Huhtikuiset 2019 ♡

Mulla meni neuvolalääkärissä 10min, kun ei ollut kysymyksiä, niin ei mennyt aikaakaan :grin Lääkäri teki sisätutkimuksen ja kuunteli dopplerilla sydänäänet, hoitaja mittasi verenpaineet. En ottaa miestä mukaan tuon takia. Ehkä jos jokin asia askarruttaa mieltä, josta haluaa lääkärin kanssa jutella miehenkin kuullen, niin sitten.

Lääkäri meinasi, että olen hyvin valveutunut odottaja. Lääkäri muistutti tulevista tutkimuksista, joista kyllä tiesin, sokerirasitus puolessa välissä raskautta, verikokeet rhesus tekijän vuoksi viimeisellä kolmanneksella, rakenneultra jne. Vointi ollut minulla tosi hyvä, eikä kysymyksiä oikein ollut tämänkään vuoksi. Terkan kanssa jutellaan sitten voimavaroista. Minulla on takana työuupumusta, jonka vuoksi oon "tarkemmassa" seulannassa.

Salainensydän, onkohan sulla neuvolalääkäri ja terkka samassa? Meillä nimittäin oli toi voimavarakeskustelu tokassa neuvolassa, joka oli just joskus 14+ viikolla.
En usko että on :bored: Omaan lähineuvolaan ei ollut lääkärinaikoja joten otettiin lääkäri käynti keskustan alueen neuvolaan. Ymmärsin hoitajan puheista että tämä on tosiaan vaan lääkärikäynti, ja että lääkäri omalta kohdaltaan kyselee nuo voimavara-asiat. Hoitajan kanssa keskustelut olisi juurikin silloin rv 18.

Me kans miehen kanssa puhuttiin, että hän ei suotta tuonne lääkäri käynnille tule mukaan, jos se on lähinnä niin että mulle tehdään sisätutkimus ja sanotaan sitten heipat. Tuonne rv 18 käynnille yritetään jos mies pääsisi mukaan, mutta töiden takia voi olla hankala järjestää :bored:

Jos sitä uskaltaisi jo tulla tänne kirjoittelemaan. Tänään ois 15+2 Ja oli ensimmäinen neuvola kera lääkärin oli aamulla. Esikoinen on 1,5 ja kaksi keskenmenoa tänä vuonna. Tämä saanut alkunsa heti jälkimmäisen km jälkeen.

Edelleen on vahva tunne että menee kesken tai syntyy kuolleena

Tervetuloa RouvaL ja tsemppiä odotukseen! :happy: Jospa tällä kertaa saisitte pikkuisen syliin saakka :Heartred Millä viikoilla km:t tulivat..? Sinulla on jo hyvin viikkoja takana :)

Meillä päin eivät muuten tee lääkärineuvolassa välttämättä ollenkaan sisätutkimusta. Jos ei oo supistellut tai ollut mitään tulehdusoireita tms niin eivät tee. Mulle esikoisesta esimerkiksi tehtiin eka sisätutkimus vasta synnärillä, sopii kyllä mulle varsin hyvin näin.

Ensimmäinen tuli huhtikuussa 12+5 ja päättyi lääkkeelliseen tyhjennykseen, komplikaatioihin ja lopulta viikon sairaala reissun jälkeen kaavintaan. Hyvin raskas kokemus kaikkineen.

Toinen tuli heti kierron käynnistyttyä heinäkuussa vatsataudin/ruokamyrkytyksen seurauksena rv6.

Eli olen käytännössä tullut raskaaksi aina ekasta kierrosta, mutta jotain ei vaan ole mun kroppani kantanut loppuun saakka.

Meillä päin eivät muuten tee lääkärineuvolassa välttämättä ollenkaan sisätutkimusta. Jos ei oo supistellut tai ollut mitään tulehdusoireita tms niin eivät tee. Mulle esikoisesta esimerkiksi tehtiin eka sisätutkimus vasta synnärillä, sopii kyllä mulle varsin hyvin näin.

Mullekin sanottiin ettei välttämättä tehdä sisätutkimusta, jos ei nähdä tarpeelliseksi.

Ensimmäinen tuli huhtikuussa 12+5 ja päättyi lääkkeelliseen tyhjennykseen, komplikaatioihin ja lopulta viikon sairaala reissun jälkeen kaavintaan. Hyvin raskas kokemus kaikkineen.

Toinen tuli heti kierron käynnistyttyä heinäkuussa vatsataudin/ruokamyrkytyksen seurauksena rv6.

Eli olen käytännössä tullut raskaaksi aina ekasta kierrosta, mutta jotain ei vaan ole mun kroppani kantanut loppuun saakka.

