Hurmaavat heinäkuulaiset 2014

No mulla kans niitä nipistelyjä, ja joskus ihan saattaa tosiaan olla enemmänkin kuin nipistelyä. Mutta olen käsittänyt että niin kauan kun kipu ei ole sellaista että särkylääkettä tarvisi ottaa ja sen kanssa pärjää ja se menee suht lyhyessä ajassa ohi niin kyse on vain kohdun kasvusta.
Mutta meidän neuvolan täti ainakin puhelimessa sanoi ystävällisesti että aina saa ottaa yhteyttä heihin puhelimitse ja kysyä jotain jos vain kysyttävää tulee. Eli eikun neuvolaan soittamaan ja kyselemään että täällä ihan jo paniikki kohta iskee :D

Heipsis kaikille!! Huomenna minäkin uskaltaudun soittamaan neuvola-ajan. Ajattelin samalla soittaa myös sen ultran, jotta varmasti saan sen ennen joulua. :)
Meillekin esikoinen tulossa ja YHDET kunnon kuukautiset ehti tulla pillereiden lopetuksen jälkeen, kun sitten tärppäs. Siksi olen niin hämmentynyt enkä meinaa uskoa. Menin vielä tänään ostamaan ClearBluen digitestin ja KAPPAS KAPPAS, OLEN RASKAANA. YLLÄRI. :D Näytti 3-4 ja tulos tuli todella nopeasti vaikka oli n.tunnin pidätyksellä..
Mikä tulee olemaan teille hankalin ruoka olla syömättä? Minulla se on ehdottomasti aurajuusto. En ymmärrä miten pärjään ilman sitä!!!

Kiitos tsempityksistä! Eiköhän se uus kierto ala huomiseen mennessä.. tuhrupäivä käymässä ja ne mun ns. oireetki on jo oikeestaa kadonu.. :/ Ihmeellistä vain että kuitenki heti 5pv myöhässä kun kumen jätti! :D

mut joo.. jospa minä sitte pääsen liittymään tuonne elokuisten joukkoon.. :)

Aurajuustoa voi syödä kuumennettuna ihan hyvin :) Ja itseasiassa se on valmistettu pastöroidusta maidosta, eli periaatteessa raakanakin vaan ääntä kohti :)
Ainesosat
Pastöroitu maito*, hapate, suola, sinihomeviljelmä, happamuudensäätöaine (E509), säilöntäaine (E235) (http://www.valio.fi/tuotteet/juustot/valio-aura-1/)

Kai mun pitäs kans soitella tuonne Jorviin. Siellä tosiaan voi olla aikamoiset ruuhkat kun naikkari on kiinni. Mut ei oikein Hyvinkää tai Lohjakaan nappaa, vaikka kaikkiin noihin kolmeen on sama matka. Kulkemisen kannalta ktevin ja sit on lastenosasto samassa talossa. Jos olis esikolta oltu muualla, niin vauva olis lähtenyt lastenosastolle toisene taloon, nyt tarkkailtiin osastolla paremmin ja ei sit joutunut lastenosastolle. Oli tulehdusarvot koholla.

Mut tosiaan kun toukokuussa meni kesken, niin yks rankimmista oli soitella joka paikkaan ja perua ajat. Kai ne jotenkin sitä tilaa taikoo. Ultrassa voisin käyäd kyl muuallakin, mut synnäriks tahtoisin Jorvin. Suostuiskohan ne johonkin sekaratkasuun tuossa remppatilanteessa..

Täällä myös yksi juuri plussannut. Meillä esikoinen 3v ja tammikuussa tuli keskenmeno. Nyt on hirveen sekavat tunteet, koska toisaalta on onnensa kukkuloilla ja toisaalta pelottaa aivan kauheasti! Nyt täytyy opetella elämään päivä kerrallaan, ettei pää hajoa 9kk:aikana. :) Toista lasta yritetty tosiaan jo melkein kaksi vuotta. Tein testin vaikka tuntui kokoajan siltä, että menkat alkaisivat ihan kohta...ruutuun tulikin salamana plussa.tein seuraavana päivänä vielä uuden testin ja tottahan se oli vihdoin! Ainoat oireet ovat jatkuva vessassa ravaaminen ja TODELLA kipeät rinnat.Toivottavasti tämän saamme pitää...:oops:

Hei vaan!

Uskallanpa minäkin liittyä mukaan keskusteluun.

Testi näytti vahvaa plussaa 27.10., ja tuon ensimmäisen jälkeen sain vielä kolme (!) positiivista lisää. Pakko oli testata, kun ei meinattu miehen kanssa uskoa todeksi. :oops: Vau.fi:n laskurin mukaa olen viikolla 4+6 ja laskettu aika olisi 4.7. Ensimmäinen neuvolakäynti on edessä 18.11.

