HUHTIKUUN hulinat

Mä sain kelalta päätöksen vanhempainpäivärahasta \o/ ihan hyvä et äippäloma alko kuitenkin 2.4 ja nyt on 22.4 :) aattelinkin tulla tänne kyselemään että ootteko te muut saaneet jonkun kirjallisen päätöksen.. no mulla ei ollu kiire kun työnantaja maksaa palkan 100 päivältä. Hakemuksen olin tehny 27.1 mutta siinä oli toki vähän laskettavaa kun vuoden 2013 tulot oli vaan pari tonnia kun olin kotona, ja hain sen mukaan et kumpi on suurempi, viime äippärahan perusteena olleet tulot (2010 vuonna) vai nyt 2014 tulot. Vieläkin voitti vuosi 2010. Aikani uraputkessa ennen lapsia :p
 
Mulle tuli postissa pari päivää myöhemmin se päätös
 
Joo, neuvolasta selvitty, jee. Neuvolan jälkeen mentiin mun äidin ja hänen miehen luokse vaihtaan kesärenkaat autoon. Tai siis mies vaihtoi tuon esikoisen kanssa. Mä nukahdin sohvalle, vaik mun oli tarkotus mennä kanssa ulos renkaiden vaihdossa auttamaan :D Nukuin autuaan onnellisena tunnin siin sohvalla ja heräsin kun noi tuli takasi sisälle :D Noitten päikkäreitten jälkeen onkin ollu ihan hirvee kooma päällä ja nyt vasta kun oon juonut kohta melkeen 2 litraa vettä ni alkaa oleen semmonen semisti ihmismäinen olo :O Sama juttu aina kun nukun pitemmät päikkärit, herääminen on hirveetä takkuumista ja vettä menee tolkuttomasti et herää kunnolla.
 
Mä tein 25.1 Kelalle hakemuksen, 7.4 tehtiin päätös joka tuli pari päivää myöhemmin postissa. Työnantaja lupasi maksaa palkan kolmelta kuukaudelta, jonka perusteella Kela teki päätöksen. Nyt työnantaja ilmoitti toissapäivänä, että maksaakin vain Kelan päivärahan ja normi kuukausipalkan erotuksen minulle. Ärsyttää sikana odottaa taas uutta päätöstä ja nyt vikoilla viikoilla stressata tästäkin. Todella huomaavaista työnantajalta :sad001
 
Hmm siis mullakin, kun saan palkan, niin kela maksaa mun äippärahan siltä ajalta suoraan työnantajalle. Eli käytännössä mäkin saan työnantajalta sen erotuksen. Mut sama päätöshän pätee silti? Jos vaan Kelalla on ollut se tieto, että saat palkkaa.
 
Mä ainakin ilmotin Kelalle et työnantaja maksaa 3kk palkkaa :) ja työnantaja maksaa sen mukaan palkkaa ja saa kelalta takautuvasti takas rahat :)
 
Oon stressannu ku kelan sivuilla luki vaikka kuinka kauan että odottaa työnantajalta tietoja mutta onneks nyt tuli päätös äitiyspäivärahasta.

Ja näköjään unohdin mitä muuta piti kirjoittaa... :D
 
Mulle sanottiin, ettei kelan päätöksellä olisi väliä, jos joka tapauksessa saa aluksi palkkaa työnantajalta? No, ei tarvitse enää sitä murehtia kun päätös on jo tullut mullekin. :) Aluksi tuli virheellisenä (2013 tulojen mukaan), mutta muistaakseni tämän kuun alussa tuli sitten se oikea, viimeisten 6 kk tuloihin pohjautuva päätös.
 
Mä tein kans joskus yläaste aikaan simaa ja laitoin puolipakettia hiivaa sinä vuonna ei saanu vissiin kukaan juua sitä tai en minä ainakaan :D
 
Mää aattelin kokeilla semmosta inkiväärisimaa tänä vuonna! Tai siis totuuden nimissä, niin minähän en ole koskaan tehnyt itse simaa ennen :grin Kuulosti raikkaalta, kun siihen tulee inkivääriä, sitruunaa ja appelsiinia. Paitsi että äh, nythän mää vasta hokasin, että enhän mää saisi sitä sitten itte juoda, kun siinä on inkivääriä :rolleyes:
 
No totta kyllä... enkä mä varmaan ihan litratolkulla sitä yhdeltä istumalta joisikaan :happy: Ehkä mä sitten uskallan semmosta tehdä ja ittekin maistella :joyful:
 
Mut eihän inkiväärissä ole mitään muuta vikaa kuin et sen uskotaan aiheuttavan keskenmenoja? Kaikissa muissa Pohjoismaissa sitä kehotetaan jopa syömään alkuraskaudesta sillä se vähentää pahoinvointia. Suomi on ainoa paikka missä inkivääriä vältetään raskausaikana.
 
Jep ja sekin koska ei ole tutkittu tarpeeksi, on helpompaa kieltää kun ei tiedetä :grin Thaimaassahan esim joka toinen narskuttaa inkiväärinpalasta pahoinvointiin. Mun oli pakko kokeilla siihen pahaanoloon inkivääriteetä, ei se auttanu mutta ei se aiheuttanut kyllä muutakaan :grin
 
Eviran sivuilta: Elintarviketurvallisuusvirasto Eviran riskinarviointiyksikkö on teettänyt asiantuntijaverkostollaan arvioinnin inkivääriä sisältävien ravintolisien turvallisuudesta raskauden aikana. Tieteellistä tietoa inkiväärin käytöstä raskauden aikana on varsin vähän ja tutkimusten tulokset ovat osittain ristiriitaisia. Osa inkiväärin kemiallisista aineosista saattaa olla haitallisia sikiön kehitykselle; joidenkin kemiallisten ainesosien on todettu aiheuttavan mm. solukuolemaa. Arviointi antaa viitteitä siitä, että inkiväärivalmisteiden käyttöä samoin kuin inkivääriteen runsasta tai pitkäaikaista käyttöä olisi raskauden aikana syytä välttää.

Eli suositus koskee inkiväärivalmisteiden runsasta tai pitkäaikaista käyttöä.
 
Takaisin
Top