Huhtikuun huhuilut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja sinttu83
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Johan tosiaan Eemelillä riittää nyt murhetta ja noi yösyötöt varmaan tosiaan rassaa koko perhettä. Syökö Eemeli päivisinkin noin tiheästi? Ja tuo nenän tukkoisuus on inhottava vaiva, varsinkin kun sitä on öisin.

Jussilla taitaa olla jokin kasvamisen vaihe, kun olin perjantaina aivan ihmeessä kun ei läheskään normimäärä maitoa riittännyt. Toki ei heti edes tajuttu, että poika itkee ja huutaa nälkäänsä. Pelkäsin, että mun sosekokeilut on aiheuttanut vatsakipuja tai sitten vaivat hampaista. No kaikki "vaivat" helpottui kunhan vain vanhemmat ymmäri antaa maitoa, jess! Eilen iltapäivällä Jussi sai myös perunaa. Se näytti olevan lusikoitavista ruuista paras, ei edes ekalle lusikalliselle tullut irvistystä. Tänään sai sitten sitä toisen kerran ja edelleen hyvin maittoi.

Sanna: Kyllä uskoisin, että kasvuvauhti tasaantuu, tai onhan sen pakko muuten teidän Joona on toooosi pitkä 1 vuotiaana. Siirillä kasvu oli huimaa silloin alussa, eli 4 kuukaudessa 14cm ja ei onneksi kuitenkaan samaan tahtii jatkanut[:D]. Muistelen, että vaatteiden koosta 74 oli sellainen, joka meni pidemmän aikaa. Ilmeisesti siinä vaiheessa kasvussa sitä tasaantumista oli havaittavissa.

Hei nythän jo paistaa aurinko. Aamulla kun herättiin niin täälä satoi lunta, mutta lähes kaikki on jo sulanut.

Laitoin Jussin sisälle päiväunille ja nyt jo sieltä kuuluu kitinää, vasta tunti takana. Nyt jo komentava ääni. Mentävä!

Tutti vaan oli hukassa, imaisi sen ja uni jatkuu.

Ollaan menossa Me and I lastenvaatekutsuille. Katsoin netistä heidän vaatteitaan ja onpas melko hintavia. Esim body 25 euroa, eipä ole varaa laittaa sellaista hintaa vaatteeseen jota ehtii pitää muutaman kerran ja sitten saa laittaa pienten vaatteiden kasaan. Onko kellään kokemuksia näistä vaatteista? Varmaan toki ovat laadukkaita kun noin paljon maksavatkin. Pitää katsoa tytölle jotain kivaa kesäksi ja toivottavasti ei tarvi maksaa itseään kipeäksi[:)].

Hyvää sunnuntai päivän jatkoa kaikille! Yritän palailla vielä illalla, kun mieskin on töissä ja sitten, kun saan lapset unille eipä ole juttukaveria.

Moi!

No nythän täällä on taas pulinaa, jee! :)

Pranametri, joo, oli se perjantai-ilta tosiaan ihan huippu, vaikka aiottu humala jäkin onneksi puuttumaan, niin eipä tarvinnut kärsiä krapulaakaan ja lähdettiinkin eilen koko perheen voimin liikkeelle jo ennen puolta päivää. Tosin sillon kerran ku vedin lähes pilkkuun asti ja kotiin tullessa kävelin tien puolelta toiselle, niin ei silti ollut krapulaa.

Elegian koko perheelle hirmuisesti tsemppiä! Tuntuu nyt olevan yhtä ja toista hankaluutta siellä Eemelillä... Toivottavasti tuo ihon kuulaus on se syy sinertävyyteen :) Miten muuten, saako teidän isompi poika kuitenkin nukuttua, vaikka pikkuveli heräileekin itkemäänkin pitkin yötä?
Ja on sulla ollut auton kanssa koettelemuksia myös, mutta onneks noi on vaan tollasia "pikkujuttuja" eikä sentään mitään kolari-meininkiä!

Pranametri, vaikka ne vieraat tuliskin pitemmän matkan takaa, niin silti pitää olla oikeus sanoa, jos ei jaksa. Vaikka ymmärrän kyllä, että kaikki teidän hurmuripojan tahtovatkin nähdä :)
Ja koitahan sinäkin yrittää sieltä "miesten jaloista" lähteä, ihan oman ittes takia! :)

Tiihuli, jep, vois toivoa että tuo kasvu tasottuu. Mä kans vähän aavistelen, että ehkä noi 80cm vaatteet ois sit vihdoin sellasia, joita käytettäis vähän pitempään :) Eihän tässä muuta, mutta joutuu jo tinkii noiden vaatteiden käytettävyydestä tollasella makuuvauvalla, kun noi ton kokoset alkaa olemaan jo sellasia, mitkä on aateltu istuvan/konttaavan lapsen vaatteiksi! Välillä saa tuskailla niiden pukemisen kanssa, jos Joonalla on "lötköpäivä" :D Onneks bodyja sentään löytyy ainaki tonne 90cm saakka!
Noista Me&I vaatteista, et samaa katsoin mäkin, kovin kalliita ovat. Ja mun makuun vähän turhan isokuvioisia ja retro-tyylejä... Ehkä niitä vois vaatemallistossa yks-kaks tollasta olla niille värikkäämmille päiville, mutta muuten en niinkään tykkää. Laadukkaita kuulemma ovat, ainakin näin mun tuttavapiirissä noita kutsuja järkänneet ovat hehkuttaneet. Ja pari tyttöä ovat pitäneet useampiakin kutsuja, joten tuskin ne ihan paskoja viittisivät ees tuputtaa :) Isommille varmaan voiskin sijottaa, kun ei katso, ja just jotain söpöjä leikki-ikäisen tytön vaatteita siellä olikin :)

Jee, aurinko alkaa hiljalleen kömpiä esiin tuolta pilvien raosta! Joskohan tuo pikkumieskin heräis päikkäreiltään ja päästäis vähän köpsöttelee!

