Husin lapsettomuushoitojen jonot

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tuutikki36
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Itse kävin Puhdilta ottamassa raskautta yrittävän verikokeet ja AMH:n, ja puoliso varasi yksityisen klinikan kautta siemennestenäytteen. Kun tulokset oli tulleet, menimme yksityiselle ensikäynnille ja ultrattavaksi ja pyytämään lähetteen HUS:lle. Pääsimme näin kokeilemaan jo odotusaikana letroja ja Terolutia. Sitten kun pääsimme julkiselle ensikäynnille, meiltä ei otettu uudestaan simppanäytteitä tai samoja verikokeita. Olin toimittanut etukäteen tiedot aiemmista tutkimuksista. Meidät laitettiin suoraan IVF-jonoon, eli meillä se nopeutti ja voin kyllä suositella tätä taktiikkaa.

Jos simppanäytteestä halutaan julkisella puolella kontrollikoe, niin sitten siihen luultavasti tulee se noin kolmen kuukauden väli edelliseen, eli siitäkin syystä on hyvä otattaa se ensimmäinen näyte jo etukäteen. Verikokeitakin voi joutua kontrolloimaan.

Kiitos tiedosta! Jos tämä toinenkin nyt menee kesken, niin suunnataan sitten heti vaan yksityiselle, niin saisi asioita eteenpäin. Ajattelin vaan ensin että olisiko ajan ja rahan hukkaa, jos kaikki pitäisi silti tehdä uusiksi, mutta onpa niistä sitten hyötyä kuitenkin.

@Pantis ei ole ajan eikä rahan hukkaa! Jos voisin itse tehdä jotain toisin omalla kohdallani, niin olisin käynyt jo ennen lähetteen hakua itse ja miehen kanssa laajemmat verikokeet ja simennestenäytteet ottamassa yksityisellä. Meillä meni melkein vuosi kaikessa tutkimisessa ja säädössä julkisella kun KAIKKI kestää.

Tuun sivusta huutelemaan että en tiedä ootteko törmänneet somessa mutta HUS on tehnyt sellaisen koonti tekstin lapsettomuushoidoista ja siinä nostetaan esille että ” on virheellistä tietoa että joutuu jonottelemaan pitkään”. No heille pitkä odotusaika on ehkä eri kun sitten heille joidenka lapsihaaveesta on oikeasti kyse.

Tuun sivusta huutelemaan että en tiedä ootteko törmänneet somessa mutta HUS on tehnyt sellaisen koonti tekstin lapsettomuushoidoista ja siinä nostetaan esille että ” on virheellistä tietoa että joutuu jonottelemaan pitkään”. No heille pitkä odotusaika on ehkä eri kun sitten heille joidenka lapsihaaveesta on oikeasti kyse.
Ei oo totta.😂 just just🫣

Onko tietoa pystyykö julkisen prosessissa liikkumaan mitenkään "nopeutetusti", jos osa tutkimuksista on tehty jo yksityisellä, vai haluavatko joka tapauksessa aloittaa alusta ja tehdä itse kaikki?

Meillä on nyt todennäköinen toinen kkm tässä puolen vuoden sisään, yritystä takana viime marraskuusta. Eli ei täyty vielä kolmen keskenmenon eikä vuoden yrityksen rajapyykit. Ikää kuitenkin lähempänä 40, munarakkuloita on vielä näkynyt ultrassa kesän alussa, mutta hiukan vähänlaisesti.

Selkeästi molemmilla puolilla munanjohtimet auki, ja raskautuminen jollain tapaa onnistuu, mutta näyttää keskeytyvän aina siinä viikon 7-8 nurkilla.

Jos siis kävisi jotain labrakokeita, ultria ja muita tässä yksityisen kautta ennenkuin pääsee hus:lle jonoon, niin onko niistä mitään hyötyä sitten siellä hus:n jonossa, vai tuleeko samat ensikäynnit ja tsh:n mittaukset 4kk päästä jonoon pääsemisestä (eli joskus ensi maaliskuussa hyvällä tuurilla..) jolloin munarakkulatkin varmaan jo hyvin paljon vähentyneet, vai voisiko päästä suoraan vaikka ivf-jonoon tai muihin selvittelyihin, jos osa tehty jo?

Sivusta huikkaan, että eikö yli 35-vuotiaat pääse julkiselle tutkimuksiin ja hoitoihin jo puolen vuoden yrityksen jälkeen. Toki yksityisellä tutkiminen voi silti nopeuttaa, mutta ei siis tarvitse välttämättä odottaa vuotta ennen kun voi edes laittaa lähetettä julkiselle.

