Ikää yli 35 ja esikoinen tulossa, vertaistukea kaivataan :)

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Nyytikki
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ihanaa, mahtavaa tonttumuori!! Tämä on just oikea paikka sullekin :)!
Tervetuloa mukaan siis. Tämä ketju on ihan paras. Jotenkin samanhenkistä jengiä.

Mulla tänään 20 takana, 20 edessä laskettuun aikaan. Jihuuuu!

S.

Paljon onnea Miille vauvan syntymästä. Tosi kurjaa, että synnytys oli hurja mutta aika parantaa kyllä. Tosiaan hormoonit jyllää ihan kamalasti synnytyksen jälkeen ja itsekkin olin "sumussa" muutaman viikon. Tai nyt jälkikäteen en oikein muista parista ekasta viikosta mitään. Tonttumuori on lämpimästi tervetullut mukaan - täällä itsellä tytteli leikkii tuossa vieressä helistimen kanssa eli esikoinen on jo saatu maailmaan :)

Tytteli kääntyi ekaa kerran selältä massulleen pari päivää sitten ja kovasti tarttuu jo leluihin. Helistin on ihan in, mutta heiluttaa niin kovasti että välillä kopsahtaa otsaan tai silmäkulmaan. Vielä ei olla soseita aloitettu, mutta kysäisen tiistain lääkärineuvolassa josko aloitettais harjoittelu. Ihan rintamaidolla vieläkin mennään ja taitaa riittää hyvin kun yöunet on edelleen hyvät. Ja iltakylvytkin alkaa onnistua, kunhan ei liian väsyneeksi pääse ja on massu täynnä.

Minun vinkit on, että älä huolestu vastasyntyneen kanssa liikaa. Olet äiti ja sinä osaat hoitaa lastasi parhaiten. Jos joku huolestuttaa, niin soita neuvolaan - sitä varten siellä ollaan. Taitaa olla, että kaikki vauvat itkee paljon ennen 3 kk ikää. Meillä sen maagisen 3 kk jälkeen "selittämättömät" itkut loppui. Toinen vinkki on, että älä osta liikaa tavaroita tai vaatteita etukäteen. Meillä jäi tosi paljon vaatteita pitämättä. Ja imettäessä on mun pieni ilo olla nettikaupoilla.

Tsemppistä ja jaksamista kaikille

Tervetuloa Tonttumuorille mukaan täältä Pirkanmaaltakin! Kiva sulla tuo nimimerkki, alkaa jo ihan joulua ootella tässäkin! Ja teille on tulossa sitten aivan ihana joululahja! Meidän typsykkä tummatukka lähestyy jo viittä kuukautta, viimeisin suuri juttu on ollut porkkanan ja luumun maistelu ja oman äänen todellinen löytyminen- iltalaulut kahtena viime iltana ovat olleet aikamoisia..
Ihanaa että olet Tonttumuori jaksellut hyvin koko raskauden ja viimeinen neljänneskin on jo hyvässä vauhdissa!

Nyt täytyy rientää perunoiden keittoon, sen ensimmäisen perunaelämyksen perheen pienimmälle saadaksemme..

Iloista lokakuuta kaikille, toivotaan meille mammoille ja vauvoille monta tuntia yöunta ja tuleville mammoille tietty myös!
Mukavia jumppia/ muskareita ja kerhoja , nautitaan pienten kanssa!

Ihanaista syysperjantaita kaikille!

Miten olette voineet? Täällä vaan mahan kasvaessa aika kuluu kuin siivillä. Aamuisin on turvotusta, joka päivän mittaan helpottaa ja pikkuinen on ahkera potkunyrkkeilijä. Muutoin en edelleenkään tietäisi raskaana olevanikaan. Unet maistuu edelleen hyvin, toivottavasti myös vielä pitkään jatkossa. Maanantaina olisi seuraava neuvolakäynti luvassa ja tapani mukaan olen huolissani painoni kehityksestä. Eiköhän sieltä viimeistään nyt ala palautetta aiheesta tulla. Kilpirauhasarvot olivat pudonneet entisestään ja olen nyt ihan viitteiden alarajoilla, mutta naistenklinikan sisätautilääkäri on niihin tyytyväinen, niin että niin on minunkin sitten oltava. Uudet testit on taas jo reilun parin viikon kuluttua ja silloin tehdään sitten se sokerirasituskin. Näihin suhtaudun avoimella mielenkiinnolla.

