Ihanakamala imettäminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja melela
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

melela

Piirimestaruustason postaaja
Tää kaipais nyt vertaistukea imettämis asiaan. Tuntuu vaan siltä etten kovin kauaa enään jaksa, vaikka haluaisin. En mä opi koskaan imettään oikein. Hirvee stressi kokoajan. Ilman imetystyynyä imettäminen on hankalaa ja en osaa kunnolla imettää maaten. Sit vielä tähän ku lisätään rintakumen käyttö niin avot ! Monet taistelut oon käyny imetyksen lopettamista vastaan.
Imetys vois ehkä sujua ilman rintakumia nyt, mutta Benjamin ei sitä hyväksy...

Onks teillä siellä imetystukiryhmää? nehän osaa neuvoa. Sit on myös tällainen ja vaik ei uskois, niin sieltä saa kuulemma hyvääkin apua. Työkaveri kertoi et se soitti tonne ja sit alkoi sujumaan.. Mul ei nyt tuu muuta mieleen.

Mä lopetin imettämisen pari viikkoa sitten. En ikinä ollut sinut imettämisen kanssa ja koin sen vaan stressaavaksi ja ehkä jopa liian sitovaksi...kuulostaa varmaan joidenkin mielestä julmalta :/ Ainoastaan ihan alkuvaiheessa koin sen hyväksi kun yöllä piti herätä monta kertaa syöttämään ja se oli silloin kätevää.
Mä en tosiaan koe huonoa omaatuntoa siitä että annan korviketta! Oon sitä mieltä että se on nykyään lapselle ihan turvallinen vaihtoehto, ja mitä tulee siihen että lapsi saa läheisyyttä imettämisestä niin kyllä se saa sitä suurimmaksi osaksi ihan jokapäiväisistä muista asioista :)
Allergioiden ja esim. astman tuleminen on hyvin yksilöllistä, enkä oo vielä vakuuttunut että imettäminen siihen vaikuttais. Mua on imetetty kauan ja omistan molemmat.
Ihmiset jakautuu tässä imettämis asiassa rajusti kahtia ja jokainen saa olla ihan mitä mieltä tykkää.
*älkää kivittäkö tätä mammaa* xD

Mulla imetys alkoi sujumaan 3 kk kohdalla. 2 ja puolen kuukauden jälkeen uhosin neuvolassa, että vielä kuukauden yritän, mutta sitten loppuu. Onneksi alkoi sujua. Aluksi en osannut imettää kuin kyljelläni ja siksi uloslähteminen oli mahdotonta. Minäkin käytin rintakumia, sillä nännini kääntyivät sisäänpäin eikä lapsi saanut niistä kunnolla otetta. Kun turvotus rinnoista väheni, päätin lopettaa rintakumin käytön ensin toiselta rinnalta ja myöhemmin toiselta rinnalta. Sen jälkeen alkoi maitokin riittämään paremmin.

Kokeile sitkeästi aina välillä ilman rintakumia. Lapsi saattaa jossakin tilanteessa hyväksyäkin kumittoman rinnan esim. ollessaan väsyneempi tai nälkäisempi. Minua auttoi myös tuo aikarajan asettaminen jaksamiseen. Tsemppiä!

Itse imetän niin paljon kuin pystyn ja jaksan, mutta en pode yhtään huonoa omaatuntoa, jos mies ruokkii vauvaa pullosta, vaikka olisin kotona. Meillä maidon kysyntä ja tarjonta ei aina ajoitu samaan aikaan. Rinnat on yön jälkeen niin pinkeänä, että aamusin on pakko pumpata pulloon enimmät. Ja illalla taas maitoa menee enemmän kuin sitä ehtii muodostua. Jotenka mies voi hyvin hoitaa osan syötöistä ja viettää lapsensa kanssa laatuaikaa :)

Aina kun ollaan menossa (kylässä, kaupungilla, ulkona syömässä tms.) tai meillä on vieraita vauva saa ruokansa pullosta. Joko omaa lypsettyä tai korviketta. En tykkää imettää julkisesti.

Itse mietin, että imetysaika on oikeastaan aika lyhyt. Siis täysimetys, siitä on kohta jo kolmasosa mennyt. Varmasti jos se tuottaa ongelmia, niin tuntuu kiduttavan pitkältä! Tsemppiä imetykseen, ei kannata ihan heti louvuttaa, sillä se tosiaan saattaa alkaa sujua yhtenä päivänä!

