Huhtikuun höpinät :)

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Neeuska
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
En nyt oikein tiedä että kuuluisiko tää seuraava teksti nyt tänne vai oireet kohtaan,mutta laitan nyt tänne....mulla on vahva veikkaus että meidän mansikka kääntyi tässä perjantaina ympäri aiheuttaen lantiosta alaspäin sellaisen kivun ja puutumisen tunteen ja polton että ei hyvää päiväääääääää :schocked028!!! enhän mä sit päässyt liikkumaan ja itkin siinä paikallani ku niin sattu,onneksi oltiin kotona koko porukka....ja ONNEKSI tää ei tosiaan ollut ku sen perjantain illan sellanen että ei pystynyt tekeen mitään...huhhuh..kaikkee sitä <3

Tänne ei hirveesti mitään uutta..Sokerit on alkanu pysymään kurissa ku jätin vehnän kokonaan pois ruokavaliosta, yhyy ei voi syyä enää tortilloja.. :( Light mehuistakin on löytyny siedettävän makuisia vaihtoehtoja, nii ei tarvii vettä tai maitoo vaan litkiä ruualla. :) Mulla ei oo ihmeemmin ollu mitää isompia vaivoja *kop,kop* pitää koputtaa puuta. Tänään vaan tuli tosi huono olo ku käytii rakennusmessuilla kävelemässä.. :/ Arvelen kyl sen johtuneen siitä, että laukun hihna paino hartiaa aika tehokkaasti...Lie joku tilapäinen verenkierto härö iskeny.. :)

Meijjän penska on keksiny uuden harrastuksen mahassa...Yrittää työntää ihteesä just navan vierestä ihon läpi, tai siltä se ainaki tuntuu! :) En tiiä liekkö pää vai pylly eellä tulossa mut joku kova patti ilmestyy aina navan viereen ja sit alkaa kauhee puskeminen. :) Tuntuu aika häröltä.. :)

Täällä taas tytteli raivotarjonnassa vaihteeksi ja olo on itsellä tosi paljon helpompi! Ei paina niin pahasti tuonne alas ja potkut tuntuu paljon mukavammilta kyljissä ja edessä, kuin tuolla alhaalla. Ikäviä "sukkapuikkosuppareita" on ruvennut tulemaan ja potkuissa on jo kunnolla voimaa. Pojat on ihan innoissaan, kun tuntevat liikkeet niin hyvin, molemmat on sitä mieltä että vauva tykkää juuri heistä eniten :). Ihanat muruset :).

Ihana keväinen sää saa taas pesänrakennusvietin heräämään, tekisi mieli jo ruveta laittamaan vauvalle pinnistä ja muuta valmiiksi, mutta en ihan vielä sitä viitsisi pedata pölyttymään. Kesäkuun alussa aion kyllä laittaa kaiken ihan valmiiksi!

Mariannu; minkälaisia sun "sukkapuikkosupparit" on? Ite oon käyttänyt tuota samaa vertauskuvaa tuntemuksista ja miule ne on kuitattu liitoskipuina, joten olis kiva tietää näin ummikkona että jos jollain muullakin on moisia ja että jos ne on siis supistuksia (harkkasuppareita on, ne tunnistan kyllä).

Mulla 2,5 viikon loma takana. Tuli liikuttua aikamoisesti, hiihtoa ja lenkkeilyä rapiat sata kilometriä. Söin mielestäni maltillisesti, myönnettäköön että joka päivä kyllä joku hyvä livahti kitusista alas. Noh, kottiin paluu ja puntariin nousu sai aikaan ensin hysteerisen naurukohtauksen, kunnes se vaihtui lievään apatiaan. Että kolme kiloa tuli sitten netottua vajaassa kolmessa viikossa. Mulla on huomenna neuvola, pitää varmaan kysästä pääsyä sokerirasitukseen.

Jaaaaaa jos pikkasen katselis mitä tuonne leipäläpeensä tunkee. :D Mie kerron miten asiaan on suhtauduttu huomenna, jos jollain kiinnostaa.

