Huhtikuun hölinät

Jaahans, aamu alkoi vollotuksella kun koira oli pissinyt kaikki paikat. Aikani vollotettua (tuli kaikki maholliset kurjat jutut mieleen ja itketti vielä enemmän..) ja siivottua, rupesi hymyillyttämään miten hassua kun yleensä ei koskaan itketä ja sitten olinkin iloinen :D Pojalle (11v.) sanoin, että johtuu vain hormoneista, elä ihmettele, kun katteli ihmeissään :D
 
Minua mietityttää milloin "uskaltaa" kertoa töissä... Kesälomat on tässä välissä, joten hankaloittaa esim.sijaisten etsintää. En kuitenkan ehkä haluaisi kertoa ennen rakenneultraa?

Voisitteko kokeneemmat äitylit kertoa mitem äitiyspäivärahat lasketaan, jos suunnittelee tekevänsä seuraavan muksun (ikä pakote) pian ensimmäisem jälkeen. Kauanko pitäs olla välissä töissä, ettei se äityispäiväraha tipu iham säälittävän pieneksi?
 
Minua mietityttää milloin "uskaltaa" kertoa töissä... Kesälomat on tässä välissä, joten hankaloittaa esim.sijaisten etsintää. En kuitenkan ehkä haluaisi kertoa ennen rakenneultraa?

Voisitteko kokeneemmat äitylit kertoa mitem äitiyspäivärahat lasketaan, jos suunnittelee tekevänsä seuraavan muksun (ikä pakote) pian ensimmäisem jälkeen. Kauanko pitäs olla välissä töissä, ettei se äityispäiväraha tipu iham säälittävän pieneksi?

Ei tarvii olla välissä töissä, voi samojen työtulojen perusteella hakea sitä korvausta kun ensimmäisen lapsen kohdalla, jos toisen lapsen laskettu aika on ennen kuin esikoinen täyttää 3 :) ja onkos se 2 kk ennen äitiyslomaa kun pitää viimeistään ilmottaa työnantajalle?
 
Onkos jollekulle jo lohkaistu jotain tyhmänpuoleista raskauteen liittyen? Viikko sitten kävin isoisäni luona. Hän on aika persoona, puhuu suunsa puhtaaksi ihan kaikesta eikä kauheasti osaa ajatella sitä ennen. Meillä tuli puhetta raskaudesta, ja hän katsoi mahaani että onpas se iso. Sanoin että siinä taitaa olla turvotusta aika paljon, kun vauva on vielä aika pieni, sormilla näytin sitä noin kymmentä senttiä. Siihenpä ukki sitten tokaisi että eihän tuollainen maha millään voi vauvasta johtua, oletko sinä käynyt lääkärissä näyttämässä. Siinä hetkessä vedin kyllä aikamoiset herneet nenääni ja sanoin etten häneltä kaipaa mitään neuvoja raskauteeni liittyen. Meni vähän aikaa muissa touhuissa ja sitten ukki otti asiaa taas puheeksi ja vähän pahoitellen naureskeli että eihän hän kyllä itse ole ollut kertaakaan raskaana. Sopu maan päällä, mutta kaikenlaista sitä on tullut kuunneltua jo vuosikausia ennen kuin tuli raskaaksi. Puheita mahoista ja tuhkamunista ja siitä kuinka lasten kanssa työskennellessä saan harjoitusta omieni kasvattamiseen ja vauvakuume tarttuu kun veljet ovat saaneet lapsia, kyselyjä lasten teosta, vihjailuja.....
:signs017
 
