huhtikuun hupsutukset

Kyllä taas on niin tuttuja juttuja täällä, että jepjep! :D Ihan samoin itselläkin aina välillä "kateus" hiipii pintaan... Vauva on kyllä maailman ihanin ja pitkäaikainen toive ja kaikkea mitä toivoa saatan, niin kyllä silti jonkinmoinen haikeus iskee välillä, erityisesti kun kuuntelen ystävien matkasuunnitelmia... Tosin ihan pelkka kiireetön shoppailureissukin ystävän kanssa ois mulla haaveena, mut... Ja mulla ei edes mikään "oma mieli" rajoittaisi vaikka muutaman tunnin vauvan isälleen jättäisinkin. Isä vaan ei ehdi juuri tuollaista mahdollistamaan, hänellä kaikki työltä jäävä vapaa-aika kun menee mm. talonrakennukseen... :/ Osallistuu kyllä mielellään vauvan hoitoon aina kun ehtii, mutta kun on niin paljon muuta tekemistä... Ja meillä ei kumpikaan ole vielä kertaakaan päässyt mihinkään harrastuksiin, on tuota "pakollista" menoa jo niin paljon..

Mutta kun Pajunkissa sanoit, et vauva ei ehdi oppimaan niin paljon uutta, kun nukkuu niin paljon, niin juuri sillä itse jaksan oman vauvan vähäunisuudesta ja "aktiivisuudesta" iloita: hänellä kun tuntuu olevan niin suuri tarve koko ajan nähdä ja oppia, niin ei vain yksinkertaisesti malta nukkua - tai istua paikoillaan.. Ja kovasti on oppinutkin, kolme kuukautta täyttäessään oppi kääntymään mahalleen ja se sujuukin jo loistavasti, nauraa toinen niin ylpeänä ja näyttää taitonsa kaikille vierailijoille! Äitin kulta! <3 Ja naurattaa äitiä jutuillaan joka päivä! Mut tuttia ei vain vieläkään ole oppinut syömään, sormia kylläkin...

Ja itse mietinkin just tuota, et jos ei äidinmaito vs. korvike selitä näitä unieroja, niin mahtaako tutin syönnillä olla jotain vaikutusta... Eli tutti varmaan auttaa uniin, mut osaako jonkun vauva nukkua pitkät unet ihan ilman tuttiakin??

Ai niin siitä maidontuotannosta: Syöthän ja juothan itse hyvin ja tasapainoisesti? Kokeilepa muuten vetästä pari laatikkoa suklaata (=mun ruokavalio) ;) Ei vaan, mutta tosissaan tolla äidin syömiselläkin on ainakin vähän vaikutusta. Etenkin juomisella. Veden.

Tuli tosta juomisesta mieleen. Mulla tulee aina ihan sietämätön jano sillä sekunnilla, kun vauva alkaa imeä, vaikka olisin juuri ernnen imetystä juonut kyllikseni. Siksi mulla onkin sohvan nurkassa puolentoista litran vesipullo, jossa on sellainen vedettävä korkki, josta voi imeä. Joka syötöllä tulee juotua ainakin litra, ellei enemmän.

Omasta mielestäni mä syön terveellisesti, ehkä hedelmiä yms pitäis syödä lisää, mutta kotiruokaa vetelen pariin otteeseen päivittäin. Hyvä, että mainitsitte ton veden, koska silloin aluksi imettäessä mullakin oli koko ajan jano, niin join vettä tosi paljon, esim öisin vetäsin litran,mut nyt jotenkin huomaamatta on toi veden juonti vähentynyt. Pitää siis ruveta hörppimään vettä urakalla. :)

Malla: Kyselit nukkuuko joku vauva ilman tuttia hyvin.
Kyllä nukkuu. Vilja menee unille yleensä klo:21 ja herää syömään kerran noin klo.04. Sit herää klo.07-08. Tuo rytmi on ollu jo pari kuukautta ja kun unet rupesi lyhenemään molemmista päistä.. eli nukahti vasta 21:30 ja heräs 06. Alkoi olla myös rintaraivareita iltasin, niin päätin antaa korviketta iltasin ennen tissiä. Imee 100ml, nan 2 ja sit molemmat rinnat. Selkeesti auttoi nukahtamaan nopeammin, eikä roiku rinnalla ihan tuntia enään.

