Husin lapsettomuushoitojen jonot

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tuutikki36
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ivf-jono tällä hetkellä tuntuu olevan sen 4kk tai meillä ainakin🤔 marraskuussa -25 loppupuolella päästiin jonoon, tammikuussa -26 hoidon suunnittelukäynti ja jos kaikki menee nyt putkeen, niin maaliskuussa -26 päästäisiin hoitoihin.

Meillä ainakin julkinen vaati, että piti 3 inssiä tehdä ennen ivf hoitoja, 2 niistä kerittiin käymään yksityisellä ja 1 julkkarilla.

Ja varmaan sen verran tietää, mutta jos yksityisellä ivf hommiin lähtee, niin pakkanen pitää olla tyhjä ennen kuin julkiselle pääsee hoitoon☺️

Ja lisäys, ensikäynnin jono koko tilkkaan meillä kesti 5kk ennen kuin siellä mikään alkoi pyöriä.
Meillä tehtiin yksi inssi loppuun saakka julkisella. Ensimmäinen aloitwttiin mut monikkoriskin vuoksi ei tehty loppuun saakka. Ja tosiaan toinen sitten saatiin loppuun saakka tehtyä, mutta negatiivinen lopputulos. Lääkörin suosituksesta näiden jälkeen suoraan ivf jonoon. Riippuu siis näköjään vähän sujumisesta ja taustoista. Sekä myös iästä.

Meidät laitettiin ivf-jonoon 6.3. Suunnittelukäynnille 10.6. Tuli tänään kutsu. Tälle välille siis aika tasan 3kk odotus. Saa nähdä, koska päästään sitten ilmottautumaan ekalle rundille.

Yritin etsiä tarkempaa aihetta tälle, mutta en nyt äkkiseltään löytänyt. Me siis ei välttämättä mennä lapsettomuushoitoihin, eikä sen puoleen olla vielä pääsemässäkään hetkeen vaikka yritystä kesäkuussa puolitoista vuotta. Kun joulukuun lopulla jolloin vuosi tuli täyteen evättiin taas pääsy lisätutkimuksiin syynä että hyvät mahdollisuudet vielä raskautua kun niin monta raskautta alkanut. No eihän se tässä ongelma aiemmin ollut paitsi nyt pian mennyt puoli vuotta kohta ilman raskautta paitsi yksi kemiallinen joka nollasi taas yrityksen. Tarkistin vielä asian ja omassa kannassa lukee siitä. Muuten olisi voinut olla mahdollista kesäkuussa päässä lapsettomuustutkimuksiin, mutta se kemiallinen nollasi taas tilanteen kun minä tyhmä menin siitä soittamaan. Lisäksi mun mielenterveyden haasteet saattaa olla esteenä lisätutkimuksille, koska epäilivät jaksanko edes lapsettomuushoitoja, joka kyllä ihan täyttä paskaa. Kun on vuosi ollut keskenmenoja ja kemiallisia vaan ja mitään apuja en ole saanut. Oman onnensa nojaan vaan jätetty voivottelemalla että niitä nyt tapahtuu ja kyllä se vielä onnistuu....

Mietin vaan mitähän tässä tilanteessa kannattaa tehdä? Kun ja jos pääsisikin johonkin hoitojonoon niin nehän on monta kuukautta? Luin äkkiä tätä ketjua läpi niin tosiaan vähintään 3kk?? Ja voiko niihin tutkimuksiin vaan mennä ilman että jatkaisi hoitihin? Kun en nyt ole puhunut miehen kanssa, mutta viime kuussa hän läväytti sen että ei kannata varmaan montaa kuukautta enään yrittää + ei ole varma onko hoidoissa järkeä. Ja jos totta puhutaan alkanut itse ajattelemaan vähän samallalailla.

Teidän tilanne on kyllä @Kali tosi hankala, oon tosi pahoillani :red-heart:

Lapsettomuustutkimukset tai ensikäynnillä käyminen ei vielä tarkoita sitä, että itse hoitoihin olisi pakko mennä ja sitoutua. Ensikäynnillä sitten arvioidaan, että mikä tilanne ylipäänsä on, ja että onko hoidot mahdollisia. Ensikäynnille jono on lähetteen saamisesta se noin kolmen kuukauden luokkaa. Me saatiin lähete viime elokuussa, ja joulukuussa oli ensikäynti.

