Olen käsittänyt, että suurin tulppa on se pääsy ensikäynnille ja sitten erityisesti psykologin lahjasukusoluneuvontaan.Hei onko naispareilla/itsellisillä (tai muilla lahjasiittiöitä tarvitsevilla) ajankohtaista kokemusta HUSin jonoista? Hylkäsivät mun lähtteen kun vuosi on kuulemma epärealistinen aikataulu ehtiä hoitoon. Netissä ilmottelevat kuitenkin lyhemmistä jonoistaVähän pohdituttaa, miten tasavertaisesti lähetteitä oikeesti kohdellaan. Kiinnostaa kuulla myös ajantasaiset kokemukset ainakin TAYSista ja Kuopiosta!
Meillä meni polku vähän poukkoillen, eli tehtiin yksityisellä 2 inseminaatiota ja lahjasukusoluneuvonta (olimme muuttamassa HUSin alueelta KYSin alueelle, emmekä olisi ehtineet julkisella hoitoihin tässä välissä). Yksityisellä Dextrassa ilman kesätaukoa oltaisiin päästy noin 3kk sisällä inssiin siitä hetkestä eteenpäin kun varasin ajan, mutta yksi kierto meni munasarjojen aukiolotutkimukseen (vapaaehtoinen). Toisesta inseminaatiosta tulikin raskaus, josta valitettavasti keskenmeno.
Mutta itse vastaukseen. Sitten kun olin saanut keskenmenoon liittyvien hoitojen yhteydessä lähetteen jälleen julkisen puolen lapsettomuushoitoihin ja ensikäynti oli takana, pääsin KYSissä suoraan lahjasiittiöitä käyttämään. Tällä hetkellä reilu viikko sitten kun soitin, oli tilanne se, että siittiöitä on pakkasessa. Ensi viikolla olisi tarkoitus mennä inseminaatioon taas.
Jos sinulta yhtään löytyy ylimääräistä rahaa, voi ehkä siis harkita että kävisi yksityisellä tekemässä yhden inseminaation ja psykologin neuvonnan vaikka. Tähän menisi ehkä noin 2000€ ensikäynnistä inseminaatioon. Sitä en tiedä, kelpuuttaisiko julkinen puoli pelkän hoidon suunnittelun+psykologin käynnin yksityisellä ja pääsisikö siitä suoraan julkisen lahjasiittiöjonoihin.
Meillä hoitojen syynä on miehen vakava perinnöllinen sairaus.