Tyttö nukkuu yhtenäisesti vain pitkiä pätkiä, niin sen vuoksi päikkäreitäkään ei ole kuin yhdet. On aivan turha yrittää laittaa nukkumaan, jos ei ole valvonut alle ainakin 4h. Muuten  saattaa killistellä siel vaunuissa ekat 45min.. tai laulaa tai huutaa:)

Jossain vaiheessa kyl nukahti tutinkin avulla, silloin 2kk iässä, kun kädet vispasi niin rajusti iltasin, että piti "kapaloida" kädet peiton avulla ja lykätä tuttia, jotta purkaisi siihen energiansa.

Meillä pitkiin uniin on auttanu ruokailujen muuttaminen.. eli pitkät imetykset, yhden rinnan syötön sijaan annan molemmat.. ja nyt sit korviketta ennen yöunia. Pitkä yöuni parantaa myös päivän rytmiä ja päiväunta, eikä ole niin nopeesti yliväsyny illalla. Ajattelin aloittaa kiinteet heti seuraavaksi, kun tulee huonompia unia. Nyt riitti tuon 100ml antaminen/päivä. Mutta koputan puuta* Huominen on taas päivä uus.. ei nää koneita ole:)

niin ja unohtui sanoa, että ihan aluksi sain öitä pidennettyä sillä tavoin, että pumppasin maitoa yöllä ja annoin sen pumpatun sit seuraavana iltana. Sitten kun tissit meinasi tulehtua, niin lopetin homman ja huomasin että tyttö nukkuu ilmankin lisämaitoa.

Mulla on ollu toisessa rinnassa sammasta jo yli kuukauden. Tekee aikas kipeetä välillä ja olen monesti meinannut saada rintatulehduksen sen vuoksi. Sammas tarttui lapsen suusta rintatiehyeeseen ja välillä tuntuu kuin puukolla pisteltäis keuhkoon asti. Sain lääkevoidetta lääkäriltä ja sitä oon laittanutkin jo kuukauden. Tuntuu että ei tuo ongelma ohi mene, ennen kun imetys vähenee. Kaikkee olen kokeillut: viscyä, sitruunaa..

Mutta tottahan se on että aika vaikee muuttaa lapsen rytmiä, jos on tottunut heräileen yöllä. Itse olin kyl aika tillintallin silloin kun pumppailin öisin maitoa, mut en tiedä onko se auttanut lasta parempaan rytmiin. Mä rytmitin oikeestaan lapsen koko päivänkin, kun ei tyttö nukkunut alkuun yhtään.. valvoi jopa 13h putkeen. Nukkui  kaksi kertaa puoli tuntia siinä välissä ja ikää oli joku 1kk. Lueskelin sitä Opi kuuntelemaan vauvaasi kirjaa ja päätin yrittää rytmitystä.

Meillä on aika selkee rytmi muuten, paitsi yöllä heräillään usein..kai seki jotai rytmiä on :) Mut siis päivisin nukutaan aina suunilleen samoihin aikoihin unet..vähän tietenki vaihtelee ja unien pituuskin vähän vaihtelee. Aamutorkut sisällä jotai tunti, sit myöhemmin päivällä ulos, siellä nukkuu 1,5-3h..sit myöhemmin taas ulos, nukkuu 1,5-2,5h.. sit seuraavaks yöunille. Joskus on ottanu iltatorkutki vielä ennen yöunia, jos on sattunu kovin aikaseen herää aamulla ja unetki siirtyny sit aikasempaan. Mut yleensä siis noi kahet vähän pidemmät unet ja sit nyt aika vasta tuli myös nuo aamu-unoset kuvioihin..herää niin aikasin ja kuitenki menee vasta 21.30-24.00 yöunille ni ottaa aamulla torkut sit ennen pidempiä päikkäreitä. Joskus valvottu tunti pari keskellä yötäki ku kolmen neljän aikaan on niin virkkuna, että.. et vähä vaihtelee nuo yöt, mut suurinpiirtein nui. Viime yönä heräiltiin alle tunninki välein alkuyöstä, aamusta nukku paremmin. Ihme juttu, yleensä toisinpäin.

Nyt ruokakauppaan, ku vauveli nukkuu!