Tuolta ainakin jotain tukea saatavilla:

http://www.imetys.fi/itu/index.php

mä lopetin imettämisen/pumppaamisen kun pojat oli n.3kk, sillon loppui proteiinijauhe joka piti sekottaa rintamaitoon. Mulla ois oma maito riittäny yhdelle pojalle, mut meni niin hankalaks imettää toinen ja pullolla syöttää toinen. Nyt voin senkin ajan mielummin käyttää poikien kanssa oleiluun =). Tietty on eri kun mulla on kaksoset, mutta jos oisin tuntenut yhden kanssa imettämisen stressaavaksi niin oisin toiminut samoin.

Mun mielestä tekee niinkuin itsestä tuntuu parhaalta, jos neuvolatäti kritisoi niin antaa mennä vaan toisesta korvasta ulos. Niinhän se muakin kritisoi kun me alotettiin jo vellit ja soseet, mutta meni sitten hiljaseks kun sanoin että eiköhän lastenlääkäri ole pätevä päättämään miten poikia ruokitaan;)...

niin ja oli NIIN lähellä taas ett oisin painanu peruuta nappulaa...vois kyl todellakin olla toistepäin...

Imetystukipuhelimeen soittaminen on ehdottomasti hyvä idea! Sain oman maidontuotannon kasvuun, kun sain hyvät vinkit sieltä!!

Samoin edelleen suosittelen Minni Niemelän: Imetysopas
Sen pitäis omistaa kaikki imettävät äidit! Imetykseen liittyy niin monta asiaa, joiden kanssa on ihan hukassa, kun Suomen terveydenhuollonammattilaisilta ei saa riittävästi tukea ja ollaan vieraannuttu "luonnosta" eli isoäidit ja äidit ei enää neuvo tai osaa neuvoa.

Kirja sanoo näin: Rintakumiin tottunutta vauvaa voi yrittää houkutella tarttumaan paljaaseen rintaan nälkäisenä, unisena, uudessa tilanteessa tai kun heruminen on jo käynnistynyt. Tsemppiä Melela!

Ite en voinu imettää kun makuultani kipeen repeämän ja epparin takia. Se oli aluksi tosi hankalaa, koska en nähnyt vauvan imetysotetta. Kotona mun mies auttoi vauvan asennon ja otteen kanssa, koska se näki ns. ylhäältäpäin. Kannattaa siis pyytää apua joltain ystävältä tai puolisolta tai vaikka äidiltään. Mikä tuntuu luontevimmalta. Mä onnistuin ja sitkeesti opettelin myös istualteen imettämisen (mikä sujuu vähän huonommin) mutta sujuu! Kokeile ensin jättää imetystyyny pois ja ota tavallinen tyyny tilalle. Mitä isommaksi ja jäntevämmäksi vauva kasvaa, sitä helpompi on ilman tyynyä.

Suomessa imetetään melkein euroopan huonoiten ja se johtuu kyllä siitä et kaikki tuki on niin kiven alla. Heh.. taidan olla vähän tuohtunut tästä.. mut mulla on sellainen "pitää sitten antaa korviketta" neuvolatäti ja "jos ei maito riitä" anoppi, joten tästä on mulle tullu niin tärkee aihe puolustaa :D

Niin ja jos ei niistä rintakumeista harmia tai liikaa vaivaa ole niin jotkut on tosiaan imettänyt koko imetysajan rintakumien kanssa!

