Huhtikuun mutinat

Joo, elikkäs neuvolassa taas käyty. Tääl järjestetää 4x vuodessa nuo perhevalmennukset (siis omassa neuvolassa) ja seuraavat olis toukokuussa ni sillo vast meillä ne. Synnytysosastoon tutustuminen varataan 28viikost eteenpäin viikoille 34-> eli ei viel ressii mistää niistä :)

Palautin juuri valmiin väitöskirjan. (!)

Voisikohan siihen vauvaan alkaa seuraavaksi valmistautua. Oli mulla aamulla neuvolakin, mutten kyllä yhtään kiinnittänyt huomiota mitä siellä puhuttiin, kun yllättäen ajatukset oli ihan muualla. Lupaan skarpata ensikerralla paremmin :)

jokatapauksessa anoppi (tai avoppi...) toi pullon holitonta skumppaa. Tää maanantai on sen ansainnut.

Onnittelut, Mannavilja! :)

Sen verran perhevalmennuksesta, että tänään meillä oli siis osio, jossa käytiin esim. rentoutusta synnytyksen aikana/ennen synnytystä, imetyksestä ym. Ja se oli ihan luentotyyppinen, olin positiivisesti yllättynyt. Tosin ei siellä kauheesti mitään uutta asiaa tullu, mutta hyvä yhteenveto kaikesta. Me ei tuohon parisuhdeosioon osallistuta, joten voisko olla että se on enemmän sellasta ryhmätyötä ja keskustelua? Ens viikolla meillä on siis vielä vauvanhoito tmv. aiheena, joten uskosin että sekin on enemmän luentoa ja käytännön kokeilua ehkä. Eli säästytään hyvässä lykyssä syvien tuntojen jakamiselta ventovieraiden kanssa. (Tosin, tässä kaupungissa on sen verran vähän ihmisiä että hämärästi tuttuja kasvoja sielläkin oli parit mukana)

Mutta halsuin siis kertoa vaan tän oman kokemuksen, että ei siellä välttämättä niin kauheeta oo. :D

Pitkästä aikaa energinen ja mukava fiilis kaikin puolin :) Tänään oli ekaa kertaa odottavien äitien vesijumppaa ja kovasti tykkäsin! Ihanaa ku vedessä ei tunnu mitään inhottavii selkäjomotuksii tai mahakipuja mitä sit taas kuivalla maalla :D Viime viikolla sydänultra näytti hyvältä, paino meni yläkäyrän tuntumassa mutta onneksi oli sen verran asiallinen lääkäri ettei lohkaissu asiasta mitään mieleenpainuvaa, tällä hetkellä ku suurin juttu on ettei sydänvikaa oo löytyny ja pallero pysyny matkassa mukana huonoista alkuennusteista huolimatta. Istukka oli myös siirtyny jo tässä vaiheessa kohdunsuulta kauemmas, hyvä niin.

Meillä oli perhevalmennukset jo tosi aikasessa vaiheessa, viime kuussa kaikki. Suurin osa porukasta oli jo paljon pidemmillä viikoilla, tuntu hassulta istua siellä joukossa lähes "mahattomana". Kuulemma urakoivat valmennuksia pois alta ennen kesälomia. Aiheet samoja ku teillä muilla, vanhemmuus, parisuhde, vauvanhoito, synnytys ja imetys. Kaikki kerrat oli luentomuotoisia, tykkäsin kyllä. Mut olis ollu kiva tutustua muihin odottaviin äiteihin, ku en tunne ketään samas tilanteessa olevaa tällä hetkellä. Siinä mielessä ryhmätyötki olis ollu ainaki ideana hyviä. Onneks on netti, paljon saa itelleen tukea ku lukee et muut on kohdannu samanlaisia ajatuksia, ollu samanlaisissa tilanteissa jne.

O-ou, alle tunti aikaa syödä ennen paaston alkua. Ei osaa päättää mitä söis, kuitenki tekee kaikkee ihan muuta mieli sit ku on liian myöhästä.