Niin on ja haalari ja omppupotkarit myös. Aika hyvin sattu, lainasin just tänään kirjastosta samanlaisen kuvakirjan, mikä tossa pakkauksessa ja toisenki samaa sarjaa :)

Malla, teilläkö rakennetaan myös? Meillä on talonrakennusprojekti meneillään, joten miestä ei paljon kotona näy. Aina se on töissä raksalla, kun se on ite tehny kaiken muun paitsi sähkötyöt.. Niin ja tulihan talon runko suurelementteinä, mutta pystytyksenkin mies hoiti veljensä kanssa. Meillä ei kuitenkaan oo rakentamisen suhteen mitään tappotiukkaa aikataulua, joten isyyslomalla mies oli vaan kotona, ja silloin tällöin muulloinkin pidetään huilipäiviä. Sunnuntaisin ei ees ajatella rakennushommia. :) Ihan hyvään tahtiin tuo on silti edistyny.. Viime elokuussa tuli talopaketti ja  kesällä todennäköisesti päästään muuttamaan. Meillä on periaate, että ennen muuttoa talon pitää olla ihan valmis sekä sisältä että ulkoa, sillä muuten se jää varmasti kesken. :)

Samanlaisia fiiliksiä mulla on kotiäitiydestä kuin muillakin. Vaikka tykkäänki olla Kasperin kans kotona, niin välillä kaipaa sitä, että pystyis tuosta vaan enempiä suunnittelematta lähteä jossain käymään.. Mies kyllä osallistuu mielellään vauvan hoitoon silloin kun on kotona, mutta niin.. No tuossahan se tuli jo aiemmin. :)

Tuo uus äitiyspakkaus on kyllä ihana. Mielelläni ottaisin tuonkin, vaikka meilläkin oli kyllä kiva pakkaus. :)

Mitähän mun vielä piti.. Ai niin, niistä öistä. Meillä menee nykysin yöt aika sumussa. Siis siinä mielessä, että en ees kunnolla herää syöttöihin. Aamusin ei oo mitään käsitystä montako kertaa poika on syönyt yön aikana. Viime yönä ihmettelin, missä vaiheessa oon pojan ottanu viereen nukkumaan. Ei ollu mitään muistikuvaa asiasta. :P Yleensä Kasperi on syöny sen pari kertaa yössä, ja nukkunu syöttövälit. Nyt on tosin ollu vähän rauhattomampia öitä tuon ihottuman takia. Sitä on sitte pitäny öisinki välillä rasvata, kun poika herää yöllä itkemään ja hirveästi haroo ja hinkkaa päätä käsillä. Selvästihän tuota kutisee. Reppana. Onneksi ihottuma on rauhottumaan päin, ja oonki ihan varma, että se tuli siitä antibiootista. Sitä alko tulla vähä sen jälkeen kun se kuuri alko, ja nyt sitte on paranemassa, kun kuuri on loppunu. Ei onneks mitenkään mahottomasti tullutkaan, poskiin ja otsaan lähinnä. Sen verran kuitenki, että se on pientä vaivannu.    

Niin ja pitihän mun vielä kommentoida noihin yöimetyksiin, että meillä on ollu ihan turhaa koittaa syöttää enempi iltasin tai pidentää syöttöjä. Jos yrittää syöttää enemmän ku yhen rinnan kerrallaan, niin voi olla varma, että poika pulauttaa lähes kaikki pois. Toisaalta oon sitte miettiny, että ihan hyvä oikeestaan, kun tuo syö edelleenki useamman kerran yössä. Ihan sitä sormiruokailuakin ajatellen. Pysyypähän ainaki maidontuotanto hyvin yllä.