Mulla oli tosi huono imetyskokemus esikoisesta. Ensin maito ei noussut, sitten rinnat olivat rikki varmaan kolme viikkoa, rintatulehdus tuli tutuksi, rintaraivareita ja mitä vielä. En osanut imettää kuin makuulta. 4kk jatkoin osaimetystä (poika oli laitokselta asti osaimetyksessä). Tämän takia olin asennoitunut tällä kertaa siihen, että imetys ei tälläkään kertaa onnistu. Mutta hämmästys oli kyllä suuri, kun vauvan otti itse heti laitoksella hyvän imuotteen (toki rinnat menivät taas rikki ja imetys sattui ensimmäiset kaksi viikkoa) . Maito nousi nytkin hitaasti, mutta tällä kertaa se todellakin nousi! Samoin tuntui heti laitoksella jo luentevalta imettää sekä istuen että makuulta (en tiedä miksi). Tällä kertaa nautin imetyksestä ja kaikki sujuu. Jotenkin mulla on sellainen tunne, että vauvatkin ovat erilaisia imetyksen suhteen. Tuntuu, että esikoisen kanssa meillä ei mnnyt yhtään yksiin ja siitä alkoi kierre, jota en osannut katkoa. En kyllä tuntenut huonoa omaatuntoa korvikkeesta silloin enkä olisi tuntenut tästäkään jos olisin joutunut siirtymään heti pullolle. Oma jaksaminen on kuitenkin myös tärkeetä. Jos tuntuu, ettei jaksa taistella imetyksen kanssa, kannattaa siirtyä korvikkeeseen ja helpottaa omaa jaksamista.

Ihanan paljon tullu tsemppiä ja muiden kokemuksia ! Kiitos!
Onhan tässä jo pari kuukautta sinnitelty ja sitkeesti vaan imetetty. Maitoa tulee kyllä ihan tarpeeksi, koska poika kasvaa.
Joskus vaan turhauttaa ylipaljon koko touhu ja tekis mieli heittää imetystyyny ja rintakumit ovesta ulos..
Mä jotenki vieroksun tota imetystuki hommaa, et soittaa jollekki. Ei kait se voi opettaa puhelimen kautta et miten ois helpoin tapa syöttää lapsi istuen ?! Jonku pitäs tulla kädestä pitäen opettaan.
Mut mä oon aatellu, et aatteleepa ihmiset mitä tahansa, mä raahaan tota tyynyä joka paikkaan mukaan. Tärkeintähän on et poika saa ruokaa.

Mie en osaa syöttää istuiltaan ollenkaan. Välissä oon aina kokeillu, mutta ei tunnu mukavalta. Mulla on niin lyhyt selkä ja isot ryntäät, että tissit jää lapsen "alle" istuma-asennossa. Siskolle oli sama homma. Mutta samapa se on pötkötellä.
Rintakumeja jouduin käyttämään ekan kuukauden ku Onni heitti yhtäkkiä ottamasta rintaa ja niillä ainoastaan söi. Sitte kyllästyin niitten keittelyyn ja mukana kanteluun ja yks päivä vaan jätin pois ja poika ihan tyytyväisenä söi ilmanki. Muutaman kerran olin aikasemmin kokeillu ilman, mutta sylkäsi tissin suusta. Kaitpa hän sitte itekki kyllästy niihin :)
Nyt on maito ollu jonku aikaa vetistä ja sen vuoksi syödäänki parin tunnin välein. Syötän kolmekki kertaa samasta tissistä tai vaihdan siinä vaiheessa ku poika hermostuu ku ei tuu mitään. Onhan tämä imettäminen välissä vähän semmosta, mutta helpompi näin ko taas niitä pulloja lämmitellä. Täysimetyksellä meinaan mennä niin kauan ko maitoa riittää. Meillähän tuota aikaa on vaikka koko ajan olla tissi suussa. Pojan hyvä olo on kuitenki niin paljon tärkeämpää ku muut asia tai menot :)

Mä haluaisin olla täysimetyksellä mahdollisimman pitkään, lähelle sitä puolta vuotta jos vain maito riittää. Välillä nytkin jo tuntuu että maito loppuu mutta kyllä on neiti kasvanu kuitenkin siihen malliin että taitaa sitä tulla tarpeeks :) ehkä välillä iltasin meinaa loppua kesken.. 

Tietääkö kukaan miksi ja millaseks maidon koostumus muuttuu parin kuukauden kohdalla??
Jahas, taas mennään :)

Mä tuskailin aluks ton istualteen imettämisen kanssa, koska mulla on pienet rinnat ja sitten kun ne on vielä täynnä maitoa ja niin kiinteet niin nänni sojottaa horisonttiin. En onnistunut imetystyynyn kanssa. Olin vaan nähny tutun, jolla on isot roikkuvat rinnat. Hän raotti vähän paidan helmaa, kun tyttö lepäsi polvella tyynyn päällä ja kumartui imettämään. Mä joudun repii koko paidan kaulalle ja nostaa vauvan kiinni rintakehään. Sain kuitenkin pakon edessä sen onnistumaan, kun oltiin reissussa. Survoin takin syliini ja vauvan sen päälle ja kyllä se tissin nälkäisenä löysi! :D