Elegia - meillä on koko perhe atoopikkoja, niin sillä uskalsin veikata. Nyt just pojalla tullut eka sellainen atooppinenläikkä. [&:] Ne muistuttaa mun mielestä sellaisia psoriasläikkiä. Tosi kurjaa kyllä tilanne, kun voi vaan arvailla mikä pientä vaivaa, se on niin turhauttavaa ja väsyttävää.

Apteekissa kun on sitä Vicksiä(lasinen vihreä/sininen? purkki) niin sitähän voi laittaa vaatteisiin. Suositusikä siinä on kait se kolme(ollut ainakin joskus?) mutta mä olen sitä pienille laittanut vaatteisiin ja isommille kaulaan, rintaan ja selkään. Yskään aika oiva apu myös. Tai sitten niitä perinteisimpiä sipulivirityksiä yöksi....

Oletko sä muuten Elegia alkanut antamaan kiinteitä pojallenne(sori jos on mennyt ohi) ja jos sitä kautta pikkuhiljaa alkais nuo yöt paranemaan? Ei muuta kuin perut kehiin... [:)]

Hirmusti tsemppiä ja jaksamista sinne, kyllä ne yöt jossain vaiheessa alkaa sujumaan paremmin, usko pois! [:)]

Hellou!

Vieraat tulivat ja menivät, ja ihan kivoja lopulta olivat. Harmittaa vaan kun ei itsellä ollut sellaista fiilistä että Onpa Kiva Kun Tulitte! Silloin kun on paljon tavannut ihmisiä, ei enää vaan jaksa iloita niistä viimesistä sammalla lailla. Mutta minulla on kiva kummitäti ja hänellä mukava mies, eivätkä todellakaan kovin näytä naamaansa. Viime kerrasta on useita vuosia, että näin. Valittamatta paras, ja jos kyseessä olisi olleet jotkut muut, joita näen muutenkin useammin, olisin jo kieltäytynyt.

Sitä tänne lähdin tällä kertaa hehkuttamaan, että otin hiukan omaa aikaa ja kirmasin haravan kera takapihalle ja innostuin siinä haravoidessa oksasaksienkin kanssa harventamaan pensasaitaa, jossa kasvaa ainakin aroniaa, toisesta en tiedä. Olin lähteissä juuri tarjonnut tissiä Valolle ja vähän maittoi. Uniaika oli tulossa ja mies meni makkariin poikansa kanssa ja nyt kun tulin pihalta ja kurkkasin: Pieni mies ison miehen kainalossa<3 IIIIIH miten hellyyttävä näky. Mies on sanonut pelkäävänsä nukkua Valo kainalossa, koska ei halua litistää sitä kääntyessään ja jos hän tietäisi yöllä että olen siirtänyt pojun nukkumaan väliimme, hän ei saisi unta. Hähhhäää, niin vaan sikeässä unessa tuhisevat ihan liki toisiaan[:D]

Me and I vaatteista. Olen myös kutsuttu partyihin, mutta en tiedä menenkö.Kutsussa luki ettei ole ostopakkoa, mutta jos menee niin miten kehtaa olla ostamatta mitään tai ilmoittaa että en tämän hintaluokan kuteita kuitenkaan vaikka kuinka ihania olisivatkin. Hmm. Voinko mennä vain seurutelemaan vai koenko sosiaalista velvoitetta raottaa rahapussia ja tulen katuvana kotiin? Nih.
Varsinkin siksi tätä mietin, kun SanaKOon kuvaus noista vaatteista voisi olla liikaa minun makuuni[:D] Siis että tykkään.

Tiihuli kivaa että soseet maistuu!

Meillä meni kuherruskuukausi tai uutuudenviehätysaika ohi ja pottu ei nyt maistu enää ollenkaan. Taidamme alkaa sekoittamaan kaikkeen maistettavaan herkkusoseita sekaan ja pikkuhiljaa lisätä sen "pahemman" määrää sotkussa ja näin opetella. On kuulemma hyvin luonnollista, että opetteluun menee aikaa, koska siirtyminen imemisen kautta nielemisestä lusikan kautta nielemiseen ei ole ihan helppo juttu. Tänään taas pikkuannos puuroa ja päärynäsosetta yksinään maittoi oikein hyvin. Valo jo harmistui kahvipöydässä miehen lappaessa lusikalla vain omaan suuhunsa jätskiä ja kasvispiirakkaa. Pikkupojalla suu aukesi ja maiskutti kulmat kurtussa.

Nyt jatkamaan lukemista miesten uinaillessa.