Oletteko muuten huomanneet, että nuo bannerit alalaidasta on kadonneet? Vai olenko ainoa jolla ne ei enää näy? Tylsä juttu joka tapauksessa, kun niistä oli niin helppo seurailla, missä vaiheessa kukakin on menossa.

Aurinkoista viikonloppua kaikille tasapuolisesti :)

Ei muuta Riina kun nautit vaan kun itse voit hyvin ja vauva voi hyvin :) elä kanna murhetta mahdollisesta neuvolatädin painokommenteista.. muakin aina ahdisti mennä vaa-alle kun tiesi kilojen lisääntyneen mut terkka vaan hymyillen sanoi että vaunuttelette sitten ne pois.. näin on nyt sitten yritetty tehdä!
Ja toi on hyvä asenne tuo avoin mielenkiinto! Nimimerkillä samoin toiminut..

Mulla näkyy kyllä sun banneri tänne, hymiöitä vaan en saa enää tulemaan..

Ihanan syksyistä viikonloppua täältäkin jokkaiselle!

Hei, mamat! Mulla uusin vitsaus vihlova ajoittainen kipu vas. yläpakarassa, auts! Kokemuksia? Muuten täällä kaikki hyvin, aurinkoista sunnuntaita kaikille!

Terve taas kaikille. Täällä on ollu tosi rankkaa viimesen reilu viikon - on tuo lantio löystyny jo niin paljon, että se kipuilee kaikkiin mahdollisiin suuntiin. Yöllä herään n 04 ja valvon siitä 06 ja sen jälkeen saan torkuttu nippa nappa 15-30 min kerrallaan ennen ku täytyy taas vaihtaa kylkeä. Lonkat siis särkee todella pahasti yöllä ja nyt on muutamana aamuna kipuilleet myös päivällä. Aiemmin kävely autto, mutta nyt tänään irvistelin jokaisella askeleella.

Kotia olen yrittänyt laittaa pienelle valmiiksi. Pikkasen alkaa olla pakkoa ilmassa, koska tuskin nää lantiovaivat tästä helpottuu. Paljon ois kotona vielä ylimäärästä tavaraa kierrätykseen kuskattavaksi, mutta täytyy koittaa mennä tavara kerrallaan. Pienelle on kyllä kaikki valmiina - ei vaan mahdu tällä hetkellä mihinkään :D.

Masussa on nyt toinen kovin liikkuvainen päivä, joten salaa toivon tämän tarkoittavan sitä, että masussa on siirrytty joko pois perätilasta tai sitä harjoitellaan.

Ihana Sinitiitun terkkarin kommentti painoasioihin - mua ahdistaa kertyneet kilot aivan liian usein. Lisäksi olen alkanut kehitellä jotain synnytyspaniikkia. Ja hermoilen vauvan syntymäpainonkin kanssa. Ei auta kun odotella...

Susanna: oisko jotain iskiatyylistä kipua? Mulla oli alkuraskaudesta. Tai sitten voisi olla ihan hermopinne vään. Mulla on ollu kaikki mahdoton ja mahdollinen kipu ;)

Tämä mamma onkin näköjään jo rv 32. Kyllä tää vika kolmannes on menny sellasta tahtia, ettei perässä pysy! Lisääntyneistä vaivoista huolimatta. "Onneksi" on vanhatkin tallella (esim oksentelu ja pahoinvointi), ettei ihan orvolta olo tunnu :D

Ps. Sorry, mulla ei noi hymiöt toimi

Riina: Mulla ainakin näkyy toi bannerit, siis jos tarkoitit jokaisen itse tekemiä (siis ne, jotka on tehneet). Niinkuin muutkin sanoi, niin elä tosiaan painosta ressaa. Joillain lähtee imetyksellä helposti pois ja jotkut sit vaan joutuu lenkkeilee vähän enempi :) Mikä parasta, ei oo paljoo lenkkeilyä parempaa aktiviteettiä olemassa, päivät kuluu kuin siivillä :) Toivotaan ettei tuu kovin pakkastalvi, että pääsee lenkille talvellakin!