Onkos jollekulle jo lohkaistu jotain tyhmänpuoleista raskauteen liittyen? Viikko sitten kävin isoisäni luona. Hän on aika persoona, puhuu suunsa puhtaaksi ihan kaikesta eikä kauheasti osaa ajatella sitä ennen. Meillä tuli puhetta raskaudesta, ja hän katsoi mahaani että onpas se iso. Sanoin että siinä taitaa olla turvotusta aika paljon, kun vauva on vielä aika pieni, sormilla näytin sitä noin kymmentä senttiä. Siihenpä ukki sitten tokaisi että eihän tuollainen maha millään voi vauvasta johtua, oletko sinä käynyt lääkärissä näyttämässä. Siinä hetkessä vedin kyllä aikamoiset herneet nenääni ja sanoin etten häneltä kaipaa mitään neuvoja raskauteeni liittyen. Meni vähän aikaa muissa touhuissa ja sitten ukki otti asiaa taas puheeksi ja vähän pahoitellen naureskeli että eihän hän kyllä itse ole ollut kertaakaan raskaana. Sopu maan päällä, mutta kaikenlaista sitä on tullut kuunneltua jo vuosikausia ennen kuin tuli raskaaksi. Puheita mahoista ja tuhkamunista ja siitä kuinka lasten kanssa työskennellessä saan harjoitusta omieni kasvattamiseen ja vauvakuume tarttuu kun veljet ovat saaneet lapsia, kyselyjä lasten teosta, vihjailuja.....
:signs017
Mulle ei olla tultu mitään tökeröä sanomaan, mut itseäni ärsyttää kaikki lapsienteko/hankinta utelut! Lähiomaiset eivät ole udelleet kun tietävät vallan hyvin, ettei lapsia hankita vaan niitä saadaan. Kaikille ei ole lapsien saaminen niin helppoa. Itsellänikin on lapsien saaminen vaikeutunut ja ollaan oltu yltiö onnekkaita, että nyt on toinen tulossa. Ja mitä ihmettä mun lisääntyminen edes kuuluu kenellekään puolitutulle????
Mutta joo...herätti tunteita tuo kirjoituksesi .
Nyt täällä istutaan terveyskeskuksessa sokerirasituksessa. Olipahan taas litku Yök! Tällä kertaa siinä oli vadelman maku, kun muutama vuosi sitten ei maistunut kun sokeriliejulle. Vielä 20 min niin pääsen toiseen näytteenottoon ja sit vielä tunti odottamista kolmatta ja viimeistä näytteenottoa varten. Nälkä!
 
Onhan noita törkeyksiä kuullut.
Ei onneksi vielä tässä raskaudessa mutta niin vähän ihmisiä vasta tietää.

Ensimmäistä odottaessa (-05) tuli kuultua kauhisteluita kuinka lapset tekee lapsia ja varmaan tungen heti vauvani komeroon itkemään tai annan isovanhemmille hoitoon että pääsen rillutteleen. Olin siis teini-äiti (17v). Niin sain ihanan tyttäreni ja koliikista huolimatta selvittiin ihan hyvin. Itsellä ei edes vanhempia joilta hoitoapua olisin saanut joten se siitä teoriasta. :wink kolmosta odottaessa (-08) tuttu tokaisi et ootko joku lesta vai? Sun tarvisi enää lapsia tehdä ja koko Suomea miehittää.
En ole en ja silloinen mieheni hyvin tiedossa kun kahden isä jo oli. Tuumasin josko kiusaksi viisi..

Kolmonen oli päättyä kyyneliin.. onneksi sitkeä sissi ja poika saatiin noin kuukautta etukäteen syliin. :Heartred
Voitte kuitenkin varmaan kuvitella minkälaisia sivalluksia ne raskaana olevalle oli..

Odotan mielenkiinnolla näin tuoreessa uusioperhe asetelmassa kuin ihmiset ottaa asian. Kymmenen vuotta nuorimmasta ja nelonen tulossa.. Ihmiset osaa olla julmiakin. Pääasia että perhe pitää yhtä ja iloitsee oli kuka mitä mieltä vaan! Kaikkia ei voi miellyttää eikä tarvii :wink Nyt sanon kommenteists napakasti takaisin tai jätän tiettämättömän arvoonsa.
 
Muokattu viimeksi:
Mulle ei olla tultu mitään tökeröä sanomaan, mut itseäni ärsyttää kaikki lapsienteko/hankinta utelut! Lähiomaiset eivät ole udelleet kun tietävät vallan hyvin, ettei lapsia hankita vaan niitä saadaan. Kaikille ei ole lapsien saaminen niin helppoa. Itsellänikin on lapsien saaminen vaikeutunut ja ollaan oltu yltiö onnekkaita, että nyt on toinen tulossa. Ja mitä ihmettä mun lisääntyminen edes kuuluu kenellekään puolitutulle????