Mie oon taas ollu taka-alalla jonkin aikaa, en ole edes ehtinyt lukemaan juttuja mutta nyt pitää käyä kertoilemassa pari juttua.

Nyt kun reissut on reissattu, (mummola, Joensuu ja Lieksa jne) niin meän neiti ei sitten meinaa millään enää viihtyä lattialla kun ei näissä kyläpaikoissa voinut lattialla olla vedon, koirien tai muiden pienten lasten vuoksi) ja koska ei vieraissa paikoissakaan ole ollut lattialla niin ei tosiaan ole kääntynytkään sitten kertaakaan kotonakaan mitä nyt on laittialla ollut, höh!?!

Yks ilta tuossa tunsin alamahassa kuin joku olis potkassu [:-][8|], siispä heti tuli mieleen että ei hemmetti voinko olla raskaana, no toki voisin mutta aikaa kun alkais laskemaan niin ei se millään vielä potkia voisi...? Hitto, olipa kyllä kumma tunne...? Noh väsyttääkin niin mukavasti TAAS, että mietityttää että pitäiskö sittenki tehdä se testi ihan vaan varmuuden vuoksi vaikka oonkin 98% varma ettei se positiivinen ole....? Whaaat?

Jahas velvollisuus kutsuu... palellaas taas...

Heip!

Pranametri, niinhän se usein menee, että lopulta vieraiden läsnäolo onkin ihan kivaa, vaikka aluksi ei ois yhtään huvittanut. Ja mun mielestä voit ihan hyvin käydä tuolla kutsuilla ja olla ostamatta mitään! Eipä sitä yleensä kukaan muu kuin emäntä tajuakaan, että et tilauslappua jätä, ja tuskinpa kukaan alkaa kyselemään, että miksikäs et. http://www.meandi.se/fi/ tuolta voit kuitenkin käydä ennakkoon tutkailemassa, että pitikö mun kuvaukset yhtään paikkaansa, vai saitko ihan väärän käsityksen.
Ja älä sure, meillä kans meni ekaks soseiden kanssa tosi kivasti, ja sit otettiin takapakkia. Nyt on taas maistunut, noi kaupan tasaset soseet, ja pitää hiljalleen alkaa tarjoomaan taas itse tehtyä, ja hankkia sit vaikka se sauvasekotin että sais iteki tehtyä tasasempaa tahnaa; kuitenkin tulevaisuudessa lihaa soseuttaessa se on varmasti tarpeen!

Rinkku, mulla tulee kans säännöllisesti sellasia "loppuraskauden tuntemuksia" että joku möyrisi mahassa ja kohtua/alavatsaa kolottaa. Ja mä voin 100-varmasti sanoa, että raskautumiseen ei oo mahdollisuuksia :) Tosin jos oisit ihan heti pian tullut raskaaksi, niin johan se voisi potkiakin, mutta etköhän olis jotain vatsan kasvuakin havainnut :D

Täällä olis kylpypäivä. Joona tosin suostu vasta just äsken nukkumaan sit iltapäikkärit (seiskasta eteenpäin yritettiin saada se unille), mutta ei onneks nukkunu ku puolisen tuntia. Eli eiköhän se kylpyilyn jälkeen taas uni maita :) Sitä ennen täytyykin saada toi isomies tuolta sängystä ylös, on kyllä tässä sohvalla päivää krapuloinut, mutta kun Joonan kanssa vallattiin ilmeisesti taas koko iso sohva, niin mies kömpi makkariin. Ja yksin kylvettämisen kerran tein, mutta jos mies on kotona, niin on se vaan helpompaa, että siinä on kahdet kädet hoitamassa kuivailut ja toinen laittamassa tolle kärsimättömälle pikkumiehelle sitten iltapalan valmiiksi!

Heipähei! Linjoilla ollaan taas!

Hienosti meni, huh, talkoot takana! Saatiin ihan hirveesti aikaiseksi. Kaadettiin ja purettiin edellisen asukkaan rakennelmia sieltä tontilta. Meni nurin vanhat kompostit, kasvihuoneet ja koiratarhat. Tuli semmonen olo, että nythän tuo pihapiiri alkaa olemaan oma! Tehtiin "kuntotarkastus" lammenranta saunalle ja todettiin, että saa kelvata tämän suven. Pikkusen nikkaroi ja se on ihan käypänen! Minähän jo innoissani mittailin ikkunaverhoja pukuhuoneeseen.... Seinän maalausta ja raitamattoja.....

Ja taas on makkaraa paistettu! Nam! Miten se voikin aina vaan olla NIIN hyvää, tälleen talven jälkeen? Venlakin alkaa jo nuotiolla suuta maiskuttelemaan, eikä enää hämmästele niin kovasti! Huippua on sen mielestä, että ulkonakin voi syödä! Vähän vettä nokkamukista ja luulee rassu olevansa niin toimessa mukana. Hm...ja sainhan minäkin krapulan viikonloppuna aikaiseksi! Minä!?! Perjantai-iltana tyttären kanssa tissuteltiin pullollinen punkkua, kynttilän valossa kuiskaillen ja meikä se sitten aamulla vikisi.... Silleen.

