Ikää yli 35 ja esikoinen tulossa, vertaistukea kaivataan :)

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Nyytikki
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Moikka kaikille ja ihanan aurinkoista syyskuun iltaa! Mitä kuuluu?

Täällä ei mitään mahankasvua kummempaa tapahdu. Tänään kävin taas vaihteeksi kilpirauhaskokeissa, joiden tuloksista sisätautilääkäri soittelee ensi tiistaina. Toivon, että arvot on edelleen pysyneet viitteissä. Ensi keskiviikkona olisi sitten vuorossa 2. neuvolakäynti. Se vähän jännittää, vaikkei mulla ole mitään käsitystä, mitä siellä tällä kertaa tapahtuu. Ainakin kuulemma on eri täti kuin viimeksi, mutta ei tuo itseäni ainakaan haittaa. Mies ei pääse mukaan, kun on koko viikon metsästysreissulla, mutta enköhän pärjää siellä itseksenikin.

Ihanaa viikon jatkoa kaikille :)

Moikka!

Täällä on podettu pientä flunssaa, onneksi ei tytölle ole iskenyt sillä miehellä nyt kaks viikkoa vielä kesälomaa, reissulle Turun rannikolle ollaan lähdössä lomailemaan ja kivempi olisi terveenä lomailla.. Typsykkä varsin kova on touhuamaan, lelukaaren alla ja muutenkin kädet ja jalat viuhuvat vauhdilla. Oispa itselläkin tuollainen energiankulutus :rolleyes: Leluihin tartutaan reippaasti (ja kaikkeen muuhunkin mitä käteen osuu), ja suuhun suuhun suunta vie.. Nyt viihtyy enemmin jo masullaankin. Päivällä imetellään ja loppuillasta yleensä kerran "iltapullo" Nania kun ihan ei maha täyty äidiltä nautiskellen. Yöt nukkuu upeasti kokonaan, aamuisin herään kun touhut ja tohina alkanut ja pinnasängyssä sitä jo hymyillään.. Eli oikein hyvää kuuluupi meille :love2 . Muskari ja MLL-kerho aloitettu, kiva nähdä kylän muitakin äitejä ja vauvoja.
Hiuksia tippuilee täälläkin ja totta tosiaan tuo tarkka näkeminenkin on mulla heikentynyt (ajattelin olevan vain alkavaa ikänäköäkin, noo mene ja tiedä..). Imetyksestä huolimatta puolet raskauskiloista vielä tallella, auts.. Ei tunnu mulla vaikuttavan imetys eikä sitä hurjalle dieetille viitsisi ryhtyä imetyksen aikana. Kaipa sitä ehtii sitten myöhemmin..

Mutta nyt on herätty iltatorkuilta pinniksessä eli oikein lämmintä syyskuun alkua kaikille :flower ja voimia teille joilla raskausvaivoja, kuulemisiin taas..

Kauniita syyspäiviä täältäkin! Vatsa kasvaa, muutamia pikkuvaivoja lukuunottamatta täällä kaikki hyvin! Rakenneultra 8.10., sitä odotellessa..

Kaikkea hyvää teille,

Susanna :dance011

Terveisiä neuvolasta!

Nyt toisella käynnillä otettiin näköjään virtsanäyte, jonka saan jatkossa käydä itse vessassa mittaamassa ennen vastaanottoa. Siinä ei näkynyt onneksi mitään erityistä. Hemoglobiini on vähän laskussa, mutta silti edelleen 137, niin että ei huono. Painoa on tullut kamalat 5kg, mutta ei mulle siitä onneksi mitään huomautettu. Pikkuisen sydämen syke oli 154. Hurjasti se vaan lyö :). Sisätautilääkäri soitti eilen naistenklinikalta niistä mun kilpirauhasarvoista ja ovat tällä hetkellä alaviitteissä, mutta hän oli niihin oikein tyytyväinen, kun mulla oli kuitenkin liikatoiminnan puolella raskaaksi tullessa. Mietin vaan, että jos tämä turvottelu ja painonnousu johtuvat nyt laiskistuneesta kilpirauhasesta. No sen seuranta onneksi jatkuu edelleen. Nyt sitten vaan odottelemaan seuraavaa neuvolakäyntiä.

Toivottavasti Sinitiitulla on flunssan oireet jo helpottamaan päin. Tuntuu, että sitä on paljon liikkeellä. Siksi itse pesen entistä neuroottisemmin käsiä, ettei ainakaan sitä kautta saisi nyt pöpöjä, vaikka voihan sen pisaratartunnan muutoinkin saada. Toivottavasti siellä teillä myös näkö normalisoituu ja hiukset alkavat taas pysyä päässä :).

