Huhtikuun höpinät.

Mulla auttoi selkä/lonkka kipuihin tukivyö. Stockmannilta niitä ainakin saa ja vaikka oli hieman hintava (vajaa 50euroa) niin on kyllä ollut hintansa veronen :) On aivan ihan nukkua ns. normaalisti ilman kauheita tyyny viritelmiä. Itse ainakin olen niin levoton nukkuja että tyynystä ei ole mitään hyötyä... http://www.ozbaby.fi/tukivy%C3%B6_anita_baby_belt_pr_1700.html  tossa tietoa siit vyöstä jos jotain kiinostaa katsastaa :)  ihan vaan tällänen tietoisku tähän väliin :D
 
Hellou mammat ! emoticon

Täälä masu voi hyvin! Ei supistuksia tullu 8 päivään. Eilen illalla otin viimosen pillerin kuurista; joten saas nähä millanen tulee olemaan viime yö. Mutta ei saa vielä mitään piruja maalailla seinille. Nitro laastareita en oo vielä käyttänyt; koska kuuri auttoi niin hyvin supistuksiin.  Alakerran kivutkin on kadonneet lähes  kokonaan. Yöllä vielä kyllä tuntuu kun asentoa vaihtaa; mutta kävely sujuu jo ongelmitta. emoticon

Me tosiaan oltiin lauantaina illalla sielä leffassa miehen kanssa kahdestaan ja oli ihanaa! puolitoista sai vain olla ja nauttia hyvästä leffasta. Ei tarvinnut laittaa välillä paussille, käydä vaihtamassa vaippaa, syöttämässä ym. Mutta kun tultiin kotiiin.... ARGH! Turo-Eemil näki ensin, että iskä tuli, ja oli niiin kun naantalin aurinko mutta heti kun mut näki, niin alkoi kitinä, kiukuttelu, repi hiuksista, puri, halusi syliin ja kun otin niiin kitisi kun halusi alas... ihanaa tulla kotiin! Pienestä ne jo oppii, että se on äiti jolla "saa" kiukutella.... Loppu ilta sujuki oikee railakkais tunnelmis pikku miehen kitinän merkeissä. emoticon

Mä en ole hikkaa vielä tuntenut... Joku kätilö on sanonu, että kun vauvalla on hikka, niin sen keuhkot on valmiit? Että voiko olla? Kun ei näillä viikoilla kuitenkaan vielä vauvan keuhkot ole täysin valmiit tähän maailmaan....
Mutta oli lohduttavaa lukea tämän viikon masu raportti; että jos syntyy näillä viikoilla, vauva jo selviää kun otetaan kaikki apukeinot käyttöön ! Eli toisin sanoen maaliin ollaan jo päästy. emoticon meitä tosiaan on heinäkuussa neljä !

Millaista oli miiima valmennuksessa? Tykkäsitkö?emoticon Ja onnea ihanista uutisista !

annel olipas kiva kuulla, että loma meni hyvin !  Voin vain kuvitella miten hyvää se teki !emoticon  Kuten jo kirjotinkin, meillä tuota samaa "mielen osoittamista äidille kun on poissa " ... oikein mukava vastaanotto kotosalla. . . 

Meillekkin tuli eilen äitiyspakkaus. Oli aivan mukava, tosin ehkä vähä poikamainen, mutta tykkäsin kuitenkin.  Haalari ja toppatossukat ja hanskat oli paremmat kun viime vuonna saadussa pakkauksessa. 

Meillä eilen masupimu kääntyi ja nyt on RT:ssa.  potkujen kohteena on nyt  kylkiluut. Tiedä sitten kumpiko oli mielyttävämpää, rakon potkiminen vai kylkiluiden murskaaminen emoticon

aurorariel: täälä sama juttu !  Tai siis kun alakerta on hellänä vielä öisin juurikin, niin nukun aina tyyny polvien välissä ja hekpottaa kummasti. emoticon




 
Kiitos miiima vinkistä täytyy kokeilla sitä tukivyötä :) tässä viimeyönä juuri tuskastuin ja mietin jo tyynyn sitomista jalkaan kiinni emoticon lisäksi mulla on ollut ongelmana erityisesti kävely joten tukivyöstä on varmaan muutnkin hyötyä. Inhottavaa kun ei oikein voi lenkkeillä kun sattuu...emoticon no ajattelin kokeilla uimista tällä viikolla...
miten teillä on muuten jo perhevalmennuksia? ei meille ole sanottu koko asiasta vielä mitäänemoticon
 
Jenni90 mahtavaa, että olo on ollut hyvä! emoticon .