Mikä tilanne teillä olikaan, olisiko mahdollista käydä yksityisellä lääkärillä lapsettomuuden ensikäynnillä? Sieltä voi saada lähetteen julkiselle, mikä nopeuttaa sitä kuinka pian julkkarin ensikäynnille pääsisi, vs jos terveyskeskuslääkärin kautta menisi. Ja voisi tehdä jo jotain tutkimusta kuitenkin, koska uskon että teidänkin tilanteessa on jotain mitä voisi lisää selvittää, ja millä raskauksien jatkumista vielä lisää tukea. Tsemppiä kovasti :red-heart:

Samaan viestiin kyselen, että onko kellään mitään tietoa Tilkan kesäsulun ajankohdasta?

Teidän tilanne on kyllä @Kali tosi hankala, oon tosi pahoillani :red-heart:

Lapsettomuustutkimukset tai ensikäynnillä käyminen ei vielä tarkoita sitä, että itse hoitoihin olisi pakko mennä ja sitoutua. Ensikäynnillä sitten arvioidaan, että mikä tilanne ylipäänsä on, ja että onko hoidot mahdollisia. Ensikäynnille jono on lähetteen saamisesta se noin kolmen kuukauden luokkaa. Me saatiin lähete viime elokuussa, ja joulukuussa oli ensikäynti.

Mikä tilanne teillä olikaan, olisiko mahdollista käydä yksityisellä lääkärillä lapsettomuuden ensikäynnillä? Sieltä voi saada lähetteen julkiselle, mikä nopeuttaa sitä kuinka pian julkkarin ensikäynnille pääsisi, vs jos terveyskeskuslääkärin kautta menisi. Ja voisi tehdä jo jotain tutkimusta kuitenkin, koska uskon että teidänkin tilanteessa on jotain mitä voisi lisää selvittää, ja millä raskauksien jatkumista vielä lisää tukea. Tsemppiä kovasti :red-heart:

Samaan viestiin kyselen, että onko kellään mitään tietoa Tilkan kesäsulun ajankohdasta?
Tällä hetkellä ei kyllä varaa mihinkään ylimääräiseen kun mieskin ollut lomautettuna marraskuusta lähtien.... 😕 Ja mehän siis saatiin jo lähete joulukuussa, mutta se palautettiin samana päivänä kun kriteerit ei täyttyneet juuri tuon syyn takia kun raskauksia alkanut. Kun ne kuulemma nollaa yrityksen vaikka olikin vuosi täynnä. Viime vuonna jossain perustutkimuksissa kävin yksityisellä ja niissä ne yleisimmät verikokeet otettiin ja mitään muuta ei löytynyt kuin tsh oli korkealla, mutta sekin saatiin seuraavaan verikokeeseen mennessä korjattua. Jotain tukostaipumusta, tulehdusarvoja ja perusverenkuvaa tutkittiin mutta missään muussa ei ollut mitään vikaa.

Juttelin eilen miehen kanssa joko olin käsittänyt väärin tai hän oli tullut eri ajatuksiin. Ei siis nyt tyrmännytkään ajatuksia jos pääsisi hoitoihin. Eri asia sitten onko varaa julkisen puolen hoitoihinkaan kun eikö nekin jotain maksa??

Mietin siis vain myös kun tiedän että hoidoissa on kesäsulku, vaikuttaako se jonotukseen. Toki ei me varmaan viedä edes päästäisi jonottamaankaan kun kemiallinen ollut maaliskuun alussa ja mulle sanottiin joulukuussa että joko puoli vuotta ilman uutta alkanutta raskautta tai uusi vähintään 6+0 keskenmeno niin päästään joko keskenmenoista johtuen tutkimuksiin tai ihan suoraan lapsettomuustutkimuksiin. Mutta kun ilmoitin tyhmänä maaliskuun alun kemiallisesta, niin se nollasi taas tilanteen.

Onpas tosi hieno juttu kuulla @Kali , että mies onkin nyt vähän myönteisempi hoitojen suhteen :Smiling Face With Smiling Eyes: Onhan nää isoja asioita sulatella, niin ei sikäli ihmekään, jos välillä epäröi.

Mun ymmärryksen mukaan kaikkiin jonoihin, on se sitten ensikäynti tai vaikka ivf-jono, sulut tulee ns. virallisen jonotusajan päälle. Eli esim. jos nyt pääsisi ivf-jonoon, niin jonotus olisi Tilkassa se 3kk + kesäsulku. Mutta korjatkaa toki jos olen väärässä!