Susannalle tsemppiä selkävaivojen kanssa! Onko jotain muuta ilmennyt? Mulla myös alaselkä tuntuu välillä menevän jumiin, jos olen pidempään kumarassa asennonssa, mutta se on onneksi väliaikaista. Jos oireet pahenee, niin menen kyllä hierontaan ja mies saa teipata sen selän kinesioteipillä. Olen myös harkinnut raskaustukivyön ja tukisukkien ostoa loppumetreille, jos siltä tuntuu, kun itsellä on pääasiassa seisomatyö.

Nyt vaan rakenneultraa odottelemaan, joka on tasan kahden viikon kuluttua. Haluaisin jo nyt tietää, kumpi se on! Aavistelen tyttöä, mutta voin tottakai olla täysin väärässäkin :). Mukavaa syyspäivää kaikille!

Jeeee!! Mainiota!! Luulin, että etomiset jo mennyttä aikaa, mutta yhtenä aamuna jätin aamiaisen kotona väliin, kun tiesin että työpäivä alkaa brunssilla. Seuraus: oksennukset kävelytien varteen... Heh.. Lisäksi väsymystä, mielialan vaihtelua, herkistelyjä, uskomatonta tunnetta raskaudesta (voiko tää olla tottakaan!?) jne...

Kuulemiin taas,

S.

Mulla nous paino heti alusta asti - ja paljon. Sitten se tasaantu moneks viikoks ja nyt on taas tullu hurjaa vauhtia. Tänään alkokin sitten viimeinen kolmannes! Alkaa synnytys jo välkkyä mielessä... Toivottavasti beibi nyt kasvaa rauhassa mahassa vielä useamman viikon - vaikka maha onkin jo valtava!

Tsemppiä, Myy! Hah, hauska toi baby-gaga.. Hei mitä mieltä olette vatsankoskettelijoista? Mulla tästä yllättävänkin paljon kokemusta ja ihan puolitutuiltakin tahoilta. Suhtaudun oikein myönteisesti, vaikka etukäteen ajattelin, että täräytän varmaan ylimääräisiä lääppijöitä turpaan...

Kälyltä vinkki: jos ärsyttää, voi todeta "Hei huomasitko, myös rintani ovat kasvaneet, miksi et koskettelisi niitäkin??!!"

S.

Susanna: Ihan huippu toi kälyn vinkki! ;) Ihania tulevia ultrahetkiä teille ja jaksamista tunnemyrskyjen kanssa! Itelläni meni raskausaika kivasti, mutta synnytyksen jälkeenkin olikin useampi viikko ihan hirmuista itkurallia. Mutta näin neljää kk lähennellessä alkaa olla asiat ihan kivasti :) Tota näön huononemista en muuten tiennytkään, ihan hyvä tietää, ettei ryntää ostoksille!

Riina: Tsemppiä sullekin ultran odotukseen! Mulle tuli silloin n.kuukautta ennen rakenneultraa voimakas tunne, että tää on tyttö. Huomasin sen itse asiassa siitä, että tajusin katselevani vaan prinsessojen asusteita, toki neutraalejakin, mutta ei mitään poikamaista. Sitten kun aloin asiaa ajatella niin tiesin vaan, että tyttö se on. Meidän ultraaja myös kysyi (kun sukupuolta kysyttiin), että onko mulla tunnetta aiheesta ja kun sanoin, että tyttö niin se sanoi, että "kyllä äiti aavistaa kumpaa sukupuolta on tulossa". No, aika moni tuon jälkeen oli eri mieltä aiheesta, mutta meillä ainakin toimi :)

