Ihanakamala imettäminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja melela
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hui, mikähän ihmeen maitotissi mä sitten olen, kun pumppaan pari kertaa päivässä vähintään 150ml ja sitten Leevi viel syö sen minkä jaksaa. Loput saan aina pakastaa. Elikkäs maitoa tulee aika hurjasti. Pumppaaminen ei silti kestä kuin max 15 minsaa, eli n. 200-300ml tulee siinä ajassa, ku ensi pumppaan toisen tissin ja sitten toisen. 
Leevi syö yleensä noin 5 minsaa ja sitten se on kylläinen. Välillä se kyllä hermostuu, jos en ole pumpannu hetkeen ja maitoa tulee turhan lujaa. Silloin oikein huvittaa ku Leevi yrittää kääntää päätään pois ja maitoa vain suihaa naamaan :D

No mutta tsemppiä kaikille, tärkeintä on että vauvat saavat syödäkseen.

Tarunen just tuon pumppailun takia sulla sitä tuleekin noin hirveesti?

Kulutus tuottaa lisää, eikä tissit taida tajuta että nyt ei ime vauva vaan pumppu. :)

Mä oon päässyt tasapainoon nyt maidontuotannon kanssa, sitä tulee just vauvan tarpeiden mukaan, ei liian vähän eikä hirveesti liikaa. Ihanaa kun ei tartte olla niitä suojiakaan vaihtamassa koko aikaa.

Joo maidontuotanto lisääntyy mitä enempi pumppailee..
Itehän pumppaisin jos se hyövyttäs jotain :D
Mut nyt tuntuu, et on vähän kiihtyny tuo maidontuotanto. Ei oo tarvinnu onneksi antaa enää niin usein korviketta Benjaminille !!
Ja oon päiväsaikaan "rääkänny" Benjaminia (hirvee sana tuo rääkänny) ja vierottanu sitä pikkuhiljaa pois rintakumilta. Yöaikaan ihan suosiolla imetän kumin kans ettei naapurit herää siihen huutoon :) Ihan järkyttäviä raivareita pikku ukko saa välillä kun en imetä kumin kans. Tottunu niin jo siihen isoon mötikkään. Ostin niitä pienempiäki (16mm) mut eihän se alkanu niistä imemään, eheeeei :D
Mut vierotus on tehny nyt jo jonkinlaista tulosta, jes! Eilisen ja tän päivän aikana onnistunu imetys "luomuna" jo muutaman kerran. Ja musta tuntuu, et maitoa tulee enempi ku ei oo sitä rintakumia niin usein käytössä ku ennen.
Imetys asennosta, et osaan imettää nyt ilman imetystyynyä!! JEE! hyvä minä :D Oli pakko hehkuttaa, ku ahkera harjotus ja sinnikkyys on tuottanu tulosta näinki paljon !!!

Täällä kans huomattu tuo pumppailun lisäävä vaikutus...Maitoa tulee luonnostaan aika sopivasti, mutta pakko pumppailla välillä varastoon. Mulla vaihtelee pumpatessa määrä 20-110 ml/rinta, niin joudun varautumaan poissaoloihin useammalla pumppauksella. Ja sit vuotaa ja suihkuaa imetyksillä kivasti... 
Mites, vaikuttaako teillä syömisen määrä suoraan maidonmäärään? Mulla herkuttelun jälkeen tissit pinkeinä.

Ihana kuulla Melela, että edistystä tapahtuu!!

Mulla ainakin vaikuttaa syöminen. Jos syö hyvin niin maitoa tulee enempi. Tänään todettiin just ystävän kanssa, että kananmunan syöminen lisää maitomäärää. Me saatiin molemmat lahjoituksena paljon munia ja syötiin n. 5munaa per päivä (munakkaat yms) pari päivää. Mulle tuli silloin suihkutissit ja se vihdoin selätti riittävyys ongelmat. Tämä ei vielä riitä todistamaan kananmunan ihmeellisyyttä, mutta mielenkiintoinen huomio! :D Saa kokeilla!

Hyvä melela!! :)

Kyl mäkin oon huomannut, et jos syö useemmin, niin maitookin tulee enempi. Ja kummasti tuo makeansyöminen muutes lisää maidontuotantoo! Mistäköhän sekin johtuu...