Mulla tulee nykyisin matoa suihkuamalla! Kiusallista! Luulen, että se liittyy mun ruokavalioremonttiin ja siihen, että oon vähän virkeempi ollu. Vauva köhii kun maito lentää paloletkusta kitusiin ja sit kun vajutan tissiä harsoon niin joutuu itkien odottamaan. Mutta siitä huolimatta munkin rinnat tyhjenee iltaisin! Se kai johtuu vauvan iltatankkauksesta, syö enemmän, mut yleensä puklaa kyllä osan pois eli riittävästi saa.

En tiedä tosta maidon koostumuksen muuttumisesta... kiinnostavaa, titäiskö joku?

Mulla kans suihkuaa oikein kunnolla välillä :D Muuten ihan hauskaa joo ja tuleepa ainakin maitoa, mutta kun meinaa pienellä mennä ihan vääräänkurkkuun ja sitten on kauhee yskiminen niin se surettaa... Oon kyllä aika hyvin oppinu nyt ennakoimaan tuon tilanteen ja irrotan vauvan otteen ja laitan harsoa tissin päälle niin isommat suihkuaa siihen :) 

Viime yönä taas pumppasin pullollisen kun vauva ei heränny taaskaan syömään ja tissit senkun täyttyy. Tosin taas oli toinen puoli kyllä aika onneton... kun nyt ees toisesta tulis sen puoli vuotta..

Tsemppiä melelalle imetykseen!
Mä tuskailin varmaan kans yli kuukauden imetysjuttujen kanssa. Maitoa ei tullu tarpeeksi, imuote oli päin plöötä, vauva puklas säännöllisesti lähes kaiken syömänsä...listaa vois jatkaa vaikka kuin. 

Mua helpotti stressin keskellä kun pidin imetysvapaata päivän aina kun alkoi ahdistaa liikaa. Pumppasin pulloon ja annettiin korviketta enkä imettäny koko päivänä vaikka kuinka olis tehny mieli. Oma olo helpottui kun sai levätä siitä hommasta valillä.

Sitten yhtäkkiä jossain vaiheessa maito alkoikin riittää, päästiin vauvan kanssa yhteisymmärrykseen asentojen kanssa ja mäkin opin olemaan hermoilematta jokaisesta puklusta.

Ja muuten, imetystyynyjäkin on moneen lähtön. Mulla esim. semmoiset rouhetäytteiset (onkohan ne pikkupiia) ei asettunu ollenkaan hyvin kun synnärillä kokeilin. Ostin sitten boppyn ja se on ollu mulle hyvä, on tarpeeksi tukeva ja vielä pitkään sopivan kokoinen kun tytär on sen verran siro.

Tuosta maidon koostumuksen muuttumisesta meinaan kysyä huomenna lääkärineuvolassa, laitoin jo neuvolakortin väliin muistilapun ettei mammadementia pääse yllättämään emoticon

Mulla on nyt joku ihme kausi menossa, tuntuu ettei maito riitä. joka päivä pitää antaa korviketta lisäksi kun poika jää itkemään nälkäänsä vaikka molemmista tisseistä on syöny. tänäänki päivällä söi korviketta vielä tissittelyjen jälkeen 70 ml !!! ei tuota tissit tarpeeksi maitoa :/ ja ennen sitä riitti vaikka muille jakaa.. jospa tää ois joku ohimenevä juttu ?! onko kellään muulla samaa?
mä syön ja juon itteni mielestä tarpeeksi, joten ei pitäs olla siitä ainakaan kiinni...

Mulla taitaa just olla semmonen huonompi versio imetystyynystä. Just sellasta pientä "pallo" täytettä on sisällä.

Voi Melela tsemppiä!! Oot niin urheasti jo jaksanut, ja kannattaa oikeasti soittaa imetystukeen. Mäkin meinasin soittaa, kun mulla suihkusi niin kovasti, mutta sainkin tilanteen korjattua pumpun avulla, ja sillä että imetin samasta tissistä peräkkäin useasti. Ja ehkä se idea, että asetat itsellesi jonkun rajan (esim. se kolme kuukautta), ja sitten lopetat, jos et enää pysty. Ei kannata itseään kuitenkaan syyllistää. Usein joka tapauksessa menee se kolme kuukautta, kun imetys rutinoituu.