Tessa2012, mua kiinnostaa mitä sun painonnoususta ollaan mieltä neuvolassa sillä mä olen joka kerta joutunut kysymään, "ono tää normaalia" kun joinakin kertoina painoa on tullut vajaa kilo viikossa joka on mun mielestä todella paljon! Terkka on vaan aina kuitannu sen snaomassa että olet niin pienikokoinen, suhun on varaa painoakin tulla. Itse kun en asiasta ihan varma ole, voiko sitä nyt noin ajatella..

Isälläni todettiin tyypin 2. diabetes juurikin tässä keväällä, pitäsköhän pyytää pääsyä sokerirasitukseen... hmm!

+3kg / 4vko hmm... Taitaa olla tuo painonnousu näillä viikoilla ihan väistämätöntä. Oli ihan pakko katsoa edellisistä neuvolakorteista, että samanlainen vaihe on ollut kahdella ekallakin kerralla ja viikon 30-32 jälkeen on painonnousu taas tasoittunut. Eikä ole raskausdiabetesta nyt, eikä aiemmin.
Neuvolassa ei ole koskaan sanottu yhtään mitään painosta, suuntaan eikä toiseen. Ensimmäisellä kerralla tuli noin 18kg yhteensä, toisella noin 14kg, lähtöpaino BMI 23,5.

Kuuluu siis taudin kuvaan ? :biggrin Mä oon märsännyt tätä asiaa nyt vasta kolmelle ihmiselle tänään, ainoo ketä teki mieli vetää dunkkuun oli äitee " Nii, perse sulla on kyllä aika levvee, yläkerrasta näytät aika kaposelta" :laughing002

Mulla oli viimeksi tullut 460 g/vko painoa ja siitä jo annettiin ymmärtää, että vähempikin riittäisi. Normaalipainon ylärajoilla oli lähtöpaino ja nyt on tullut yhteensä n. 3,5 kg ekasta neuvolan punnituksesta (välissä paino vähän laski). Huomenna tiedän paremmin mikä on tilanne, kun on ensimmäinen lääkärineuvola. Aika nopeaa paino on taas noussut ja vähän jännittää jos tulee sanomista.

Mistä sen tietää miten päin vauva on? Mulla kun ei ole aavistustakaan... Muksauksia tuntuu tasaisesti ylhäällä ja alhaalla ja kaikkialla siinä välissä. Eilen jo hetken luulin että on vatsa sekaisin, kun muljui niin hirveästi, mutta vauva taisi vaan poukkoilla ja kääntyillä. Oli kyllä kumman tuntuista sekin.

Tessa2012, sukkapuikkosupparit ei varmaan ole niille oikea termi, mutta oikeasti tuntuu siltä kuin joku tunkisi sukkapuikkoa emättimeen, sellainen hetkellinen pistävä/vihlova/nipistävä/kiristävä kipu.

Huomenna rv 29, jaiks. Pitkällä ollaan jo. Ja ylihuomenna sokerirasitus. Yöks.

Mariannu; TIIÄN JUST mistä puhut. Miule ne markkinoitiin liitokipuna. Isot sympatiat sinne.

Tuosta painnonnoususta.... Mulla on noussu tähän mennessä nyt alusta about 12kg.... :D Joten jos paino on noussu teillä joillakin vaan muutaman kilon ni ei liene liikaa. Mä olin kuitenki täysin normaalipainonen alussa, eikä siis mitään alipainoon viittaavaa ollu silloinkaan. Mul on tullu parissa viime neuvolassa se kilo per viikko, ja onhan siitä sanottu, mut kun syön ihan normaalisti ja säännöllisesti, en yhtään enempää herkkuja kun yleensäkään, eikä kroppaan mittojen mukaan ainakaa oo tullu muualle juurikaan ku mahaan ja pintavarustukseen ni ei kai sille sit mitään voi. Sokerirasituksessaki oli arvot melkeinpä liian matalat, joten se tulee mikä tulee. Ja oitsaalta, äitipolin lääkäri kysy viimeks et minkä verran on tullu painoa, ja ku sanoin et reilut 10 ni sano vaan et 15-20 one se normi mikä koko aikana tulee ja oli kovin tyytyväinen... :D