En mäkään ole vielä hikkaa tuntenut, mutta muuten pikkuinen on kyllä kovassa liikkeessä, tuntuu että lähes koko ajan. emoticon

aurorariel, meillä on perhevalmennukset vasta kesäkuussa. Niitä on 4 kpl, ja tosiaan kaikki ajoittuvat kesäkuulle viikon välein. Ekan kerran jälkeen mä oon jo äippälomalla, toivottavasti poitsu sitten vielä mahassa kuitenkin, niin ehditään ne valmennukset käymään. Aika paljon noiden välillä on kyllä paikkakuntakohtaisia eroja.

Mä tosiaan viime viikon lopulla koitin toisenmerkkistä rautaa, ja pari päivää meni ihan kivasti, kunnes perjantai-iltana tulikin sitten nukkumaanmennessä taas tosi huono olo. Selvisin lisäsyömisellä ja pystyasennolla, mutta tuskaista oli emoticon . Lauantaina jätin raudan välistä, ja sunnuntaina otin jo päivällisen yhteydessä, ettei mee yö pilalle. No yö menikin ihan hyvin, mutta maanantaiaamuna kun olin päässyt töihin, tuli taas tosi huono olo. Ihan kauhee tuskanhiki nousi pintaan ja olin ihan hilkulla oksennuksen kanssa. emoticon . Lounaan jälkeen olo sitten taas helpotti.

Eilen jätin sitten taas raudan välistä, ja tänään sama homma mutta lievempänä. Päästyäni töihin, hiipii semmoinen huono olo, enkä oikein jaksa kunnolla istua tässä koneella, nojailen vaan pöytään ja puuskuttelen. Nyt ei sentään oo sitä tuskanhikeä. En nyt sitten enää tiedä johtuuko tää siitä raudasta vai mistä, onko vaan jotain normaalia raskauspahoinvointia (näillä viikoilla?)... Plaah. No ehkä tää tästä taas lounaan jälkeen helpottaa.

 
Tukivyöstä ; Niitä saa ainakin meillä päin ilmaiseksi hakea lainalle raskaudenajaksi tk;sta,tästä asiasta kerrottiin äippävalmennuksessa että sieltä saa. minun kipujani se vain pahenti mutta joillekkin se kuulemma auttaa. Että kivuista kärsivien kannattaa varmaan lainata se koska se ei maksa mitään, jos ei sitten autakkaan niin ei tarvitse maksaa turhasta.

Perhe-synnytysvalmennukset : Me ollaan miehenkanssa oltu ekankerran valmennuksessa viimeviikolla ja toinen osa oli eilen. Loppuosat ovat sitten pienryhmissä alueittain, neuvolasta saa ajankohdat. Minä sain laput jo kuukausi sitten neuvolasta perhe-synnytysvalmennuksista. Äitiysvalmennus oli jo joskus huhtikuussa vai koska se olikaan, missä oli vain mammat  :)

Jigglypuff ; Pitäisikö sinun syödä rautaa jokapäivä ? Minulla sanottiin neuvolassa ja apteekissa että enintään jokatoinen päivä saisi ottaa?. Mielellään 2pv. välis ettei ota.
 
Mä edelleen hakkaan kaksin käsin puuta... löysin tukivyön, jota käytin ekassa raskaudessa, kun tein inventaariota kaapissa. En ajatellut käyttää sitä enää!!! Kertakaikkiaan mulla ei ole mitään raskauteen viittaavia oireita kuin kasvanut vatsa, joka hankaloittaa kumartumista ja kauppojen pakastekaappista tavaroiden ottamista. Ja aion pysyä kannassani loppuun asti, joten turha tulla OIREIDEN emoticon .

