Hiusten värjääminen raskausaikana

Edellisessä rakkaudessa vähensin kemikaali kuormitusta. Joten sen jälkeen en ole käyttänyt esim. kynsilakkaa, ripsien pidennyksiä. Myös hajusteet hävisivät kosmetiikasta ja kotoa yleensäkin, vaikka ei niitä ennestäänkään ollut paljoa. Suurin syy oli aluksi hajujen aiheuttama pahaolo! Aikaisemmassa raskaudessa olen ottanut raitoja, kun raita-aine ei osu ihoon. Toki siinä niitä höyryjä tulee hengitettyä.. Mutta ehkä kerran kävin edellisen raskauden ja imetyksen aikana.
 
Lopetin kainaloihin laittamani myrkyn, Triple Dryn käytön jo yrittämisaikaan. Olen näköjään heittänyt roskiin sen korvaavan kainalo"dödön", sellaisen valkoisen kiven... Minkäniminen se olikaan ja mistä saisi ostettua? Se oli niinku suolakivi, mutta ei kuitenkaan. Ja se oli valkoinen. Ideoita?
 
Mä en voi kyllä deodoranttia vaihtaa mihinkään kevyempään. Rexonaa ja apteekin Bats-merkkistä olen käyttänyt vaihdellen. (Tosin en tiedä voisiko tuo Bats olla parempaa kun se on allergia ja astmaliiton merkin saanut kylkeensäkin, mutta eivätpähän ne testit koske raskausaikaa.) Viimeksi nimittäin ainakin hormonimuutokset teki sen, että hiki haisi erityisen voimakkaasti ja töissä se ei käy. Se on siis minun kemikaalikuormani, kun en värjää enkä juuri ikinä meikkaa.
 
Mie ajattelin värjäillä hiuksia normaalisti. Ja käyttää dödööki normisti. En usko siitä olevan niin suurta haittaa. Tein jo omasta mielestä oikein ku lopetin tupakan polton ja kaiken kielletyn syömisen.. uskoisin noiden vaikuttavan sikiöön enemmän.
 
En nyt yritä aihauttaa sotaa, vaan ihan mielenkiinnosta kysyn. Oliko esim deodorantin välttelyyn jotain ihan tieteellistä tutkimusta? Ymmärrän kyl et varsinkin ylimääräiseen hikoiluun käytetettävät on myrkkyjä mut ihan kaupasta saatavat? Kun täällä muutenkin tutkitaan noita, niin luulis et ois herkästi ei suositella raskaanaoleville -tarrat..
 
Mie aion värjätä tukkaa myös raskausaikana. Järkeilen sen niin, että aion myös meikata, lakata kynsiä, käyttää kaikkea muutakin kosmetiikkaa, dödöä, hajuvettä...
Ymmärrän myös, jos jotkut haluavat näitä välttää.
 
Edellisessä rakkaudessa vähensin kemikaali kuormitusta. Joten sen jälkeen en ole käyttänyt esim. kynsilakkaa, ripsien pidennyksiä. Myös hajusteet hävisivät kosmetiikasta ja kotoa yleensäkin, vaikka ei niitä ennestäänkään ollut paljoa. Suurin syy oli aluksi hajujen aiheuttama pahaolo! Aikaisemmassa raskaudessa olen ottanut raitoja, kun raita-aine ei osu ihoon. Toki siinä niitä höyryjä tulee hengitettyä.. Mutta ehkä kerran kävin edellisen raskauden ja imetyksen aikana.

Kyllä se väri niitä raitojakin tehdessä osuu hiuspohjaan siinä vaiheessa, kun pesupaikalla otetaan laput pois ja aletaan pesemään, eli siinäkään ei kyllä täysin vältä niitä kemikaaleja :)
 
Hus:n sivuilla oli tällanen "ohjeistus" hiusväreistä:

"Hiusvärien kohtuukäytön ei tiedetä olevan haitallista sikiölle. Koko päähän laitettavat hiusvärit voivat kuitenkin imeytyä jonkin verran päänahan iholta, ja käyttö tulisi pyrkiä välttämään tai sen tulisi olla satunnaista. Raidoituksessa väri ei ole juuri kosketuksessa ihoon, ja altistuminen jää siten vähäisemmäksi. Se onkin raskauden aikana kokovärjäystä suositeltavampi vaihtoehto.

"Hennavärien syöpää aiheuttavista ominaisuuksista on esitetty epäilyjä, ja siksi toistuvaa käyttöä raskauden aikana on syytä välttää."

ja yleisesti meikeistä/kosmetiikasta:

"Kosmetiikalla tarkoitetaan meikkejä sekä ihon ja hiusten hoitoon tarkoitettuja tuotteita, jotka eivät sisällä lääkeaineita.
Kosmetiikkaa voi käyttää kohtuudella raskauden ja imetyksen aikana. Kaikkien kemiallisten aineiden ja yhdisteiden turvallisuudesta ei ole kuitenkaan riittävästi tietoa. Raskauden aikana ihon pintaverenkierto voi lisääntyä ja iholta voi imeytyä aineita verenkiertoon. Laajoja ihoalueita käsiteltäessä merkittävääkin imeytymistä voi tapahtua."