Sivusta huikkaan, että eikö yli 35-vuotiaat pääse julkiselle tutkimuksiin ja hoitoihin jo puolen vuoden yrityksen jälkeen. Toki yksityisellä tutkiminen voi silti nopeuttaa, mutta ei siis tarvitse välttämättä odottaa vuotta ennen kun voi edes laittaa lähetettä julkiselle.

Ainakin kaikkialla missä luen on se 12kk yritys vaatimuksena, ellei ole tiedossa olevia ovulaatiohäiriöitä tjsp. Ja niitä ei minulla ole, kun kahdesti olen tässä välissä jo raskautunutkin.

Pitänee silti laittaa viestiä tuonne omaan terkkaan ja kysyä josko pääsisi nopeammin, jos ensikäynnille kuitenkin parin kk jono, ja sitten ivf:ään myös kolmesta kuuteen kuukautta, niin pitkäänhän menee joka tapauksessa.

@Vargynja Riippuu hoitopaikasta. HUS edellyttää iästä riippumatta vähintään vuoden yritystä ja lisäksi lähetteen tulee saapua vähintään puoli vuotta ennen naisen 40-vuotissyntymäpäivää. Muualla saattaa riittää puolen vuoden yritys yli 35- tai 38-vuotiailta, ja että lähete on perillä 3 kuukautta ennen 40-vuotispäivää.

@Pantis Me kävimme pk-seudulta TAYS:issa hoidoissa, koska HUS:in kriteerit eivät täyttyneet ikäni ja yrityksen keston vuoksi. Lähetteen haimme terveysasemalta, ja vaikka pyysin sitä TAYS:iin laitettiin se ensin HUS:iin, jossa sitä ei tietenkään hyväksytty. Joustoa ei ollut HUS:in puolelta, vaikka minulla epäiltiin endometrioosia ja kohdussa oli polyyppi.

Harmittaa, että tuohonkin tuhlaantui aikaa ja tuli hirveä stressi, ehtiikö lähete ajoissa TAYS:iin. Jälkiviisaana olisi vain pitänyt hakea lähete suoraan yksityiseltä, kun pelkästään lääkäriajan ja oikean lähetteen saaminen vei lopulta kuukausia.

No onpa epätasa-arvoista eri hyvinvointialueiden keskenkin 🫠

Eli vaihtoehdoksi täällä HUS-alueella jää joko itse maksavana ekat selvittelyt, tai suoraan pyyntö toiselle hva:lle hoitoihin.

@Kochanie saako kysyä miten tuolla Taysissä meni aikataulujen puolesta, oliko ajat aina työpäivän aikaan vai oliko myös ilta- tai viikonloppuaikoja? Vähän on vaikeasti etätyömahdollisuus järkättävissä, niin ajatus tuntuu hiukan haastavalta.

Sinänsä meillä nyt ei ole tässä enää kuin marraskuuhun asti aikaa odotella sitä vuoden täyttymistäkään, mutta vähintään sitten yksityiseltä alkututkimukset ennen lähetettä HUS:lle.

No onpa epätasa-arvoista eri hyvinvointialueiden keskenkin 🫠

Eli vaihtoehdoksi täällä HUS-alueella jää joko itse maksavana ekat selvittelyt, tai suoraan pyyntö toiselle hva:lle hoitoihin.

@Kochanie saako kysyä miten tuolla Taysissä meni aikataulujen puolesta, oliko ajat aina työpäivän aikaan vai oliko myös ilta- tai viikonloppuaikoja? Vähän on vaikeasti etätyömahdollisuus järkättävissä, niin ajatus tuntuu hiukan haastavalta.

Sinänsä meillä nyt ei ole tässä enää kuin marraskuuhun asti aikaa odotella sitä vuoden täyttymistäkään, mutta vähintään sitten yksityiseltä alkututkimukset ennen lähetettä HUS:lle.
Me käydään myös Taysissä Helsingistä. Riippuu varmaan kuinka pitkä aika mihinkin tarvitaan mutta nyt km jälkitarkastusta varattaessa aamun eka aika oli 9.00 ja päivän vika klo 14. Ei viikonloppuisin auki.

Me käydään myös Taysissä Helsingistä. Riippuu varmaan kuinka pitkä aika mihinkin tarvitaan mutta nyt km jälkitarkastusta varattaessa aamun eka aika oli 9.00 ja päivän vika klo 14. Ei viikonloppuisin auki.

