Huolet / pelot

Kävin tänään sairaalan päivystyksessä 5pv jatkuneen ruskean vuodon vuoksi. Viime viikolla vuosi 2pv ja sitä edeltävänä 2pv. Sairaalan päivystyksessä totesivat seuraavaa: *Kuulostaa ihan keskenmenolta. Koska on niin alussa ei tarvi tehdä mitään. Jos olis kuumetta otettas tarkistukseen, mutta nyt ei tarvi tehdä muuta. Jos haluaa käydä asian tarkistaan, voi tulla jonottaan äippäpolille aamulla.*

No sitten tietysti halusin varmistuksen samana päivänä, kun noin kauheasti sanoivat ja tuli tosi paha mieli että miksi oon ees iloinnut. Aivan hirveää! Soitin sitten Meri Oulun neuvolaan, vaikka se oli just menny kiinni. Ne sitten suostui ottaan mut vielä ja ultras mahan päältä ja kaikki hyvin. :Heartred3 pieni oli kasvanut ja 9+1 näytti niin kuin pitääkin ja siellä se liikkui ja syke näkyi jumpsuttavan.

Vuoto ei kuulemma tule mistään kohdusta eikä ympäriltä. Siellä ei näkynyt mitään erityistä mistä se ois voinu tulla ja limakalvot kuulemma tosi paksut että ei mikään viittaa km. Epäili että kohdunsuu vuotaa ja kertoikin asiasta hyvin tarkasti kuvien ja kirjan kera. Aivan ihana kokemus, suosittelen kaikille oululaisille. Ihana kun sai mielenrauhan, että kaikki hyvin. Vuoto on todella pelottanut kun välillä aika runsaastikin valahtaa. Tokihan vv voi olla runsasta ja se sitten vaan on värjääntynyt?
 
Mulla oli kuopuksesta toi s-pappa 200, matalalta kuulostaa nyt aateltuna mut terve lapsi syntyi. Mutta joo, näitä ei kyllä pitäis yhtään ajatella eikä katsoa alkuunkaan.
Niinpä, pitikin mennä katsomaan... ainoa mitä olisin halunnut tietää, olisi että jollain edes on tullut ihan terve lapsi. Jokainen viesti minkä löysin, kieli siitä ettei kaikki ole hyvin ja on kehityshäiriöitä.
 
Iskallt: Älä vielä huoli. Jos niskaturvotus ei ole paha niin voihan olla että arvot onkin ihan ok. Mä en tiedä tosiaan näitä viitearvoja enkä ole muuta ottanut selvää mutta eikö se ole se suhde mikä vaikuttaa että pappa isompi kuin se toinen arvo ? Onneksi pian saat selvyyden vaikka tuskaa jokainen pv odottaa. Toivon niin että kaikki hyvin teillä :Heartred
 
Diann, voi kurjuus taas mikä lääkäri ollu sairaalassa! :mad: Rupee suututtaa tommoset, jotka sen kummemmin tutkimatta möläyttää kyseessä olevan keskenmeno! Ihan kauhee mimmosen tunnemyrskyn tommonen saa aikaan!
Mahtavaa kuitenkin, että pääsit kunnolliseen paikkaan tarkistuttaa tilanteen ja kaikki hyvin:joyful:
 
Meritähti en päässyt edes lääkärille kun siinä luukulla jo ilmoittivat ettei sinne oteta tutkittavaksi.. :sad001
 
Mulla kanssa säikäytti joskus viikolla 8/9 kunnon verinen vuoto (lauantaina), ihan vain sellainen runsas pyyhkyvuoto, ettei housuihin asti esim. tullut. Soitin naistenklinikalle ja siellä sanoivat että ei voi mitään jos on mennäkseen kesken, että jos tulee kipuja sen vuodon kanssa niin sitten vasta ottavat sinne tarkistukseen. Siinä sitten kärvistelin että millon kivut alkaa, mutta onneks niitä ei koskaan tullut! Maanantaiksi varasin ajan Terveystalolle, koska halusin tosissaan tietää mistä se vuoto tulee. Kallista lystiä, mutta loppupeleissä pieni hinta siitä että sai varmistuksen, että kaikki on ok ja vuoto ihan perus limakalvovuotoa, joka kuulemma on todella yleistä alkuraskauksissa!

Jäi sellainen avuttomuuden tunne, kun ei voinut kunnallinen puoli auttaa, vaan olis vaan pitänyt odottaa pahinta. Henkisen jaksamisen kannalta olis loistava, jos olis joku kunnallinen taho, missä vois käydä tarkistuttamassa että kaikki on ok!
 
Samaa mieltä. Kauheeta olettaa että jokainen vuoton on km ja sittenhän sen huomaa jos ei ollutkaan. Kuka haluaa odotella pelossa ja epävarmuudessa kun raskauden pitäisi olla iloinen asia.
 
Niinpä, pitikin mennä katsomaan... ainoa mitä olisin halunnut tietää, olisi että jollain edes on tullut ihan terve lapsi. Jokainen viesti minkä löysin, kieli siitä ettei kaikki ole hyvin ja on kehityshäiriöitä.

Iskallt, sinäkin oot vissiin Oulusta, itse äsken soitin neuvolaan ja sain jo huomiselle siirrettyä oman nt-ultrani joka muuten ois ollu vasta 7.6. Suosittelen sullekin soittamaan ja kysymään aikaa jos et pysty odottamaan ensi viikkoon.
 
Mulle tuli kanssa lappu kotiin misdä puhuttiin vaan downista vaikka myös se harvinaisempi on tutkittu. Päättelin että kun eivät ole soitelleet perään niin kaikki hyvin.