Itse olen kokenut imettamisen hyvaksi, tosiaan kun on kaksi poikaa niin saavat vaan yhden tissin kerralla ja sitten tissin paalle pullon, nykyaan teen maitoa pulloon 90 tai 100ml....pari kertaa paivassa ottaavat kokonaan, muuten keskimaarin n.70ml. Eli tarkottanee, etta tissista ne saa ihan okoosti maitoa.

Mulle on tosi tarkeeta, etta molemmat saavat tissimaitoa...ja jos
annan toiselle toisenkin rinnan kanssa, niin mulle tulee ihan kauheen huono omatunto...typeraa kyllakin. On ollut tilanteita, kun toinen on ihan kankkarankka ja on ollut pakko laittaa liinaan niin silloin toinen on vaan saanut pulloa....mut jouduin itselle selittamaan monta kertaa, etat kuule se on ok...joskus vaan menee niin...en tia jotenkin toi imettaminen on iskostunut niin syvalle, ja jos en pystys imettaa niin kylla pitas tsempata ja paljon, etta voisin hyvaksya sen.

Luojalle kiitos, etta pojat imevat hyvin niin tissista ku pullosta.

Imetysasennoista....pojat on niin tottunut etta jopa seisaaltaa ja liikkeessa pysyvat tississa ;D joskus toinen pojista on jalkojen paalla (jotta voi heijata) ja toinen kasissa tissilla....kerroksittain hahahahaha. Pakko on ollu keksia keinoja silloin kun molemmat on kitissy. Toki molemmat saan tisseille samaan aikaan kans, mut koen sen jo hankalaksi nyt ku pojat on isompia. Myoskin on ollut tilanteita jollon toinen on tissilla ja toiselle annan samaan aikaan pulloa. Toki vahan rauhatonta, mutta pojat on jo tottunut :)

En tieda kuinka kauan imetan, sen nakee sit ku tulee stoppi.

Täällä on sitten rintatulehdus ja antibioottikuuri päällä.. huokaus! emoticon  En toivo tätä kellee!

No ongelman nimi on lakkoileva vauva! Eli perjantaina rupes rinta kiopeytyy, muuttu ihan kovaks ja kuume nous yli 39. La alkoi antibiootit ja yhtäkkiä kahdessa päivässä maidontulo romahti. Oon imettäny sinnikkäästi, koska se edistää tulehtuneen rinnan paranemista, mutta varsinkin iltaisin ja aamuisin maitoa tulee tosi huonosti! Oon siis antanu pakkasesta lisämaitoa tuttipullosta sillä seurauksella, että vauva rupes hylkimään rintaa. On se sit syöny, kun on eka nukahtanu tai muuten kärsivällisesti kanniskeltu ja tarjoiltu rintaa vuorotellen. Täällä on monta, jotka ruokkii pullosta myös.. onko kellään vastaavaa ongelmaa ollu? Pitäiskö lisämaito antaa jostain muusta ku pullosta? Toki poikaa saattaa harmittaa sekin, että tissistä tulee vaan huonommin maitoa ja pitää tehdä enempi hommmia..

Kannattaa tosiaan muistaa tyhjentää ne rinnat säännöllisesti, jos maito tulee reilummin mitä vauva juo.. ettei tuu tukoksii ja varsinkaan tulehdusta!

Voi että, säde, parane pian siitä inhottavasta tulehduksesta. Mullahan oli rintatulehdus kun Benjamin oli 1kk ikänen. Tosi rasittava vaiva, ja kipeä! Ahisti hirveesti sillon se, et rinta piti saada tyhjäksi. Vaikka kuin imetin ja imetin ja imetin niin tuntu välillä että rinta ei tyhjene kunnolla. Pumpustakaan ei ollu apua ku sinne ei mitään tuu vaikka kuin pumppaan :(
Mulle onki jääny sen jälkeen kammo, et jos se tulee uudestaan. Sen takia välillä stressaa jos B ei ime tissiä tyhjäksi vaan ihan selvästi tunnen ku jää maitoa. Varsinki yöllä jos tissi on yli täys ja B nukahtaa kesken syömisen. Mutta onneksi ei oo enää toista kertaa tullu tulehusta !! (*koputan puuta lujasti!!*) Ei tarvi kyllä tullakkaan !!
Mulle autto seki paljon, ku kävin tulikuumassa suihkussa useesti ja samalla kevyesti hieroin tulehtunutta rintaa, varsinki sitä kohtaa missä tuntu hirvee paukama. Pian alko se antibioottiki vaikuttaan.

