Huhtikuiset

Missä vaiheessa teillä alkoi tuntua pikkuisen liikkeet? Ja tuntuivatko ne aluksi ihan päivittäin useita kertoja päivässä?

Täällä nyt rv 20+0 ja about 18+3 tunsin liikkeet ekan kerran (odotan esikoista). Liikkeet tuntuvat kun on levossa, mulla parhaiten istuillaan eikä välttämättä makuulla niin kuin monilla. Mut tartteeko tässä vaiheessa vielä huolestua, jos menee esim koko päivä ettei liikkeitä oikeastaan tunnu? Esim toissapäivänä en tuntenut millään ilveellä kuin ihan yksittäisiä töytäisyjä, sama oli eilen. Olin menossa eilen yövuoroon ja paniikki alkoi jo nostaa päätään, onkohan pienellä kaikki hyvin. No sitten ei rauhoittunutkaan koko yönä, vaan liikkeitä oli määrällisesti koko yön enemmän kuin koskaa ennen. Hirviä ralli päällä. :D

Täälläkin odotellaan kovasti rakenneultraa. Vko vielä ♡

Mä tunsin ekat hipasut vkolla 18+3. Ekan liikkeen vajaa vkoa myöhemmin. En ole tuntenut ehkä ku kolme kertaa liikkeitä. Vko sitte ultrassa näkyi pikkuisemme ja istukka kuulemma edessä, joka heikentää liikkeiden tuntumista. Odotan kyllä innolla ku alan päivittäin tuntemaan. :) dopplerilla ollaan kuunneltu sydänääniä aina silloin tällöin.

Esikoista odottaessa tunsin liikkeet vasta muutama viikko ru:n jälkeen. Istukka oli edessä, kuten nytkin. Tässäkin raskaudessa jouduin odottelemaan ensimmäisiä liikkeitä melko pitkään. Kun liikkeitä sitten aloin tuntemaan, ehdin käydä neuvolassakin panikoimassa, kun välissä oli pari hiljaisempaa päivää. Nyt 22+4 ja liikkeitä tuntuu useasti päivän aikana. Jos kuitenkin olen itse ollut paljon liikkeellä päivän aikana, en niitä ole tuntenut. Silloin täytyy ottaa ohjelmaan oman mielen rauhoittamiseksi sohvalla istuskelu/makoilu ruuan päälle, niin johan tuntuu myllerrys. :)

Esikoinen täälläkin tulee, nyt 22+1 ja tunsin liikkeet muistaakseni jossain rv 17 paikkeilla. Mulla on istukka edessä ja siitä sanottiin että kun se on noin etualalla ja oon ensisynnyttäjä, voi kestää kauan ennen kun tuntee. Mutta tossa suurinpiirtein 17vkolla tai jo hieman ennenkin, aloin tuntemaan liikkeitä joita ensin en heti tunnistanut vauvaksi, mutta kun alkoivat tulla tiheämpään niin älyshän sitä että jaa, kaveri riehuu. Nyt jo ihan aaltoilee välillä maha kun siellä mennään rallia. :grin

Soitin neuvolaan ko asiasta. Sanoivat että näillä viikoilla ei vielä varsinaista liikelaskentaa tehdä. Ymmärsivät kuitenkin säikähdykseni. Sanoivat että jos ei vrk aikana näillä viikoilla saa poppaskonsteillakaan liikkeitä tuntumaan (makean syönti, rivakampi liikkuminen->lepo, kohdun hellä painelu ymv) kannattaa soittaa. Voidaan sit yhdessä miettiä mitä tehdään.

Käväisen huomenna kuuntelemassa sydänäänet, vaikka liiketuntemukset palasivatkin viime yönä. :)

Niin siis lisäyksenä jos on säännöllisesti liikkeitä tuntenut. Olisi siis ensisynnyttäjällä normaalia vaikkei vielä liikkeitä tuntis olleskaan. :)

Soitin neuvolaan ko asiasta. Sanoivat että näillä viikoilla ei vielä varsinaista liikelaskentaa tehdä. Ymmärsivät kuitenkin säikähdykseni. Sanoivat että jos ei vrk aikana näillä viikoilla saa poppaskonsteillakaan liikkeitä tuntumaan (makean syönti, rivakampi liikkuminen->lepo, kohdun hellä painelu ymv) kannattaa soittaa. Voidaan sit yhdessä miettiä mitä tehdään.