pakko ostaa-kutsut! Minä oon sellaisilla aivan surkea! Kertakaikkisen hölmö! Vaikka ei olis rahaakaan niin sitä hullaantuu ja tilaa yhtäsun toista! Viimeks poltteli kandensadan euron pankkisiirto kuitti kädessä, kun tulin kosmetiikka bileistä kotiin. Eihän mulla ollu niitä rasviojakaan edes, kun tulivat vasta viikon päästä. Ovelaa! Siinä sitten miehelle pienellä äänellä kurkku käheänä yritin huonolla omallatunnolla selittää, että miten minä nyt "olen ajatellut alkaa pitää itsestäni oiken hyvää huolta." Niinkuin kaikki muutkin naiset.... Hitto! Tuolla on vielä yks 50 € värivoide tuubi kaapin kätköissä. Oli niin pirun kallis, ettei sitä raaski naamaan lotrata ollenkaan! Niin, siis pääätin, etten enää mene ikinä! Täällä olis ollu naapurustossa talvella  pimeiden iltojen iloksi semmoset kynttilä kekkerit. Jätin väliin, koska viiimeksi sain IKEANkin kynntilöihin satasen uppoamaan...

höh.. tuo  lähti enneaikojaan käsistä...

Sitä piti vielä sanomani että:

Ymmärrän HIRVITTÄVÄN hyvin mitä Pranametrin päässä on liikkunut ennen vieraiden tuloa! Se on välillä nii niin ärsyttävää. Pakko rakentaa itselle semmoinen mieli, että OMPAKIVANÄHDÄ!!! Välillähän minä oon imetyksen varjolla luikkinu kammariin ja jättäny törkeesti miehen hoitelemaan vastaanotot! Siellä sittenkorvat luimussa kuunnellu puheen sorinaa ja puhallellu ilmaan pahimpia tuulia ja tullu vihdoin iloisena takaisin ihmisten eteen. Sitten lopulta onkin ollut ihan tosi kivaa!

Jotenkin sitä on niin "meidän perhettä", että ei välttämättä aina jaksais jakaa sitä aikaa vieraiden kanssa. Varsinkin, jos ne vieraat ei tuo itsestään mitään, niin että joutuu vaan itse antmaan ja toiset tulee nauttimaan... No mutta tästähän on täällä jo puhuttukin, joskus...? Mutta yhden kyläilyn mä kyllä muistan! Sen, kun sovittiin miehen siskon kanssa, että tulevat sitten kattomaan vauvaa, kun me halutaan ne meille. Että olisi kiva odottaa niiden tuloa ja valmistella. ME kuitenkin oikeesti tytkätään ihmisistä! No sittenhän ne tuli ja me ihan täpinöissään kasattiin herkkuja pöytään ja silitettiin puhtaita lakanoita sänkyyn! Sillätavalla se on kaikille mukavaa!

no, plääh... taitaa olla aika iltateen, kun kuulostaa, että Venlakin on jo vihdoin lopettanut ähkimisen. Saan ihan rauhassa keskittyä teepussin liotukseen ja tuijotella kynttilöitä omin ajatuksin.

-------------
ps. Sannan reissu oli mukavamukavamukava!

Rinkku, no hah, sehän nyt ei vielä merkkaa mitään ;) Onhan noita tapauksia, jotka menkkailee raskaanakin - miks mä oon vähän vahingoniloinen ajatellessani niitä?

maarinen, dodih, siellä on sitten ahkeroitu! Hyvä että ootte päässet laittamaan paikasta oman näköistä... Ja makkaraakin! Mun on ehkä pakko pakata mukelo joku päivä vankkureihin ja lähteä paistamaan ekat makkarat vaikka Seurasaareen tai Nuuksioon. Tossa kaasugrillissä kyllä tulee hyvää kaikesta muusta, mutta jos makkaraa on syötävä, niin se pitää saada avotulelta.

Vaatekutsuilla käyty ja enhän malttanut olla ostamatta mitään. Tilasin tytölle sellaisen kesäisen omenamekon 33 ekeä. Siihen tulee sitten päälle vielä n 5 euroa kuluja, eli ihan liian kallis lasten vaatteeksi. Päätin jo kutsuille mennessä, etten Jussille osta mitään, koska vaatteet niin hintavia. Oli ne kyllä ihan kivan näköisiä ja esittelijän mukaan laadukkaita ja säilyvät pesusta toiseen hyvinä. Muut kutsuilla olijat vakuuttelivat samaa.

Olen kans tietoisesti vältellyt erilaisia kutsuja, just siitä syystä että en tahdo ymmärtää olla ostamatta. Samainen ystävä pitää kesäkuussa kutsut, missä on tarjolla sisustustuotteita. Sinne pitää kyllä mennä, mutta yritän pitää kukkaron nyörit tiukalla[:)].

Atooppinen ihottuma on myös meidän neidillä. Ihottumaa oli ensin kyynärtaipeissa ja ranteissa. Ihottumaa tuli myöskin silmien ympärille, jolloin käytin hänet ihotautilääkärillä ja hänen suosituksesta käytiin allergiatesteissä. Onneksi niistä ei löytynyt mitään ja säännöllisen rasvauksen ansiosta ihottumaa ei ole muualla kuin käsissä. Suositteli pahempina aikoina "kortisonirasvakuuria", eli viikon vai kaksi verran käyttää kortsonirasvaa aamuin illoin ja sen jälkeen tarvittaessa.