Sitte kysymys:

Kuin kauan tuo imetys kuuluu SATTUA?? Varsinki nyt ku en käytä enää rintakumia.. Jotai ihan järkyttävää se kipu...

Sattuuko sulla melela koko rintaan vai vaan rinnanpäähän? Jos vauvan imuote on vajaa, eli nänni ei ole kunnolla suussa niin imeminen tuntuu todella kipeältä rinnanpäässä.

Nännin muodosta voi nähdä onko ote kunnossa: jos nänni on "viistosti" litteä kun otat sen vauvan suusta niin ote ei ole hyvä, ja jos taas nänni on tasaisen pyöreästi pitkulainen niin homma ok. Osasinkohan nyt selittää selvästi mitä tarkotin?

Mulla sattuu joskus yöllä koko rintaan kun rinta on ihan tositosi täysi kun maito alkaa virrata, sit helpottaa kun paine laskee.

Mulla ei satu nänniin vaan ku alkaa oikein kunnolla maito tulemaan niin tuntuu kainalossa saakka se. Kyllä välissä niin irvistyttää ku tuntuu molemmissa rinnoissa ku ukkeli alkaa imemään. Edelleenki meillä tissitellään 2-3 tunnin välein. Meinaa välissä niin väsyttämään yöllä, ettei tajua että miks pitää herätä.. emoticon  Eilen illalla kokeilin imettämisen jälkeen että jos vielä maistuis pullosta ku tuntu niin lötöltä tissit koko illan. No annoin pullon ja poikaa oikein puistatti koko homma. Kaks imua varmaan otti ja sylki neki pois. Ei oikein pullo hommat saanu syttöjä.

Sattuu vain rinnanpäähän. Mutta vain toisesta tissistä imettäminen sattuu. Voi olla et on välillä väärä imuotekki ja ei oo kunnolla tissi pojan suussa. Jotenki niin pienesti aukasee suuta kun tissistä alkaa syömään. Mutta sit ku pullosta antaa nii on kyllä täydellinen imuote :P
Pittääpä kiinnittää huomiota seuraavalla kerralla imetys asentoonki, josko piän poikaa liian sivulla. Nimittäin nyt ku alan muisteleen, niin joskus on nänni silleen vinossa ku poju on imeny aikansa. Kiitti Peukaloinen vinkistä :)

Amelia ei osannut silloin aluks ottaa oikean puoleisesta nännistä kunnon otetta, sehän meni sitten ihan haavoillekkin. Mut hammasta purren se alkoi sujumaan sitten. Kuulemma nuo vauvatkin oppii itestäänkin sen otteen ajan kanssa, niinkuin meillä kävi. Niin ja tosi pienellä se suutansa piti aina ottaessaan kiinni. Kumma et tää oli vaan tosiaan toisen nännin ongelma.

Jos menee haavoille niin kannattaa pitää maidonkerääjää paljon, niin nänni on ikäänkuin kasvihuoneessa ( :D ) jatkuvasti kostutettuna, mulla ainakin parantui siten paljon paremmin haavat kun rasvoilla läträämällä. Lansinoh ei auttanut yhtään, eikä myöskään Bebanthen yms.

Mutta hyi että kun muistelee sitä kipua aina imetyksen alussa, ekat kymmenen sekuntia kroppa jäykkänä naama näyttäen tältä >_< . Mutta kaikesta selviää :D Nykyään en meinaa edes tuntea koko touhua, onko muilla sama?

Kiitos Melela, tätä ei tosiaan haluu kokea uudestaan!
Mulla oli pitkään nännihaava, joka ei lähtenyt (imettäminen sattui siitä) luulen että se ei parantunu sammaksen takia ja sen vuoksi tuli tulehduskin! En nyt haluu pelotella, mut kannattaa tarkkailla sitä imuotetta ja hoitaa haavat. Jos meillä poika ei avaa kunnolla suuta, vedän nänniä takaspäin ja ns. avaan pojan suuta nännillä ylähuulesta ylöspäin tökkimällä. Tavallaan ärsytän sitä avaamaan suuta ja hamuamaan suuremmalla suulla.

Pitääki ottaa se kuuma suihku.. rintatulehduksessahan se maito muuten menee kudoksiin ja siks rinta on ihan kova.. Eli ei mullakaan oikeen mitään sieltä rinnasta tule ja sen kevyen hieronnan pitäs auttaa pikkuhiljaa, et lähtee aineet liikkeelle.

