Huhtikuun hulinat

Jalava, ne sormet pitäisi navan kohdalla painaa syvälle vatsaan ja sitten kohottaa päätä lattiasta. Mulla kyllä tuntuu vatsalihakset, mutta pitää painaa aika syvälle, koska tuossa on jostian syystä jotain rasvaa päällä eristeenä :grin. Kun alan nostamaan päätä, on rako kaksi sormea ja jos nostan päätä lisää, kuroutuu se lähes umpeen. Olen kuitenkin itse päättänyt odottaa jälkitarkastukseen eli vielä noin kuukauden vatsojen treenaamisen aloittamisen kanssa. Ei se kuukausi tässä enää tunnu, mutta toisinpäin liian aikainen treenaaminen voi tuntua loppuelämän.

Mun mielestä siis sen raon kanssa kyllä voi tehdä ns. syviä vatsalihaksia. Eli esimerkiksi mennä kontilleen lattialle ja sitten nostaa polvet ilmaan (eli paino kämmenillä ja varpailla). Syvät vatsalihakset on muutenkin ne, joilla pitäisi synnytyksen jälkeen vatsatreeni aloittaa. Ja näin kun sanon, niin ehkä kyllä alan noita tekemään itsekin pikkuhiljaa... Varsinaisia vatsarutistuksia ei suositella tehtävän sen raon ollessa, koska silloin se palautuminen ei suju enää niin hyvin.

Nyt olen tehnyt lantionpohjalihastreenejä ja kyllä on selkeästi ollut apua. On paikat palautuneet ja peiton heilutuskaan ei enää satu :wink
 
Mulla on lähes tulkoon mennyt umpeen,pieni väli tuntuis olevan.Tän viikon kun vielä malttais ennenku alkaa vatsoja tekee niin olis hyvä.Tosin kyllähän ne ratsastuksessa joutuu töihin,mutta kun en mene kun kerran-kaksi viikossa nyt alkuu niin tuskin ottaa itteensä.

Jalava,saa liikkua normaalisti,mutta vatsalihasten tekeminen ei ole kannattavaa vasta kuin 6vkon jälkee synnytyksestä sen välin takia.Muuten se jää siihen.
Ja kai tollaset ponnistusta vaativat liikunnat ei ole kannattavia,kunnes on jälkitarkki ohi ja näytetty vihreää valoa palata takaisin omien harrastusten pariin.Laskeuma vaaran takia isoja ponnistuksia vältettävä.
 
Just niin ^

Salille jos menee treenaamaan, kannattaa sielläkin pitää se liika ponnistelu mielessä. Mä olen salilla tehnyt kevyillä painoilla, pitkiä sarjoja ja välttänyt, että ei tule hampaat irvessä-toistoja.
 
Lelutukselle voimia!
Pitäs yrittää muistaa, että tällä hetkellä, tässä hetkessä meidän tehtävä on hoitaa ja hoivata näitä pieniä ihmisiä. Sitä mullekkin on hoettu, kun stressaan kotiaskareista ja kasvavasta things-to-listasta. Että vauva tarvitsee äippää, muut hommat voi odottaa. Toivottavasti siellä(kin) puoliso ymmärtää ja auttaa arjessa. Tai jos ei oo puolisoa, niin vahva verkosto ympärillä, neuvolastakin pitäis saada apua, perhetyötä ja kotipalvelua.
Isoja satseja ruokaa tekoon kerralla, pakkaseen annoskokoihin ja itelle mikroon, syö imettäessä, muistaa vaan suojata vauvan, ettei tiputtele kinkkukiusausta lapsen päälle.
 
Aadaeveliina, miten se rako kokeillaan? Kokeilin Selällään kohottaa päätä lattiasta ja yritin tunnustella samalla, mutta en ole varma, sainko selvää, missä raon reunat oli. Saattoi olla kaksi sormea navan kohdalla, mutta epäilen, voisiko olla niin "vähän", kun raskaudessa erkanivat kuitenkin tosi pahasti, 10cm varmaan... Mitä muuten aadaeveliina teit aikoinaan sille kahden sormen raolle? Sulkeutuiko se vielä siitä vai jäikö sellaiseksi?