Todellakin, sain inspiksen käydä nyt noita vaatekaappeja läpi, koska muutto lähestyy kaikesta huolimatta. Tein tämän saman viimeksi kolme vuotta sitten, mutta miks emoticon edelleen tulee kierrätys -lumppu -säkkeihin tavaraa??? En ole vielä täysin tyytyväinen lopputulokseen, koska edelleen muutamia vaatteita jäi roikkumaan -jos vaikka joskus tartten vähän huononpaa -ajatuksen kera. Mammavaatteitakin löysin, iik onko mulla todellakin näin monet housut??! Noh, kesä tulee ja vatta kasvaa edelleen ja sitten tarvitaankin pellavahousuja. Vauvanvaatteitakin näyttää olevan... mutku ei tiedä kumpi tulee ei vielä tiedä laittaako kiertämään... Mä sanoin miehelle tässä yks päivä, että laittaa sanaa "kertämään", ettei kukaan sitten tuo yhtäkään vaatetta meille kun tämä uusi vauva syntyy, koska meillä on todellakin niitä vaatteita ja ihan käyttökelpoisia.

Hienoa Jenni90 kun vaivat alkaa helpottamaan, ja niinhän se pitääkin mennä. On turhan monta viikkoa vielä ennen kuin vauvan olis tarkotus syntyä, ja jos odotta´minen on rankkaa ei hääviä ole nim.merk. kokemusta on.

Nyt mä menen syömään ja sit oikasen itteni sohvalle huilaamaan emoticon .
 
Kiva kuulla, että tuosta tukivyöstä voi olla apua. Olen miettinyt sen hankkimista kun lonkat särkee ja varsinkin selkä. Istuessa sattuu selkään, seistessä ja kävellessä väsyy jalat ja makuuasennossa selällään närästää ja kylkiasennossa sattuu lonkkiin. Mikään ei siis ole erityisen hyvä. Lonkissa tuntuu ns. kasvukipua mitä oli pienenä jaloissa. Selkä taas on alkanut lähettää mukavia pikku salamia issiashermoa pitkin pakaraan ja siitä reiteen. Taidan mennä mars tukivyö ostoksille!
 
Heip!

En ole juuri kirjoitellut tänne, mutta olen hengessä mukana :) seurailen silti aktiivisesti. Mulla myös selkävaivoja ajoittain. Sohvalta on myös paha nousta ylös--miun masu onkin jo aika iso, kun tuota vararengasta oli jo entuudestaankin. Oikein hurjistuttaa, että millainen sitä onkaan viimesillään heinäkuun helteillä, huh-huh! :) Turvotusta on myös lähes päivittäin, täytyy vaan muistaa juoda runsaasti vettä- niin ja sitä liikuntaa. Olen siinä vaan tosi laiska :( varsinkin jos on turpee olo ja selkä jumittaa. Onneksi noi lumet vähitellen sulaa, on valoisaa ja aurinkoakin taas saadaan. Ihanaa kun kevät on jo ovella ! :)
 
Ainiin vielä piti kysyä, että mistä semmosen tukivyön vois ostaa, jos haluaa omaksi? entä onkohan semmosia alushousuja, jotka tukisi myös selkää? oon ostanut parit mamma-alkkarit, ovat kyllä tosi ihanat ja pehmoiset Triumphin- mutta hintaakin oli 20E/kpl..mutta on kyllä hinta/laatusuhde bueno! :)
 
Mä ostin Anita-merkkisen tukivyön huuto.netistä. Niitä oli ainakin pari kuukautta sitten siellä vielä ihan hyvin tarjolla.

Viirukhan, niin sitä vaan pää lahoo lasten myötä.emoticon .

Mulla on taas lounaan jälkeen uusi elämä ja olo mitä mainioin! emoticon  Äitiyslomaa odotellessa, tosin sitäkin saa vielä odottaa reilun 2 kuukautta.
Mäkin löysin kaappeja siivotessa edellisen raskauden tukivyön, mutta ei siitä kyllä ollut oikein mihinkään, tuo Anita on paljon parempi. Joo, ja löysin myös mun vanhat imetysliivit, jotka on jo tässä vaiheessa mulle pienet. emoticon  Muutenkin kyllä tuntuu, että oon ihan järkyn iso verrattuna edelliseen raskauteen (toki silloin oli lähtöpainokin varmaan lähemmäs 10kg vähemmän). Siis en tiedä kuinka paljon aika kultaa muistoja, mutta oikeesti tuntuu, että viimeksi olin viimeisilläni about tän kokoinen kuin oon nyt. Minkähänlaisiin mittoihin tässä vielä oikein turpoaa...
 