Heips!
Mulla auttoi maidon pakkautumiseen ja rintojen kuumotukseen KAALINLEHDET, voin suositella erityisen innokkaasti! Kaulimella vaan lehden solukko rikki ja liivin sisään paljasta rintaa vasten. Maito lähti virtaamaan ihan niagarana ja pakotus helpotti.

Joo, kaalinlehdet onkin ollu käytössä. Nyt lopetin lisämaidon antamisen.. imetän sitten vaan pidempään ja useammin, kun ei poika itke nälkäänsäkään. Kyllä se maidon tulo pakostakin siitä kysyntää vastaavaksi tulee!

Melela, kauanko sulla kesti se kipeä olo, kun olit rintatulehduksessa? Oireet helpotti kyllä parissa päivässä ja rinta enää vaan aristava, mut tää flunssanen olo vie voimat! Eli mulla on pientä lämpöä kokoajan ja nyt tulehduksen alkamisesta on viikko ja antibiootit jo yli puolen välin menossa. Loppuis jo!

Säde: Mulla alko jo parin päivän päästä helpottaan olotila siitä ku alotin antibiootin.. Muistaakseni..

Mulla sattu kans toiseen nänniin alussa paljon! Ensimmäiset imut oli aina tuskaa, mut sit helpotti. Parissa viikossa onneks loppui.
Nyt on tullu uutena asiana "kipua", kun maito nousee. Carina taisi siitä kirjoitellakin. Varsinkin illalla kun tissillä ollaan vähän väliä ja on aika lötöt. Miolla on just  flunssaa ja eilen tissiteltiin tunnin välein. Maitoa ei heti tullut eikä kai ollut sen tarpeessakaan, kun imi innolla, mut sit ku maito humahti rintoihin, päästi irti :/
Multa kysellään usein, kuinka kauan mä aion vielä imettää!? Siis...en mä semmosia oo miettinyt, niin kauan ku maitoa tulee ja hyvältä tuntuu! Varsinkin anoppi kysyy sitä aina. Ja samoin, annetaanko korviketta lisäks...siis miks. Ja ihan kohta pitäis alkaa kiinteitä kokeilee. Rintamaito ei ilmeisesti oo kaikkien mielestä ensisijaista ravintoa.  

Myttö, multa kysytään kans et koska rupeet antaa kiinteitä? Tai sitten Riittääkö maito? Viimeks kun anoppi kysyi tosta kiinteiden aloittamisesta provosoiduin ja sanoin, että Suomalaiset äidit imettää pohjoismaiden huonoiten, kun ei täällä saa mitään tukea ja neuvoa siihen ja ei ole äitejä jotka kannustaa tyttäriään.. mä aion aloittaa kiinteät vasta puolen vuoden iässä ja imettää niin pitkälle ku tuntuu hyvältä! No oikeesti oon aatellu katsoa tilanteen mukaan, mut rupes niin suututtaa. Täällä neuvolassa on tosi huono imetystietämys ja se oli ihan järkytys Jyväskylän imetysmyönteisen sairaalan jälkeen. Sieltä saadun oppaan mukaan "rintamaitoa suositellaan vauvan ainoaksi ravinnoksi puolivuotiaaksi asti" kun taas täällä kuulemma 3kk neuvolassa puhutaan, et ku maltat kuukauden odottaa niin voi antaa kiinteitä. Oho tulipa vuodatus...

No, täällä alkaa olo jo kohentua, mut rinnassa on kovaa pahkuraa edelleen.. nyt pitää vielä ahkerasti sitä lämmitellä. En halua mitään mätäpaisetta emoticon

Pakko kommentoida kun tääläkin on jo nyt neuvolassa kyselty miten on ajatellu alottaa kiinteet ja että jo kolmen kuukauden iässä vois alottaa!! SIIS MIKÄ KIIRE?!?! Mä oon kans ajatellu että niin pitkälle mennään pelkällä tissimaidolla kun vaan riittää. Tietenkään en aio lasta nälässä pitää, kiinteitä alotetaan sitten kun vauva sitä vaatii tavallaan ja korvikkeisiin en siirry jos ei ole oma maito riittämätöntä! Huh miten ärsyttävää ettei mistään saa kannustusta imetykseen, mutta toisaalta olet sitten epäonnistunu jos sitä maitoa ei tulekkaan!!! PLAAH! 

Takaisin