Huhtikuun höpinät

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Papuska
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Onko teillä mitään vitamiineja käytössä? Itse kävin tänään ostaa Multivitan raskausvitamiinit. Täytyis nyt vaan muistaa ottaa näitä joka päivä :D

Ma-Ma mulla on D 50 ug ja B12+foolihappo. Mua peloteltiin folaatinpuutteella viime syksynä, niin otin äkkiä taas käyttöön kun tuli plussa testiin :D varsinkin kun en oo ottamut selvää paljonko pitäis vihanneksia ym. syödä että sen raskaanaolevien folaattisuosituksen saa täyteen. Välillä unohdan syödä nimittäin mun kasvikset... mites muilla?

Täällä kans Multivitamiini ja Foolihappo jo käytössä! Alotin heti, kun plussa tuli! Esikoisen aikaan neuvolatäti kysy ekalla neuvolakäynnillä, että joko on raskausajan vitamiinit ja foolihappo käytössä - ei ollu. Mutta nytpä on! :D

Mie esikoisen kohdalla aloitin tuon multivitan raskausvitamiinin, mutta se pahensi jo muutenkin pahaa raskauspahoinvointia niin lääkärin käskystä jätin sen pois ja en syönyt sitten koko raskausaikana ollenkaan. Nyt täytyy seurailla että tuleeko muuten pahoinvointia, jos ei niin sitten vois miettiä jonkun aloittamista, mutta ei vielä ettei sen takia joudu taas tiputukseen sairaalaan.

Pitääkö siis raskausajan vitamiinien lisäksi vielä syödä erikseen foolihappoa? Eikö sitä oo jo niissä mukana? Mä en oo syönyt muuta kuin raskausajan Multivitaa ja d-vitamiinia...

Ainakin tuossa Multivitan raskauden ajan vitamiinikombossa on se foolihappo. Mä oon syönyt sitä nyt tammikuusta lähtien, kun silloin mulla oli se kemiallinen raskaus. Noitahan vissiin suositellaan otettavaksi jo ennen plussaa (tai ainakaan siitä ei mitään haittaa ole), joten aattelin ottaa varman päälle. Ihan vaan varmuuden vuoksi... :wink lisäksi syön näin talviaikaan 100ug D-vitamiinia. Kesällä pudotan sen annosta reippaasti, riippuen ulkoilun määrästä.

Mulla oli kaapissa vaikka kuinka vielä onkohan tuo lady mama tai sinne päin ja lisäksi foolihappoa en muista vahvuutta. Sitäkin siis muutama tabletti oli ja syön ne nyt, katsotaan sitten ostanko lisää vai mennäänkö tuolla raskausvitamiinilla missä sitä myös valmiina on.
Oliko porukka jo varaillut neuvolaa ja koska aikoja? Itse ajattelin huomenna soittaa kun vapaata, jos vain onnistuu niin ettei tuo keskimmäisen lapsista kuule :)

Mulla kans foolihappo ollu käytössä jo tammikuusta kun alettiin yrittään ja sit b- ja d-vitamiini. Ja veikkaan että mies tuo viä joku päivä mulle jonkun monivitamiinin kun se tuntuu tässä hössöttävän kaikesta sellasesta koko ajan :D vaikka tää on mun neljäs ja hänen eka niin tuntuu olevan paremmin perillä näistä jutuista kun minä.

Mäki alotin multivitan maman, kun plussan sain. Esikoisen aikaan vasta ekan neuvolan jälkeen kävin hakemassa, kun en sellaisia tajunnut..

Ja tuosta äitiyspakkauksesta. Mun mielestä se on tosi tylsä muutamaa väripilkkua lukuunottamatta. Anteeksi kaikille harmaasta ja valkoisesta pitäville, mutta mä tykkään, kun vauvat on värikkäitä :joyful:

Mie esikoisen kohdalla aloitin tuon multivitan raskausvitamiinin, mutta se pahensi jo muutenkin pahaa raskauspahoinvointia niin lääkärin käskystä jätin sen pois ja en syönyt sitten koko raskausaikana ollenkaan. Nyt täytyy seurailla että tuleeko muuten pahoinvointia, jos ei niin sitten vois miettiä jonkun aloittamista, mutta ei vielä ettei sen takia joudu taas tiputukseen sairaalaan.

Voi ei, täytyy seurailla miten tuo vaikuttaa mun pahoinvointiin.. Sitä on ihan tarpeeksi jo nyt! :( Tänään varmaan viides päivä kun olen oksentanut joka aamu. Koko päivän on jatkuvaa ällötystä ja pahoinvointiaaltoja.

