HUHTIKUUN hulinat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja amanita
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Missähän ketjussa sitä mahtoi olla puhetta sairaalakassista.. en nyt muista, mut kuitenki sopii se kai tänne ihan yhtä hyvin :D Eli mitä ihmettä mä tälle vauvalle otan kotiutumisvaatteeksi? En mä ymmärrä mitään kevät/kesä vauvan pukemisesta, mulla on kokemusta vaan talvivauvasta ja -25-30 astetta pakkasesta :D

Hellis, täällä on ihan sama! Just viikko sitten sanoin miehellenikin siitä että miten tässä voi tulla aina seuraavana/sitä seuraavana päivänä asioita mitä olen miettinyt itsekseni tai puhunut miehen ja ystävien kanssa jostain :D
Tai kun yksi päivä olin tosi väsynyt ja maha tuntui älyttömän raskaalta ja oli tukala olla, niin appsi sanoi "Jonain päivinä raskaana olo on ihanaa, toisina taas ei yhtään" tms.. Luki mun ajatukset kun tuskailin mahani kanssa :wideyed:

Ehkä meihin on tosiaan kiinnitetty jotku anturit, jotka on kytköksissä siihen appsiin ja meidän tietämättä meidän otsassa lukee aina isolla sen hetkiset ajatelmat koskien raskautta :joyful:

nennaemilia, mietin eilen ihan samaa! Varsinkin kun on esikoinen kyseessä, niin ei tiedä yhtään, mitä sille pötkylälle oikein tarvii pukea. :oops: Vaatetuksen suhteen tulin siihen tulokseen, että laitan vauvan sisävaatteet (eli kietaisubody, potkuhousut ja kietaisupaita kokoa 50, villasukat, sisämyssy) ja viltin jo valmiiksi turvakaukaloon ja neuvon miehelle, mistä löytyy lämpimämpiä vaatteita, joita hän sitten ottaa ulkolämpötilan ja sään mukaan. Miehellä jo ennestään kaksi lasta, joten ehkä hän osaa arvioida lisävaatteiden tarpeen... Ehkä. Toivottavasti. :rolleyes:

Sairaalakassiketjuja etsin haku-toiminnolla ja sain aika hyvän käsityksen, mitä itse pakkaan. Eli minun sairaalakassiini tulee:

- Hammasharja + tahna
- Sininen Apobase
- Hiusharja + pompuloita + pinnejä
- Shampoo + hoitis
- Korvatulppia + silmälaput (olen herkkäuninen)
- Yksi oma olovaatekerrasto + sisäkengät (sairaalan läpykkäät kuulemma hiertää)
- Imetysliivit
- Liivinsuojia
- Lukemista
- 20 e rahaa (mies voi tuoda tarpeen mukaan aina lisää)

VIIME HETKELLÄ:
- Äitiyskortti
- Kännykkä
- Kännykän laturi
- Meikit (tuskin kyllä ehtii meikkaamaan, mutta otanpa silti mukaan)
- Dödö

MIES TUO KOTIUTUESSA:
- Vauvan kotiutumisvaatteet + lämmintä vaatetta sään mukaan
- Viltti
- Turvakaukalo

Mulla on muuten sama lista kuin kuukiurustakesäällä, paitsi en ota olovaatteita mukaan, viihdyn sairaalan rytkyissä :p toki kotiutumisvaatteeksi otan imetyspaidan, omat alusvaatteet ja verskat. Sit otan synnärille mukaan vauvakirjan, en oo ees avannut sitä mutta siellähän on aikaa sitä tutkailla ja jo vähän täyttää. Niin ja kynä. Ai niin ja 200 erilaista tuttia! Tämä vauva saa luvan oppia sitä syömään!

Jos on energiaa ja aikaa niin Oulaskankaalla on kyllä lukemista ja telkkareita, ja itellä mukana kännykkä. Niillä pärjää viikonkin.

Vauvakassiin oon pakannu sekä koossa 50 että 56 bodyn ja housut/potkarit. Sitten on sukat ja myssy ja tumput ja huppari. Kaukalossa on valmiiks lämpöpussi, käyttää jos on tarvis, auki tai kiinni. Ja muutama vaippakin on mukana ja vielä 100 tuttia lisää.

Sairaalakassiin lisään aiemmin mainittujen sekaan kantoliinan ja omat lääkkeet, sisäkengät (koska sairaalan on niin yrjöjä), imetysliivejä ja liivinsuojuksia, puhelimen kuulokkeet ja korvatulpat.

Oli vuodenaika mikä tahansa, niin mä pakkaan kotiutumista varten vaatteet aina kerrospukeutuminen mielessä. Suomen ilmat kun vaihtelee hirmu paljon ja saattaa olla yllättävänkin kylmä...tai sitten lämmin. Ne pienet vaatteet ei kovin paljon vie tilaakaan. Ostin kuopukselle sellaisen söpön suklaanruskean "nallehaalarin", joka ei mikään toppavaate kuitenkaan ole, mutta lämmin kuitenkin. Saattaa olla, että sen alle riittää body ja puolipotkari, mut sit tarvittaessa jotkut housut ja huppari (ja tietty lämmitä tumppua ja sukkaa) sekä peitto vielä viimeiseksi päälle heitettäväksi.