Susanna: Mul ei ollu mitään tuollaista, ni en tiijä :/ Toivottavasti helpottaa! Säkö kyselit jossain vaiheessa niitä juttuja vauan kanssa mistä ei välttämättä puhuta etukäteen. Sinitiitu tais laittaakin noi mielialat sen synnytyksen jälkeen. Se ainakin yllätti mut. Ja vaikka meillä on ihan loistoterkka niin ei näistä asioista juurikaan etukäteen puhuttu. Ja sit kans se, että itte oikeesti kuitenkin osaa ja tietää tuon lapsensa parhaiten. Vinkkejä kannattaa kuunnella ja poimia sitten itelle ja omalle kullannupulle sopivimmat <3

LittleMyy: Tsemppiä! Mulla ei ollut lantion löysyyttä, mutta lonkkakivut yöllä tulivat tutuiksi! Se olikin ainoa vaiva mikä vähän häiritsi nukkumista. Tyynyä kannattaa kokeilla eri asennoissa, mm.jalkojen välissä. Ite en hirveesti saanut siitä apua, mutta jotkut kyllä saa. Lisäks kannattaa neuvolan kautta kysellä fysioterapeutin luona käyntiä. Itte hyödynsin työpaikan palveluita ja sain mein fyssarilta muutamia hyviä lantion liikkeitä tehtäväksi. Ne ei kyllä sitten yöhön auttaneet, mutta luulisin, että niistä voisi olla apua sulle, jos päivällä alkaa vaivaamaan.

Täällä pieni kasvaa ja kehittyy. Vasemman kautta mahalleen on käännytty parina päivänä innokkaasti (nämä siis tapahtuneet jo viikkoja sitten) ja oikean kautta käännös rajoittuu kylkiasentoon ja siitä pieni vetää päätä taaksepäin. Siis tarkoitan todella taaksepäin. Pää on melkein selässä kiinni ja on jo ihan koomisen näköistä, kun eihän aikuinen saa läheskään tuolla tavalla! Tänään sitten pieni hokasi (hirveällä huudolla meidän tytön tyyliin =) ) tuon mahalleen menon myös meidän liukkaalla leikkialustalla (tämä siis ei aiemmin ole onnistunut) ja pylly nous komiasti ylös ja jalat tunki eteenpäin, ku kiire oli niin kova. Kädet esti etenemisen ja huuto senkuin yltyi :) Tyypillistä. Pienen rakkaan temperamenttipakkauksen uhmaikää odotellen <3

Susannalle (ja miksei muillekin) vielä sellainen vinkki (jos ei sitä jo joku laittanutkin), että ei mitään ressiä oman pienen kehityksestä. Kehittyy sitä mukaan kun on kehittyäkseen ja meillä tosiaan tuo tyttö kääntyy ku sille päälle sattuu. Ja tänään tosiaan sattui sellainen päivä. Kieppui ku pieni väkkärä heti takaisin mahalleen, ku sai selälleen käännettyä. Ens viikolla meillä onkin jo 5kk päivät ja 5kk neuvola. Kiinteistä maistellaan perunaa, luumua ja omenaa. Porkkanasta saattoi tulla pikkaisen oireita, joten se jätettiin hetkeksi tauolle. Parsakaalia ostin tänään (yäks) ja päätin että pienestä ei tule niin kranttua ku ittestäni joten herkkua suuhun vaan :) Kaurapuuroa varmaan otetaan kans pian ohjelmaan. On niin paljon makuja mitä haluaisi pienelle tarjota, että hyvä kun pystyy päättämään mitä seuraavaksi. Ja kun ei kuitenkaan halua mitenkään liikaa tai liian nopeaan tahtiin aloittaa, kun on toinen kuitenkin niin pieni.

Tsemppiä kaikille ja kertokaa voinneistanne jahka ennätätte :)

Terveisiä neuvolasta!

Nyt huomaan, että näen kaikkien bannerit näin koneella ollessa, mutta kun yleensä selailen tätä foorumia puhelimella, niin siinä sovelluksessa ne on jostain syystä kadonneet. Hymiöiden kanssa olen ihan jumissa, niin että taidan pärjäillä vaan ilman niitä :).

