 
Ja sit vielä ihmetellään miksi kouluampujat ja muut sekopäät alkaa sekoilemaan koulussa.. :D
Jos olet opettajankin mielestä pissis, ruma tai läski - niin onhan tää maailma aika tukeva nuorille!
Katsotaan sit miltä tuntuu kun oma tyttö tulee koulusta masentuneena, ranteet auki - sit se PISSIS ei ookkaan vanhemmalle niin hupihauska sana :wink


Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app
 
Mä taidan olla sit porukan seniori, kun täytän pian 39v. Esikoisen sain muutama kuukausi ennen kuin täytin 31v. Mieheni tapasin 10 vuotta sitten. Sitä ennen elo oli aika levotonta. Ehdin kuitenkin siinä kaiken bilettämisen keskellä opiskella itselleni pari ammattia ja käydä töissäkin.
Päivääkään en ole katunut sitä, että vietin railakkaat opiskeluvuodet. Eipähän ole tanssijalkaa sen jälkeen kauheasti vipattanut. Ennen lapsia kävin jonkin verran ulkona kaverin kanssa. Mun mies on hyvällä tavalla nössö eikä juokse baareissa, ei ole koskaan juossut. Hän on mielummin kotona tai sit menee kaverinsa tykö saunomaan ja tulee sit kotiin yöksi.

Kaikki ihmiset on erilaisia. Toiset ovat valmiita ja kypsempiä äidiksi aiemmin kuin toiset. Ja jos hoitaa lapsensa hyvin, niin ei pitäs kellään olla mitään sanomista siihen minkä ikäinen äiti on.
 
Miulla alkoi vauvakuume 14-vuotiaana, silloin ekaa kertaa yritin hankkiutua raskaaksi. Nyt voin sanoa että onneksi ei ollut otollinen aika, mutta en mä tiedä oisko elämästä tullut sen parempaa tai huonompaa. Nyt odotan esikoista ja täytin juuri 30. Tekis mieli sanoa et ehkä arvostan sitä nyt enemmän, mut monet sit ottaa sen niin että jaa et nuoremmatko ei arvostais lastaan :P

Ei sillä tavalla, vaan kun ite oon epätoivoisesti odottanut odottamista yli puolet elämästään ni itkin onnesta jo kun alettiin yrittää. Saati sit ne kuukaudet kun ei tärpännytkään. Ja tämä nyt kun synnytys on lähellä, en ole ikinä ollut näin onnellinen. Ei ollut tosiaankaan tarkoitus jättää näin myöhään ja nyt jo tiedän, ettei "lapsiluku tuu täyteen." Toisaalta monella ei näy tässäkään iässä vielä paniikkia vaikka toivookin lapsia.

Ainakin jos on jotain oppinu tässä välissä näistä vuosista niin olemaan arvostelematta muita sen iän takia. Jokaisella on oma polkunsa ja kaikki me täällä koko ajan kasvetaan. Nuoremman äidin lapsella on mahdollisuus ehkä paremmin kasvaa äidin mukana kun monet vanhemmat äidit ovat jo rutiineihinsa tottuneita. Toisaalta iän mukana tulee käytännön tuomaa viisautta monelle. Puolensa ja puolensa kaikessa. Ei ihminen oo koskaan ikinä kuitenkaan valmis ja täydellinen.


Sent from my iPhone using Vau.fi Foorumi mobile app
 
Takaisin
Top