Jonsku, mulla oli esikoisesta positiivinen. Nyt ei ole vielä otettukaan, kun vastaus on voimassa vaan 2 vkoa ja mulla kaikki syntyneet vasta la jälkeen. Esikoisen synnytys ei itekseen käynnistynyt, vaikka vedet meni. Ton positiivisen vastauksen vuoksi synnytystä alettiin heti seuraavana päivänä käynnistämään, kun muuten ois voinut rauhassa odotella itekseen käynnistymistä. Synnytyssalissa sain iv-antibiootin synnytyksen aikana.

Mä en ollu ennen kuullu et kellään olis tota streptokokkia ollu :) täti sano et se olis saanu iv antibiootin esikoisesta synnytykseen mut synty sektiolla niin ei tarvinnu ja toisen kans olis saanu automaattisesti ilman testausta synnytykseen mut toinenki synty sektiolla..

Mulla todettiin myös positiivinen streptokokki seulonnoissa. Tais tosin olla 35+0 sillon mittarissa. Osaako kukaan kertoa, millasta penisilliiniä sillon annetaan synnytyksen käynnistyessä? Meikäläinen kun on allerginen amoksilliinille eikä tiiä yhtikäs mitään mistään hoitoalan asioista. Se on tosin helpottavaa, että me asutaan melko lähellä Taysia, ni ei tarvi hirveesti panikoida, ettei ehtisi antibioottia saamaan :)

Mangusti mulle neuvolasta tulostettiin tulokset jossa on lista tehoavista antibiooteista :)

Toi monikkomuoto sanasta antibiootti kuulostaa hyvältä! Eiköhän niistä sitten jokin sopiva löydy. Tänks! :)

Mangusti, sun yliherkkyyksien pitää näkyä sun potilaspapereissa. Katsokaahan seuraavassa neuvolassa, että näkyvät.

Tiedossa olevan lääkeaineyliherkkyyden sekä labrassa tehtävien pöpöjen herkkyysmäärityksien (mikä tai mitkä antibiootit sopii mihinkin pöpöön) perusteella lääkärit osaa sitten valita sulle turvallisen mutta pöpöön purevan antibiootin. Olipa sitten kyseessä pissatulehdus, hengitystieinfektio tai joku muu.

Mutta ehdottomasti allergiat, yliherkkyydet ym. hoitoon vaikuttavat asiat oltava papereissa! Se tosin on hoitohenkilökunnan jokapäiväistä, potilasturvallisuutta takaavaa työtä tarkistaa nuo joka kerta kun olet terveydenhuollon asiakkaana.

mulla kanssa sairaalakassissa h&m:n nallehaalari ja ihan perusvaatteet, body, housut, myssy, sukat käsiin ja jalkoihin :) itelle mustat löysät housut ku se vuoto on niin kauheeta ettei vaan näy, ja imetyspaita ja rintsikat.

ja jo mainittujen lisäks otan myös omia särkylääkkeitä, viimeks ärsytti ku nei meinannu antaa kunnolla lääkkeitä, ei riittäny mun kipuihin. nii ja ne luumut, suklaata ja lehtiä.

kävinki tänään kirppiksellä ostamassa isommille vaatteita, päivän liikunnat :) sain steriloitua kaiken mut ompelut ja siivoukset jää huomiselle. pitäis olla aikaakin ku muut apinat on mummolassa!

Mulla ainakin kirjotettiin mun penisilliini allergia papereihin ja laitoin sen myös ite sillon ipanaan :)

Tadaa, ekat valmistelut aloitettu! Aamutakki, tossut (spesiaalit, tää on ihan mun ykkösfiilisjuttu;)) ja kirja otettu esille. Ja sain sattumoisin isältäni tässä keväällä Finskin meikkipussin jossa oli pikkutötsä Clarinsin naamarasva, huulivoide, hammasharja tahnoineen ja korvatulpat sekä silmälappuhässäkkä. Dödö ja muutama muu jutska kyytiin, niin sehän on siinä, maailman mahtavin sairaalapussukka!:)
WP_20150417_001 (800x450).jpg

Vauvalle otin froteehaalarin sekä ihanan possu-unirätin minkä ostin joskus ennen joulua ja toaalisesti olen unohtanut:)
WP_20150417_003 (800x450).jpg

Lisäksi rupesin käymään kaikki lastenvaatelaatikot läpi, voi jessus että meillä on tavaraa... No, kaikki mekot ja vaaleanpunaisimmat bodyt jäävät varmaan käyttämäät tällä kertaa:)

Mä kysyin, kun se streptokokkinäyte otettiin, että onko se yleinen vaiva. Niin neuvolan täti sano että on, kahella kolmesta tulos on positiivinen. Ei multa kyllä ees testattu 2,5 vuotta sitten. Nyt oottelen vielä tuloksia.

Anime, ei ole multakaan otettu 4,5 eikä 1,5 vuotta sitten, enkä ollut edes kuullut koko hommasta aikaisemmin. Mutta ok, hienoa jos tällä tavalla estetään *jotain*, en oikein päässyt jyvälle mitä se voi vauvalle aiheuttaa...

Takaisin