Mä kirjoitan nyt tänne koko setin, vaikka osa varmaan kuuluu neuvolakuulumisiin ja osa oireisiin :) Anycase, painon nousua melkein 700g/vko, yhteensä 8 kiloa koko raskauden aikana (nyt rv 29, BMI oli 21 kun tähän hommaan lähdettiin). Terkkari tuumasi että lomamässäyttely näkyy painonnousuna, mutta ei siitä sapiskaa sen kummemmin antanut. Hb oli noussut 120 -> 134, Jesh!

Lääkäri oli ihan asiallinen, vähän huonosti suomea puhuva nainen, mutta asiallinen ja ammattitaitoinen, eikä hällä ollut kiirettä minnekkään. Olin käynyt 6 viikkoa sitten polilla em. "sukkapuikkosuppareiden" takia, mitkä diagnosoitiin ehkä liitoskipuina, ehkä kiinnikekipuina tjs. Olin siitä silloin 2 pvää sl.alla. Lääkäri oli ihmeissään miksi ei oltu kirjoitettu enempää sl.aa. No, niitä kipuja on ollut silloin tällöin ja noita rasitussuppareita on päivittäin, niin lääkäri siinä sitten kysymään että josko jäisit saikulle nyt ja siitä suoraan ä-lomalle. Mie siihen änkyttämään että en mä nyt kyllä oikein tiiä, kun kuvittelin olevani vielä 1,5kk töissä (olen sairaanhja). Käytiin siinä sitten kauppaa ja loppuviimein päästiin sopimukseen joka miellytti molempia osapuolia, eli 2 vkoa sairauslomaa nyt alkuun rasitus- ja liikuntakiellolla.

Että näillä evväillä. Miula oli töihin viemiseksi lomaltapaluu pullat ja rensselit, kävin ne kiikuttamassa hattu kourassa osastolle. Pomo oli taas yliymmärtäväinen, eikä sinällään jäänyt kurja olo. Mä en eläissäni ole ollut kuin maks. 3pvää sairaslomalla, niin ottaa ammatti-identiteetin ja kaiken päälle nyt sitten ihan perkeleesti, vaikka joo ymmärrän kyllä että nyt ei ole käytännössä kyse mun hanurista vaan ton pienen pojan jässikän.

Tämmöstä tänne.

Minulle on tullut nyt kahtena kertana painon noususta sanomista neuvolassa (rv 22+3 +531g/vko ja rv 26+2 +700g/vko) Yhteensä tähän mennessä on tullut noin 8kg. Itseäni ahistaa hirveesti tuo painon nouseminen enkä tiedä mitä salaatinlehtiä alan syömään jos tuo paino jatkaa tuohon malliin nousemista.. Myönnän kyllä pistäväni herkkuja suuhun mutta en joka päivä vedä mitään älytöntä määrää enkä edes välttämättä joka päivä syö herkkuja. Välillä kyllä tuntuu että elämä pyörii ruuan ympärillä kun on koko ajan nälkä! :smiley-ashamed005

Minulla painoa tullut noin 8kg tähän mennessä, vaikka syön paljon terveellisemmin kuin ennen raskautta ja liikunkin enemmän. Olen karsinut ruokavaliostani kaiken missä on piilosokeria ja käytän pelkästään täysjyvätuotteita. Jos sitten joskus annan itselleni luvan herkutella niin jopa heti seuraavana aamuna vaakan viisari värähtää taas hieman ylemmäs. Se on aika masentavaa, koska en tiedä mitä teen väärin. Kai painoni sitten vaan nousee. Sokerirasituksessakin kävin vasta ihan omaksi ilokseni ja arvot olivat todella hyvät... Joten vikaa ei siis siinäkään. Kaiken lisäksi neuvolantätini on kunnon terveysintoilija ja sanomista painonnoususta on tullut melkein joka kerta. Tuntuu siltä, että hänen mielestään raskaudenaikana ei kuuluisi lihota ollenkaan. Itse olin ensin sujut sen kanssa, että painoni nousee, koska en kuitenkaan ole ylipainoinen ja mielestäni tuo 8kg ei edes vielä ole paljoa! Neuvolassa ovat kuitenkin saaneet lytistettyä minut kokonaan ja nyt olen itesekin välillä liiankin tiukka itselleni siitä mitä suuhuni laitan. Ennen raskautta painoni pysyi helposti hyvissä lukemissa, vaikka tuolloin tosiaan herkuttelin enemmän ja liikuinkin vähemmän.