Täällä onkin jo mietitty sallittuja ruokia ja juomia. THL:n sivuilla on kootusti tietoa raskauden aikana vältettävistä aineista. Kannattaa tutustua! Linkki: http://www.thl.fi/fi_FI/web/fi/aiheet/tietopaketit/ravitsemustietoa/suomalaiset/raskausaika/valtettavat_elintarvikkeet

Urheilun aikaista sykettä olen miettinyt itsekin, kun tavoitteena on liikkua niin pitkälle, kuin olo sallii. Täytynee kysyä neuvolan tädiltä.

Sen ihmeempiä oireita raskaudesta ei vielä ole ilmennyt. Tai no, jos ruokahaluttomuutta, helposti nousevaa sykettä, turvonneen oloisia rintoja, epämääräisiä tuntemuksia alavatsalla ja liikuttumisherkkyyttä ei lasketa. :wink

Onnellista odotusta kaikille!

Kumbe

Muokattu viimeksi:
Onnea kaikille uusille plussanneille!

BeNe ja Sannie,
mä olen kanssa huomannut että mielialat vähän vaihtelee, lähinnä niin että saatan normaalia helpommin olla ärtynyt jostakin. Mutta ei nyt mitään kovin pahoja itkukohtauksia ole kuitenkaan tullut.

Röllykkä,
mä olen polttanut säännöllisesti 10 vuotta, mutta nyt kesällä hieman ennen kuin jätettiin viimeinenkin ehkäisy eli kondomi pois, yritin myös lopettaa tupakoinnin. Onnistuin olemaan lähes kolme kuukautta vallan polttamatta, mutta nyt parin viikon aikana olen muutamana päivänä polttanut muutaman savukkeen... ihan kauheaa! Nyt se saa kyllä loppua kokonaan!

Noista syömisistä; en tiennyt, että tuoretta inkivääriä ei saa käyttää mausteena! Miksi ei saa? Voi harmi, se on ihana mauste varsinkin kasvisruuissa, joita pääosin syön. Harmittaa myös että Musta Pekka Chili-tuorejuustoa ei saa syödä, se on yksi lempiherkuistani. En tiennyt myöskään, että katkarapuja ei saisi syödä... voiko syödä jos ne kypsentää kunnolla?
Mistä te keräätte noita yksityiskohtaisempia tietoja siitä mitä saa syödä ja mitä ei? Olisko vinkata jotain hyvää linkkiä netissä aiheesta? Pääpiirteet nyt tiedän että raakaa kalaa ei saa syödä, eikä tuorejuustoja ja lihat täysin kypsinä jne.

Tänään mulla tuli aamukahvin jälkeen tosi etova olo ja alkoi närästää. Pitkin päivää tullut etova olo silloin tällöin. Oksentanut en sentään ole. Olen tottunut juomaan kotona aamuisin ennen töihin lähtöä yhden kupillisen kahvia, ja sitten töissä pari kupillista. Pitäisi varmaan vähentää niin että juo vaan aamulla kotona sen yhden. Olen myös kova juomaan Coca Colaa, sitä ihan normia. Pitäisi siitäkin vieroittautua...

Kumbe, kiva kun laitoit tuon linkin, siinä on vähän kattavammin tuota listaa.

Selasin tuon Kumben laittaman linkin listan läpi. Voi ei, salmiakin säännöllistä käyttöä ei suositella! Salmiakki on minun paheeni Colan rinnalla; olen tottunut käyttämään niitä lähes päivittäin. Kauheasti pitää nyt sitten vaan tankata tuota listaa ja painaa mieleensä, mitä saa syödä ja kuinka paljon ja mitä ei ollenkaan. Huh.

Puuppu, mä valitsin jorvin kyllä, mutta tää eka ultra on kättärillä juuri sen ruuhkan takia. Mutta jatkossa ensisijaisesti jorvi. Että soita heti huomenna koska tosiaa ajat aika tiukassa jos tarkoitus ennen joulua saada ultra :o

Martuti, salmiakki minullakin sen pahe. Ja lakritsi, mutta niissä on se sykettä nostava vaikutus...

Pari kertaa joutui töissä istahtamaan kun alkoi vatsa ilmoitella että nyt lepää nainen hetki! Mutta kohtuu hyvin meni.

Onko muilla öisin uniongelmia, minulla herään parin tunnin päästä ja sitten käyn vessassa ja uni ei meinaa millään tulla enään takaisin... :(

Hejsan, joku niitä kiellettyjen ruokien linkkejä kyseli, täs on yks mitä oon ite kattonu: http://www.thl.fi/fi_FI/web/fi/aihe...laiset/raskausaika/valtettavat_elintarvikkeet ja toinen hyvä http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tietokulma/raskaus/ruokavalio/ruokarajoitukset/

Noista juustoista vielä semmonen aika selkee sääntö mitä oon aiemmin odottaneilta kavereiltani kuullu, että kovia juustoja saa syödä mitä vain ja sit pehmeitä juustoja, kuten vuohenjuustoa, mozzarellaa, ei kylmänä mutta hyvin kuumassa lämmitettynä niin saa syödä.

