Ihanakamala imettäminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja melela
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
No just niin Iines, plaah. Mä oon tän maidon riittävyden kans painiskellu tässä rintatulehdusaikana ja kun jätin lisämaidon pois (pakkasesta loppu ja tuttipullo oli huono idea lakkoilun takia) niin kas kummaa poika saa ihan tarpeeks. Joudun imettämään kyllä useammin ja vähän kauemmin kerralla, mut kyllä se riittää kun tarjonta lopulta vastaa kysyntää ja poika on tyytyväinen.

Jossakin oli hienosti, että kiinteitä voi aloittaa silloin kun vauva on siihen valmis: Osaa istua, tarttua ja on kiinnostunut ruuasta.

Mua kanssa hermostuttaa, kun ihmiset neuvoo tossa imetysasiassa! Neuvolassa vihjattiin jo kiinteiden aloittamista, jopa korvikkeen käyttöä täti suositteli o__O. Mua aivan kauhistuttaa toi neuvolan imetysasenne!!! Itse oon myös sillä asenteella, että täysimetän 6kk asti, mutta en ota siitä paineita. Jos alkaa uuvuttaa, niin sitten alan antaa velliä iltaisin vähän aikaisemmin. Mutta aion yrittää :).

Meillä on nyt 3kk:n tiheän imun kausi. Ihan tajutonta lutkutusta 2-3:n tunnin välein ympäri vuorokauden. Välillä tuntuu, etten jaksa, mutta onneksi on parempia päiviä välissä. Vauva oikein ahmii rintaa, repii sitä ja pitää hirveää show'ta siinä imiessään :). Öisin se ei ole niinkään herttaista ;). Noh, kunhan tästä selvitään, niin pitäisi helpottaa. Takana ovat ne yöt, kun poika veteli 6-7:n tunnin unia putkeen....

Onko muilla tiheä imu alkanut?

Täällä onneks sentään neuvolassa tuetaan imetystä! Toi ikuinen kysymys "riittääkö maito" on kans hassu, kun samalla ihmetellään, miten hirveesti vauva on kasvanu :)
Luin odotusaikana jostain vauvalehdestä jutun suupalojen tarjoamisesta vauvoille. Ettei aleta ollenkaan antamaan ruokaa soseena vaan kun vauva on valmis istumaan ja tarttumaan ruokapalaan, hän saa eteensä erilaisia sopivia ruokapaloja, alussa tietty pehmeitä. Jutun mukaan vauva osaa syödä itse sopivan määrän ja tykkää itsenäisestä syömisestä. Kuulosti mielestäni hirmu luonnolliselta...mitä te ootte mieltä tommosesta?

Joo, huvittavaa, sillä rintamaidollahan se on niin isoksi kasvanut! :D

Myttö, oon miettiny tota ihan samaa, että voiko aloittaa muusta kuin soseista ajattelin että porkkanaa ja kurkkua voi ainakin imeskellä, että tottuu makuun, mutta en ole mistään lukenut että vauvalle vois antaa suupaloja ekana tulee mieleen, että voiko tukehtua, mut olis kiva tietää lisää.

Meillä jäi edellinen tiheän imun kausi päälle! ;) Se oli kuusi viikoisena ja sen jälkeen poika on syönyt sekä öisin että päivisin kahden tunnin välein tai alle. Nyt öisin saattaa olla jo 3-4h väli.

Muoks. Oon kattonu kun naapuri alottelee kiinteiden syöttämistä ja kyllä mä sanon, et tää imettäminen on niin kauheen helppoo vaikeuksista huolimatta.. maito kulkee mukana eikä tarvi sen kummempia valmisteluja, tissi vaan esiin. Mut kaipa sitä on voimia jo enempi kun rupee tohon sosetouhuun.

Moiks!
Meilläkin on nyt tiheän imun aika, torstaista alkaen parin tunnin ja jopa tunnin välein pitää saada maitoa, yöllä myös! No tänään nyt päivällä on ollu jo pidempiä välejä eli 3-4 tuntia ja saas nähdä miten ens yö menee. Eikös tuo tiheä imu kestä jonkun pari päivää yleensä? 