Mutta toivottavasti kaikki tuo paino lähtisikin sitten synnytyksen jälkeen yhtä huomaamatta pois niinkuin se tuleekin. :rolleyes:

Mulla ei tullut alkuun painoa oikein millään, ja sillon neuvolatäti jo hätyytteli, että kyllä nyt pitäisi pikkuhiljaa alkaa saamaan painoa (BMI ennen raskautta 21,7). Sitten kun painoa oli tullut +700g/vko, niin hätyyteltiin toiseen suuntaan, että oletkos tehnyt jotain toisin jne. No mitään ruokatottumuksia en ole muuttanut, mutta tokihan kun jäin rankoista liikunnanohjailuista mammikselle vkon 20jälkeen, niin nousihan se senkin takia nopeammin. Nyt on tullut yhteensä mullekin joku 8 kg, mutta ekalla käynnillä terkkari sanoi, että 16kg on vielä täysin normaali painonnousu koko ajalta "minun kokoiselleni". Oon ite pitänyt vähän sellaisena ohjenuorana itselleni, et niin kauan kun syön normaalisti ja verenpaine tai pissanäytteet ei hälyjä huutele, niin vaikka se paino nousisi, niin huolestua ei tarvi, kroppa tekee sen mitä täytyy. Perhevalmennuksessa juuri toinen neuvolatädeistä huomautteli meille äideille, että älkää pelätkö niitä kiloja, se on kropan luonnollinen "mekanismi" kerryttää varantoa tulevaa imetystäkin varten, jolloin sitä varaenergiaa tarvitaan :)
Mulle ei ole "kiloja" tullut muualle kuin vatsaan, joten senkään puolesta en ole huolissani, ja sitä miettien lähtee kilotkin varmaan samantien synnärillä. Vähän huonosti mulla tulee edelleen nesteet ulos (kärsin muutenkin huonosta aineenvaihdunnasta) joten todennäköisesti on vaan nesteitä.. Painaahan tuo jöllikkäkin jo sen kilon verran :) Raskausajassa on muutenkin sitä huolehdittavaa ja stressattavaa niin paljon meillä äideillä, että ei niistä kiloista kannata niin huolissaan olla, kun kaikki muu vaan näyttää olevan hyvin :)

Olet kyllä owen' oikeassa, että jos verenpaineet yms. ovat kunnossa niin painonnoususta ei pitäisi olla huolissaan. Kaikki on vaan niin uutta ja ihmeellistä, että tällainen "nopea" painonnousu pistää hämilleen. Pitäisi muistaa olla itselleen armollisempi ja NAUTTIA raskaudesta. :happy119

Kyllä, juuri niin! :) On vaan todellakin outoa itselle painaa yhtäkkiä niin paljon enemmän, että se jo sinällään kyllä kauhistuttaa, ja ahdistaahan sekin, että ei mahdu enää samalla tavalla vaatteisiin ja kaikenlainen liikkuminen on jo muuttunut ja on paljon mihin tottua. Enää ei pääse sängystä suoriltaan ylös, pitää mennä kyljelle, ei mahdu kulkemaan mistä tahansa välistä, kengät pitää laittaa istuallaan, ei veny enää mihinkään ja nopea kävely saati juoksu aiheuttaa sellaisen kestojäkityksen vatsaan et huoh.. Mut kuten sanottua, ihanaa se silti on, vaikka kuinka joutuu välillä tuskailemaan <3 Tänään olisi 3kk laskettuun aikaan, ja oma tavoitteeni onkin loppuajalle juuri tuo, et josko pikkuhiljaa vaan nauttisi tästä, sattui tai lihosi sitä sitten kuinka paljon tahansa :)