Tuossa porukka neuvoikin miten se kokeillaan...
En siis tehnyt mitään sille raolle, aloitin vaan aika nopeasti vatsojen teon kotona synnytyksen jälkeen enkä tiennyt tuosts rako hommasta muutakuin kuulin vasta myöhemmin! Eli luultavasti itse aiheutin erkaantumisen vaikka olikin "normirajoissa". Siskoni siitä valisti(on himo-urheilija ja sai sitten oman lapsensa myös n.vuosi sitten), hän itse sektion jälkeen aloitti vatsatreenin vasta 6kk syntymän jälkeen ja lihakset+timmi masu palautuivatkin hänellä täysin entiselleen.
Mä varmaan odotan henk.koht.nyt kiltisti aika pitkään etten pilaa noita...kolmas raskaus kuiteski 4v sisään ni loppuelämä aikaa parannella itseään
 
Meillä oli tänään lääkäri neuvola ja mulla oli jälkitarkastuksen näytteenotto. Onko muilla ollut tällaista näytteenottoa? Pissanäyte, verenpaine, hemoglobiini ja paino. Sit juteltiin miten on menny ja mitä oon ajatellu ehkäisyksi. Ei tämmöstä ollu aikasemmin (2012) eipä siitä ny haittaakaan oo et kattovat mut ihmettelin vaan et mikä tämmönen on ja mullakun on jälkitarkastus itsessään vasta 20.5....
 
Mulla lääkäri vasta parin vkon päästä, mutta neukka sano että otetaan just noi yllä mainitut jutut siinä samalla:)
 
Mulla oli eilisessä neuvolan painokontrollikäynnissä tuo verenpaineen ja hemoglobiinin näytteenotto (hb oli 132, mikä on ihan hyvä kun synnytyksessä lähti se 1,1 litraa verta). Pissanäytteen käyn antamassa ensi viikolla, kun vauvalta otetaan verikoe, menee samalla reissulla. Se pissanäyte kai (?) ei oo mikään ns. standardijuttu, mulle sanottiin että se multa otetaan kun oli niitä jotain katetrointihommia ja vaikeuksia synnytyksen jälkeisvaiheessa. Eipä se tosin haittaa, hyvähän se on että tsekataan että on jutut kunnossa.

Noi muut mittaukset oli neuvolan mukaan siksi, että menen jälkitarkastukseen yksityiselle, niin halusivat nuo asiat ottaa neuvolassa.

Ehkäisyä eli mun tapauksessa kierukkaa varten mua eilen neuvolassa haastateltiin vaikka millä kysymyksillä, vähän huvitti kun noita kierukoitakin on jo kaksi ollut, niin voisi kuvitella että se sopii ihan hyvin... :)
 
Ällö kysymys, mutta.. Haiseeko teidän jälkivuoto/alapää pahalle? Mulla ihan loppumassa, eikä juuri mitään tuu mutta haju on tosi ällö. Sellanen vahva siili :D haju on ihan eri ku normaalit menkat. Enkä kyllä muuten oo kipeenä (eilinen mahatauti ohi,jeejee).
 
Kyllä mä huomasin semmosen vähän pesemättömän pubiruusun pillun hajun ite :D. Mutta en huolestuisi, luulen että se on myös sitä hyvin muutoksessa olevaa bakteerikantaa, kun siis vuoto loppumassa ja paikat palautumassa ns normaaleiksi.
 
Sama homma,et huomasin hajun olevan erilainen,kuin normaalisti menkka-aikana.Kai se kuuluu kans pakettii ennenkö bakteerikannat ym tasaantuu.
 
Takaisin
Top