Täällä pienen kanssa menee mukavasti. Huomenna edessä 4kk neuvola. Viikko sitten oppi kääntymään kyljelleen ja sitä rallia riittää aina tiettyinä päivinä, joka päivä ei toki viitsitä. Ja kun leikkimatto on niin kovin liukas niin huutaa tietysti pitää, kun jää välillä kyljelleen käden kanssa jumiin :) Ja mikä parasta, ei oo vielä vaikuttanut yöuniin, ihanaa. En tosiaan kaipaa yhtään haastetta öihin. Vaikka nekin meillä jo kivasti menee, mutta ehkä tästä neljästä kuukaudesta johtuen on sellainen krooninen univaje päällä. Tuttipullosta syöttö onnistui viikko sitten ongelmitta! Tää on meille iso juttu, kun aiemmin ei oo tajuttu mitään ko.asian päälle ja on menny ekan minuutin jälkeen hermot. Vissiin joku herkkyyskausi meneillään, kun yhtäkkiä aiemmin takuttujen asioiden kanssa ei olekaan mitään ongelmaa. Oon kyllä tosi onnellinen <3 Päivät menee hirmuista kyytiä; lenkkiä käydään säännöllisesti heittämässä ja ollaan saatu uusia, mukavia vauva-äiti-kavereita. Tosi tärkeenä oon kyllä pitäny noita Akuliina-ryhmätapaamisia. On ollut ihana vaihtaa kuulumisia muiden ensisynnyttäjien kanssa ja seurata miten kunkin vauvan kehityskaari etenee, kun nyytit on vielä niin samanikäisiä. Nyt ollaan sit muskarin lisäksi aloitettu myös äiti-vauva-jumppa niin saa pieni vauvakontakteja lisää. Pirteitä syyspäiviä jokkaiselle :)

Aivan mahtavaa, Myy, että viimeinen kolmannes on jo käsillä ja loppusuora häämöttää. Tsemppiä ja jaksamista loppuodotteluun. Luulen, että mulle käy samoin tuon painon kanssa. Näyttää, että sitä tulee ihan reilusti. No on tämä varmasti sen arvoista :).

Onpa ikävää Susanna, että pahoinvointia on edelleen esiintynyt. Tunnekuohutkaan ei ole kivoja. Itse vedin parit itkuraivarit vielä pari viikkoa sitten, mutta nyt kun asia tuli puheeksi, niin tajuan, ettei sellaista ole ollut pariin viikkoon, vaan olen ollut päinvastoin melkoinen viilipytty! Jännää vaihtelua siis tunnetasolla. Ja vatsan koskettelusta: mun vatsaan ei ole koskeneet muut kuin miehen lapset. Poika on paijailut ja kysellyt vaikka mitä ihmeellisyyksiä, joihin en osaa edes vastata ja tyttö haluaa joka aamu kuunnella mun mahaa, että joko se sanoo sieltä "hyvää huomenta". Olen yrittänyt sanoa, ettei vauva opi mahassa juttelemaan ja olen toistaiseksi ainoa, joka tuntee edes sen liikkuvan. Mies silittelee iltaisin mun mahaa ja haluaa tietää milloin tunnen vauvan liikkuvan. Mutta ei kukaan muu ole vielä mun mahaan koskenut. En silti usko, että loukkaantuisin, jos tunnen koskettelijan. Vieraista hiplaajista nyt en muutenkaan pidä. Toi Susannan kälyn kommentti on kyllä paras! Pakko pistää korvan taa :)

Kuulostaa Annis siltä, että sulla aika menee kuin siivillä. Hyvä vaan, eetei aika käy pitkäksi. Varmasti pulloruokinta helpottaa arkea. Itsellä tuo kaikki on vielä edessä. Niin lähellä ja kuitenkin niin kaukana :)

Voi tota Susannan kälyn vinkkiä - veikkaisin, että muutama mies meidän töistä tarttuis innolla tohon tarjoukseen laughing1

Mä ensin säpsähdin aina kun joku koski mun mahaa (siis läheinen ja luvalla). Nyt musta on vaan tosi hauskaa, jos joku sitä taputtelee. Kysyttyään toki ensin. Mullekin tuli tää ihan yllätyksenä - olin ihan varma, että vedän turpaan jokaista lääppijää. Ehkä se johtuu siitä, ettei niitä nyt niin montaa ole vielä ollut eikä esim. kukaan tuntematon bussipysäkillä oo alkanu taputteleen.

Ihanilta kuulostaa Riinan pienet masuintoilijat

Mua on alkanu kyl hirvittää se, miten harvoin noita neuvoloita oikeen on. Mulla on vielä kaks viikkoa ensimmäiseen (!) neuvolalääkäriin - tuolloin siis jo rv 30! Mun ois tarkotus yrittää Ruotsin risteilylle, mutta en tiedä uskallanko tilata matkaa ennen tota lääkäriä. Toisaalta, joillain on varsin nuivia kokemuksia noista neuvolalääkäreistä, että en tiedä onko sillä mitään merkitystä. En ihan hirveen montaa viikkoa viittis enää odottaa, että jaksaa Tukholmassa vielä vähän vaappuakin paikasta toiseen. Ja seuraavaan neuvolantätiinkin on tästä vielä 4 viikkoa.