Kuuluuko taysissä keskenmenoon jälkitarkastus, vai johtuuko siitä että ootte jo hoidoissa? Yst terv: kkm keväällä ja HUS:lta ei saanut mukaan ees sitä käypä hoito -suosituksessa ohjeistettua liuskaraskaustestiä. On vissiin liian iso kuluerä 🙈🙈

Kuuluuko taysissä keskenmenoon jälkitarkastus, vai johtuuko siitä että ootte jo hoidoissa? Yst terv: kkm keväällä ja HUS:lta ei saanut mukaan ees sitä käypä hoito -suosituksessa ohjeistettua liuskaraskaustestiä. On vissiin liian iso kuluerä 🙈🙈
Näemmä kuuluu siksi kun ollaan siellä hoidoissa ja aloittamassa nyt sit kierrosta kun tää luomu ei pysynyt matkassa.

@Pantis ajat ovat virka-aikana. Kuljin julkisilla ja yleensä otin iltapäiväajan, etten joutunut kohtuuttoman aikaisin heräämään ja ehdin syömään Tampereella lounaan ennen käyntiä. Ainoastaan punktiot ajoittuvat aamuun ja paikalla piti mielestäni olla jo klo 7.

Sain PAS:ista spontaanin keskenmenon ennen TAYS:in varhaisultraa. Menin kuitenkin ultrattavaksi, koska halusin varmistuksen, että kohtu on tyhjä eikä kyse olisi vaikkapa kohdunulkoisesta raskaudesta. Ultrauksen aikana kätilö konsultoi lääkäriä ja sain lähetteen HCG-mittaukseen, jonka perusteella ei ollut tarvetta jatkoille.

Toivottavasti raskautesi jatkuu normaalisti eikä teillä tulisi tarvetta hoidoille!

Meillä hyväksyttiin kanssa juuri lähete HUS:ille, tähän saakka aikataulu tämä:

19.8 Ensikäynti + lähete Felicitaksella, lähete myös mulle labroihin jotka voi ottaa Hus-labissa
21.8 Lähetteen hyväksyntä
25.8 Maisaan kirje sekä mulle että miehelle, ja kehotus mennä labroihin (molemmat) ja siemennesteanalyysiin (mies)

Mutta ihmetystä aiheuttaa seuraavat seikat, tiedättekö te paremmin vastauksia? Kaikki on ihan uutta, ihan se Maisa-portaalikin :Face Without Mouth:

1) Miehen viestissä oli että siemennesteanalyysi pitää tehdä kahden viikon sisällä. Miksihän niin nopeasti, kun ensikäynnille ei ole tullut aikaakaan vielä? Onkohan tätä enää mahdollista ottaa yksityisellä, vai pitääkö ottaa vaan suoraan Tilkassa?

2) Miehen kirjeessä luki kanssa, että hänelle on määrätty verikokeita, mutta ei lukenut tarkemmin missään että mitä. Hus-labiinkaan ei kai voi varata verikokeita ilman lähetettä? Tuleekohan miehen ottaa jotain verikokeita nyt, vai onkohan tuo vaan joku standardi-lauseke, joka on kaikissa viesteissä?

3) Mulla oli sama lause verikokeista mun Maisa-viestissä, mutta mitään uutta lähetettä verikokeisiin ei näy. Ainoastaan mulle yksityinen lähetteeseen jo kirjasi lähetteestä myös labroihin mulle. Eli tulkitsenkohan oikein, että tässä Maisa-kirjeessä tarkoitetaan myös näitä yksityisen määräämiä labroja?

4) Meillä suunnitelma jatkaa kanssa hoitoja tässä odotellessa yksityisellä. Yksityinen ei varmaan saa julkisen simppatuloksia ennen ensikäyntiä mistään? Eli pitääköhän miehen käydä sekä julkisella että yksityisellä nyt antamassa näyte?

Varmaan tää olisi tosiaan mennyt sujuvimmin niin, jos mies olisi ihan ekana steppinä käynyt yksityisellä antamassa simppanäytteen, ennen lähetteen pyytämistä Husille, niin olisi sen saanut tähän lähetteeseen jo kirjattua :Smirking Face:

@*Ninni*
1. Haluavat varmaan vain varmistua, että näyte on annettu ja analysoitu hyvissä ajoin ennen ensikäyntiä. ensikäynti on yleensä 2-3kk lähetteen hyväksymisestä.

2. & 3. Niillä on joku peruspatteri labroja, mitkä ottavat aina ennen ensikäyntiä. Hiv, Hepatiitt, kilpparit jne. Ei niistä mitään erillistä lähetettä ole maisassa tai kannassa muistaakseni. Itse vaan kävelin labraan vuoronumerolla. Tai voi myös varata ajan. Tulokset oli näkyvissä muutaman päivän päästä muistaakseni. Naisen AMH arvo tuli vähän myöhemmin.

