Himot ja ällötykset

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Millaisia mielitekoja raskaus on tuonut tullessaan? Huomaatko himoitsevasi ruokia, joista et normaalisti välitä tai tekeekö mielesi omituisia ruokayhdistelmiä?

Entä onko odotus saanut aikaan ällötyksiä, joita et tavallisesti koe? Inhottaako esimerkiksi kahvin tuoksu?

Lue myös artikkelimme raskausajan mieliteoista. Täältä löydät myös jutun pica-ilmiöstä, joka tarkoittaa ruuaksi luokittelemattomien aineiden himoitsemista.

Ja jos sinua mietityttää, onko jokin mieliteon kohde turvallinen raskausaikana, tästä artikkelista pääset tarkistamaan, mikä kaikki olikaan kiellettyä tai vältettävää odotusaikana.
 
Kaikki raikas , hapan ja kylmä menee paremmin. Tällä viikolla kookoscurryn tuoksu alkoi oksettaa vaikka yleensä ihan tykkään.
 
  • Tykkään
Reaktiot: e90
Mullakin kylmät ja raikkaat uppoaa nyt parhaiten. Kahvi on alkanut inhottaa ja jätän varmaan aamukahvin kokonaan pois.
 
Pensasmustikat!!Blue Heart Niitä voisin vedellä kilo tolkulla!!
Ja oikeestaan kaikki ruoan tuoksu ällöttää! Joka kerta pitää hetki kasata itseään lautasen äärellä ennen kun voi aloittaa ruokailun Confused Face
 
Tuntuu että kaikki ällöttää. Nyt uppoaa klementiinit ja appelsiinimehu, muuten tuntuu että melkein kaikki muu saa ällötyksen tunteen nousemaan. Se mitä on tunti sitten syönyt voi olla nyt maailman kuvottavinta, mielihalut siis heittelee ihan miten sattuu.
 
Toistaiseksi maistuu kaikki ruoka, määrällisesti paljon :D Himoitsen kaikkea. Yökkäysrefleksi on yhtäkkiä herkistynyt, en meinaa saada tabletteja alas.
 
Eilen oli pakko paistaa lettuja. Söin sitten jäisten mustikoiden ja cashewtahnan kanssa.
 
  • Tykkään
Reaktiot: e90
Kahvi ei maistu niinkuin normaalisti. Menee vain yksi espresso aamuisin. Tietysti hyvä ettei tee edes mieli enempää.
Satsumat maisutui eilen aika nannalta, olis mennyt enemmänkin kun ne neljä mitä oli :D
 
Ihan vinkki tulevaisuuteen, vaikka raskaana ollessa voi syödä sushia kasvisversioisena ja kypsän kalan muodossa niin kannattaa silti harkita sen syömistä jos on närästystä.

Ihan järkyttävät tonnikalasoijaröyhtäilyt nyt jatkuneet toista tuntia.
 
Sen merilevän kanssa kannattaa olla varovainen koska niissä on paljon jodia.
Inhottavaa kyllä toi närästys. Mulla oli edellisessä pahempana, nyt ei ole ollut vielä onneksi. Mutta olen lyhyt että eiköhän se sieltä tule jos raskaus jatkuu.
 
Toi merileväjuttu on sinänsä mielenkiintoinen, taannoin kun yritin selvittää, saisinko tarpeeksi jodia vegaanisella ruokavaliolla ilman lisättyä jodia, tulin siihen tulokseen että pelkästään sushia syömällä ei onnistu (nori) vaikka söisi joka päivä.

”The iodine content in nori varies between 16–43 mcg per gram, or about 11–29% of the daily value” ( yksi levy painaa alle 2 grammaa)

kun taas esim kombu- merilevässä 1 grammasta voi olla se 2000% saantisuosituksesta.

ymmärrän sinänsä sen, että suositukset annetaan ”varmuuden vuoksi” koska ei voida olla täysin varmoja jodipitoisuudesta, mutta tein itselleni muutaman kasvismakin eilen ja söin ne hyvällä omallatunnolla koska mitään muuta ei tehnyt mieli. Enkä todellakaan joka päivä söisi raskausaikana.
 
Toi merileväjuttu on sinänsä mielenkiintoinen, taannoin kun yritin selvittää, saisinko tarpeeksi jodia vegaanisella ruokavaliolla ilman lisättyä jodia, tulin siihen tulokseen että pelkästään sushia syömällä ei onnistu (nori) vaikka söisi joka päivä.

”The iodine content in nori varies between 16–43 mcg per gram, or about 11–29% of the daily value” ( yksi levy painaa alle 2 grammaa)

kun taas esim kombu- merilevässä 1 grammasta voi olla se 2000% saantisuosituksesta.

ymmärrän sinänsä sen, että suositukset annetaan ”varmuuden vuoksi” koska ei voida olla täysin varmoja jodipitoisuudesta, mutta tein itselleni muutaman kasvismakin eilen ja söin ne hyvällä omallatunnolla koska mitään muuta ei tehnyt mieli. Enkä todellakaan joka päivä söisi raskausaikana.

Hyvä pointti. Eikös se suositus oo juuri tuon takia, kun joissain merilevissä se jodipitoisuus on juuri huomattavan suuri? Ja aina ei kerrota mitä merilevää on käytetty, ainakaan ravintoloissa sitä ei tiedä. Jos ei olisi suositusta niin joku saattaisi syödä isojakin määriä tai usein juuri tuollaista runsaasti jodia sisältävää merilevää.