Jep. Sukuni utelut lasten hankinnasta ja "vihjailut" perheenperustamisesta ovat olleet aika kirpaisevia, etenkin samalla kun kaksi vuotta ehdittiin yrittää ennen kuin alettiin tätä odottaa. Yhdessä ollaan oltu yli 15 vuotta, joten arvata saattaa että niitä pirun vihjailuja on ehtinyt kuulla muutamaan otteeseen - aivan kuin se kenellekään muulle kuuluisi perustammeko perhettä vai emme. Inhottavinta on ihmeellinen vitsailu siitä, jos lasta ei ala kuulua, aivan kuin se tekisi ihmisestä jollain tavoin huonomman tai hänen elämänsä täydentymättömäksi. Lapsia ei todellakaan noin vain tehdä, onnekkaita ovat he joilla heti onnistuu.
 
Kyllä muakin on surettanu ja ärsyttäny jatkuva utelu. Ennen esikoista useampi lapsi päätyi taivaan kotiin (monia keskenmenoja suht myöhäisillä viikoilla) ja esikoista saatiin odottaa syliin asti melkein 10vuotta. Siinä tuli kuultua mitä typerämpiä kommentteja, joista ronskein oli että ehkei meitä olla tarkoitettu vanhemmiksi.
 
Mun mummu tokaisi tän tokan kohdalla uutisen kuultuaan, että "oliko se ihan tarkoitettu?" Menin sanattomaksi. Mummu osaa kyllä päästellä sammakoita suustaan, vaikka on todella sydämellinen ihminen eikä siis mikään tunnekylmä. Hetken päästä tuli kyyneleet silmissä onnittelemaan, kuinka ihana asia se on :D Mut vähän kyl tuo eka kommentti lässäytti tunnelmaa...

Karuja kommentteja osa kuullut, jotkut ei vaan osaa pitää mölyjä mahassaan :O
 
Kuunnellaanko ensimmäisellä neuvolanlääkäri käynnillä sydänäänet? Ensi viikolla onpi se, silloin 14+1. :) Mietitään vaan miehen kanssa, että kannattaako lähteä mukaan, töistä kun hankala päästä.
 
Kuunnellaanko ensimmäisellä neuvolanlääkäri käynnillä sydänäänet? Ensi viikolla onpi se, silloin 14+1. :) Mietitään vaan miehen kanssa, että kannattaako lähteä mukaan, töistä kun hankala päästä.

Meillä ainakin lääkärikäynti on vainn.15min mittainen pikapyrähdys, jossa kyllä kuunnellaan sydänäänetkin, mutta muuten tehdään vain sisätutkimus jos tarpeen ja perusmittaukset. Ite en miestä sinne koskaan ole ottanut mukaan, mutta eivät he neuvolassa poiskaan aja jos tulla tahtoo!
 
Miten teillä on mennyt painon kanssa? Minulla nyt menossa 13+2 ja lähtöpainosta ollaan menty alas -1,5kg. Olen ollut ennen raskautta normaalipainoinen/hoikka, joten mietityttää, että eikö painon olisi pitänyt jo alkaa nousta?

Olen syönyt mielestäni hyvin, mutta viimeaikoina on tehnyt mieli vaan tosi terveellisiä ja vähäkalorisia ruokia, joten ehkä energiamäärä jäänyt liian pieneksi? Olen nyt alkanut syömään heraproteiinia lisäksi. Sekoitan sitä eri juomiin ja juon sitä päivän mittaan, että tulisi vähän lisäproteiinia.
 