Hipsuli82: Heehehee olipa hauska lukea toi sun teksti kun olisin ite voinnu kirjottaa samanlaisenemoticon   Odotan jo kauhulla minkälainen loppuraskaus mahtaa olla kun nyt on jo niin tukalaa välissä... Mulla ei tosin ole ollu niitä iskiasvaivoja... enään.. "koputtaa puuta", mutta kävely on yhtä tuskaa kun koko lantion aluetta särkee melkein ekasta askeleesta lähtienemoticon

Onpas muuten kiva kun välillä kävelee peilin ohi ajatuksissaan niin säikähtää että noinko iso se maha jo olikinemoticon

Olen ollut muuten aika hämmästynyt siitä vauvan vaatteiden ja tavaroiden määrästä joka yhtä-äkkiä läytyy kaikkien sukulaisten ja ystävien kaapeista... en ole joutunut ostamaan uutena juuri mitään muuta kuin ammeen ja hoitopöydän. Kaikki muu saadaan tai ostetaan käytettynä... Kivoin yllätys oli kaverin lahjoittama uudenveroinen kantoliina :) Lisäksi meille on tarjottu kahta turvakaukaloa, kahta sitteriä ja vaatteita me on saatu monta pussillista ja lisää on luultavasti tulossaemoticon
 
Keväistä huhtikuuta täältäkin! Minä oon myös ihan uusi käyttäjä, jos vielä tässä vaiheessa sopii mukaan ängetä... Oon kyllä täällä juttuja seuraillut jo alkuvuodesta, joten te tunnutte jo ihan "tutuilta" :)
Ja mun taustoista sen verran, että eka lapsi olisi matkalla ja täysin ylläri-pyllärinä...! Mulla semmoinen sairaushistoria ja sytostaattihoidot takana, etten uskonut raskaaksi edes voivani tulla. Ja kun ei olla koskaan edes varsinaisesti yritetty lasta, niin on koko homma nyt ihan uutta ja ihmeellistä.... Melkein 10v ilman mitään ehkäisyjä ja hups, nyt onkin sit tämmönen ihme edessä. :) <3   La heinäkuun 24pv.
 
Heipähei taas! Muutto takana, pintaremppa työn alla. Uusi koti on ihan jees, tosin melkoisen sekasorron keskellähän tässä elellään vielä jonkin aikaa.

Kävin eilen jo uudessa neuvolassakin neuvolalääkärillä. Tosi mukava henkilökunta ja kivat tilat. Kaikki ok, tosin sain fysioterapeutille lähetteen. En meinannut päästä tutkimuspöydältä ylös kun selkä kramppasi. Lie siis aika tukivyön täälläkin...Ikäviä noi selkävaivat!

Nestettä on tullut aika hurjasti ja sen myötä painoa. KAMALAA. Kuinkahan paisunut mahdan olla heinäkuussa?

Vaavi möyryää entistä tarmokkaammin. Lääkärin tutkimuksen aikaan oli mahassa poikittain. Lääkäri totesi, että onpas siellä vilkas ja temperamenttinen pikkuinen. :D Hianoo, lisää tuittupäitä meidän perheeseen!

Hauska kuitenkin katsella iltaisin kun maha heiluu ja pienet jalat siellä vispaa.
 
Niin ja joo, mulla muuten on just se tukivyö TK:sta lainassa, kun on aikamoisia selkävaivoja ollut jo pari vuotta sitten; välilevynpullistumaa ja muuta mukavaa. :/  melko vähälle käytölle se on kyl jäänyt, töissäkin sujunut kohtalaisen hyvin, vaikka teen melko fyysistä työtä ja pitkiäkin päiviä. Saas nähdä miksi tämä selkä kehittyy...oon jo kauhulla odottanut milloin kivut kunnolla iskee, nyt pientä väsymys-särkyilyä lähinnä iltaisin, vaikka maha täälläkin jo melkoinen...Äitikin totesi, että onpa sulla jo iso maha, mitenköhän iso siitä meinaa oikein tulla.... :D Oon itse ollut syntyessäni 4200g ja rapiat, että jeejee tosi lohdullista jos äidistäkin näyttää mun masu isolta jo nyt. :P

Sokerirasituskin olisi edessä 8.4 ja seuraava lääkärin aika 14.4, joka on mulla toinen, eka oli hieman aikaistettu juurikin tuon syövän ja sen hoitojen takia.
 