Ite yritän nyt vierottaa itteäni tosta kolasta vichyyn...vaikka eihän niitäkään vissiin kaikkia sais juoda kun niissä on natriumia....mutta hulluksihan tässä tulee jos joka suupalallista analysoi ylitarkkaan :D kai pitää yrittää pitää sellanen terve maalaisjärki näissäkin asioissa :)

Heippa Heinäkuulaiset! Ensimmäisen kerran haalea plussa tuli 20.10. ensimmäisen kerran ja kuukautisten piti alkaa 26.10., silloin selvä plussa. Eli raskaana ollaan!! :-) Laskettu aika 2.7.2014

Foolihappo-aiheesta: Itse aloitin napsia vitamiineja jo hyvissä ajoin ennen yritystä, koska en syö niin monipuolisesti. Mutta nyt kun tiedän olevani raskaana, olen automaattisesti alkanut syömään terveellisemmin. Painoon se ei ole vaikuttanut, muutenkin minulla on ylipainoa. Jostain syystä paino on noussut pienen ajan sisällä 3kiloa :o Turvotus voi johtua hormooneistakin.

Tupakoinnin lopetin ennen raskautta.

Ensimmäisen kerran mennään miehen kanssa neuvolaan 2.12.

Eilen testi tehty. Ei vielä uskalla iloita, mutta mietteliäitä ollaan ja asiaa sulatellaan kun esikoinen olisi. Olisi mukava vaihtaa kuulumisia muiden kanssa. Mulla oireena oli rintojen kipu, ehkä myös väsymys ja kylmä. Mutta kylmyys johtuu myös huoneiston lämmöstä.

Kiinalaisen kalenterin mukaan tulisi poika ja siltä tuntuukin. :rolleyes:
Vau.fi mukaan laskettu aika olisi 22.7.2014

Rv 2 ilmeisesti menossa jos oikein ymmärsin, minä kun en osaa laskea näitä. :D mutta 15 r pv.

-----------------------------------------------------------
Nyt on pakko kysyä et mikä ihmeen testi näyttää plussaa jo nyt jos sulla on ollut ovulaatio n 3-4 päivää sitten ja tiedät jo nyt olevasi raskaana?

Sannie mulla on myös uniongelmaa. Illalla väsyttää kyllä armottomasti ja nukahdan hyvin. Mutta Kun yöllä herään vessaan, en saa enää kunnolla nukutuksi. Pyöriskelen ja uni on todella kevyttä.... Mulla pahoinvointi (etovuus) alkaa usein kyllä vasta illalla, enkä saa kunnolla syötyä. Voi olla osin sen syytä etten enää nuku hyvin kun käyn vessassa.

Me asutaan Keravalla ja olen menossa Hyvinkäälle ultraan, mutta synnytyssairaalaksi suoitellaan Keravalaisille Kättäriä, eli en tiedä miksi ultrataan eripaikassa? Ruuhkaa kenties...

Mulla ei juuri ole ollut ongelmia syömisten kanssa.... Ja kummakyllä mun ei tee edes juuri mieli karkkia tms. Kahvia en ole ikinä juonut. Mainitsemani cocis zero on se pahe, mutta sitäkään ei oo ihmeellisesti juuri tehnyt mieli! Ihme, ennen raskautta join varmaan litran päivässä :/ en tiedä onko alitajuntaista suojautumista, vai mitä, mutta hyvä niin :D mulla ei lakritsi tai samiakki teetä ongelmia, mä olen karkin suhteen kaikki ruokainen.... Irtokarkit on parhaita... ;) Suurin ongelma mulla on juuri se, ettei välttämättä muista kaikkea mitä ei saisi syödä ja syö huomaamattaan. Oltiin esim. Viikonloppuna syömässä Kampin alakerrassa, siinä singaporelaisessa ravintolassa ja pistelin annoksen menemään ja sitten vasta tajusin, että siinähän oli ituja... No toivottavasti oli idut hyvinsäilytetty ja kypsennetty...

Paljonko syötte D-vitamiinia? Vai syöttekö jotain monivitamiinivalmistetta (esim. Raskaus multivita yms.)? Mä olen syönyt ennen raskautta jo monia vuosia isoja annoksia D-vitamiinia (50 mikrog) ja nyt vaan mietin onko liikaa sikiölle....? Raskausvitamiineissa on D:tä vain 10 mikrog.