Näillä nurkilla kyllä neuvolassa kannustetaan imetykseen, ainakin tähän asti mulla on se kokemus. Seuraava neuvola on vasta reilun viikon päästä että sithän sen näkee joko täti siellä alkaa ehdotella niitä kiinteitä. Mä kyllä haluan mennä täysimetyksellä sinne puoleen vuoteen jos vaan mahdollista, nyt ainakin näyttää että maito riittää..hitsi kun pullistuu vaan tuon tyttären posket :) Nykysellään muutes riitää yhden rinnan syöttäminen, kiva kun on tuokin asia tullut hoksattua niin ei "suotta" tuputa toista tissiä kun vauva on jo kylläinen.

Mä oon kanssa tosi kiinnostunut tosta sormiruokailusta :). Se vaikuttaa tosi hyvältä vaihtoehdota, sitten puolen vuoden iässä :))).

Mä luulen, että meidän neuvolan täti ei ole itse imettänyt. Sitä ei oikein kiinnosta imetys. Ja voi olla, että sitä huolestutti mun jaksaminen, kun avaudin levottomista öistä. Meillä on ollut sellaisiakin öitä, että poika jää tissille 3 -> ja lussuttaa koko ajan. Joskus onnistun hämäämään tutilla, mutta en aina... No, onneksi ne ovat harvassa.

hei!!

osaisiko joku auttaa???
meillä kaksostytöt ja itsellä isot rinnat. nyt maitoa nousee kamalasti ja rinnat kipeät ja pinkeät, en halua pumpata, koska nousee vaan enemmän. olen syöttänyt tyttöjä niin että toinen imee toisen tissin ja saa korvikkeen päälle ja toinen sama homma. nyt parin yön jälkeen ajattelin luopua yöimetyksestä koska siihen kuluu kaksosten kanssa tunnin verran aikaa eli unet jäävät itsellä liian vähiin.
onko moisesta kokemusta. räjähtääkö rinnat vielä pahemmin aamulla?? itsellä tuli jo toisena päivänä synnytyksestä 35g vauvalle painoa yhden tissin syömisen jälkeen, joten maitoa tulisi varmaan, mutta olo ei kestä. rinnat ovat räjähtämispisteessä ja kipeät. välillä itkettää kun sattuu. imettää kyllä pystyn ja syötän jälkeen pahin pinkeys loppuu, mutta silti tissit koko ajan kipeenä.
yhtäaikaa en imetä, en anatomisesti pysty koska minulla on vaaaaan kaksi kättä.

Meidän tyttö ei oo nyt vajaaseen viikkoon kanssakaan nukkunut 7 tunnin yöunia. Nyt on menty 3-5 tunnin imetysväleillä öisin. Ja päivisinkin on syönyt taas vähän ahkerammin. Parin tunnin välein, oliskohan tiheän imun kausi nyt sitten täälläkin.

Mun neuvolatäti sanoi että "Ei tarvii vielä pitkään aikaan aloittaa kiinteitä, ei edes maistelemaan. Tyttö menee yläkäyrillä rintamaidolla, joten tarvetta kiinteisiin ei vielä ole. 6-7 kuukautisena alat maistattamaan näillä näkymin." Joten Jyväskylässä, tai ainakin tuossa meidän neuvolassa, jatkuu sama meininki kun synnärillä. :)

Ja mulla on muuten myös alkanut vähän "sattumaan" kun maito nousee rintoihin. Joskus sen tuntee oikein kainalossa asti kun tyttö saa herumisen kunnolla käyntiin. Ja tissit on alkanut suihkuamaan ihan hirveesti vaikka ei olis niin julmetun täynnäkään... Ärsyttävää kun on sitten kaikki paikat ihan maidossa, tytön naama, harso, kummankin osapuolen vaatteet...

myy77, mä en kyllä osaa vastata tuohon mitään. Mutta täällä on monta muuta fiksumpaa, joten jospa he osais auttaa :) Koitahan jaksella.

Myy, inhottava ongelma. Mä luulen et saat parhaat vinkit jos soitat imetyksentuki puhelimeen.  Mä olin niiin tyytyväinen kun sinne soitin alun maidonriittävyysongelmissani.