Mulla olis yks tyhmä kysymys! Kun ootte pessy vauvan vaatteita niin ootteko käyttäny ihan tavallista pesuainetta vai jotain hajustamatonta ja allergiaystävällistä? Ite en oo viel pessy yhtään vaatetta ja ajattelin kysellä, et miten työ ootte tehny...
 
Tervetuloa joukkoon Yona! Ihana yllätys ja toivottavasti voit raskautta lukuunottamatta tai siitä huolimatta hyvin nyt.
Meikäläinen meni sitten kuitenkin hulluille päiville ja vauva sai vaikka mitä! Siellä lastenosastolla meni ihan sekaisin ja kädet tuli täyteen, harsoliinoja, potkupukuja, yöpukuja, peitto, helistin... emoticon  Benettonin bodyjakin oli 5 eurolla. Kamala vaikeus oli vaan väreissä kun ei olla ihan varmoja kumpi on tuloillaan mutta otin neutraaleja värejä sitten. Vauvalle on niin hauska shoppailla, että tässä täytyy ihan tosissaan keskittyä ettei lähde mopo käsistä. Vauva kasvaa kuitenkin niin hurjaa vauhtia että vaatteet on pieniä hyvin nopeasti. Toisaalta vaatteita myös menee monet päivässä. Kohta pyörii meilläkin kotona vauvanvaate pyykkikone kun pitää nuo kaikki saada pestyä. Ajattelin käyttää hajustamatonta ja allergiaystävällistä pesuainetta, joka meillä on kyllä muutenkin ollut jo käytössä.
 
Heippa kaikille taas!
Selkävaivaa on ja sellaista, mutta taitaa meillä kaikilla kuitenkin mennä melko mukavasti, hienoa! Tosiaan puhuin juuri sukulaisten kanssa puhelimessa ja päiviteltiin heinäkuun mahdollisia helteitä ja oloa silloin... no, se on sen ajan murhe. Itse olen ollut kipeänä. Ensin oli normaali (iso) flunssa, joka nyt sitten päätyi poskiontelontulehdukseksi ja korvatulehdukseksi. Ensimmäinen pettymys (itseen) äitinä koettu, kun oli pakko alkaa syödä antibiootteja näin raskaana ollessa... Mut tietenkin pitää hoitaa kuntoon, kun ei se sairauskaan oo pienelle hyvä. Se on jo kyllä niin konkreettinen ku menee ja melskaa masussa, et harmittaa et on vielä (oikeestihan aika on menny tosi nopeasti) niin pitkä aika ennen kun saa nähdä toisen ja pitää sylissä... Pysyköön kuitenkin vielä siellä hyvän aikaa, sillä vaikka itse selvisin keskosuudesta aikanani ilman ongelmia (synnyin rv 34) parempi se kuitenkin on olla vauivan siellä masussa tarpeeksi pitkään...
Viikonloppuna mennään vihdoin käymään sukulaisissa ja saadaan pieniä vaatteita lainaan. Mun tekee jo mieli niin pesiä... rattaat ollaan ostettu ja haetaan ne pe tai la, jee!
Meillä on siis tulossa vauvalle huone, mutta sinne jää kyllä vielä esim. kirjoituspöytä yms. työhuonetavaraa, kun eihän se vauva vielä vähään aikaan oikeasti huonetta tarvitse. Mutta tekisi silti mieli laittaa kuntoon, muuttaa huonekalujen järjestystä, maalata etc. Onko muilla samanlaisia tuntemuksia? Ja niin hullua, kun onhan tässä vielä aikaa... Ai niin hullut päivät. Pitäisiköhän käydä, vaikka saikulla oonkin. Jospa jaksaisi vaikka lauantaina... :)
Iloista loppuviikkoa kaikille ja tervetuloa Yona (oot kanssa näitä loppukuun tyyppejä kuten itsekin :)
ElliX + pupu
 
ps. mietin ihan samaa tuosta pyykinpesuaineesta, kun esikoinen siis tulossa. Meillä aina käytetty allergialiiton hyväksymiä ns. sensitive-pesujauheita, voiko niillä siis pestä vauvankin vaatteet?
täytyy korjata tikkeriä, kun se on hieman pielessä...
-ElliX
 