Ittellä oli tossa neuvola/lääkäri maanantaina, sillon viikkoja 27+3. Sokerirasituksen tulokset oli tullu ja ne oli erinomaiset, hemoglobiini oli 118, verenpaineet ok, pissakin miinuksilla eli okei. Vauvan sydänäänet oli hyvät, 150 molemmin puolin. Sisätutkimuksessa kohdunsuu kuitenkin selvästi pehmentynyt ja oli myös lyhentynyt n.2cm mittaiseksi, edellisellä kerralla ollut reilu 3cm. Määräsi nyt sitten ottamaan vielä vähän rauhallisemmin, että tulisi mahdollisimman vähän noita suppareita koska ne mahdollisesti kypsyttää tota kaulaa. Uusi käynti lääkärillä 6.5 ja tsekataan tilanne uusiksi.
Tänään kuitenkin pissasin verta :s Tai siis pissa oli sellaista punertavaa/haaleanpunaista. Lisäksi tuli pieni hyytelömäinen klimppi paperiin(mm..pahoittelen näin tarkat kuvailut :P). Huomenna menossa labraan antamaan pissanäytteen ja myös sellaisen genitaalinäytteen, tulehdusten poissulkemiseksi..Ajattelin myös soittaa huomenna äippäpolille mitä mieltä ovat asiasta.. :/ Vähän jännittävää on kun ihan ensimmäinen raskaus kyseessä...

P.s. Mulla on kyllä tänne tunnukset (Emms), mutta vaatii erikseen kirjautumisen foorumille enkä muista salasanaani... :P

Ittellä oli tossa neuvola/lääkäri maanantaina, sillon viikkoja 27+3. Sokerirasituksen tulokset oli tullu ja ne oli erinomaiset, hemoglobiini oli 118, verenpaineet ok, pissakin miinuksilla eli okei. Vauvan sydänäänet oli hyvät, 150 molemmin puolin. Sisätutkimuksessa kohdunsuu kuitenkin selvästi pehmentynyt ja oli myös lyhentynyt n.2cm mittaiseksi, edellisellä kerralla ollut reilu 3cm. Määräsi nyt sitten ottamaan vielä vähän rauhallisemmin, että tulisi mahdollisimman vähän noita suppareita koska ne mahdollisesti kypsyttää tota kaulaa. Uusi käynti lääkärillä 6.5 ja tsekataan tilanne uusiksi.
Tänään kuitenkin pissasin verta :s Tai siis pissa oli sellaista punertavaa/haaleanpunaista. Lisäksi tuli pieni hyytelömäinen klimppi paperiin(mm..pahoittelen näin tarkat kuvailut :P). Huomenna menossa labraan antamaan pissanäytteen ja myös sellaisen genitaalinäytteen, tulehdusten poissulkemiseksi..Ajattelin myös soittaa huomenna äippäpolille mitä mieltä ovat asiasta.. :/ Vähän jännittävää on kun ihan ensimmäinen raskaus kyseessä...

P.s. Mulla on kyllä tänne tunnukset (Emms), mutta vaatii erikseen kirjautumisen foorumille enkä muista salasanaani... :P

Ehtooota piiiiitkästä aikaa! Täällä lahos kone pari viikkoa sitte ja on meinannu iha vierotusoireita pukata ku ei oo päässy täältä lukemaan teidän kuulumisia! :D

Lyhyesti siis omaa napaa... Sokerirastuksessa olin viime viikolla, perjantaina neuvolassa, ja jeeeeeee kaikki arvot kunnossa! Ei siis rd:tä tällä kertaa :) Hui paino vaan on alkanut nousta, nyt tullut 8kg lähtöpainosta.. toivottavasti tasaantuu nyt näillä viikoilla...

Hui Emms, kuulostaa kyllä jännältä sun tilanne! Pidetään peukut pystyssä et pieni pysyis vielä masussa muutaman viikon :)

Takaisin