Minäkin varasin neuvolan tänään ja sain 20.11. Sinne olisi siis jaksettava vajaat kolme viikkoa. Pissanäyte pitää kuulemma käydä viemässä labraan ennen sitä ja täyttää joku esitietolomake.
Foolihappotabletteja kävin myös hakemassa, kun niitä kovasti suositellaan.
Mä olen jotenkin kauhean malttamaton ja odotan kovasti, että raskaus etenisi niin, että se tuntuisi jotenkin konkreettisemmalta, eikä vain tuntuisi ihan mielikuvitukselta. Olokin on ihan hyvä paitsi tuo vähän pömpöttävä maha ja kiristävät rinnat.
Tällä viikolla alkion sydämen pitäisi alkaa lyödä, aika hurja ajatus.

Unohdin mainita, että heräilen öisin ja ravaan vessassa. Illalla kyllä uni tulee ihanasti. Iltapäivätorkut joutuu joskus ottamaan, mutta en kuitenkaan ole sellaista maailmanlopun väsymystä. Onneksi saa niitä juustoja syödä, kun aurajuusto on suurta herkkua. Punaviinilasilliset saavat nyt jäädä ja huomenna on eka koetus, kun on tuttavan syntymäpäivät. Kun ei vielä haluta miehen kanssa kertoa kaikille niin ehkä teemme yhdessä jonkin suunnitelman raskauden salaamiseksi

Onnea Katja91 !

Vitamiineista:
Mä olen syönyt jonkin aikaa B-vitamiinivalmistetta jossa on foolihappoa, mutta neuvola-aikaa varatessani kätilö suositteli että foolihappoa pitäisi syödä 400 mikrogrammaa, joten ostin nyt voimakkaamman valmisteen.
Lisäksi aloin syömään D-vitamiinia (10 mikrogrammaa), samassa on myös kalsiumia (500 milligrammaa).
Apteekissa suosittelivat raskausmonivitamiinivalmistetta, mutta siinä oli myös rautaa ja en uskaltanut sitä vielä ottaa, kun kätilö sanoi että katsotaan arvot ensin ja sitten vasta tarpeen mukaan myös rautavalmistetta, sitä ei kuulemma nyt vielä kannata syödä.

Ja syömisistä vielä; mä tarkistin sen Musta Pekka Chili-juuston, ja se onkin valmistettu pastöroidusta maidosta, joten saa syödä! Jippii! :) Mun tarvii varmaan tulostaa toi lista noista ruuista ja kantaa sitä mukana aina kun käy ruokakaupassa... kun en välttämättä kyllä kaikkea vielä heti muista.

Tapiirinen,
mulle neuvolakätilö sanoi puhelimessa että vuorokausisaantisuositus D-vitamiinille olisi juurikin se 10 mikrogrammaa raskaana ollessa, tuplata voi talvella mutta ei kauheasti sen enempää yli. Mutta varmaan sun kannattaa varmistaa vielä asia? Eikös sinne neuvolaan voisi vain soittaa ja kysäistä?

Tullukka,
selityksiä miksi ei juo on esim. antibioottikuuri (ja voi sanoa että yhteisvaikutuksesta sinulla saattaa helposti tulla huono olo, ja syöt antibioottikuuria esim. emätintulehdukseen niin yleensä säästyy lisäkysymyksiltä).
Toki voi myös sanoa että syystä tai toisesta pitää olla ajokuntoinen, pitää esim. aikaisin aamulla lähteä jonnekin.
Tai sitten vaan sanoo että lähtee liian helposti lapasesta, niin ei juo sitten ollenkaan :wink
Heh, oikeasti on muuten aika vaikeaa keksiä pätevää selitystä...

Tänään alkoi pahoinvointi..olin jo hieman toiveikas,ettei sitä paljon tarttis kokea tässä raskaudessa kun esikoisen kanssa olin jo valmis tekemään muuttoilmoitusta vessaan. yö meni valvoessa vatsakipujen kanssa.en oikein uskaltanut edes nukahtaa(edellinen keskenmeno alkoi juuri kivulla keskellä yötä).
Miten teidän miehet on mukana näin alkuraskaudessa?

Meillä ollaan menty aika ristiriitasis tunteissa. Mies alkaa pikkuhiljaa muutaman hysteria-kohtauksen jälkeen muutaman luetun linkin jälkee ymmärtää että missä mennää. Muttakyllä huomaan sivuhistoriasta että kaikilla vauva-vaate ja tarvike sivulla on tullu miehenkin puolesta surffailtuu. Ja ku puhuin et käytäs siel ultrassa yksityisel vähän aiemmin ni oli kyl heti messis. Että täällä yhdessä jännitetää <3

Mun mies on ehkä jo ylisuojelevan puolella :) aikaisemmin en suostunut miettimään asioita etukäteen, mutta nyt on jopa nimistä ja sukupuolen selvityksestä keskusteltu.muuten mies kiinnostuu varmaan enemmän sitten kun se on sille silmillänähtävää :)

Takaisin