Huomenta!
Henny kyseli onko pidetty vauvoja rattaissa. Jeps, heti kun ilmat lämpenivät aloin laittaa Leeviä Matin kanssa kaksosrattaisiin. Helpotti huomattavasti lenkkeilyä, kun ei tarvitse enää odotella, milloin miehelle sopii vahtia vauvaa vaan saan otettua useamman lapsen (tai vaikka kaikki, tosin teini ei koskaan tule enää...) Poika on siis ollut yhdessä isomman kanssa noissa Twinetteissä, lasken selkänojan ihan alas ja kiinnitän turvavyöt niin hyvin pysy. Isompi ei enää ole purkanut mustasukkaisuuttakaan vauvaan, joten onneksi ei tarvitse pelätä läpsimisiä. Sieltä tykkää killitellä puunlatvoja ja nukahtaa yleensä melkein yhtä nopeasti kuin vaunuihinkin.
Noista "kotiäiti"-mietteistä en tunne itseäni ja minä senään olen ollut kotona jo pian 8,5 vuotta. Välillä siis ihan oikeanakin kotiäitinä niin, etten ole saanut senttiäkään lapsilisien lisäksi, kun nuorinkin lapsi on ollut yli sen kolme vuotta, mihin ikään ilmeisesti se hoitamisen tarve loppuu... Joskus vähän paha mieli uutisoinnista ja siitä, miten "paljon" tätä hommaa yhteiskunnan puolesta arvostetaan. Yhteiskunnan silmissähän meitä ei oikeastaan ole edes olemassa. tai oikeastaanhan olen yhteiskunnan ja monien ihmisten silmissä vain täysi nolla, luuseri, työtä vieroksuva lusmu, joka pitäisi viedä saunan taakse ammuttavaksi. Toivottavaa on, että älyän kuolla pois edes hyvissä ajoin ennen eläkeikää, etten ainakaan enempää yheiskunnan varoja tuhlaisi. Mutta tämä on kuitenkin meidän perheen tietoinen valinta ja onneksi toisenlaistakin palautetta on tullut. Muualtakin kuin perhepiiristä: Koulussamme esimerkiksi on ihanat opettajat, jotka aina muistavat sanoa, että pitävät tätä hommaa arvokkaana ja itse puolestani aina muistan kiittää heitä. 
Juu, parempi hiljentyä ja vetäytyä taas taustalle lusmuilemaan.

Niin joo, meillä on koko kevään ollut ratasosa käytössä, koska koppa on turhan ahdas. Ja lämminkin nyt näillä säillä. Mutta meidän vaunuissa ratasosakin on vähän koppamainen, kun pitää reunukset ja ratassuojan paikoillaan, joten valjaita ei olla tarvittu. Vielä. Ja mietin myös, että uskaltaisko joskus säätää selkänojan asteen pystympään, näkis paremmin ja ehkä viihtyiskin. Mutta kun pikaseen sitä kokeiltiin ihan sisällä, niin kyllä se hiukan näyttää siltä, että ei ehkä olis ihan paras selälle vielä kun ei osaa istua. Vaikka vois luulla, että se on vielä aika matala. Mietittiin, että ehkä sitten, jos jalkojen alle virittäis vähän tyynyä tms, että olis kuin kaukalossa. Mutta toisaalta Aleksi viihtyy suht hyvin vaunuissa ihan "vauvamaisestikin" ja tosi harvoin joutuu siellä hereillä olemaankaan. Lisäksi huomenna mennään testaa uudellee Manducaa, josko Aleksi viihtyis siinä. Olis nimittäin näin keväällä ja mökillä ihan huippujuttu, kun ei vielä istu mutta ois kiva olla ulkona muutenkin. Ja tietty kesällä mökillä, niin pääsis sellasiinkin paikkoihin, missä rattailla ei niin näppärästi mennäkään. Sitten jos Manduca ois toimiva, ni ei varmaan tarvis matkarattaitakaan. Jeejee. Mutta katotaan nyt, voi olla, ettei malta ollenkaan olla Manducassa, toivotaan kuitenkin parasta.

Oho, tulipa pötköön. Sori.

Ai niin, Omin sormin suuhun -kirja tuli just kirjastoon (mulla oli varaus siihen), kun haen sen viikolla ja selailen vähän, niin tuun sitten kertomaan onko hyvä.

Meillä yöunet huononee, samalla kun päiväunet paranee... Eli poika, joka ei oo meinannu oikein nukkua päivällä, on oppinut nukkumaan tunnin vaunulenkin päälle jopa pari tuntia lisää, joskus ylikin, ja joskus jopa ottaa sitä ennen aamupäivästä yhdet extrapäikkärit syönnin päälle sylissä.. Mut yöunillepa ei meinaa enää saada millään! Nukahtaa tissille (niinkuin aina), mut kun koitan ite siirtyä/siirtää sänkyynsä, herää ja taas ei kelpaa mikään muu kuin tissi! JOskus isä saa kanneltua uneen, mut aina ei auta sekään! Ja en tiiä voiko olla nälkä, kun päiväunillakin jaksaa olla syömättä yli neljäkin tuntia yhden tissin jälkeen! Ja puklaa kuitenkin paljon poiskin, kun syö niin paljon. Ja aiemmin nukahti yöunille "niin helposti"! Näin nää muuttuu.. :/