Ja tuosta äitiyspakkauksesta. Mun mielestä se on tosi tylsä muutamaa väripilkkua lukuunottamatta. Anteeksi kaikille harmaasta ja valkoisesta pitäville, mutta mä tykkään, kun vauvat on värikkäitä :joyful:

Se on ihan Ok! :grin Ei kaikkien tarviikaan tykkää samoista jutuista. :happy:❤️
Mä puin mun esikoistakin vauvana aika neutraaleihin väreihin; harmaaseen, valkoiseen ja mustaan. Tyttöä aika usein erehdyttiin luulemaan pojaksi kun oli harmaassa lippiksessään ja sinisissä lenkkareissaan. Nyt vasta 2-vuotiaana on repertuaariin tullut enemmän esim. vaalean roosaa.

Käytössä vain foolihappo, eli kai sitä pitäisi sellainen mamavitsku ostaa taas ja muistaa ottaakin niitä päivittäin.

Äitiyspakkausta en ole ikinä ottanut enkä ota nytkään. Kokoan varmaan tälläkin kertaa oman näköisen pakkauksen sillä rahalla. :)

Voi ei, täytyy seurailla miten tuo vaikuttaa mun pahoinvointiin.. Sitä on ihan tarpeeksi jo nyt! :( Tänään varmaan viides päivä kun olen oksentanut joka aamu. Koko päivän on jatkuvaa ällötystä ja pahoinvointiaaltoja.

Mulle silloin lääkäri sanoikin että joillekin tekee pahoinvointia, merkin vaihto saattaa auttaa myöskin. Mulle sitten jäi kokonaan syömättä kun muutenkin tiputuksessa ravasin niin turha oli rasittaa elimistöä niillä lisää että edes joku ruoka pysy sisällä.

Voi kun vois olla miettimättä ja stressaamatta. Tänään ollut oireeton päivä ja sekös saa nyt huolestumaan. :( Oispa äkkiä eka ultra, että näkis onko ketään kyydissä!! Tai vaikka edes neuvola ja pääsis kuulemaan sydänäänet. Pitkät päivät, viikot ja kuukaudet on edessä päin..

Missäs vaiheessa teillä muilla on neuvolassa kuunneltu sydänääniä? Tuolla toisessa ketjussa kerroinkin, että meidän neuvolassa kuunneltiin ekaa kertaa muistaakseni vasta joskus nt-ultran jälkeen, kohtuullisen myöhään kuitenkin. o_O
Ettei kuulemma sitten tuu stressiä siitä, jos ei heti sydänääniä löydykään.. Joten itteä ei oikeen edes tuo eka neuvola rauhoita, vasta sitten varhaisultran ja nt-ultran jälkeen pystyy ehkä vähän vapaammin hengittämään. :nailbiting:

Ekassa raskaudesta vasta nt-ultran jälkeen, eli olisko se ollu rv14-16 väliltä. Toisessa raskaudessa kysyi ekassa neuvolassa, että kuunneellaanko joskus rv9. Luulen, että ei yleensä kuunnella ettei tule huolta, kun ekalla kolmanneksella se on vähän tuurista kiinni kuuluuko. Itsellä ei muistaakseni kuulunut silloin rv9, mutta kotidopplerilla sain kuuluviin sitten itse. :) Nyt ei ole moista vekotinta enkä ehkä hanki. Tai ehkä, jos törmään käytettynä. :D

Minä muistelen, että esikoisen aikaan kuunneltiin sydänäänet jo ekalla neuvolakerralla joskus rv8.
EDIT. Tarkistin esikoisen neuvolakortista, sydänäänet oli kuunneltu toisella neuvolakäynnillä, joskus rv 14. Sotkin siihen, kun kävin ar-ultrassa varmistassa la:n rv 9+jotain, ja siellä kuulin sydänäänet ja näin jo ekan kerran! :)

Muokattu viimeksi:
Meilläkin oli lainassa tuollanen kotidoppleri, mutta en sitäkään kokeillut vasta kun ehkä joskus rv16 tienoilla. Ja sitten se jäi, kun alkoi liikkeet tuntua, eli aika vähällä käytöllä oli.

Tarkistin esikoisen raskauden äitiyskortista, että silloin meillä on ainakin kuunneltu sydänääniä ekaa kertaa toisella neuvolakäynnillä. Eli mulla on ollut silloin rv 14.

Tosin mulla oli joskus ennen tota ekaa neuvolaa epäilys kohdunulkoisesta raskaudesta. Oli niin kovat kivut, etten meinannut pysyä tolpillani. Siispä hakeuduin päivystykseen, josta lähettivät mut puolille. Siellä siis ultrattiin ja kyynelehdin ystävän kanssa (oli tullut kuskaamaan mua, kun mies oli töissä) pientä sykkivää sydäntä ja ihan oikeassa paikassa olevaa tyyppiä. ❤️
...hmm, pitäisköhän mun varata aika yksityiselle varhaisultraan..? :bag: :hilarious:

Takaisin