Jussi taitaa ihan tosissaan tehdä hampaita. On muutaman päivän ollut "krätyynen" ja saattaa unissaan puhjeta lohduttamaan itkuun, joka rauhoittuu kuitenkin nopeasti. Kuolaa entistä enemmän (jos vaan mahdollista) ja olen tuntevani alaikenessä piikkiä. Illalla imeskeli/pureskeli tosissaan sellaista jääkaapissa viilennettyä purulelua, kunhan äiti piti sitä suussa. Olipa pikkuinen nukahtanut riepu suussa, oli varmaan tuntunut mukavalta ikeniin. Tänään on alkanut nenä vuotamaan ja on aivastellut tosi paljon. Siirillä oli aina räkätauti, kun hampaat oli puhkeamassa. Toivottavasti tämä on nyt sitten sitä.

Mitä nämä viestit aina karkaa kesken, johan on vikkelät sormet, kun pää ei kerkee mukaan[:D].

Maarisella oli ollut touhukas viikonloppu, eikä siellä tainneet edes kelit haitata puuhastelua. Mulla taisi tulla jo talvea ikävä, kun ajeltiin läheisen laskettelurinteen ohi niin päätettiin Siirin kanssa mennä tulevalla viikolla vielä pulkkamäkeen. Ottaa reissu retkeilyn kannalta ja paistaa laavulla makkaraa. Vielä kun osuisi oikein aurinkoinen päivä, mutta eiköhän niitä tule kun on taas luvattu yöpakkasia. Voi makkara!, sanoin kyllä eilen jo ääneen miehelle, että maanantaina pitää aloitta laihista. Ei nyt muuten, mutta olin jo päässyt painoon mikä oli ennen raskautta niin nyt kun kävin puntarissa, oli tullutkin yllättäin 3 kiloa lisää[:@]. Ne pois ja punttisalille kiinteyttämään. Siinä tavoite kesäkuun alkuun.

Hyvää yötä!

Huomenta!

Päätin olla menemättä sinne ostoskutsuille, väijytykseen, kuten mies asian ilmaisi[:D]

Maarinen olihan se sitten kiva viikonloppu ja on vapauttavaa tehdä pihasta "Omaa". Sitä minäkin pienemmässä mittakaavassa touhusin eilen pihalla.

Meillä odotellaan nyt sitten mahtikakkaa, joo, on puheen aiheet taas. Pari päivää nyt jäänyt välistä ja aamulla vain vähän etiäisiä.

Kyllä voi pieni lapsi oll valloittava ja hauska. Alkaa näkyä huumorintaju jo mahtavasti ja kaikki yllättävä naurattaa sydämen kyllyydestä.

Elegia samoja tunnelmia meilläkin,vaikka olemmekin molemmat kotosalla. On vauvan rytmit ja pakolliset asiat ja itselle joku hyvä aika mennä vaikka kauppaan. Joskus tulemme vastakkain kylillä miehen kanssa. Hän tulee kaupasta ja minä oeln lähtenyt vaunulenkille sillä välin. Mutta onneksi on niitä yhteisiäkin menoja ja tehdään niitä tarkoituksella.

SannaKoo kiitos linkistä! Meillä myös nuo kaupan soseet menee vaan paremmin alas. Taitavat olla tarpeeksi sileitä pieneen suuhun. Puuroa olen nyt laittanut niin että puolet puuroa ja puolet sosetta. Siitä sitten suhdetta sekoitta pikkuhiljaa paksummaksi.

On se kumma ettei itse nää saa nukahdettua uudelleen aamutuimaan vaikka Valon tissillä nukuttaa. Alkaa valoisuus vaikuttamaan. Muutenkaan en ole enää päiväunille osannut mennä. Sitä haluaa hetken omaakin aikaa ja ei vaan osaa rauhoittua vauvan viereen, kummallista.
Kierukan laitattaminen nyt mietityttää. Sehän on jo paikallaan ja siitä päivästä kun asennettiin, olen vuotanut. Hip hei! Menkkamaisia oloja vatsassa välillä ja myös ollut meikäläisellä niitä VAUVA MAHASSA muljahduksia mitä kuuluu muillakin olleen. Vieläkin, jos vatsassa vääntää tai pulpahtaa, on ensimmäinen reaktio että nyt se potkii! Raskausaika oli niin kokonaisvaltainen kokemus, että ei ihme jos vieläkin kummittelee kropassa. "Haamusärkyä"? Vielä kierukkavaivoista sen verran, että vatsa on välillä sekaisin ja huomaan olotilassani että olen väsyneempi ja saamattomampi. Siltä ainakin tuntuu. Tiedä sitten onko siitä johtuvaa vai mistä.

Morjes Rinkku!

Hienoa että reissu meni mukavasti Amppu.