Tuli muuten mieleen, Vieno sitä taisi aiemmin kysellä, niin meillä noita kylvyn loppupuolen huutoja on rauhoittanut veteen sopiva kirja, jonka kuvia on kiva lueskella ja unohtuu harmitus :) Sit tuli mieleen, et vois kokeilla joku krt laittaa saunaan lämmöt päälle niin saisi vähän pesutilaan lisää lämpöä..

Nämä on aivan loistavia vinkkejä tulevaisuutta ajatellen, kiitos Annis :). Vielä kun ei yhtään ymmärrä, mitä kaikkea onkaan vielä edessä. Täällä vaan mennään päivä kerrallaan ja odotellaan ensi viikon rakenneultraa. Olen siinä uskossa, että vauvalla on kaikki hyvin, kun pieniä potkuja tuntuu päivittäin. Toissa yönäkin tuli vähän monottelua, kun havahduin johonkin ihan muuhun. Pikkuinenkin oli siis hereillä. Lisäksi parina yönä olen herännyt siihen, kun olen unissani vaihtanut kylkeä, niin vatsa on mennyt kramppiin, eikä kääntyminen olekaan ollut ihan niin yksinkertaista. Kai nuo vatsalihakset on vaan alkaneet kasvavan vatsan myötä venyä, eivätkä ehkä ihan pysy tahdissa mukana.

Pääsetkö Myy sinne risteilylle? Kiinnostaa siksi, että itsellä olisi tarkoitus noilla viikoilla vielä lentää. Saa nähdä, miten käy. Finnair ainakin lupaa lennättää, jos on lääkärintodistus, että raskaus on sujunut normaalisti.

Mukavaa syyspäivän jatkoa kaikille :)

Riina: Mä en oo viel käyny siel neuvolalääkärillä (ens tiistaina). Koska jouduin viime perjantaina pitkän supistusepäilyn takia lähtemään äippäpolille niin oon alkanu vähän epäilee, et uskallanko lähtee (kaikki onneks ok, tosin syy ei selvinny). Ja sit musta siellä tuulee kamalasti niin vähän kauhistuttaa, että oksennanko mä sit siitä keikkumisesta(kin). Mähän oksentelen edelleen tätä raskauspahoinvointiakin.

Yölliset mahakrampit kuulostaa tutuille. Ja mulle niitä tulee jos oon joutunu pissiäki pidättämään...

Täällä pitkästä aikaa. Neidin 3 kk neuvola oli tänään ja rokotteet saatiin. Äitiä tais enemmän hirvittää tytön puolesta, neiti oli itse tosi reipas. Pituutta on jo 62,5 ja painoa yli 6100 g ja muutenkin kaikki oli hyvin. Meillä ei olla enää pitkään itketty kylpyjen jälkeen - kylvemme aamulla! Tais itku kylvyn jälkeen liittyä iltaisin neidin väsymykseen. Mutta näin pienellä sekin ongelma ratkesi. Ja varsinkin alussa kaikki oli niin uutta ja outoa, niin oli kaikesta ihan hepakassa. Nyt alkaa "tuntea" tyttöä jo paremmin, masukivut hellittää ja uutta opitaan joka päivä.

Syksy tekee tosiaan tuloaan ja haravoimista riittäisi muille asti. Koivut on ihania puita keväisin ja kesäisin, mutta syksyllä ne manaan maan rakoon. Pitää koittaa, jos neiti viihtyisi Manducassa kun haravoin. Tulis kyllä hyötyliikuntaa kun yli 6 kiloa olisi painoa lisää. Mulla on kyllä kaikki raskauskilot lähtenyt ja taitaa olla pari kiloa enemmänkin. Mulle tuli siis raskauden aikana vajaa 20 kiloa painoa ja näin hyvin mulla on imetyksen avulla lähtenyt. On tosiaan niin yksilöllisiä nää jutut...

Kesällä oli niin kuuma etten paljon liikkunut tai vaunutellut, mutta nyt alkaa olla ihanan raikkaat kelit ulkoilla. Meidän neiti viihtyy kyllä vaunuissa, mutta niiden pitää olla koko ajan liikkeessä. Ei todellakaan nukuta jos vaunut pysähtyy. Mutta ei nukuta päiväunia muutenkaan - tänäänkin heräsi klo 8 ja 2 kertaa on ottanut noin 15 min tirsat. Nyt sit 9 nukkuu vasta... Mut meillä mennään edelleen joka yö säännöllisesti nukkumaan 20.30. Muutaman kerran tuttia saa käydä laittamassa mut sit nukutaankin aamu 8-9 ja yhden kerran syödään. On menny jo monta yötä, että ruokailun väli ollu jo 9 tuntia.

