Huhtikuiset

Minäkin ehdin pupeltaa rouhesämpylää kunnes tuli mieleen, että mitähän siemeniä nää on. Siinä sämpylää rouskuttaessa lueskelin pakkausselostetta ja leuat pysähtyi aika nopeasti. Hitto ettei osaa pysyä noista ruoka-asioista niin valppaana!

Mites vaarallista ne pellavansiemenet on ? Itse oo kans syöny välillä semmosta leipää mistä sitä löytyy , mutta en oo sen kummemmin aatellu . Kaikkee oon syöny oikeestaan normaalisti , kohtuudella tietysti .
Oliko sille pellavansiemenelle joku raja minkä verran voi syödä vai että ei sais syödä ollenkaan ? :angelic:

Olisiko kenelläkään kokemuksia turvavyön alentimen käytöstä? Joudun päivittäin ajamaan yli 80 km ja mietin joka kerta ratin takana istuessani, että mitäs jos jotain sattuu liikenteessä. Paljon on hulluja, hirviä ja kohta jäätäkin tien päällä... :sad001

Nessukka just luin että semmoinen on periaatteessa turha, kuhan laittaa vyön hyvin mahan alle :) Mulla semmoinen on, esikoisen aikana käytin varmaan kolme kertaa, ahdisti haaroista nyt en ees kaiva sitä esiin :)

Anile123, No siis minä sanosin noista pellavansiemenistä, et leivän seassa voi varmasti syödä. Jos nyt ei hirveitä määriä mätä päivittäin. Paljaaltaan en söis.. Ite käytin niitä aiemmin vatsavaivoihin. Nyt raskauden aikana käytän ummetukseen visibliniä, jossa ei oo pellavaa..

Niissä on jotain syanidi mitä lie, joka voi olla vaarallista.. Fiksu voi olla ja järkeviä määrin varovainen. Mut liika neuroottisuus ei oo tarpeen ja aiheuttaa vain turhaa stressiä. :)

Itse otan huomioon lähinnä seuraavat: ei Buranaa tmv kipuun muutoinkin lääkkeissä tarkistan soveltuvuuden, kalaan liittyvät rajoitteet (en syö graavilohta) tai järvikaloja, maitotuotteissa tsekkaan et on pastöroitu, liha aina kypsänä. Jos ei riitä niin sit ei, esim.listeria tuskin on enää kovinkaan yleinen..

Juu siis leivässä ne kokonaiset ainakaan ei haittaa. Niitä tungetaan muuten vähän joka paikkaan nykyään. Ite mietin sitä rouhetta vaan että onko sekin ok kuumennettuna, eli leivässä. Kun rouheesta siis jotku aineet (hyvät ja huonot) imeytyy paremmin. Mutta syaanivety siis jokatapauksessa poistuu kuumentaessa. Kadmiumista mietin että imeytyykö sekin paremmin rouheesta? Sehän on raskasmetalli jota on mm sienissä, viljassa, tupakassa... Niin se varmaan säilyy kuumentaessa ja leivässäkin.

Mä leivoin tänään tiikerimuffinsseja ja tyytyväisenä maiskuttelin taikinan jämiä, kun tajusin, että niissähän oli raakaa kananmunaa. Äkkiä sylkemään, vaikka tuskin sillä mitään merkitystä oli, kun olin jo monta lusikallista syönyt. Samoin hampurilaisten välissä on vahingossa mennyt näitä munapohjaisia majoneesikastikkeita.

Ai onko raaka kananmunakin kiellettyjen listalla... :O Oon kyllä ite syönyt myös taikinoita ja hieman myös majoneesejä, ei vaan ainakaan tossa mun neuvolasta tulleessa listassa oo kananmunaa mainittuna.

Ei mun mielestä Suomessa oo niin väliä kananmunista kun ei niissä pitäis salmonellaa olla ainakaan... Mä ainaki syöny rauhassa esim moussea, jossa raakaa kananmunaa.