Ja ihan totta on tuokin, että julkisenkaan hoidot ei laisinkaan ole ilmaisia, vaikka huomattavasti edullisempia kuin yksityinen. Etenkin jos ivf:ään menee, niin kustannukset kyllä helposti nousee. Tässä kanssa joku viisaampi varmasti osaa täsmentää, mutta me ollaan varauduttu että pian alkavassa ivf:ssä menee heti lääkekatto täyteen, eli ekassa kierrossa lääkkeistä pelkästään pitää maksaa se reilu 600e kerralla. Ensikäynti ja ivf-suunnittelu oli meille 130-145 e kerta (molempien puolisoiden piti maksaa käyntimaksu, siksi näin "korkea"), ja tähän vielä sitten kaikki tulevat käynnit ja toimenpiteet, eli useampia satasia oletan? Nythän hallitus juuri ilmoitti, että poliklinikkamaksut nousee, eli valitettavasti näihinkin on oletettavasti tulossa nousuja..

Oon ryhtynyt pitämään kirjaa viime kesästä, että paljonko meillä tähän vauvatoiveeseen tähän saakka on mennyt rahaa, kun mukana on lääkäreiden lisäksi ovistestit, vitamiinit yms. lääkkeet. Nyt lukema on 950e, ja vielä tosiaan summassa ei yhtään hoitoa, vain tutkimuksia. Tarkasta kirjanpidosta oon huomannut esim. että mun käyttämät mama-vitskut on nostaneet hintaa 0,5e kesästä :Nerd Face:

Ahh se on noinkin kallista, parempi varmaan miettiä kunnes parempi tilanne. 🥴 Jos muuttuu paremmaksi....

Mutta tuo ei itseä lohduta tuo että yli puolella hoidetuista lapsi, koska mitä meille käynyt keskenmenojen ja kemiallisten suhteen sen todennäköisyys on alle prosentin luokkaa joten mietin lähinnä vaan, että tossa aika iso prosentti kumminkin jää ilman lasta. 😔 Todennäköisyydet ei meidän puolella ole tähän mennessä olleet niin miksi olis jatkossakaan.....

@Kali ihana kuulla, että puoliso oliskin valmis hoitoihin!❤️ sekin jo helpottaa kummasti!
Kustannuksista, me oltiin kanssa varauduttu, että lääkekatto menis täyteen ivf-rundilla, mutta jäätiin pari sataa sen alle vielä. Ja jos nyt ei siirtoihin lääkityksiä tuu, ei se täytykkään. Täytyy muistaa, ettei kaikki lääkkeet oo toki kelakorvattavia.
Ja sit teijän tilanteessa miettisin, että jos puoliso on lomautettuna, saatteko esim toimeentulotukea? Koska sillonhan kela maksaa reseptilääkkeet (pl varmaan just noi mitä kela ei korvaa?) ja lääkärikäynnit? En tiiä mutta selvittäisin sitä jos toimeentulotukea saa. En siis tiiä teijän tilannetta, eikä mun tarvii (eli ei halutessaan tarvii avata sitä teijän tilannetta tarkemmin, noikin on niin henkilökohtasia) mutta just et tietää, että toi vois ehkä olla mahollista jos tota tukea saa ja sillon sitä olis hyvä selvittää☺️ mä niin toivon että saisitte kanssa sen oman pienen💗

Ja lisäyksenä: ymmärrän kanssa ton, että miks onnistuis nytkään jos ei aiemminkaan? Tässä kyynistyy tosi paljonkin, mutta joku pieni toivonkipinä elää silti ja koitan tarttua siihen. Toivosin että teiltäkin se löytyis vaikka väkisin kaivamalla🫣 koittas keskittyä hyviin asioihin niin mielikin vois voida paremmin?

Vuosi sitten ivf jonoon toukokuussa ja jonotusaikaan (3kk) kuului myös kesäsulku eli elokuun alussa sai heti ilmoittautua.

Kun joku täällä kyseli. Eli kesäsulusta ei pitäisi tulla +1kk vaan jonoaika kuluu siinä samaasa. Eri asia sitten mahtuuko elokuun kierrokselle mukaan vai ei.

Takaisin