Tsemppiä kaikille masujen kanssa ja jaksamista äideille vauvojen kanssa!

Voi tylsyys, Myy, että on jo supisteluja ollut ja ettei pahoinvointi ole vieläkään helpottanut :(. Ymmärrä hyvin, ettei välttämättä houkuta risteilemään lähteä, kun syysmrskyn riskikin alkaa olla todennäköinen. Meidän olisi tarkoitus tehdä viimeinen lomareissu lentäen, kun olen viikolla 30, mutta katsotaan missä kunnossa olen. Tällä hetkellä voin todella hyvin, muuta eihän sitä tiedä, miksi tämä muuttuu.

Vieno, olet kyllä saanut mahdottoman hyvin raskauskilosi pois! Onnea siitä :). Toivon itse samanlaista kehitystä synnytyksen jälkeen, mutta tiedän että saattaa käydä toisinkin. Tsemppiä kaikille tässä asiassa!

Mitä muuten Miille kuuluu?!

Riina; Juu, kannattaa kuunnella kaikkia vinkkejä joita sitten oman pienokaisen kanssa kokeilla, mut mikään ei luultavasti mee just sillain, jos sen jotenkin oot ajatellut menevän :)

Täällä opittiin kääntyilemään pari viikkoa sitten, ei ole onneksi yöuniin vaikuttanut. Tutti ja tuttipullo kelpaa, meille iso juttu :) Ja huomenna ois äitillä menoa niin pieni pääsee anoppilaan ekalle hoitopätkälle, saa nähdä kummalla tulee ikävä eka :)

Heippa! Täällä on lomareissua Etelä-Suomen rannikolle tehty ja nyt oltu päivät ja illat tytön kanssa kahdestaan kun mies tekee pitkää iltavuoroa. Koneellekaan ei paljon ehdi piipahtaa.. Loma meni muuten hyvin mutta tyttö oli poti jotain ripulitautia koko ajan eli vaipanvaihtorumbaa kerrakseen oli! Söi hyvin koko ajan kuitenkin ja oli pirteä, mutta kakat ihan vihreää vettä.. Kun jatkui vaan vielä kotonakin käytin lääkärin silmien alla myös- virustautia arveli tai sitten maitoallergiaa.. Meidän tytöllä oli aiemminkin ehkä n 2kk ikäisenä "vihreän kakan vaihe" mutta ei ihan vetistä silloin. Sitten välillä normaalistui keltaiseksi-n 3pvn välein kakkaili. No, toivon että syynä oli joku virus, maha onneksi sitten rauhoittui viikon taudin jälkeen ja nyt on niin kuin ennenkin. Kainalokakat tuli eilenkin, jeeee

Touhua riittää kovasti, leluja viedään suuhun ja hihkumisia heitellään ilmoille :) Yöt menevät edelleen hyvillä unilla, yhdellä syömisellä, päivällä torkkuillaan jos vaunutellaan tai autoillaan. Ensi viikolla sitten 4kk nla.

Ihanasti oot Vieno noista raskauskiloista päässyt, kunpa mäkin jonain päivänä mahtuisin kunnolla vanhoihin vaatteisiin :smiley-ashamed008 Nyt on mekin vaunuiltu paljon kun tekee niin hyvää itsellekin liikkua ja säät kivan raikkaat jo. Lehdet tippuu täälläkin nurmikolle, mä oon aina tykänny haravoinnista mut kantoreppua ei meillä ole että taitaa jäädä miehelle nuo pihalaittelut ..syksyllä syntyneenä oon aina tästäkin vuodenajasta tykännyt.

Ja Riinalla edessä kiehtovaa aikaa ultraa odotellessa- yksi etappi taas!Oli se vain niin upeaa aina nähdäkin pikkunen vaikka potkuiila toinen itsestään kertoilee muutenkin.

Kiva Annis että tutti ja pullo on kelpuutettu teillä, toivottavasti hoitoreissu meni mukavasti! Ajattelitko milloin aloitella kiinteät?
Nyt herättiin eikä syli tässä koneella enää kiehdo eli ens kertaan taas heipat ja leppoisia kuulaita syyspäiviä toivokaamme :flower Pysykää terveinä!

Takaisin