Samoilla linjoilla Shayla87n kanssa. Liika neuroottisuus on varmasti haitallisempaa vauvalle, kuin satunnaiset siemenet leivässä tai majoneesin syöminen. Meillä ei ole ainakaan kielletty majoneesin syömistä ja paistettua kananmunaakin olen syönyt lähes päivittäin. Kohtuus kaikessa, Suomessa on maailman tarkimmat ruokarajoitukset. Itse olen vältellyt vain vakuumiin pakattuja elintarvikkeita ja sisäelimiä, muuta olen syönyt jos vain on maistunut :)

Mä kyllä ajelin autoa ihan viimeisilläni kun esikoista odotin eikä mulla ollut sitä turvavyön alenninta. Nyt ei tuu enää ajeltua ja ku autossa on niin oon takapenkillä.

Mie oon miettiny noita siemeniä. Miks niitä tungetaan joka paikkaa kun ne kerta kerää myrkkyä? En oo tosiaan yhtä neuroottinen ruokajuttujen suhteen kuin esikoisen aikana. Nyt saan sentään syötyä!

Nykyään on niin muotia terveysjutut! Muuten mäkin tykkään erilaisista jyväleivistä nyt vaan vähän ärsyttäny toi pellava, kunnes luin että leivässä ok :b Sitä on muuten jossain esim Pirkan perus muromysleissäkin!!!! (ja siinä ei varmaan oo kypsennettyä...) Ja mullekin se huoli nousee välillä jostain ruuasta, mutta sitten kuitenki esim medium lihaa parikertaa syöny, maistanu pienen kulauksen viiniä ja jos ostan kahvilasta leipää nii en kysele että onko tuorejuusto millaista... Jotku home ym juustot ja raa'at ja tyhjiöpakatut kalat oon jättäny syömättä. Tosin lähes kaikkea kiellettyjen listalta tuli syötyä silloin ku en tienny olevani raskaana (kun ovis oliki oletettua aiemmin...) :/ Että siihen nähden huvittavaa että välillä hätääntyy pienistä!

Tarkistin eikä tuota raakaa kananmunaa ollut omassakaan neuvolan listassa. Jostain sen olen kuitenkin lukenut. Neuroottinen ei tosiaan kannata olla. Mä en ole koko siemenasiaa tajunnut ajatellakaan. Olen listassa hypännyt sen jotenkin yli ajatellen, ettei koske itseä - enhän mä mitään siemeniä syö. Mutta tosiaan leivissähän voi olla. En aio edelleenkään kyllä niitä murehtia. Paistetussa ja keitetystä kananmunassahan ei mitään vaaraa olekaan, mutta kyllä ajattelin yrittää muistaa pysyä raa'asta erossa. Onneksi leivon harvoin ja syön hamppareita harvoin, joten ei ole edes vaikeaa :) Meille on tulossa kolmas. Aikalailla nuo ohjeistukset ovat takaraivossa.

Turvavyönalenninta en ole koskaan käyttänyt enkä edes nähnyt, mutta ei se varmaan huono juttukaan ole.

Nyt ottaa päähän!! Olen tunnollisesti syönyt mamma-vitskuja raskauden alusta asti, mies haki ne mulle apteekista. Tänään, rv 13, huomasin et niissä lukee "Parasta ennen 30.5.2013"!! Ne on myyny yli 2v vanhaa tuotetta! Olen todella vihainen, olen halunnut et vauva sais tarvitsemansa vitskut, foolihapot ja kaikki ja nyt oonki syöny "lumelääkettä", tuskin paljon tehoa enää jäljellä.

Jos meen apteekkiin valittamaan puolityhjän purkin kanssa (ilman kuittia, tietty), et myitte tän 2kk sitten, niin nauraako mut ulos? Sanooko ne et on asiakkaan vastuulla tarkastaa Parasta ennen -päivämäärä eikä tyhmänä syödä kahta kuukautta vanhentunutta tuotetta?!

Ottaa kyllä niin paljon päähän...

Voi ei Kytsi! Ei oo tullu mieleenkään tarkistaa apteekin tuotteiden päivämääriä heti ostaessa :0 Ompa siellä oltu törkeän huolimattomia! Kyllä siitä valittamaan kannattaa mennä silti... Ja tärkeää viedä asiaa eteenpäin!

Korttitiedoissa vois näkyä osto ja tietty valvontakameroissa

Takaisin