ELEGIA: juu, se on just sitä maissijauhoa mistä oon puuroa ja velliä keitelly. on ihan näppärää kun ei tarvii hirveesti kypsytellä. kiehauttaa vaan veden ja sit jauhoa kylmän veden joukossa liruttaa niinkun "suurusteena" kiehuvan veden joukkoon. ja pari pulputusta ja valmis! sit vaan jotain hedelmäsosetta jääkaappikylmänä joukkoon niin lämpötilakin laskee sopivaks tarjoiltavaksi.
Ja tukka se katoaa täälläkin. On nyt jo kaks kuukautta irronnu urakalla. sivuista huomaa todella selvästi kaljuuntumisen merkkejä. otsalla kasvaa jo vähän takas vauvatukkaa. loppua tälle ei näy. joka aamu vetäsen tyynyliinan siistiksi teippirullaharjalla. ja yks tarra-arkki ei riitä siihenkään. pelottaa että kesällä oon oikeesti kalju... [:(][:(]

Veerallakin sinertää joskus suunympärys. oon aina luullu että johtuu kylmästä tai jotain.. mutta aika harvoin sitä näkyy niin en oo edes harkinnu huolestua asiasta. iho siis varmaan täälläkin ohut siitä kohtaa. samoin kun nenän varren ylhäällä ihan silmän vieressä näkyy selvästi sininen kohta. aluks luulin että on iskeny sen johonkin, mut eipä se siitä ole mihinkään hävinny niin tajusin että se on pinnalla oleva verisuoni.

Ja ELEGIALLE vielä.. meilläkin syödään yöllä edelleen kahden tunnin välein (joitain harvoja poikkeusöitä lukuunottamatta kun eka unipätkä saattaa olla jopa 3-4tuntia) vaikka puuroa tai velliä iltaisin tankataankin. sama päivällä vaikka saa myös soseita. aina nälkä! ja hirvee huuto ja itku tulee jos ei saa ruokaa/maitoa ajoissa. väsy se alkaa täälläkin rasittamaan. eikai noin pientä voi vielä pitää nälässä ja antaa vaan huutaa uutta rytmiä haaveillen. oon miettiny että onko se vaan tottunu syömään niin usein ja siks vaatii sitä edelleen. miten sais rytmiä muutettua? ei toi tankkauskaan auta saamaan syöttövälejä pidemmäks.

Tyrkkäsin Veeran lauantaina ulkovaattet päällä kantoreppuun ja ajattelin lähdin sen kanssa lottoamaan tohon viereiseen lähikauppaan. meidän viereinen talo eli matkaa noin 100m. noh, alku meni ihan hyvin kun käveltiin suojassa talon takana, mutta kun tuli aukea ja tuuli niin eihän toi neiti saanu henkeä ollenkaan. tuttí lens suusta ja alko hirvee hengen haukkominen. apua, piti kääntyä takasin. siis koska tai minkä ikäsinä ne oppii hengittämään myös tuulessa? miten jotkut vauvat on aina kantorepussa/liinassa ja ne voi ihan hyvin? ja ulkotöissä mukana isin olkapäillä niinkuin Maarisella... kohtahan kuitenkin luovutaan vaunujen kopasta ja siirrytään istumaan rattaisiin. pitääkö aina änkeä harsoa eteen ettei pääse tuuli kasvoille? ja mekin täällä meren rannassa asutaan niin tuuletonta päivää ei ole ikinä. huokaus... APUA!

KUIVA IHO: meillä myös. Veeralla on aina ollut ihan rutikuivat jalat. on luullu että johtuu peppupesujen aiheuttamasta veden lotrailusta. joka päivä rasvaillaan aina vaipan vaihdon yhteydessä. nyt on kuivat myös kädet, kainaloihin asti, sekä selkä, niska ja päänahka.. mistähän se nyt johtuu. ei siis mitään punaisia kutisevia läiskiä, vaan ihan ihon karheutta, kuivuutta ja päänahka oikein hilseilee kun kuivaa ihoa irtoo. pitääkö alkaa öljyämään koko tyttöä? kylpyveteen aina lorutan öljyä oikein reilusti, mutta tuntuu ettei siitä kuivauksien jälkeen mitään iholle jää. aina saa rasvata perään. Ja toi rasvaus ei oo sit mitään lempipuuhaa vaan se on aina työn ja taistelun takana [:@]

Meillä oli myös eilen kyläily päivä. ite siis oltiin kotosalla mutta tänne lampsi koko ajan porukkaa. kummia, tätiä ja setää.. aluks kanssa ärsytti, mutta kunnialla selvittiin...

ähinää. pakko mennä. moi!

sintulle nopskaa huikaan, että ei se välttämättä johdu "tottumisesta" että kahden tunnin välein tankkaa... Joona tankkaa päivällä helposti tunninkin välein, mutta yöt nukkuu aina hienosti, klo 21(-21.30) menee unille, herää ekan kerran joinain öinä "jo" 3-4 aikaan, toisina nukkuu jonneki 6-8 väliin yhtä soittoa, sit syö 120ml ja nukkuu vielä kolmisen tuntia lisää. Päivällä siis myös soseita ja tota maitoa, 130ml on nykyään sellanen kerta-annos suunnilleen, soseita 2-3krt/pvä (hedelmä/kasvis) ja niitä vetää sen puol purkkia.

Ootteko neuvolassa ottanut tota Veeran ruokailutahtia puheeks? Jos sieltä sais vinkkejä... Jos vaan itse jaksat, niin aika lapsentahtistahan homman ois vielä hyvä olla, eikä nyt ihan ton ikäsenä alkaa huudattamalla kouluttaa?
Voih, olisipa sulle hyviä vinkkejä antaa, vaan ei... :(
Tuutteko huomenna meidän miittiin Sanomatalolle, klo 14? Ois kiva nähdä!