Jaksamisii kaikille viimesen kolmanneksen alkuun! :hello2

Mites teillä muilla, onko jo allergioita ruvennut vaivaamaan? Mä oon niin onnellinen, kun oon tosi allerginen kaikille hedelmille ja kevät ja kesä aika yleensä aika tuskallista aikaa, niin nyt oon pystynyt syömään hedelmiä ongelmitta, eikä vielä katu- ym pölyt oo ahdistanu. Aion kyllä nauttia tästä ajasta täysin ja syön omenoita ym sen minkä kerkeen nyt kun voin. :)

Noo muutama ruoka-aine joo allergisoi, kuten sipuli ja raaka peruna (en syö :D) mutta nyt viel siihen päälle tomaattiepäily ainaki näin raskauden aikaan, porkkanaa kans terkka käski välttämään.
Mutta oon huomannu että allergiat on käyttäytyn erilailla nyt odotusaikana. Vanhemmillani on kissa ja olen allerginen. Ennen sai ottaa inhalaattoripiippua siell kyläillessä jos ei ollu allergialääkettä muistanu ottaa. Nyt en oo kertaakaan ottanu piippua odotusaikana ja kerran allergialääkettä kissan takia heillä yöpyessäni.. O.o ainut oire mitä oon huomannu kissan nyt aiheuttavan, on sormien kutina. Ei muuta. Sen oon mukisematta raapimalla kärsiny ku aattelin tiineeksi jäätyäni että oireet pahenee tuplasti. :D

Eilen aivastelin aika kovin kotona, leppä kukkii ja koivuki taitaa, meen niin pitkälle ilman lääkkeitä ku pystyn. Siunaus lääkäriltä lääkkeille kyllä haettu jo, kahdesti. :)

Meillä on perhevalmennus jo ens viikolla, viikot sillon tasan 28. Tutustutaa muihin alueen odottajiin ja iseihin. Käydään läpi synnytyksen jälkeistä elämää sekä päästään tutustumaan näihin vauvakerhoihin joita meillä täällä on. :) Mies on aivan haltioissaan, kun saa tutustua muihin samassa tilanteessa oleviin pareihin, (pieni paikka joten tuttuja luvassa) mä taas en oikein tiiä millä fiiliksillä mennä.. Toisaalta ihan innostuneesti ja toisaalta tiiän, että oon ryhmän nuorin (22v.) niin jännittää että aatteleeko muut että mikäs kakara sieltä tulee.. :D

Olen myös koira-allerginen ja meillä asuu koira. Joka päivä oon naama sen turkissa mut ei mulla mitään sen kummempia oireita oo tullu. Välillä kutittaa jos sen kynsi raapasee tai tai nuolasee esim kaulaa tai semmosta ohuen ihon kohtaa, käsivartta välillä kutittaa. :)

Greyjana, miä kateellisena täällä aina lueskelen juttuja sun miehestä ku kerrot kuinka innoissaan se on kaikessa mukana! :p
Omalleni alkanu kuittailee jo että "foorumilla on yks nainen kellä on tämmönen ja tämmönen mies, ja siä et ees oma-alotteisesti oo hipassukkaa mahaa, ees vahingossa" :D mutta totta se on, ei toi meiän ukko paljoa tähä raskautee oo puuttunu.
Kyl se perhevalmennukset heti kalenterii merkkas joo ei siinä. :D

Sain eilen allergisen ihoreaktion ikean lyijykynästä -.- myöskin isoimman koiran turkki ja kuola aiheuttaa satunnaisia pieniä reaktioita. Nää on lähinnä herkistymisiä, taustalla ammattitautiepäilys ja puutehtaalla siis olen joten sen kynän vois selittää sillä :D

Ja ikean kynissä on varmaa jotai muutaki ku pelkkää puuta, vai voi pelkälle puulle olla allerginen? Mite hankalaa se elämä sit on :O

Mulla käynyt samoin allergioiden kanssa, kuin esikon raskaudessa, helpottanut/jääneet pois:D Mä oon kans nauttinut ihan huolella, kun oon voinut syödä omppuja, porkkanaa, banaania ym. Ilman mitään oireita :)
Siitepölyt on alkaneet nyt hiukan vaivata, mut mäkin yritän pärjätä mahd. pitkälle ilman lääkkeitä. Reseptit kyllä on jo olemassa.. Oon vaan niin skeptinen noita lääkkeitä kohtaan, kun mulle on tasan toiminut ne, jotka mulle oikeesti on määrätty "normioloissa".
Jouluna jouduin syömään allergialääkkeitä kun vierailuissa oli oikeita kuusia ja hyasintteja, ja vähän heikosti ne lääkkeet tehosi.