Kävin tosiaan nyt aamulla neuvolassa ja taas otettiin tutuksi tulleet pissan proteiini, verenpaine, paino, hemoglobiini ja vauvan sydänäänet. Ei ollut mitään erityistä tälläkään kertaa. Eikä siitä mun painosta huomautettu :). Painoa oli nyt tullut viime kerrasta keskimäärin 807g/vko (näin äitiyskortista), eikä siitä ollut yhtään mitään puhetta, niin että ilmeisesti normaalia on, vaikka niin kovasti sitä pelkäsin. Turvottelusta sanoin, mutta se kuulemma kuuluu asiaan.

Sain todistuksen äitiysavustusta ja äitiysrahaa varten. Äitiysavustusta, eli äitiyspakkausta hainkin jo nyt kelan sivuilta netissä ja laitan tuon todistuksen menemään postissa. Äitiysrahaa en ihan vielä hakenut, kun tässä vielä vähän pähkäilen, että milloin jäisin pois töistä. Olisi kovin kätevää jäädä jouluna pois, tai siis siinä ma 23.12. ja voi olla, että siihen ajankohtaan päädynkin. Kun vaan tietäisi, että missä kunnossa sitä parin kuukauden kuluttua on, mutta kun ei ole mitään käsitystä.

Nyt on sitten ensimmäinen lääkäriaikakin varattuna tämän kuun viimeiselle päivälle. Samalla menen sokerirasitukseen ja kilpirauhaskokeisiin. Lääkäriltä aioin pyytää todistuksen lentämistä varten, kun sitä seuraavalla viikolla on tarkoitus lentää viikoksi kaukomaille. On siinä rajalla, että tarvitsenko todistusta, kun olen 27. viikolla lentäessä ja Finnair haluaa todistuksen viikolta 27 lähtien.

Myy, olen todella pahoillani, että olotilasi on edelleen vähintäänkin epämukava ja jopa pahenee koko ajan. Sympatiani on puolellasi ja toivon, että tuskailusi helpottaa pian ja palkinto on niin mahtava, että tämä kaikki unohtuu! Susanna, minusta oireilusi kuulostaa iskias- tai piriformisoireyhtymältä. Tiedätkö teillä päin yhtään hierojaa tai fysioterapeuttia, joka osaisi käsitellä raskaanaolevia? Toivottavasti olosi helpottuu. Ja ihanaa Annis lueskella teidän vauvan kehityksestä. Kuulostaa, että siellä tapahtuu melkein joka päivä jotain uutta!

Aurinkoista viikon alkua kaikille :)

Nopea kommentti Riinalle. Sen todistuksenhan pystyy Kelaan laittamaan myös sähköisesti sieltä sivuilta. Aattelin vaan, jos sait vielä neuvolasta sellaista ohjetta, että pitää postittaa. Mä nimittäin sain vielä jälkitarkastuslappusestakin noi ohjeet ja soittelin sitten Kelaan, että miks ihmeessä sitä ei voi sähköisesti lähettää ja tokihan sen voi. Ja mitkä viikot sulla siis olis tuolloin 23.12? Ajattelitko siis jäädä äitiyslomalle aikaisemmin kuin sen kk ennen la? Miksi? :) Ei oo pakko vastata, mutta attelin vaan, että jos omaa vointias ja työssäjaksamista ajattelit, niin älä ajattele :) Saikku loppuvaiheessa on sitä varten, ei siihen kannata edeltävästi suunnitella itselleen ansionmenetyksiä. Mut ihana kuulla, että mukava neuvolakäynti takana, kasvattelu masua samaan malliin :)

Annis, olen itsenäinen ammatinharjoittaja eli yrittäjä ja silloin mulle ei ole mitään iloa mahdollisista sairauslomista, kun sellaisista en saa mitään rahaa. Olen fysioterapeutti ja työni on hyvin fyysistä ja 95%:sti seisomatyötä, niin että siksi murehdin jo etukäteen sitä äitiyysvapaalle jäämistä. Tilanne olisi toki ihan toisenlainen, jos olisin toimistohommissa palkollisena :)

Kiva kuulla Riina että mukava neuvolakäynti takana! Aina etappeja kohti maalia.. Ja voi että- tuo kaukomaa kuulostaa niin ihanalta :)
LittleMyylle paljon tsemppiä täältäkin ja jaksamista särkyjen kanssa! Toivotaan että pienen jumpat tuottavat kääntymisen siellä! Hyvä kun aika tuntuu menneen nopeasti, ei voi kuin hattua nostaa kun oot joutunu oksentelemaankin koko raskauden..
Myös Susannan vaivan toivotaan helppaavan..ikävä luonteeltaan tuo iskiastyyppinen kipu.