Nyt tää mami jättää pojat keskenään ja lähtee opiskelee, moro!

Sinttu - vinkiksi kuiville jaloille... kun pesen pojan pyllyä, en kastele jalkoja, vaan jalat roikkuvat lavuaarin ulkopuolella. Näin säästytte turhalta ihon kastelulta ja ihon kuivuudelta. [:)]

Miten mä saan ton taiteiltua altaaseen niin että jalat menee yli? Meillä on kyllä sen verran iso allas että ei taida onnistua...
SannaKoo: lupauduin mun mummin luokse mennä päivällä käymään. katotaan ehditäänkö...

Iltaa vaan joka kotiin!

Tunnetaanko me AMppu jostakin? Kuulostaa kauheen tutulta sun monet lohkaisut esim, että "maaseudun iloja"?  Meillä kun ukko viskoo aamukahvin poroja olan yli kuistilta kuusikkoon ja vislaa perään, että maasudun iloja! siinä on niin totta. Vaan annas olla kun loppuu kahvi, tai maito tai juuri tuommoinen tärkeä lääke, niin huh! siitä on ilot kaukana! Esim. äsken piti lähteä hakemaan KAHVIA sieltä rakennustyömaalta, kun täältä oli loppu ja oli pakko saada!

Ja SUPOT oli, todentotta, paljon isompia ENNENVANHAAN! Huomasin kans viimeksi, että tuota normi suppoa saa käsitellä tosi kevyesti! Varovasti ensin luikauttaa sen sisään ja pikkusormella sulkee ulostulo tiet! On siinäkin omat niksinsä, varmaan?

HAMPAAT. Juur mietin sama, että jokohan niitä alkaa näkymään? Kitinää on täälläkin tänään ollu ilmassa. Just tuommosta nukkuu-ei nuku-nukkuu. Siitä ylös ja väsyttää kuitenkin! Kurkkasin suuhun ja vähän näyttäs ehkä siltä, että siellä taas jotain tapahtuu! Posketkin oli tänää ip. unien jälkeen röhelöiset ja sillee ne hampaat nous joskus jollekin.... Hitsi kun kaikesta on aikaa niin ei enää oikeen muista!

....jassoo, tunti tuolla on yöunta nukuttu ja nyt alkaa kuulumaan huhuilu. Mitä ihmettä? Hammas-harmia, vai hiljaisen päivän ihmetystä vilkkaan viikonlopun päälle? Oli muuten tyttö niin säälittävän surkea, kun isot lähti....

Amppu, ooo, hampaita!! Vaude vau ja jee! Josko se kitinä siitä sitten helpottais! :) Tuliko teillä ekaks punaiseks ja turvonneeks se ien? Kun niin neuvolantäti sanoi, että tapahtuu ennen hampaiden tuloa... ja toi lapsi on nyt sen verran kipeesti ja raivokkaasti noita ikeniään taas marmattanut, että en kyllä enää tiiä, mitä tehdä. Ei turvota eikä oo punaset, kovat ja terävät vaan...
Ja niin, uskaltaisin "vannoa" että ei täällä kukaan muu oo hampaita vielä nähnyt, ikeniä taitaa kutista kylläkin vähän siellä ja täällä :)

Supon kanssa mulla ei ollut mitään ongelmaa, kun viimeks neuvolan ja rokotusten jälkeen törppäsin. Eka kerran se punners sen heti pois, kun en ollut "varautunut" (ekaa kertaa elämässäni sellaista laittamassa)  ja sitten törkkäsin sen takasin ja puristin peppu-poskia yhteen ja sinne se sitten jäi sulamaan.

Myös nuo Ampun pohdinnat lapsen värimaailmasta kuulostaa tutulta... ei sovi kaikki värit, ei. Turkoosi ja siniset menee hienosti, vihreätkin juu, mutta punainen ja harmaa saa ton pojan näyttämään hassulta. Musta taas sopii yllättävän hyvin, vaikka onkin vähän tollanen albiinonpentu!

ETSINTÄKUULUTUS: Onks joku sattunut näkemään mun lihaksia?? Yritin tossa äsken huvikseni vähän tehdä lihaskuntoliikkeitä, koska ei toi vaunukävely ihan kaikkiin lihaksiin toimi. Ja voi apua! 15 min, hirveä hiki ja huomenna varmasti lihakset huutaa leipää... Sattu ihan perkeleesti! Ja oonks mä ainoa, jonka lonkkaluut on jotenkin kääntyneet hassusti eteen, sattui meinaan vatsallaan kovalla lattialla makaaminen ja selkälihasten teko ihan pirskutan paljon noihin luihin! Ja sitten tuli mieleen, että joskus varmaan loka-marraskuussa taisin täälläkin avautua, kun noi törröttävät lonkkaluut (miten ne voikin törröttää ton läskin alta? :O) oli kääntynyt ihan hassusti ja on jotenkin tosi terävät nykyään... Mut siis joo, jos sattuu näkyy mm. mun vatsalihaksia, niin olis kiva, jos käskisitte ne palaamaan kotiin!