Imeekö tytöt aina yhden rinnan tyhjäksi? Suihkutisseihin neuvotaan imettämään kaksi kertaa peräkkäin samasta rinnasta, mutta se ei taida auttaa tässä tapauksessa, jos yksi vauva vetää jo yhden rinnan tyhjäksi. Sun rinnat varmaan yrittää tehdä maitoa koko tarpeeseen. Vaikuttaako vauvat vielä nälkäiseltä rinnan jälkeen vai miksi annat päälle korviketta? Mietin, kun ainakin meillä yksi rinnallinen maitoa riittää. Tänään muuten just lääkäri sanoi ettei kannata vaihtaa imetyksen aikana toiselle rinnalle, että saa ekan tyhjäks (takamaito pois) ja se ehkäsee myös rintatulehdusta/ tukoksia joista mä kärsin!

Oon nyt jo tosi pitkään käynyt lueskelemassa muitten kirjoituksia mutta nyt päätin rohkaista mieleni ja liittyä mukaan keskusteluun.

Siittä imetyksestä..
Meillä meni koko homma jo alusta asti ihan perseelleen. Neuvolassa raskaus aikana kysyttiin että mitä ajatuksia mulla on imetyksestä, eihän mulla mitään ajatuksia nyt niin erityisesti ollut kun ekaa lasta vasta odotettiin. Kuitenkin pidin imetystä ihan itsestään selvänä, ainakin kokeilemisen arvoisena asiana. Neuvolan täti tyrkkäs mulle sitten kotiin viemisiksi jonkun imetys "esitteen" ja sanoi että ei se imetys kaikilta onnistu, annat sitten korviketta.

Sairaalassa ( synnytin TYKS:issä ) mulle oli ihan hirvee järkytys kun imetystä tuputtamalla tuputettiin ihan joka suunnalta. Osastolla oleva kätilö totes heti meidän osastolle saavuttua että sulla on kyllä niiiin matalat rinnat että eihän tosta tule mitään !!! Otat nyt rintakumin käyttöön..mä väänsin porua verhon takana enkä edes kehdannut kysyä että mikä se on.
Maito nousi mulla vasta neljäntenä päivänä joten sairaalasso olo oli ihan yhtä tuskaa. Kätilöt ym pyöri koko ajan siinä sängyn vieressä kyyläämässä ja räpläämässä tissejä että eikö sitä maitoa nyt sieltä tule. Mä yritin ja yritin, väänsin vauvan kanssa kilpaa itkua ja vollasin miehellä että mä oon kyllä universumin paskin äiti, en saa edes lastani ruokittua. Mä jouduin siis jo osastolla antamaan lisä maitoa pullosta kun oma ei riittänyt.

Kotona homma helpotti vähän kun päästiin rauhassa harjoittelemaan, maito määrät oli silti edelleen liian vähäisiä johtuen varmaankin mun stressistä. Vastiketta annettiin siis lisäksi kotonakin.
Kun vauva oli 4 viikkoa mä sain jostain ( ??? ) ihan mega luokan vatsa taudin ja laahasin pöntöllä istumassa puolen tunnin välein. Lisäksi maha oli tosi kipeä ja menin tietty ihan voimattomaksi. Mies sitten ruokki poikaa pullolla yhden päivän kun mä en ollut ollenkaan vauvan hoito kunnossa, pumppailin sitten maitoa pumpulla pulloon.

Kun mä yritin jälleen imettää (ja taukoa oli tosiaan 1 päivä ) vauva ei enää huolinut tissiä. Ei sitten ollenkaan. Yritin sitäkin että antaisin pullosta eka vähän isompaan nälkään ja sitten tarjoaisin tissiä mutta ei. Vauva huusi ihan tulipunaisena nälkäänsä eikä ottanut rintaa suuhunsa enää ollenkaan. Meidän imetys loppui sitten siihen. Mä masennuin aika lailla, oli jotenkin ihan paska ja epäonnistunut olo. Olisin halunnut imettää (ainakin osittain) sinne 4 kk ikään saakka tai pidempäänkin. Mä jotenkin koen että en saanut enkä osannut hakea tukea imetykseen. Meillä ei myöskään neuvolan ja synnärin linja kohtaa ollenkaan,jotenkin neuvolasta oletettiin että kaikki vaan osais imettää ilman mitään erityisempää neuvontaa. Mä en ainakaan osannut.