Maidon koostumuksen muutos johtuu hormooneista, jotka muuttuu n. 8 vkn kohdalla. Se on ihan normaalia.

Meidän poika muutti yhtäkkiä imetystottumuksiaan. Aikaisemmin vaati rintaa 1-2 tunnin välein, mutta nyt yhtäkkiä riittääkin 3 tunnin välein ihan hyvin. Ja yöllä heräsi vain kerran syömään!

Iines, voisko olla että vauva syö yöllä niin teheesti, että maidon tulo on ylittäny tarpeet.. siis yösyötöthän nimenomaan lisää tota maidonmäärää. Mietin, kun meillä syödään kahden tunnin välein päivällä sekä yöllä ja sit jos viel pumppaa niin kierrehän siitä tulee?! Mietin kyllä, että pitäiskö munkin pumpata ylimääräisiä välissä vähän pois, kun poika aina huutaa itkee, kun ei saa tissiä heti takas suuhun suihkun jälkeen. Eikös se heruminen ja tissin tyhjeneminen viestitä rinnoille, et lisää tarvitaan?

Vauvallahan on niitä tiheän imun kausia.. kestää jotain pari päivää. Muistaakseni noin kolmen viikon, kuuden viikon, kolmen kuukauden ja kuuden kuukauden tienoilla. Varmistaa, että maitomäärä pysyy hyvänä. Voisko Melela olla kyse sellaisesta? Tosin Benjamin ei taida ihan siihen mennä.. vai muistanko ajat väärin.

Mulla oli kans lainassa rouhesisältöinen imetystyyny ja se oli niin huono, kun rouhe lähti just väärästä paikasta karkuun.

Joo, mulle ainakin sillloin osastolla sanottiin että mitä enemmän pumppaa, sitä enemmän maitoa muodostuu. Varsinkin yöt on sellaisia aikoja kun rinnat "ymmärtävät" että maidon tuotantoo on lisättävä. Meillä tyttö on nyt viikon nukkunut 7 tunnin yöunia, eikä tissit oo nyt muutamaan aamuun ollut ihan järjettömän täydet enää, enkä myöskään ui enää niin kamalassa maitolammikossakaan yöllä. Iines, ehkä ei siis kannata pumpata öisin? Mä oon joskus tehnyt niin, että aamulla imettänyt toisesta rinnasta, ja jos toinenkin on hirveen täynnä, niin silloin vasta pumppaillut pois...

Ihanaa kun tyttö ei enää syö niin tiheesti, päivällä n. 3-4 tunnin välein, illalla n. 2h välein.
Mutta nuo yöt <3 ah. Tänäänkin piti oikein herättää tyttö aamulla syömään kun oli tosiaan sen 7h jo nukkunut :)

Tsemppiä kaikille jotka painii onkelmien kanssa. (Ei enää kun pari kuukautta niin aletaan maistelee muutakin kun tissiä. :> )

Melela saatko neuvolasta apua imetykseen? Siellähän voivat kädestä pitäen neuvoa, jos puhelinneuvonta ei tunnu luontevalta?
Luin jostain ja testasinkin jo käytännössä, että jos maito ei meinaa riittää, niin rintojen tyhjäksi pumppaaminen usein pitäis lisätä maidon tuotantoa. Toisaalta kai sen pitäis lisääntyä ihan yhtälailla, jos ne imee kunnolla tyhjäksi?! Pumpulla saanee kuitenkin tyhjemmäksi kuin mitä lapsi jaksaa imeä.

Meillä oli myös joku aika sitten ongelmana se, ettei maito riittänyt illalla ja piti antaa korviketta. Yöllä ei sitten ollutkaan nälkä, kun illalla oli tankattu 150 ml pullosta. Siitä seurasi se, että rinnat oli niin pinkeät, että  ne piti tyhjentää aamulla pulloon. Pumppasin heti aamuruokailun jälkeen niin tyhjäksi, kuin ne ikinä vain sai. Ja tästä kierteestä seurasi lopulta se, että illalla voidaan syödä aamulla pumpattua maitoa, eikä korvikkeelle ole ollut nyt tarvetta.

Takaisin