Mulla on myös ens viikolla lääkäri ja oon varmistanut jo etukäteen, että sydänäänet kuunnellaan. Mies tulee mukaan, koska ajatuskin siitä, että ääniä ei löytyisikään ja olisin siellä yksin, ahdistaa. Muutenkin ollaan sovittu, että mies kulkee mukana kaikilla käynneillä, niillä lyhyilläkin, jos isompaa estettä ei tule. Asiaa tietysti auttaa paljon se, että pääsee helposti lähtemään töistä, kun käynnit varaillaan hyvissä ajoin. :)

Mulla painoa on tullut jo melkein 2kg, menossa 15+4, lähtö bmi 19. Pääsiäisenä tuli kyllä herkuteltua, mutta nyt oon stressaantunut noista kiloista. Myönnän että mulla on vaikea suhtautuminen tohon painoasiaan ja tulee varmaan vaan vaikeemmaks, kun lisää tulee. Yritän syödä tarpeeksi ja kiinnittää huomiota siihen mitä syön ja hokea että nyt pitää ajatella myös tuota salamatkustajaa. Ehkä tää tästä.

Mutta kävin tänään ainakin hoidattamassa legoja, kun joka paikassa sanotaan, että hampaista pitää pitää erityistä huolta. Viikon päästä uusi aika, eli ihan puhtaita papereita ei tullut. Onneksi ei kuitenkaan mitää isompaa häikkää. :)
 
Meiltä ei oo kukaan udellu missään vaiheessa lapsenteosta, vaikka kohta 7v oltu yhdessä. Me ei ehkä sitten olla sellainen pari, jonka ajatellaan tekevän lapsia :jimlad:

Mies oli kertonut alkuviikolla lapsuudenkaverilleen tulevasta perheenlisäyksestä, niin tämä oli kai alkanut kailottamaan kauhealla äänellä että hän ei kyllä ikinä tee lapsia. Ei ollut edes onnitellut.
Mies loukkaantui sen verran, että harkitsee osallistutaanko hänen häihinsä kesällä ollenkaan...
 
Miten teillä on mennyt painon kanssa? Minulla nyt menossa 13+2 ja lähtöpainosta ollaan menty alas -1,5kg. Olen ollut ennen raskautta normaalipainoinen/hoikka, joten mietityttää, että eikö painon olisi pitänyt jo alkaa nousta?

Olen syönyt mielestäni hyvin, mutta viimeaikoina on tehnyt mieli vaan tosi terveellisiä ja vähäkalorisia ruokia, joten ehkä energiamäärä jäänyt liian pieneksi? Olen nyt alkanut syömään heraproteiinia lisäksi. Sekoitan sitä eri juomiin ja juon sitä päivän mittaan, että tulisi vähän lisäproteiinia.

Jostain luin, että alkuraskaudessa saattaa paino laskea, mutta ainakin ekan kolmanneksen loputtua sen pitäisi kääntyä nousuun (tai jotain sinne päin). Jos vähänkään mietityttää tai huolestuttaa, kannattaa vaan soittaa neuvolaan. Muuta en osaa sanoa.
Meillä ei ole vaakaa kotona, joten en edes tiedä omasta painosta. Ainakin mahan seutu näyttää paksuuntuneen, joten ei se varmaan ole laskenutkaan.:p Rv 14+4
 
Onko kellään muulla sellasta oloa, että ei oliskaan raskaana? Mulla ei tunnu tällä hetkellä mitään oireita enkä oo yhtään tuntenut vauvan liikkeitä. Ihan huijattu olo...:bored:
 
Eemu, mä sain ensin ihan ekoilla viikoilla muutaman kilon lisää, sitten ne hävis ja muutaman viikon takanen flunssa vei kiloja hieman lisää mutta näin se vaan hiipii takasin. Nyt ollaan lähtöpainossa. Rv 13+6.
 
Mulla on tullut jo yli 3kg kaikesta okentelusta huolimatta. :shifty: Tietysti liikkuminen on jäänyt niin vähälle ton pahoinvoinnin takia, joten sinällään ei ihme. Ottaa kyllä päähän.

Muoks: nyt siis rv 13+5
 
Muokattu viimeksi:
Paitsi et nyt onki rv14+6 eikä 13+6 :oops: Nää viikot menee nykyään niin nopeesti.
 
Takaisin
Top