Pumppasin rintapumpulla sitten maitoa vielä 3 viikkoa ja annettiin sitten sitä ja vastiketta pullosta. Pumpulla ei tietenkään maitoa tullut niin hyvin olis imettäessä tullut, joten maidon tulo väheni aika messevästi ton kolmen viikon aikana. Lopuksi sitä tuli enää 10ml/tissi vaikka yritin lisätä maidon tuloa pumppaamalla useasti monen päivän ajan.

Meillä siis näin. Oon älyttömän kade kun lueskelen muitten imetys juttuja täältä, nauttikaa imetyksestä. Se on monella tapaa hieno ja arvokas asia !!

Bellatrix Tosi kurja toi sun kokemus! Niin moni jakaa ton sun kanssa, haluis imettää, mut ei vaan suju ja sitten ei saa tukea mistään! Mulle oli kans ihan järkytys, miten huonosti opastetaan imetykseen. Luulin naivisti sen tietysti onnistuvan "sitten vaan imetän", mutta imettäminen onkin paljon monimutkaisempaa ja eteen tulee monta ongelmaa, joiden kanssa on lähes yksin. (Onneksi on tämä foorumi)

Bellatrix, sun teksti olis voinut hyvin olla mun kirjoittama ensimmäisen vauvan kanssa! Siinä ei mennyt mikään oikein ja vaikka menin osaimetyksellä 4kk, niin helppoa se ei ollut. Tähän toiseen kertaan sitten suhtauduin ihan erilailla. Ajattelin jo etukäteen, että jos tämä imetys ei lähde sujumaan, siirryn samantien korvikkeelle. Olin varautunut taaskin siihen, että maito ei nouse alussa, eikä se tälläkään kertaa noussut nopeasti. Samoin varauduin rintaraivareihin, rintatulehduksiin ym. Mutta nyt kaikki menikin ihan päinvastoin! Aleksin imuote oli heti hyvä (silti kaksi ekaa viikkoa oli yhtä helvettiä kipujen kanssa), maitoa on riittänyt ja rintaraivareita tai tulehduksia ei ole ollut. Luulen, että juuri se stressittömyys siitä, että  voi taas epäonnistua, eikä korvike ole paha juttu, on helpottanut tätä touhua huomattavasti. Mutta jos olisi taaskin käynyt samalla tavalla kuin esikoisesta, olisin siirtynyt ilman tunnontuskia pulloruokintaan. Toivottavasti joskus saat sinäkin kokea helpon imetyksen, koska kyllähän tää on nyt ihan erilaista kuin ensimmäisellä kerralla.

Mä sanoin tänään väsyneenä, et en haluu enää ikinä tulla raskaaksi ja imettää! No, oikeesti sanoin maanantaina just lääkärille, ettei taideta tarvita ehkäisyä vaan katsotaan josko tulis pikkusisarus sitten kun on aika. Mutta siis rintatulehduksen jäljiltä rintaa vihloo ikävästi, varsinkin heti kun se täyttyy. Siinä on kyllä patteja vielä vaikka muille jakaa, mitä oon sitten yrittäny lämmitellä ja hieroa. No, kait se vaan kestää toipua tollasesta rasituksesta...

myy77

Onko synnytyksestä kuinka kauan? Itselläni on ollut todella kipeät ja pinkeät rinnat pitkään. Pahimmat olivat ensimmäiset pari kuukautta. Nyt kun poika on 3,5 kk tilanne on helpottanut. Tosin nyt kun opiskelen ja poika sinä aikana saa korviketta (koska olen 3kk jälkeen todella kypsä pumppaamiseen), on maidontuotanto laskenut roimasti. Kun en pystynyt imettämään opiskelujen alettua, olivat rinnat todella räjähtää muutaman päivän. Oikeastaan jo parissa päivässä tilanne alkoi helpottaa ja pumpata ei tarvinnut enää luentojen välissä niin usein. Eli kyllä se siitä tasaantuu, mutta ainakaan itse en olisi voinut olla pumppaamatta. Olisin varmaan saanut jonkun rintatulehduksen tai muuta, tuskaista se oli. Mutta pumpata kannattaa vain sen verran, että ei tarvitse kiemurrella tuskassa ja sitten harventaa kertoja. Mutta jos haluat yösyötöistä eroon, on hyvin todennäköistä, että päivänkin maitomäärät hieman vähenevät. Kaksosten kanssa kyllä itse ihan surutta menisin korvikkeella. Älä siis tunne huonoa omaatuntoa ainakaan! Omat kokemukseni imetyksestä kun ovat tuon yhdenkin kanssa sisältäneet niin paljon vauvan raivoamista rinnalla ja omaa itkuani siihen päälle ja kun lisää vielä kipeät rinnat ja maitolammikot sängyssä herättämässä silloin kun vauva antaisi sinun nukkua niin kyllä todella odotan niitä kiinteitä. Vaikka onhan se vauva todella ihana siinä rinnallakin silloin kun kaikki sujuu. :)