Zoe: Joo-o, talo alkaa olla onneks loppusuoralla, mut kyl siihen edelleen kaikki viikonloput menee, myös sunnuntait.. Onneks nyt on viikolla isikin ollut enemmän kotona, mut yhteen aikaan oli melkein kaikki illat + viikonloput raksalla.. Ne ekat kolme viikkoa oli kyllä meilläkin kotona, mut silloin en ois kyllä ite jaksanutkaan olla yhtään yksin.

lumin: Auts! Tuota sammasta oon itekin "pelännyt", et tarttuu tissiin, on varmaan aika inhottava! Samoin rintatulehdusta en kaipais, joten pitää edelleen koittaa malttaa pitää riittävästi päällä ja takki kiinni, vaikka tuolla niin ihanan lämmintä onkin, kylmä ja petollinen tuuli kuitenkin täällä ollu..

Meillä kait vaunussa vielä nukkuu..pituus kohta käy pieneksi, mut kylelleen mahtuu vielä ihan hyvin. Vois alkaa jo näillä säillä laittaa pelkkiin rattaisiin. Ja just tässä mietin et mahtaakohan olla kuuma nyt nukkua, ku 15 astetta lämmintä! Vähän onki jo ihanan lämmin :) Tuulee kovasti, mut ei mitenkää kylmästi.

Manducan käyttöä ootellaan täälläkin. Jonku verran käytin sisällä aiemmin, viihty välillä, välillä ei. Ja aika hankala musta, jos touhuaa ite jotakin. Enkä ymmärrä miten joidenki vauvat siinä nukkuu...tai ehkä ihan pienet voiskin, mut Eliaksella pää pystyssä koko ajan. En tajua miten sen sais es laskettua siihen mun rinnalle.. Mut nyt ku ilmat lämpenee, niin enemmän sit ulkona voi sitä käyttää, just jos retkeilee yms. Lentokentälläkin se oli ihan hyvä juttu, tosin kannettiin ihan sylissäkin vaan.

Mulla oli aiemmin yks sormiruokailukirja lainassa. En es muista nimeä, mies lainas sen sillo ihan ominpäin..oli ihan hyvä kirja kuvineen kaikkineen. En kokonaan ehtiny lukea ja oli lyhyt laina-aika eikä es voinu uusia. Taitaa olla koko ajan menossa noi kirjat.

Malla, mites perhepeti? Pääsen ite satamiljoonaa kertaa helpommalla, kun Aleksi nukkuu vieressä. Levottomanakin on helppoa vaan tuikata rinta suuhun ja jatkaa unia. Joskus herään aamulla niin, että Aleksi on rinnassa kiinni, kun on osunut hyvin kohdalle. On siis yöllä tarvittaessa löytänyt itse sen. Tutti on meillä aika toivoton tapaus yöllä. Ei meinaa rauhottaa tai sitten lentää kaaressa pellolle.

Pääskynen: Oon koittanut ekaksi unipätkäksi saada omaan sänkyynsä, joka on sivuvaununa kiinni meidän sängyssä, myöhemmin en ees yritä, eli yöllä menee syötöt puoliunessa ja nukun kans ison osan yöstä tissi pojan suussa tai posken alla. :D Mut varsinkin nyt viime aikoina on alkanut hamuamaan tissiä (jos nyt unenpöpperöiltäni oikein muistan) välillä tunnin välein (=liian usein suoliston kannalta... :/ ), jos se on siinä tarjolla. Ja aiemmin ainakin nukkui pidempään sen ekan pätkän omassa sängyssään. Niin ja sit oon saanu myös ihan pikkusen "omaa aikaa" tai hetken miehen kanssa, kun poika on käynyt nukkumaan aiemmin, mut enää ei onnistu. Joo, valivali... Oma aika nyt varmaan on aika toissijaista tässä, mut tuo harmittaa eniten, et usein just ilmavaivoihin hakee apua syömällä, mikä vaan pahentaa niitä (koska yöllä en varsin saa röyhtäytettyä ja luulen et se on muutenkin meillä se suurin syy niihin..) jne.