Ekat hampaat voi että Amppu! Taas yksi etappi. Meillä edelleen vaan kalvetaan ja kitistään. En kyllä valita, nuo ikenetkin ovat terävät, jos poju väsyneenä tai huolimattomasti nappaa tissistä kiinni. Niin, maaseudussa on puolensa. Silloin kun on hätätilanne tai jotain tarvitsee yllättäin, saa miettiä tarkkaan mistä ja kuinka kauan menee. Meillä kesti hetken tajuta, että ei tarvitse puolta kauppaa tyhjentää ostosreissulla, vaan kauppaan pääsee halutessaan joka päivä. EI tarvitse varautua niin kauheasti.

SannaKoo vatsalihaksesi lienevät siellä missä minun ojentajanikin! Hauikset kasvaa vauvan kanniskelusta, mutta ojentajista ei ole mihinkään. Eräänä päivänä kokeilin ihan varovasti joogaohjelman alkua, mitä taannoin tein vaikka miten päin jne. Noh..Käsivarret kipeänä monta päivää ja tosiaan vain kokeilin varovasti. Niin, ja jos nuo kadonneet kehonosat ilmaantuvat jostain esiin, niin kyselkää myös minun selkälihasteni perään[;)]
Onkos muilla nuo polven yläpuolella olevat kohdat kipeät? Olenkohan jo ennenkin tätä valitellut, mutta ehkä olen nostellut liian painavaa yhtäkkiä, koska nuo kohdat ovat kipeät mistä tahansa ylös noustessa.  Välillä tässä tuntee olevansa kolottava vanha ämmä[:D]

Onneksi meillä ei ole suppoja vaan sitä nestemäistä Panadolia. Yksi nöyryyttävimmistä varhaislapsuusmuistoista on se kun suppoa tungetaan pyllyyn. Vieläkin saan tunteen elävästi muistiin miltä se tuntui. Vaan tehokkaita lienevät kuitenkin.

Maarinen tuo on kyllä hyvä, että Venla ehtii nähdä vieraita pari päivää kerrallaan. Ehtii tottua, vaikka sitten surkeana perään katseleekin kun väki lähtee koteihinsa. Seuraneiti selvästi.

Meidän hotelliyöstä ei nyt vielä tule mitään. Odotamme että on edes vähän aikaa mennyt ainoastakaan vieraasta. Olisi sitten sopivan tylsyyden keskellä jotain kivaa mitä odottaa. Nyt se tuntuisi liian paljolta kaiken muun tohinan jälkeen.

Ja sitten jatkuva valitukseni kierukan kiroista. Vuoto jatkuu, aina vaan. Nyt on tasan kolme viikkoa sen laittamisesta. Nyppii..

Miten herkkä voikaan olla pienen lapsen olemus. Vaikka onkin jo hieman hankalaa nukkua samassa sängyssä kaikki kolme, niin aamuisin etenkin, on suloista kun Valo käpertyy ihan liki ja syö. Pitää toista kättään rinnallani tai hypistelee liivejä, koskettelee puoliunisena ihoani ja vaatteitani. Tuhisee.

Valoisaa päivää joka kotiin!

huomenta!

En tiedä teidän lihaksista, mutta jonkun muun läskejä kyllä kannan. Saa nekin tulla hakemaan, jos joltakulta on esim. vyötärön seudulta, taikka takapuolen päältä, taikka leuan alta yhtäkkiä kadonnu noin....öööö... 8 kiloo ehtaa suomalaista ihraa!

Mutta näitten hauisten on pakko olla mun, koska on niin makeet! Ja pohkeeet!

Niimpä, värit. Tuli kauheen syyllinen olo, kun pistin liian pieneksi jääneitä vaatteita pois. Siellä oli se mutsin ostama lilahtavan pinkki haalari, jota käytettiin kait kaks kertaa. Ja miksi? Sopimaton väri! kertakaikkiaaan. Naurettavaltahan se kuulostaa, mutta kun ei vaan voinu pistää päälle! Nyt sitten harmitti. Äiti ostanu ja kaikkee! No, ehkä seuraavalle.... Ja SITÄPAITSI: tuolla on kaappi pullollaan paljon sellasta kivaa, mikä jää pieneksi jos vängällä pukee niitä harvoja vääränvärisiä lahja hepeneitä! JA sielä SITÄPAITSI: enhän minä itellekään osta kirkkaanpunaista.....ym. ym.

HERKKÄÄ.
Aamut. Ehdottomasti juri niinkuin Pranametri sanoi. Tuo pikkuinen nyytti siinä tuhertaa viimeisiä yön rippeitä silmistään ja hamuilee äidin iholle, tissille. Aukoo suuta ja hymyilee elämälle. Siihen vielä aamuauringon hailakka valo verhon raosta ja metsän lintujen kikatus.... Minun hetket, minun päässä. Sinne niistä jää muistoja, jotka vuosien varrella peittää alleen ne itkuiset yöt ja väsyneet askeleet. Ja vauva-aika muuttuu utuiseksi ja seesteiseksi. Uskokaa vaan!

Kannattaa pysähtyä, katsomaan, sillion kun näkee! Kuunnella ja kerätä talteen. Mikään valokuva ei koskaan korvaa muistoja!

Menin niin herkäksi, kuin maria jouluevankeliumissa.... Ihanaa päivää, MAAN KUNINGATTARET! Muistakaa ryhti! JA kraanavesi!

Takaisin