Ja ikean kynissä on varmaa jotai muutaki ku pelkkää puuta, vai voi pelkälle puulle olla allerginen? Mite hankalaa se elämä sit on :O

Mua nauratti toi jostain syystä :D
Ehkä ikean kyniä ei oo lakattu ns.millään et ovat aika paljasta puuta tai sillai , puutehtaallaki on puu ihan puuna ilman lisämössöjä päällä. Emmä mistään keittiönpöydästä tms saa mitään ku se puu on "kotiloitu" sinne minkälie pinnotteen tai lakan tms sisälle :p :p kauhian vaikee selittää :D

Aivan jätkyttävää toimintaa lääkäriltä! Musta kans tuntuu että olisin ite jonku valituksen tehny. Ei tuommonen käytös sovi kellekkään, eikä varsinkaan asiakaspalveluun.. :o
Täällä kans oli ensimmäinen synnytysvalmennus eilen. Tosi mukavilta kerroilta vaikuttaa. :)

Palautin juuri valmiin väitöskirjan. (!)

Voisikohan siihen vauvaan alkaa seuraavaksi valmistautua. Oli mulla aamulla neuvolakin, mutten kyllä yhtään kiinnittänyt huomiota mitä siellä puhuttiin, kun yllättäen ajatukset oli ihan muualla. Lupaan skarpata ensikerralla paremmin :)

jokatapauksessa anoppi (tai avoppi...) toi pullon holitonta skumppaa. Tää maanantai on sen ansainnut.

Mikä sulla oli aiheena?

Lisätäkseni siihen siis, että meillä ei tarvinnu muitten parien kans puhua mistään vaan kuunneltiin ohjaajaa, katottiin powerpoint yhteenvetoa asioista ja lopuksi joku kivikautinen dvd. :) Turvallisesti sai istua oman miehen vieresä eikä tarvinnu hiiskahtaakkaan :D

Greyjana, miä kateellisena täällä aina lueskelen juttuja sun miehestä ku kerrot kuinka innoissaan se on kaikessa mukana! :p
Omalleni alkanu kuittailee jo että "foorumilla on yks nainen kellä on tämmönen ja tämmönen mies, ja siä et ees oma-alotteisesti oo hipassukkaa mahaa, ees vahingossa" :D mutta totta se on, ei toi meiän ukko paljoa tähä raskautee oo puuttunu.
Kyl se perhevalmennukset heti kalenterii merkkas joo ei siinä. :D

Haha! Voi älä oo kateelline, eiköhän se sunki miehes siittä sula jossei enne nii synnäril si ainaski ko saa se piene nyyti syliinsä.! :) Mä oon oikeesti aika ajoin jopa raivoissani kun aina tarttee laitta viestiä missä kulkee, millon tulee kotiin, soittaa kun pääsi kotiin yms. :D sanoinki et olo on ko ois teini taas ketä äit ja isä vahtii.. :D No mut toisaalt oon mä toisaalt khyll aika onnelline et hän jaksaa paneutuu kunnol asiaa ja hänt kiinnostaa nää jutut nii paljo. Eilenki keskusteltii pitkä tovi nimistä! :D Mä vaan taisin olla hiukan väsynyt kun
nukahin kesken keskustelun. Mies oli mut sitten peitellyt tähän sohvalle nukkumaan. :) <3

Mua nauratti toi jostain syystä :D
Ehkä ikean kyniä ei oo lakattu ns.millään et ovat aika paljasta puuta tai sillai , puutehtaallaki on puu ihan puuna ilman lisämössöjä päällä. Emmä mistään keittiönpöydästä tms saa mitään ku se puu on "kotiloitu" sinne minkälie pinnotteen tai lakan tms sisälle :p :p kauhian vaikee selittää :D
Haha, mie aattelinkii et jos siin kumminki on joku käsittelyaine vaikka ns. lakkas ei olekaa pinnassa ;)

Womb, tutkin lasten kokemia vaikuttamisen mahdollisuuksia ja kuulluksi tulemista varhaiskasvatuksessa kunnallisessa päivähoidossa. Taustalla siis lastentarhanopen tutkinto, jokunen työvuosi ja noin 4000 opettajan ja lastenhoitajan vastaukset...
Tulokset: Yllättävän paljon lasten aloitteista ollaan kiinnostuneita, lasten asioita ja ideoita kuunnellaan ja lasten ääntä arvostetaan...valitettavasti se ei vaan juurikaan vaikuta oppimistoiminnan suunnitteluun ja toteutukseen.
Englanniksi väittelen. Tuloksia on toistaiseksi julkaistu aikalailla ympäri maailmaa.

...ja oon edelleen sitä mieltä, että musta tulee huono äiti. :)

Takaisin