Hei, laitan nyt vielä Tukkatalon kannanoton hiusten värjäämisestä raskausaikana, tämä alla oleva on kokonaan siis kopioitu sieltä, mutta Tukkatalon artikkelissa on vielä noita "puheenvuoroja", niin näyttää nyt vähän sekavalta. :grin

"Kuten puolueettomissa tutkimuksissa voidaan osoittaa –Hapetehiusvärit imeytyvät verenkiertoon. Ne ovat voimakkaita kemikaaleja, jotka voivat aiheuttaa allergisia reaktioita. Nyt Lundin yliopisto on myös todennut että hapetevärin pigmentti (PPD) pystyy muuttamaan veren hemoglobiinia.

”Allergiset reaktiot saattavat olla hyvinkin voimakkaita ja jos potilas on raskaana on hänen lääkitsemisensä tälläisessä tapauksessa haastellista. Tämä on yksistään on hyvä syy jättää hapetevärit pois raskaanaolevilta.”

Tanskassa tieto on jo saavuttamut kuluttajat ja siellä ei ole enää katsota hyvällä jos raskaana oleva nainen on värjännyt hiuksensa.

”Koska itse hiukselle aiheutetut vauriot eivät kuitenkaan ole värjäyksen suurin riski. Todellisesta terveysriskistä voidaan puhua silloin kun väri on kosketuksissa elävän kudoksen, ihon kanssa.”

Toksikologian dosentti ja rekisteröity eurotoksikologi Eeva-Liisa Sainio varoittaa, että hiusvärit ovat kaikista kovimpia kemikaaleja, joita kosmetiikassa käytetään. Ne eivät imeydy ainoastaan hiukseen, vaan myös ihon läpi muualle elimistöön.

  • Yhtä värjäyskertaa kohden 0,5-1,0% väristä imeytyy ihon läpi ja tuo määrä on luonnollisesti suhteessa vaikutusaikaan. Tämän vuoksi lyhyemmän aikaa iholla olevat tuotteet ovat hieman turvallisempia. Annettuja vaikutusaikoja ei tulisi myöskään ylittää, kertoo Sainio.
  • Hiusvärit todellakin imeytyvät ihon läpi verenkiertoon ja tästä syystä niille on lainsäädännössä määritelty enimmäismäärät

Tämä ei kuitenkaa tarkoita että hiuksia ei voisi värjätä lainkaan. On olemassa vähemmän vaarallisia värjäys menetelmiä ; kasvivärit, suoravärit (mm elumen), vaalennusraidat."


Kampaajilla on vielä hyvin vähän tietoa hiusvärien vaaroista jo siksikin että asiaan liittyy myös pelkoja ansion menetyksetä. Kemian teollisuus ja tukkurit eivät kerro kokototuutta.

  • ”Kaikista varminta on tietenkin olla värjäyttämättä hiuksiaan lainkaan raskauden aikana, sillä hiusvärien sisältämät kemikaalit saattavat suurina pitoisuuksina olla haitallisia sikiölle”, neuvoo Sainio.
  • ”Ensimmäiset kolme raskauskuukautta ovat kriittisimmät ja tuolloin ainakin olisi hyvä välttää omien hiusten värjäystä, lisää Sainio. On syytä kuitenkin tiedostaa, että hiusvärin sisältämät kemikaalit voivat imeytyä elimistöön vain iholle joutuessaan, ei siis itse hiuksesta, joka on kuollutta."
 
Tuohon hiustenvärjäämiseen en ota kantaan kun ei koskaan oo tarvinnu värjätä muutenkaan, mut pakko myöntää et ei oo tullu aateltua tuota dödöjuttua :S Täytyy varmaan ettiä joku mahollisimman eko vaihtoehto, koska en usko et joku kiven pyörittely auttaa mun kainalohikisyyteen (toki sen vois ostaa kokeeksi!) ja se kun tuppaa kans tuoksahtaan... Meikata aijon varmaan ihan normisti, koska en viikonloppuisin meikkaa juuri koskaan ja muutenkin hyvin kevyt meikki aina. Kynsiä en voi lakkailla kun harvoin koska opiskelen sairaanhoitajaksi, ja sit kun voisin harkan/töiden puolesta nii en jaksa :D
 
Mut siis yhteenvetona sanon, että mä nyt en (ainakaan vielä) kato kieroon, jos joku värjää hiuksensa raskausaikana tai käyttää meikkiä. En kyllä usko, että toi meikki niin haitallista on kun hiusvärit, jotka jää siis pesemisenkin jälkeen imeytymään verenkiertoon.
Itse koitan kaikkea pahinta kemikaalikuormaa vähentää, mutta tämä pätee kyllä myös silloin kun en ole raskaana... Olen nyt tykästynyt tälläseen meikkisarjaan, mikä sopii varmasti myös paremmin raskaana olevillekin :wink

http://www.idunminerals.fi/index.asp?val=420&osid=313&tm=1

:)
 