Käväisen huomenna kuuntelemassa sydänäänet, vaikka liiketuntemukset palasivatkin viime yönä. :)

Hyvä tietää! Itsekin miettiny koska tarvii alkaa tuntemaan jatkuvasti.. Tosin nyt lähiviikkoina kyllä tuntunu jo tosi hyvin (ja näkyny!) :)
Mulla oli ihan sama juttu että makuullaan en juuri tuntenu vaan lähinnä istuallaan. Nyt parin viikon sisään huomannu että kyllä se vauva melskaa illalla ja yölläkin :D
Ekat liikkeet alkoi tuntua h16+. H21 tienoolla oli ihmeen hiljaisia päiviä... mutta doplerilla sydänäänet oli kunnossa (sattui käynti just hyvin niihin päiviin!) Ilmeisesti oli kääntyny potkimaan selkää...
Nyt siis h23+6
Ja on nytkin vaihtelua että välillä melskaa tosi paljon ja välillä etenki jos itse ollu liikkeellä päivän, niin ei ole niin paljon tuntenu. Mulla istukka edessä mutta ru mukaan tosi ylhäällä ja enempi oikealla.

Juu, mulla istukka takaseinämässä eli sen ei pitäis vaikuttaa. Mut kohtu ilmeisesti kallellaan selkään päin, totesivat sen siitä kun minkäänlaisen raskausmasun ilmaantuminen kesti kauan. En tiiä sit voiko se vaikuttaa liikkeiden tuntemiseen.. Tosiaan ensisynnyttäjillä voi kuulemma ekat liikkeet tuntua vasta rv 21-22. Mulla sinänsä siis ihan ajallaan. :)

Olikohan ollu rv 16 tai 17 ku tunsin liikkeitä ensimmäistä kertaa, en oo ihan varma kun ihan ensimmäisiä liikkeitä en uskonut liikkeiksi koska "eihän ne nyt vielä voi tuntua!" :D eikä siitä menny kauaa ku liikkeet voimistu ja mieski on jo saanu tuntea ne, pari kertaa on näkyny muljunnat ihan mahan päällekkin asti rv20 lähtien :)nii ja istukka mulla takana ja nyt menossa 21+4

Mulla istukka myös edessä ja ekat muljahdukset tuntui rv16. Ekat kunnon potkut alkoi varmaan viikkoa-kahta myöhemmin. Rv 19 tuntui käteen asti. Nyt rv 21 alkamassa ja tunnen muutaman kerran päivässä jotain liikehdintään. Riippuu kuinka aktiivinen itse olen, silloin en huomaa potkuja. En kuitenkaan jaksa olla huolestunut asiasta, sillä näin pienillä viikoilla ei kuitenkaan mitään pystytä tekemään vaikka sikiö lakkaisi liikkumasta..

Moikka! Löysin tällaisen palstan ihan vahingossa ja päätin ilmoittautua joukkoon. Huhtikuun puolivälissä laskettu, nyt viikkoja 22.

Alkuraskaus sujunut kivasti, eikä Npultrassa tai seuloissa mitään poikkeavaa. Rakenneultrassa pari viikkoa sitten mitattiin raja-arvoja eli ns. Soft markkereita vauvan päästä. Kävin sikiötutkimusyksikössä 3D ultrassa ja nyt odottelen kromosomikokeiden tuloksia. Piinaavia päiviä nämä kaksi viikkoa olleet, onko vauvalla kaikki hyvin vai ei. Perjantaina soittavat jos jotain löytyy, muuten kirje. Onkohan täällä foorumilla mitään vertaistukipalstaa kromosomipoikkeavuuksisille odottajille?

Moikka! Miulla menossa rv24+4. Tällä hetkellä sairaslomalla supistuksien takia. Onko teillä ollut miten "harjoitus supistuksia " vai onko ollenkaan? Mietin kun menen taas maanantaina yrittämään työntekoa, että onko hyvä ajatus..

Jeba88, minulla on ollut vaihtelevasti harjoitussupistuksia viimeisen parin viikon ajan. Enemmän ollut silloin, kun olen ollut kotona sairastelevan 2-v esikoisen kanssa, mutta töissä ei vielä ole vaivaksi asti. Esikoista odottaessa jouduin jäämään vkolla 27 loppuajaksi saikulle supistusten takia, vaikka teen istumatyötä. Olo oli todella tukala, vaikka supistukset eivät kipeitä olleetkaan. Istuminen oli silti hankalaa ja tuntui siltä, että supistus oli jatkuvasti päällä. Kävin kuitenkin silloin muutaman kerran työntekoa kokeilemassa ja totesin, että ei tule mitään. Kannattaa varmasti sinunkin kuunnella omaa kehoa ja miettiä, mikä on itselle ja vauvalle paras vaihtoehto. :)

Nämä on nyt vähentyneet tässä sairausloman aikana. Kivuliaita eivät ole,mutta epämukavia. Täytyy ensi viikolla kuulostella miltä tuntuu. Eipä tässä onneksi ole äippälomaankaan kun noin kuukausi.

Takaisin