Jenni90: meillä on vasta 14. päivä eka perhevalmennus että kerron sitten miten meni :)

Yona: tervetuloa vaan joukkoon :)

XeeenaZ: Itse en ole viellä kerennyt pesemään mitään vauvan vaatteita mutta sensitive pyykinpesuainetta meinasin käyttää, ihan siitäkin syystä, että itse herkistyin vanhaan "halpis" pesuaineeseeni nyt raskaus aikaan..

Tänään on ollut paljon tekemistä, aamulla oli neuvola ja sen jälkeen lapsen isän kanssa käytiin hoitamassa kaikenlaisia asioita kelassa sun muualla. Oli kyllä kiva päivä hänen kanssa, vähän olin varautunut kun on ollut lähiaikoina aika paljon kränää, mutta oli tosi kiva viettää päivää hänen kanssaan sovussa :) Käytiin hulluilla päivilläkin ja ostettiin 10kpl:n paketti harsoja. Siinä oli mustaa ja oranssia harsoa niin pakkohan se oli ostaa :D Myös pikkinen tutti tuli hankittua ja hieno tuttipullo :D Eihän noita ny ois varmaan tarvinnu (ainakaan vielä) kun haaveina kuitenkin imettää mahd. pitkään ja ties sitten kelpaako tulokkaalle edes tutti, mutta oli pakko ostaa kun ne oli niin sulosia <3 :D Käytiin yhdessä syömässäkin ja hän auttoi kauppakassejen kanssa :)
Vähän harmitti että masussa vaan nukuttiin koko se aika kun eksä tässä oli. Olisi ollut kiva että ois lapsen isäkin tuntenut potkuja kun se jää niin paljosta paitsi kun ei asuta samassa taloudessa... Ja kotona odotti vielä tilaamani dvd :D Oon ollut niin hyvällä tuulella tänään että innostuin oikein siivoomaan :D

Neuvolassa kaikki oli ok, paino noussut aika huimasti mutta niistä onkin lisää tuolla neuvolakuulumisissa :)
 
Kiitos kiitos tytsit! :)

Hipsuli, joo vointi on mitä mainioin, ja siitä syöpä-kummituksesta ei onneksi ole kuulunut mitään sen jälkeen kun hoidot oli annettu. (vuosina 97-98) Lääkäri vaan jo silloin varoitteli, että vaikuttaa sitten suoraan hedelmällisyyteen, että olin kyllä ihan asennoitunut siihen ettei lapsia tule...vaan me ei valiteta, iloisia ollaan! emoticon  Eikä olla ihan nuoriakaan enää, (minä 36 ja mies 40) niin nyt on jo aikakin sitten, mahti-ihanaa että tämä pieni masu-poitsu näin päättäväisesti meille tulossa. :D
ElliX, joo katselin kans että samoilla viikoilla mennään, oot vissiin pari päivää edellä. :) Vaan eihän noista pienistä tiedä, kuka sitten milloinkin päättää syntyä, etu- vai jälkikäteen LA:n. Alkuvuodesta kattelin myös, että tässä ryhmässä joku muukin Hkin kättärille menossa synnyttämään, sinne minäkin sitten suuntaan...

Pesuaineita minäkin pohdiskellut, hyvä kuulla vähän muidenkin kokemuksia. Olin miettinyt käyttää samoja kuin meillä nytkin, mutta miedommassa määrin. Ehkä kuitenkin parempi ostaa sitten jotain hyvin mietoa... ja jättää ne huuhteluaineet.  Mites muuten äitiyspakkauksen vaatteet, pitääköhän ne pestä ennen käyttöä?  Joskushan niissä on jotain käsittelyaineita jotka pesun vaatii.
 
Takaisin
Top