Onnea Katja91 !
Vitamiineista:
Mä olen syönyt jonkin aikaa B-vitamiinivalmistetta jossa on foolihappoa, mutta neuvola-aikaa varatessani kätilö suositteli että foolihappoa pitäisi syödä 400 mikrogrammaa, joten ostin nyt voimakkaamman valmisteen.
Lisäksi aloin syömään D-vitamiinia (10 mikrogrammaa), samassa on myös kalsiumia (500 milligrammaa).
Apteekissa suosittelivat raskausmonivitamiinivalmistetta, mutta siinä oli myös rautaa ja en uskaltanut sitä vielä ottaa, kun kätilö sanoi että katsotaan arvot ensin ja sitten vasta tarpeen mukaan myös rautavalmistetta, sitä ei kuulemma nyt vielä kannata syödä.
Ja syömisistä vielä; mä tarkistin sen Musta Pekka Chili-juuston, ja se onkin valmistettu pastöroidusta maidosta, joten saa syödä! Jippii! :) Mun tarvii varmaan tulostaa toi lista noista ruuista ja kantaa sitä mukana aina kun käy ruokakaupassa... kun en välttämättä kyllä kaikkea vielä heti muista.
Tapiirinen,
mulle neuvolakätilö sanoi puhelimessa että vuorokausisaantisuositus D-vitamiinille olisi juurikin se 10 mikrogrammaa raskaana ollessa, tuplata voi talvella mutta ei kauheasti sen enempää yli. Mutta varmaan sun kannattaa varmistaa vielä asia? Eikös sinne neuvolaan voisi vain soittaa ja kysäistä?
Tullukka,
selityksiä miksi ei juo on esim. antibioottikuuri (ja voi sanoa että yhteisvaikutuksesta sinulla saattaa helposti tulla huono olo, ja syöt antibioottikuuria esim. emätintulehdukseen niin yleensä säästyy lisäkysymyksiltä).
Toki voi myös sanoa että syystä tai toisesta pitää olla ajokuntoinen, pitää esim. aikaisin aamulla lähteä jonnekin.
Tai sitten vaan sanoo että lähtee liian helposti lapasesta, niin ei juo sitten ollenkaan

Heh, oikeasti on muuten aika vaikeaa keksiä pätevää selitystä...