Bellatrix, tosi kamalaa tuollainen, pistä ihmeessä kunnolla palautetta sinne sairaalaan!!! Mulla oli itsellä itseasiassa ihan samalla tavalla. Ensin neuvolassa annettiin kauheena kaikkia lappuja imetystukiryhmistä ja höpötettiin siitä ihan taukoamatta, ettei se imetys ota kaikilla sujuakseen. Sitten kun poika syntyi, synnytin seinäjoella, niin ihan heti oltiin tunkemassa nänninpäihin rintakumeja ja tuttipullon pään näköisiä päitä. Minä kiskoin niitä pois jo ihan hermona ja ne vaan sanoivat siellä, että kun mun rintani on niin huonot, niin ei poika saa otetta. Minä taas päätin etten vaan anna periksi vaan heitin ne hiton kumit pois ainakin kolme kertaa kun joku tuli oikeasti kesken imetyksen aloituksen väkisin tunkemaan niitä kumeja siihe väliin. Sanoin niille monesti, ettei kai poika voi oppia, jos hänelle ei anneta edes mahdollisuutta. 
Neljäntenä päivänä kotona nousi maito kunnolla, joten sitä ennen jouduin antamaan lisäksi korviketta, mutta kuinka ollakaan. Vaikka mun rintani oli monen hoitajan mielestä niin hirmuisen huonot, niin poika oppi oikein hyvin syömään rinnasta, kun häntä ei pakotettu imemään mitään kumeja!!!! Olin itse oikeesti tosi käärmeissäni siitä, että mun rintoja haukuttiin ja väen väkisin meinattiin tunkea niitä kumeja eikä pojalle tahdottu antaa ees mahdollisuutta! 
Sitten mua viel otti päähän, ku mentiin pojan kanssa sairaalaan kipsien takia, niin jatkuvasti siellä oli joku lämmittelemässä pojalle muiden äitien maitoa, kun ei multa varmaan tule riittävästi, lopulta mieskin sanoi nillle, että me kyllä juodaan VAIN OMAA MAITOA! Ärsytti iha hulluna varsinkin ku maitoa siis tuli nousun jälkeen niin, että olen saanu pakastaakin sitä reilusti. 
Pitäis kyllä sanoa kaikille raskaanaoleville, ettei anna niiden liikaa määrätä siellä sairaalas, vaan antaa asioiden edetä omalla painollaan. Uskon, että suurempi osa vauvoista oppis kyllä, kun vaan annettais äitille ja vauvalle tarpeeksi tilaa. Onhan ne vauvat ennenkin oppineet juomaan, eikä mitää kumeja sillo ees ollu.