Annis, kuvailit todella osuvasti nuo kääntymisrituaalit-täälläkin on ihmetelty miten kummassa vauvat pääsee kyljellään ihan c:n muotoon..! Oisko kukaan kehitellyt mitään vauva-Talentia niin ilmoitettaisiin tytöt siihen :) Muutamia kääntyilemisiä masulleen täälläkin, mut rentoon tahtiin.. Varpaat puskee kyllä niin lattiaan ja tohinaa piisaa mahallaan että voi sitä riemua varmaan sitten kun liikkeelle jonain päivänä startataan! Mukavaa 5kk-synttäriä ja sarja onnenkiljahduksia perään meiltä teille :) !

Me maistellaan perunaa, porkkanaa, luumua ja kesäkurpitsan ajattelin tänään aloittaa. Tosiaan maistellaan, ilmeet on välillä aika paljon puhuvia, mutta hissukseen täälläkin..
Mäkin toivon ettei oikein kylmää talvea tule kun kunnon lenkkien makuun on päästy ja unet ei tahdo sisällä tulla muuta kuin yöunet. Terassilla tai lenkillä sen sijaan nukutaan tosi hyvin vaunuissa.

On tullut jo niin kivaksi lähteä kerhoon ja muskariin että harmi kun ovat syyslomalla.. me mitään lomia niistä nyt oltais tarvittu ;)
Aurinko paistaa- Pirteää viikon alkua kaikille :)

Moi kaikki! Kiitos hyvistä ja kivoista ja hyödyllisistä kommenteista!
Meitsi täällä lepuuttaa, onneksi heti eilen pääsin lekuriin: kipu vain yltyi ja nyt on istuminen pannassa.. noidannuoleksi sairauslomatodistuksessa luokiteltiin, tää viikko sairauslomaa. auts! huomenna pääsen onneksi terapiaan - fysioterapiaan :)

Kappas, mulla sama kuin Riinalla: banneri näkyy koneella, ei puhelimesta ja hymiöitä ei saa lisättyä lainkaan.
EHKÄ olen vetänyt sellaiset hymiö-överit, että nyt on se lysti loppunut kaikilta, heh.

Argh. Ja kun edellisen viestin yhteydessä yritin lisäillä niitä kuuluisia hymiöitä, koko homma jymähti. No, puhelimen kautta sain sitten lähetettyä edellisen viestin. (First world problems..)

Jepulis jee. Lukuuottamatta v-mäistä kipuilua kankussa, kaikki oikein hyvin!
Toka ultrakin jo takana, kaikki oli minityypillä oikein hyvin päästä varpaisiin ja kun emme tahdo tietää sukupuolta etukäteen, nerokas lapsemme peitti kriittiset alueet itse kädellään, heh. Hupaisaa!

Mulla ollut kyllä enemmän tyttö-fiilis, mutta ans kattoo ny kuka sieltä tulee! Molempi parempi.

Mulle neuvolassa tuli noottia painosta, 10 kiloa tullut puoleen väliin mennessä. Toisaalta ultran yhteydessä taas sanottiin, että hyvä on, jos ja kun tulevalle äidille ruoka maistuu että ota näistä sitten selvää. Hyvä fiilis on eikä oma paino tunnu tukalalta, liikkuminenkin on ollut helppoa viime ajat, lukuunottamatta tietty tätä noidannuolta. Mutta toivottavasti sekin menee pian pois!