Toi on kyllä ihan törkeää miten julkisella puolella tyyliin sanovat että jos vuotaa niin km on ja jos ei kunnolla itse tyhjene niin sit vasta tyyliin tutkimuksiin...

Semmoinen pariskunta pitää blogia joiden esikoinen kuoli kohtuun. Sit kun alkoivat odottaa kuopusta ja tuli aika paljon veristä vuotoa niin viikonloppuna eivät suostuneet julkisella puolella tekemään mitään ja vaan sanoivat että kesken meni. Siinä olivat sitten itkeneet ja tyylin hautajaisia alkaneet suunnitella kun loppuneen vuodon takia pääsivät ultraan ja siellä polskutteli terve, elossa oleva sikiö. Voisivat oikeesti vähän kavuta pois sieltä torneistaan ja miettiä mitä traumoja aiheuttavat odottajille. Sit sanotaan että ylimääräistä stressiä pitäis välttää, mut he saa pelotella km:lla? :mad:
 
Ihan totta, että julkisella puolella kohtelu on tosi kylmää ja keskenmenon kokeneet/ keskenmenoa epäilevät jätetään yleensä oman onnensa nojaan. Sanotaan vaan "No ei sille mitään voi, tule jos tulee kohtutulehdusoireita". Mulla edellinen raskaus päättyi keskenmenoon ja vuoto oli aluksi niukkaa monta päivää ja halusin tietenkin tarkistuttaa tilanteen. Onneksi mulla oli samalle viikolle varattuna lääkärille aika toisen asian tiimoilta niin hän varasi mulle sitten samalla ultra-ajan niin ei tarvinnut enää miettiä ja stressata, että onko siellä ketään elossa vai ei. Yritin tosiaan ennen sitä lääkäriaikaa kysyä neuvonnasta, että ehtiikö tämä minun lääkäri hoitaa tämän asian myös sillä 15min käynnillä vai voiko varata toisen ajan. Neuvonnasta vain sanottiin, että eheeei näitä tämmösiä täällä hoideta, että sitten vasta, jos kuumetta nousee niin sitten ottaa yhteyttä. Aivan karseaa toimintaa. Jos mulla ei olisi ollut sitä lääkäriaikaa niin en olisi päässyt ultraan tarkistamaan tilannetta.
 
Muokattu viimeksi:
Iskallt, sinäkin oot vissiin Oulusta, itse äsken soitin neuvolaan ja sain jo huomiselle siirrettyä oman nt-ultrani joka muuten ois ollu vasta 7.6. Suosittelen sullekin soittamaan ja kysymään aikaa jos et pysty odottamaan ensi viikkoon.
Oulusta olen joo. Ehkä minä selviän tämän muutaman päivän ja viikonlopun.
Olo on vaan jotenkin niin turta kaikesta itkemisestä ja huolesta.
 
Polilla ultrassa käyty. Ruskeaa vuotoa välillä holahtelee oikein. Vauva kasvaa hyvin ja kaikki kunnossa. Iso hematooma löytyi joka vuotaa. Ab kuuri ja 2vk päästä uusi kontrolli. Saikkua pukkas.
 
Toivottavasti kuuri auttaa ja hematooma häviäis/ tai jättäis rauhaan loppuajaks.
 
Se on oikeastaan älytöntä miksi neuvolassa ei voida infota paremmin näistä vuodoista, että missä vaiheessa on hyvä käydä tarkistamassa tilanne. Ja että odottajan huoli ja stressi voitais ottaa ihan todesta, koska joka paikassa vastaanotto on todellakin se sama "ei sille mitään voi, kesken menee jos menee". Googlettamalla raskausajan vuodoista netti on pullollaan huolestuneista odottajista joita vaivaa epämääräinen vuoto. Ja ainut ratkaisu mielenrauhan saamiseksi onkin lähteä yksityiselle ultraan. Itsekin totesin edellisessä raskaudessa, vuotojen kanssa pähkäillessäni, että pieni hinta siitä mielenrauhasta. Olisin varmasti hajonnut hermojeni kanssa muutoin, kun olisin joutunut odottelemaan nt-ultraa viikkotolkulla tiedottomana tilanteesta.

Yksi huolenaiheeni tällä hetkellä on nämä lääkitykset. Minulla on Venlafaxin ja nyt vielä joudun syömään Postafenia. Väkisinkin miettii, että mitä pieni ihmisenalku tykkää tästä kemikaalicoktailista. :sad001 Vaikka lääkäri on sanonut ettei kohonnutta riskiä epämuodostumille ole niin ei se siltikään kovin heppoiselta elämänalulta vaikuta tämä tilanne.
 
Muokattu viimeksi:
Täälläkin oli taas aamulla vv seassa vähän väriä. Maanantaina (10+4) pääsen neuvolaan kuuntelemaan sydänääniä. Sitten jos ei niitä kuulu niin en tiedä mitä teen. Siitä on sitten vielä viikko nt-ultraan...
 
Enää ei edes jännitä tuleva ultra. Olen jotenkin niin varma, että jotain on pielessä..
 
Ihan kauheeta kun meillä monella niin pelokkaita tunteita ja pelkoja täällä. Menispä nopeesti se 12 viikkoa niin ehkä vähän vois hengittää vapaammin. Mulla kans vessakäynnin yhteydessä tänään vaaleenpunaista mutta en jaksa enää ees huolestua kun ultrassa näkyi että ei sieltä vaarallisesta paikasta tule.. illalla kyllä vähän pelotti kun oli aika kipeä olo vatsassa. Nyt ei onneksi.
 
Takaisin
Top