Bellatrix, tosi kamalaa tuollainen, pistä ihmeessä kunnolla palautetta sinne sairaalaan!!! Mulla oli itsellä itseasiassa ihan samalla tavalla. Ensin neuvolassa annettiin kauheena kaikkia lappuja imetystukiryhmistä ja höpötettiin siitä ihan taukoamatta, ettei se imetys ota kaikilla sujuakseen. Sitten kun poika syntyi, synnytin seinäjoella, niin ihan heti oltiin tunkemassa nänninpäihin rintakumeja ja tuttipullon pään näköisiä päitä. Minä kiskoin niitä pois jo ihan hermona ja ne vaan sanoivat siellä, että kun mun rintani on niin huonot, niin ei poika saa otetta. Minä taas päätin etten vaan anna periksi vaan heitin ne hiton kumit pois ainakin kolme kertaa kun joku tuli oikeasti kesken imetyksen aloituksen väkisin tunkemaan niitä kumeja siihe väliin. Sanoin niille monesti, ettei kai poika voi oppia, jos hänelle ei anneta edes mahdollisuutta. 
Neljäntenä päivänä kotona nousi maito kunnolla, joten sitä ennen jouduin antamaan lisäksi korviketta, mutta kuinka ollakaan. Vaikka mun rintani oli monen hoitajan mielestä niin hirmuisen huonot, niin poika oppi oikein hyvin syömään rinnasta, kun häntä ei pakotettu imemään mitään kumeja!!!! Olin itse oikeesti tosi käärmeissäni siitä, että mun rintoja haukuttiin ja väen väkisin meinattiin tunkea niitä kumeja eikä pojalle tahdottu antaa ees mahdollisuutta! 
Sitten mua viel otti päähän, ku mentiin pojan kanssa sairaalaan kipsien takia, niin jatkuvasti siellä oli joku lämmittelemässä pojalle muiden äitien maitoa, kun ei multa varmaan tule riittävästi, lopulta mieskin sanoi nillle, että me kyllä juodaan VAIN OMAA MAITOA! Ärsytti iha hulluna varsinkin ku maitoa siis tuli nousun jälkeen niin, että olen saanu pakastaakin sitä reilusti. 
Pitäis kyllä sanoa kaikille raskaanaoleville, ettei anna niiden liikaa määrätä siellä sairaalas, vaan antaa asioiden edetä omalla painollaan. Uskon, että suurempi osa vauvoista oppis kyllä, kun vaan annettais äitille ja vauvalle tarpeeksi tilaa. Onhan ne vauvat ennenkin oppineet juomaan, eikä mitää kumeja sillo ees ollu.

Ihan pakko purkautua. Kauheen huono omatunto kun alussa annoin tytölle korvikkeita vaikka olisin voinut ihan täysimettääkin. oli vaan tilanteita että oli helpompi antaa korvikkeita. Lisäksi huono omatunto siitä että ollaan mm. lämmitetty pumpattua maitoa/korviketta mikrossa (ja myös naarmuisissa pulloissa) kun nyt vasta kuultu ettei niin saisi tehdä :( tuntuu että oon ihan paska äiti ja suurinpiirtein vaurioittanut lapseni suolistoa tai jotain, kun varmaan liuennut niistä tuttipulloista jotain vaarallisia yhdisteitä ja lisäksi se mikrossa lämmitys kuulemma tuhoaa vasta-aineita. miksi neuvolassa/synnärillä ei sanota tällaisista asioista mitään. ei voi muuten tietää:(

Totta, ei saa sairaaloista tai neuvoloista tarpeeksi tietoa, kaikki pitää itse etsiä ja lukea. 

Mutta lohdutuksen sana, et ole huono äiti :) Ensinnäkin kautta aikojen on pullot lämmitetty mikrossa ja nytkään se ei ole kiellettyä. Jos se olis oikeesti toooosi vaarallista niin nehän vedettäs koko pullot pois markkinoilta.  

Se että oot omaa maitoa lämmittäny mikrossa ei myöskään ole mitenkään vaarallista. Ei se mikro kaikkia niitä hyviä aineita maidosta tuhoa, ja luulenpa että vauva on kumminkin kasvanutkin normaalisti :)

Ja se että antaa korvikkeita ei tee kenestäkään huonoa äitiä, muutenhan maailma olis täynnä huonoja äitejä! Nyt vaan pää pystyyn, olet paras äiti lapsellesi!

Välillä on sellasia hetkiä, et Benjamin ei huoli enää tissiä... Pullo kyllä kelpaa..

kiitti iines, tunnen kyllä huonoa omaatuntoa milloin mistäkin, vaikka kaikki mennyt kaikenkaikkiaan ihan hyvin meillä. ehkä toi imetysjuttu oli vähän sitä että kun tyttö oli niiiin kipee välillä ja minä tosi väsynyt niin jälkeenpäin tuntuu pahalta sellanen tilanne että en oo vaan jaksanut imettää kun tyttö on huutanut kipuaan, vaan mies antoi korviketta ja itse saatoin mennä jatkamaan yöllä uniani. tuntuu jälkeen päin että toivottavasti oon antanut tarpeeksi läheisyyttä lapselleni, kun monesti rinnalle rauhoittui hetkeksi...ettei luullut että oon hylännyt tai jotain. aika rikki olin synnytyksen ja loppuraskauden takia...ja väsymys oli kova!

Takaisin