Tsemppiä kaikille,

t. Susanna <3

Onko muilla sama fiilis, että toi bannerin teksti on yläkanttiin verrattuna siihen, mitä tietoja on saanut itse beibistään? Paino & pituus siis. Ei ulkonäkö :D

Ja vielä yks juttu tältä sairauslomalaiselta: on tää hieno & viksu ryhmä! tossa yks päivä eksyin tämän saman sivuston palstalle, jossa kenties meitä vähän nuoremmat naiset puolustivat röökinvetämistä raskausaikana. HUHUH. Ihmiset on erilaisiaaaaa.... Ei mee mun jakeluun.

ja VIELÄ yks hauska juttu: yksi ystävän ystävä oli niin kyllästynyt neuvolan painokommentteihin, että alkoi sieltä vaa'alta huudella lukemat alakanttiin, loppuivat puheet pudotuksesta :D

Joo, mäkin oon kuullu että yks odottava äippä punnitsi itsensä aina kotona aamuisin ja heitti sen painon sitten terkalle kun kotivaaka näytti aina mukavampia arvoja :) ihan pienellä riskillä siinä sit.. mulla ainakin oli pää niin hattara silloin odottaessa (ja on yhä nyt tämän sylissä näppäimiä potkivan assistentin aikaankin ) et sekaisin oisin lukemat laatinu ja käry käyny jossain vaiheessa..

Hyvä että sait ft- ajan Susanna, lepuutteluja ja toipumisia! Kiva et kaikki muuten hyvin!

Kiva kuulla Susanna, että ultra meni hyvin ja aika hauskaa, että vauva peitti itse kriittiset alueet kunnioittaen teidän toivetta olla tietämättömiä sukupuolesta :). Toi oli hyvä vinkki alkaa huutelemaan ihan omia painolukuja terkalle. Katsotaan, josko tulee tarpeeseen. Ehkä mäkin narahtaisin siitä, kuten Sinitiitu arveli. Ja onpa käsittämätöntä, jos jotkut raskausaikanaan tietoisesti tupakoi puolustellen sitä vielä! On paremoi, etten edes käy lukemassa moisia juttuja, kun jo nyt kuohahti. Pidetään me vaan omasta ja tulevan lapsen terveydestä huolta :)

Annis79: Mä oon oikea tyynymonsteri öisin, yks on ylimääräsenä pään alla (närästys), toinen selän takana, yks mahan alla ja 1-3 jalkojen välissä/alla/missä millonkin. Joten kyljen kääntäminen on melkonen operaatio :rolleyes:. Tänään neuvolantäti tuumas vaan, että on niin löystyneet jo, ettei varmaan mitkään jumpat auta. Käsky kävellä kipujen sallimissa rajoissa mitä oonki tehny koiran kanssa n 3 krt/pvä (enemmän tai vähemmän hitaasti).

Kiitos sympatioista Riina75. Kyllä mä yleensä jaksan kaikesta huolimatta nauttia raskaudesta, joskus kun yö on menny ihan plörinäksi, oksennan kovasti ja voin pahoin koko lopun ajan niin tulee hetkellisiä harmituksia, mutta yleisesti ottaen oon kyllä mun mielestä tosi hienosti jaksanu valittamatta tehdä niitä asioita, joita oon halunukki tehdä (jos nyt vähän saa itseään kehua :oops:).

Ihanan siveellinen Susannan pienokainen oli :grin. Meilläkin vielä rakenneultrassa piiloteltiin, mutta 4d:ssä sitten poseerattiin niin antaumuksella, ettei epäselvyyttä jääny kenellekään :wink

Tänään kävin 4. kerran neuvolassa (rv 33) ja käynti oli yllättävän mukava. Verenpaine on edelleen matala, hb edelleen 102, sf mitta pompannu yläkäyrälle ja äidin paino viipottaa ihan omissa sfääreissään, mutta onneksi siitä ei tullut sen suurempaa saarnaa. Neuvolantäti oli melko varma vuosien kokemuksella, että pieni olisi sittenkin palannut takaisin raivotarjontaan - jee :smiley-bounce012! Lisäksi pääsen rv 36 ultraan jossa tarkistetaan vauvan koko ja asento. Kyllä helpotti! Mä oon muuten tehny niin, että ilmotan neuvolassa aina sinä aamuna kotona punnaamani painon.

Ihana lukea teidän jo vauvan saaneiden arjesta :cool14

Takaisin