4. Heti kun ne simppatulokset (tai muut labrat) vapautetaan näkyviin maisaan ja omakantaan, ne on myös mahdollista jakaa muille hoitaville tahoille. Katsokaa vaan molemmat, että teillä on suostumus jakaa tietoja myös HUSin ulkopuolelle. Tämä tehdään Omakannassa ja voitte tehdä sen jo nyt niin jatkossa kaikki tieto kulkee hoitavien tahojen välillä.

Sitä en tiedä miten HUS suhtautuu jos käytte ottamassa kaikki labrat muualla? Varmaan onnellisia jos säästätte verorahoja ja käytte yksityisellä? Tätä kannattaa toki kysyä Maisassa viestillä. Vastaavat hyvin nopeasti.

@*Ninni*
1. Haluavat varmaan vain varmistua, että näyte on annettu ja analysoitu hyvissä ajoin ennen ensikäyntiä. ensikäynti on yleensä 2-3kk lähetteen hyväksymisestä.

2. & 3. Niillä on joku peruspatteri labroja, mitkä ottavat aina ennen ensikäyntiä. Hiv, Hepatiitt, kilpparit jne. Ei niistä mitään erillistä lähetettä ole maisassa tai kannassa muistaakseni. Itse vaan kävelin labraan vuoronumerolla. Tai voi myös varata ajan. Tulokset oli näkyvissä muutaman päivän päästä muistaakseni. Naisen AMH arvo tuli vähän myöhemmin.

4. Heti kun ne simppatulokset (tai muut labrat) vapautetaan näkyviin maisaan ja omakantaan, ne on myös mahdollista jakaa muille hoitaville tahoille. Katsokaa vaan molemmat, että teillä on suostumus jakaa tietoja myös HUSin ulkopuolelle. Tämä tehdään Omakannassa ja voitte tehdä sen jo nyt niin jatkossa kaikki tieto kulkee hoitavien tahojen välillä.

Sitä en tiedä miten HUS suhtautuu jos käytte ottamassa kaikki labrat muualla? Varmaan onnellisia jos säästätte verorahoja ja käytte yksityisellä? Tätä kannattaa toki kysyä Maisassa viestillä. Vastaavat hyvin nopeasti.
Hei kiitos paljon ihana vastauksesta! Niin paljon uutta asiaa, niin kiva kuulla että miten muilla yms.

Mies on nyt menossa huomenna Tilkkaan antamaan näytteen, ja sitten jos jostain syystä ei kohtuullisessa ajassa tulisikaan näkyville tulokset, niin sitten varmaan uusiksi yksityisellä, niin päästään siellä sopivassa kohtaa jatkamaan hoitoja. Ja voihan se hyvin olla, että mulle on nyt sitten tosi paljon labroja tulossa, kun on ne yksityisen lähettämät plus HUS:in pyytämät. Yksityinen neuvoi menemään kierron 2-5 päivinä, ja HUS 5-8. Katotaan saanko optimoitua kaiken tuohon päivään 5 vai miten teen :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:

Pitääkin katsoa tuo tietojen luovutus Omakannassa. Kiitos vinkistä!

Itse tayssis hoidoissa ja kkm jälkeen ultrataan et nähdä ettei kohtuun ole jäänyt mitään.
Samalla kun ultrattiin kyselin että voidaanko tehdä pas kuluvaan kiertoon 😅

Itse tayssis hoidoissa ja kkm jälkeen ultrataan et nähdä ettei kohtuun ole jäänyt mitään.
Samalla kun ultrattiin kyselin että voidaanko tehdä pas kuluvaan kiertoon 😅

Oon kyllä niin kateellinen, mulla kerkesi jo vuoto loppumaan, mutta nyt alkoi tihuttelemaan uudelleen kkm jäljiltä, mutta eihän täällä mitään jälkitarkastuksia tehdä niin tiedä sitten mitä parhaillaan edes tapahtuu 🙃

Hei onko naispareilla/itsellisillä (tai muilla lahjasiittiöitä tarvitsevilla) ajankohtaista kokemusta HUSin jonoista? Hylkäsivät mun lähtteen kun vuosi on kuulemma epärealistinen aikataulu ehtiä hoitoon. Netissä ilmottelevat kuitenkin lyhemmistä jonoista 😅 Vähän pohdituttaa, miten tasavertaisesti lähetteitä oikeesti kohdellaan. Kiinnostaa kuulla myös ajantasaiset kokemukset ainakin TAYSista ja Kuopiosta!

Takaisin