Olen todella pahoillani :Heartred Toivottavasti ajan kanssa alkaa helpottamaan :Heartred Täälläkin on paljon odottavia äitejä, joilla on takana keskenmenoja, itseni mukaan lukien. Täältä varmasti saat tukea :Heartred

Itselläni kkm:n jälkeen pelottaa välillä käydä vessassa, tai ehkä pikkuhiljaa alkaa tottumaan ajatukseen, ettei verta ala tulemaan. Itselläni on auttanut aika ja tämä raskaus, ehkä tämä tästä vielä hyvin päättyy. Rauhallista ja ihanaa odotusta sinulle :Heartred

Olen todella pahoillani :Heartred Toivottavasti ajan kanssa alkaa helpottamaan :Heartred Täälläkin on paljon odottavia äitejä, joilla on takana keskenmenoja, itseni mukaan lukien. Täältä varmasti saat tukea :Heartred

Itselläni kkm:n jälkeen pelottaa välillä käydä vessassa, tai ehkä pikkuhiljaa alkaa tottumaan ajatukseen, ettei verta ala tulemaan. Itselläni on auttanut aika ja tämä raskaus, ehkä tämä tästä vielä hyvin päättyy. Rauhallista ja ihanaa odotusta sinulle :Heartred

Kiitos ja samoin sinulle!

Normaalisti värjään hiuksiani (itse kotona) noin kerran kuussa, mutta nyt en odotusaikana värjää ollenkaan. Onhan se aika kovaa myrkkyä.

Mitäs mieltä ootte hiustenvärjäyksestä tai geelikynistä(uv-säteen vuoksi)?

Uv luultavasti pienempi paha, kuin itse geeli... Eikä ne välttämättä edes pysy raskauden aikana, koska hormonit. Mutta, kukin tyylillään ja tekee kuten parhaaksi itse kokee :)

Mä värjäsin ihan normaalisti kampaajalla, käyn tavallisesti noin 3kk välein ja ajattelin jatkaa samalla tavalla raskauden ajankin. Geelikynsiä mulla ei oo koskaan ollut niin en oo miettinyt sitä, ihan normaalia kynsilakkaa en oo uskaltanut käyttää... Mut siitäkin kyl mietin et jos mies lakkaisi mun varpaankynnet vaikka ulkona :laughing002

En mäkään tiedä, onko uv-säteily pahasta. Sehän vaikuttaa lähinnä ihoon. En jaksa uskoa, että sillä olis vaikutusta vaatteiden ja vatsanpeitteiden läpi sikiöön asti. Mutta mulla ei siis ole asiasta mitään oikeaa tietoa, kunhan mutuilen.

Niistä geeleistä ja niiden sisällöstä en sitten taas tiedä. Mulla on ollut geelikynnet, mutta lopetin niiden ottamisen noin vuosi sitten, kun tulin ensimmäistä kertaa raskaaksi (meni myöhemmin kesken). En siis lopettanut varsinaisesti raskauden takia, mutta en jaksanut enää käydä istumassa tuntikaupalla kynsien laitossa. Musta se geelimassa ei ainakaan haise miltään, joten ei ehkä niissäkään ei ole mitään niin pahaa? Pitäisi varmaan googlailla.

Luulisi että jos uv-laitteet aiheuttaisi haittaa niin niistä olisi enemmän varoituksia alan henkilöille. En kuitenkaan tarkemmin tiedä.
Itsellä oli edellisessä raskaudessa ripsipidennykset ja kynsissä geelilakkaus. Mutta molemmat laitettiin kunnolla ilmastoidussa tilassa, joten koen ettei niitä höyryjä tarvinnut hengitellä.
Tässä raskaudessa olen kuitenkin nuo jättänyt pois, vaikka kieltämättä tekisi kyllä mieli sitten lähempänä la ottaa taas ripset. Nyt vaan iho on niin rasvoittuva etten edes haaveile.

Hiuksia en värjää, mutta geelilakkaukset mulla on ollu koko raskausajan, enkä oo itseasiassa ollu niin valveutunut, että olisin edes miettinyt niistä olevan sikiölle haittaa. Luulen, että rakennekynsissä on kovemmat myrkyt kuin geelilakassa, mutta en tiedä. Pitää googlailla.

Tarkoitus oli olla värjäämättä, mut kyl vain haalistunut helvetin rumaksi henna+indigo, joten colormaskilla menty :) Lopetan värjäämisen muutenkin kokonaan kun ei sovi oikeen nuo synteettiset väri ja hennallekin oon jotenkin herkistynyt, joten sekin unohdettava, vaikka tosi paljon tykkäsinkin hennan hoitavuudesta ja hiukset todellakin pysyivät mustana ja terveen näköisenä!

Mä kävin pari viikkoa sitten ottamassa raitoja hiuksiin. Ainakin olen lukenut, ettei siinä niin paljon imeydy kemikaaleja, kun tehdään foliolla. En kuitenkaan usein raidota, ehkä vielä kerran tän raskauden aikana.

Onko muilla ollut jo harjoitussupistuksia? Itseä supistellut useaan otteeseen eilen ja tänään, samoihin aikoihin alkoi myös esikoista odottaessa! Nyt siis 17+2.
Myös suonikohjut ovat alkaneet taas vaivaamaan (toisessa jalassa on isot kohjut, normaalisti eivät ole kipeät), ja myös häpyhuuleen on ilmestynyt kohju :/ sekin on tuttu juttu ekasta raskaudesta, onneksi hävisi heti synnytyksen jälkeen!
Paino ei ole noussut vielä kuin puolisen kiloa, mutta selkeästi on verenkierto muuttunut, kun tämmöisiä vaivoja tulee.. No, ens viikolla varmaan saan reseptin Klexaneen, niin ei tarvitse tulppaa pelätä. Mullahan oli veritulppa Ekassa raskaudessa, siksi sitä ehkäistään nyt jo aikaisessa vaiheessa :)

Takaisin