Tää on aihe, joka muakin on mietityttänyt joka raskaudessa. Ekassa raskaudessa värjäsin kerran hiukset, laitoin pidennykset ripsiin ja geelikynnet. Mut ne tuli yksiä häitä varten ja sit en laitattanut enää uudestaan....tokassa raskaudessa en muista hiusten värjäämisestä mitään....nyt on juurikasvua ja hiukset sellaiset tosi vaaleat, hopeeblondit eli ois pakko värjätä ellen haluu näyttää ihan hirveeltä.....en tiiä mitä teen...... mulla oli nyt myös pitkään ripsien pidennykset, ei oo nyt enää raskauden takia. Töihin meikkaan, ripsaria en laita oksentamisvaaran takia...mut välil käytän sitäkin...deodoranttia en käytä enää johtuen sen hajusta...tulee ällö olo...pitää ostaa hajusteeton...en onneks haise hielle, muuten ei onnistuis...kynsiä en lakkaile raskausaikana..ehkä satunnaisesti...hajuvesiä ja tuoksuvoiteita en voi käyttää pahoinvoinnin takia...
 
Kyllä se väri niitä raitojakin tehdessä osuu hiuspohjaan siinä vaiheessa, kun pesupaikalla otetaan laput pois ja aletaan pesemään, eli siinäkään ei kyllä täysin vältä niitä kemikaaleja :)
Näin on. Mutta on kuitenkin on pienempi kemikaalikuormitus, kuin värjäyksessä. En kuitenkaan voi poistaa kemikaali kuormitusta kokonaan, mutta mahdollisuuksien mukaan yritän sitä vähentää. Esim hedelmiä tulee ostettua kotiin kuitenkin, vaikka niidenkin kemikaalimäärät eivät ole aina kovinkaan pieniä. Yritän siis vähentää siitä mistä omalta osaltani pystyn. Olen varmasti melkoisen kuorman ladannut kroppaani melkein kohta 40-vuoden ajan :dead:
 
Mä olen kyllä aika skeptinen näiden uhkien suhteen, kun kunnon tutkimustuloksia ei näytä olevan ja Suomen yleensä lähestulkoon ylivarovaisissa suosituksissakin lähinnä toppuutellaan pelkoja. Alumiinidödöjen vaaroistakin saarnaa lähinnä tahot, jotka kauppaavat niitä alumiinittomia (jotka ei ainakaan mulla vaan toimi). Jenkeissä "raskauteen sopiva kosmetiikka" näyttää olevan iso bisnes. Naiset pistää koko meikkipussin uusiksi. Tukkatalokin tekee bisnestä ekokampaamona, mutta samaan aikaan käyttävät rinnalla ihan normaaleja värejä ja hiustenhoitotuotteita.

Hiusvärit on sinänsä kieltämättä melkoisia myrkkyjä, niin että ehkä yrittäisin vähän rajoittaa ainakin ekalla kolmanneksella niitten käyttöä ja laittaa lähinnä raitoja tai suoravärejä tms. Mulla on kumminkin ollut jo pari vuotta oma väri hiuksissa joten ehdoin tahdoin en ajatellut alkaa just nyt värjätä. Kyllähän näin talvisaikaan alkaa aina kaivata jotain piristystä kun naama on niin kalvakka, mutta kiva leikkaus saa riittää. Nyt on ollut kiva kun catwalkeillakin on ollut näitä maantienvärejä, tuntuu että paine värjätä ei oo niin suuri. Mut jos olisi törkeen näköinen juurikasvu niin todellakin tekisin sille jotain.

Mä en henk koht usko, että meikeistä on sikiölle yhtään mitään haittaa, ne määrät mitä sinne voi ees teoriassa imeytyä on niin pieniä. Jos johonkin keskittyisin niin noihin päänahkaan laitettaviin hiusväreihin ja sit asioihin, mitä laitetaan tosi laajoille ihoalueille kuten aurinkorasvat ja itseruskettavat.

Toi sana kemikaali on jotenkin sellanen, että se herättää automaattisesti ennakkoluuloja. Kemikaaleja ne on luonnon kemikaalitkin, eikä välttämättä yhtään vaarattomampia.
 
Toi sana kemikaali on jotenkin sellanen, että se herättää automaattisesti ennakkoluuloja. Kemikaaleja ne on luonnon kemikaalitkin, eikä välttämättä yhtään vaarattomampia.
Niinpä, mutta näistä osa on luonnollisia, kun taas toiset eivät. Tykkään ennemmin Suomen mallista, että "kaikki kielletään", ennen kuin toisin todistetaan. Näitä esimerkkejähän on maailmalta paljon, kun ensin kokeillaan ja sitten tuleekin esim talidomilapsia.

Takaisin aiheeseen... Kemikaali sanan kanssa on sama, kuin lisäaineet. Lisäaineena hän voi yhtä hyvin olla vaikka paprika tai punajuuri, joilla värjätään esim. jogurtteja.
 
Mut Suomessahan just ei varsinaisesti kielletä kosmetiikasta juuri mitään. :) Hiusväreistäkin sanotaan vaan tyyliin että jos ei ainakaan hirveän usein käyttäisi ainakaan ekalla kolmanneksella.
 
Takaisin
Top