Toi Norin jodipitoisuus on sen verran pieni, että sitä varmaan voi melko huoletta syödä. :)
 
Suomessa käytetty merilevä on käsitykseni mukaan tuota norinia suurin osa, ettei sen kanssa huolta ole.

Tuo närästys kyllä aiheutti sen ettei tule ihan niin paljoa syötyä mitä aluksi ajattelin että syön. Kun huomasin että vaihtoehtoja on nykyään.

Isoimmat merilevän palat kyllä nypin pois, esimerkiksi ne mitkä on avocadon ympärillä pitämässä sen paikallaan.

Enkä myöskään syö niitä missä päällikerros on merilevää, vaan niitä california versioita missä on vain välissä vähän :)
 
Uskaltaako sushia muuten syödä mistään buffetista, kun mua normaalistikin välillä on vähän arveluttanut että kuinka tuoreita ne joissain keskiverto-sushipaikoissa on? Tai siis onhan ne kylmät ne tarjoilutasot ja useimmiten edes suurinpiirtein siistit, mutta ottimien puhtautta yms välillä kattellut. Jos joku vaikka just niillä kasvisottimilla onkin ottanut kalaversioita ni voiko niis olla riski siihen bakteeriin. Vai kannataako suosiolla hakea jostakin oikeen ravintolasta, missä ne varta vasten tekee ne sulle suoraan rasiaan tilauksen mukaan? Mä aika varmasti nyt yliajattelen tätä asiaa, ois kyllä ihanaa saada edes jotakin sushiversiota syödä. Semmonen kylmä ja melko mauton ruoka, hiukan suolanen, kyllä kelpaisi Beaming Face With Smiling Eyes
 
Et ole ainoa. Jätän muutenkin rauhaan ne kaikkein sekavimmat buffetit.
En tiedä miten edes on mahdollista Suomessa, että voi olla ruokabuffetteja missä salaatit eivät ole edes kylmän päällä. Käytiin toissapäivänä semmoisessa ja kadutti jo heti alkuunsa. Enää en mene ainakaan raskaana ollessa.

Prisman sushibuffet on ainakin hyvän oloinen, kun kaikki on kylmälautasen päällä ja on omat ottimet jokaiselle. Luckiefuneissa sushilautasilla on omia ottimia per kategoria, mutta toki ihmiset nappailevat mitä sattuu niillä. Sinne en myöskään mene ainakaan buffettiin tässä seuraaviin kuukausiin.

Mistä sitä oikeasti tietää miten ne sieltä keittiöstä tulee, mutta ainakin vähän enemmän on uskoa niihin paikkoihin. Ja mitä ei näe niin ei tiedä.
 
Tehtiin wingsejä, jotka on yleensä mun lemppareita. Kun aloin syömään ensimmäistä niin meinasi lentää laatta. Alkoi vaan ällöttää niin paljon. jäi siihen mun wingsit :D Onneks oli liuta kasviksia mitä tehtiin uunissa samalla niin sai syötyä jotain.

Noi buffat on vaikeita. Mä oon ite ehkä tosi vainoharhainen kun on ikää jo ja tää voi olla viimeinen mahdollisuus saada oma lapsi, niin en aio riskeeraa mitään enkä nauttia mitään kylmää mistää ravintolasta. Kaikki pitää olla tarpeeksi kovan kuumennuksen käynyt. Myöskin en käy ravintoloissa nyt ollenkaan koronan takia (olen riskiryhmää). Just juteltiin että tilataan kyllä perjantaina ehkä pizzaa kotio ultran jälkeen.
 
Tehtiin wingsejä, jotka on yleensä mun lemppareita. Kun aloin syömään ensimmäistä niin meinasi lentää laatta. Alkoi vaan ällöttää niin paljon. jäi siihen mun wingsit :D Onneks oli liuta kasviksia mitä tehtiin uunissa samalla niin sai syötyä jotain.

Noi buffat on vaikeita. Mä oon ite ehkä tosi vainoharhainen kun on ikää jo ja tää voi olla viimeinen mahdollisuus saada oma lapsi, niin en aio riskeeraa mitään enkä nauttia mitään kylmää mistää ravintolasta. Kaikki pitää olla tarpeeksi kovan kuumennuksen käynyt. Myöskin en käy ravintoloissa nyt ollenkaan koronan takia (olen riskiryhmää). Just juteltiin että tilataan kyllä perjantaina ehkä pizzaa kotio ultran jälkeen.

mäkään en kyllä buffasta kauheen mielelläni mitään salaatteja tai susheja söisi, ehkä siinä tapauksessa jos olisin ensimmäinen, kukaan ei olisi koskenut ottamiin ja ruoat olisi juuri tuotu pöytään :D
 
Kaurakeksi/välipalapatukka, hyi ällötys. Söin sen lounaan päälle kun aattelin että vois olla vielä sopiva väli, mutta ei siitä tullut kun huono olo. Oikean ruoan jälkeen oli kuitenkin aivan ookoo olla. Ei enää siis keksejä mulle Cat With Tears Of Joy
 
Mulle ei maistu mikään makea, tosin söin äsken ruismarjapuuroa. Suolainen maistuisi senkin edestä, täytyy varmaan mitata kuinka alhaalla verenpaineet huitelevat.
 
Takaisin
Top