Tässä viikonloppua vietetty niin, ettei juuri ole koneelle ehtinyt. :) Upeat ilmat ollut ja on ulkoiltu paljon. Mä oon vähän ymmälläni, että mitä pukea Metelle ulos. Tänään laitoin äp:n harmaan villahaalarin sisävaatteitten päälle pelkästään (+ tietysti pipo, hanskat ja sukat). Tuossa siis vaunukopan sisään. Ja hiessähän tuo oli kun heräsi. Mitä ihmettä sille laittaa, en kyllä paljon tuon vähempää uskalla pistää.

henny: onkohan sulla liian löysällä säädöt Manducasta. Vauvan pitäisi siinä olla ihan kiinni rinnassa. Meillä ainakin Mette nukkuu herkästi kun pää on tuettuna oikeestaan joka suunnasta. Niin ja joku siitä mainitsi, että vaikea touhuta Manducan kanssa. Yli 6 kg vauvaahan voi kantaa Manducassa myös lonkalla - kandee kokeilla. Jää sitten paremmin toinen puoli vapaaksi. Mä oon käyttänyt Manducaan niin sisällä kuin ulkonakin. Ainoastaan liukkaimmilla keleillä en uskaltanut ulos Manducan kanssa. On muuten tosi hyvä kun laittaa olkaimet ristiin, jos pidempää matkaa kantaa. Meillä Mette huutaa aina kun laittaa reppuun, mutta rauhoittuu nopeesti kun lähtee liikkeelle. :)

Nukuin viime yönä ko 20- 9.30. :D Siis en tietenkään putkeen, kun syötin varmaan "sata" kertaa siinä välissä, mutta menin oikeesti yhtä aikaa Meten kanssa nukkumaan ja mies nousi aamulla Meten kanssa niin mä sain nukkua. Tänään en ole edes oksentanut, eikä ole pahasti huimannut. Selvästi helpotti väsymystä vähän.

Meemi, oon pistäny Aleksin ihan vaan sisävaatteissa (ei pipoa, villasukkia eikä tumppuja) makuupussin sisään ja ulos. Lämpötilasta/tuulesta riippuen ratassuoja päälle. Ei oo ollu kuuma eikä kylmä.

Manduca tuli kotiin :)

EDIT. Äh, piti kertoa, että Aleksi kääntyi tänään mahalleen :) Nyt oli sitten tarpeeksi kiinnostava lelu, että oli pakko lähteä perään: muki :D

Kiitos Pääskynen. Mä oon kanssa miettinyt, että joko uskaltais laittaa ilman tumppuja ja sukkia... ja ehkä voisin alkuun laittaa pelkän aluspipon... Nyt siis ollut ohut hattu vielä alusmyssyn päällä. Jos mä pistäsin makuupussiin niin tulis taatusti kuuma, koska Mette on vielä kopassa ja siinä on paksu kansi. Ehkä vois kyllä kannen jättää pois jos ei tuule... Nyt mä pistin Meten ulos äp:n puuvillaisessa ohuessa potkupuvussa - tuo siis sisävaatteiden päälle ja ohuet lisäsukat ja hanskat. Tuossa laitoin ohueen itsetekemääni pussukkaan (kaksinkertainen flanellikangas) kopan sisälle. Toivottavasti ei hikeenny. Täällä on jotain 11 lämmintä nyt, mutta hirvee tuuli.

Mä myös odotan kovasti sitä, että saa laittaa tyttöä pystympään rattaisiin. Kiva kun se näkis muutakin kuin taivasta... Eikä häikäisis niin helpolla. Meillä kyllä on arskatkin Metelle. On muuten aika sulonen näky pienissä vaaleanpunaisissa aurinkolaseissaan. :D

Tämä päivä on vähän tööt. Yöllä alkoi hillitön migreeni ja nukuin yön aikana vain yhden tunnin. Päätä särkee edelleen, mutta pikkasen jo helpottaa. Näen siis jo lukea esim. Ei oo hehkeetä kyllä hoitaa vauvaa tässä kunnossa. Lääkkeet ei oo auttaneet juuri mitään. Auttais varmaan jos pääsis lääkkeen päälle lepäämään. Mutta Mette on tänään sillä tuulella, että tunnin välein pitää käydä päikkärillä rauhottelemassa. Mies lupas tulla aiemmin töistä kotiin, että pääsen lepäämään. Pitäis vielä viedä eläinkatrasta rokotuksillekin tänään...

Ai niin... mulla oli aivan järkyttävä alavatsakipu yöllä taas. Siis just sellanen ku oli alkuraskaudessa viimeksi. Että piti käppäillä ympäri kämppää, että kestää. Mistähän nää mun mahakivut oikeen on...? En mä oikeesti ihan jaksa uskoa uuteen raskauteen, mutta välillä se "pelko" kuitenkin hiipii mieleen. Ehkäpä pitäis se testi ostaa niin ei tarvis jahkailla...

Takaisin