Himot ja ällötykset

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Millaisia mielitekoja raskaus on tuonut tullessaan? Huomaatko himoitsevasi ruokia, joista et normaalisti välitä tai tekeekö mielesi omituisia ruokayhdistelmiä?

Entä onko odotus saanut aikaan ällötyksiä, joita et tavallisesti koe? Inhottaako esimerkiksi kahvin tuoksu?

Lue myös artikkelimme raskausajan mieliteoista. Täältä löydät myös jutun pica-ilmiöstä, joka tarkoittaa ruuaksi luokittelemattomien aineiden himoitsemista.

Ja jos sinua mietityttää, onko jokin mieliteon kohde turvallinen raskausaikana, tästä artikkelista pääset tarkistamaan, mikä kaikki olikaan kiellettyä tai vältettävää odotusaikana.
 
Vielä ei ole suuria himoja, mutta viime viikonloppuna huomasin ällötyksistä, ettei kahvi maistu enää niin hyvin ja viinilasillinen ruoan kanssa tuntui vastenmieliseltä.
 
Ekassa raskaudessa himoitsin aivan hulluna tulista ruokaa JA naudanlihaa. Tulisen ruoan himo alkoi jo ennen plussaa, ripottelin siis salaattiinkin tabascoa mitä en todellakaan tehnyt normaalisti. :rolleyes:

Tässä ei vielä oikein mitään himoja, mikä saa vainoharhailemaan onko kaikki ok. :nailbiting: Tuntuu, että sokeri ei maistu niin hyvin (saattaa olla alitajuntaistakin). Maistelin eilen useammat suklaat läpi ja kaikki oli yök paitsi yksi..

Vettä tekee mieli ja se maistuu niiiiin raikkaalta, teetä olen juonut varmaan litroja (kofeiiniton) :grin Mutta vielä ei suoranaisia himoja :wideyed:
 
Ekassa raskaudessa himoitsin aivan hulluna tulista ruokaa JA naudanlihaa. Tulisen ruoan himo alkoi jo ennen plussaa, ripottelin siis salaattiinkin tabascoa mitä en todellakaan tehnyt normaalisti. :rolleyes:

Tässä ei vielä oikein mitään himoja, mikä saa vainoharhailemaan onko kaikki ok. :nailbiting: Tuntuu, että sokeri ei maistu niin hyvin (saattaa olla alitajuntaistakin). Maistelin eilen useammat suklaat läpi ja kaikki oli yök paitsi yksi..

Vettä tekee mieli ja se maistuu niiiiin raikkaalta, teetä olen juonut varmaan litroja (kofeiiniton) :grin Mutta vielä ei suoranaisia himoja :wideyed:

Mulla myös toi veden jatkuva juominen, mut toki on ollu myös poikkeuksellisen kuumat säät. Yleensä en vettä mitenkää enempää ajattele tai oo sellane janonen olo eikä se noin raikkaalta maistu eikä tuu normisti juotua ollenkaa näin paljon. Ei oikeen mitään himoja ei viel oo ilmestynyt mut alko ihan hirveesti ällötti appelsiinimehu ja pastassa ollut tomaattikastike:yuck: Muutenki ollu useemman kerran päivässä tosi etova olo et sen puolest ei oo tehny mieli mitää kauheen raskasta ruokaa.
 
Täälläkään ei vielä ole ruokahimoja - paitsi eilen teki ihan hetkellisesti mieli sellaista paksua, pehmeää ja lämmintä piparia, joka on just otettu uunista :queen

Esikoisen odotuksen aikaankaan ei kyllä pahoja mielitekoja ollut. Lähinnä hetkellisesti teki mieli pakastemansikkaa tai mansikkajätskiä :D Saas nähdä, miten tällä kertaa.
 
Viime päivät on tehny kovasti mieli kasviksia ja kermaviilidippiä, no nyt kun ostin ainekset niin ei enää yhtään tee mieli :D
 
Viime päivinä on ollut paljon etovaa oloa. Pahimpina hetkinä tuntuu, että alas menee lähinnä hedelmät/raikkaat jutut sekä leipä. Pitäisi ostaa myös kaurakeksejä, nekin voisi mennä alas.
 
Mua on ruvennu maitotuotteet ällöttää, haisevat ja maistuvat pilaantuneelta:hungover:
 
Mulle maistuu vielä kaikki :wink Esikoisesta jäi sit aika pian kahvi pois, kun ei maistunut yhtään. Saa nähdä käykö nyt niin. Se paljasti raskauden muutamalle töissä :grin
 
Toistaiseksi maistuu kaikki. Kerettiin viime maanantaina aloittaa dieetti, ihannepainoon jos pääsen niin sen jälkeen ylläpidän normaalipainoa ja tavoitteena olisi jos tulisi tässä raskaudessa max 10kiloa painoa. Edellisissä on tullut 20-25kiloa ja kahdesta raskausdiabetes niin nyt koitan pitää sen kurissa. :)
Mutta himoina on karkki, karkkipäivä on vain lauantaina ja varmaan tän terveellisen syömisen takia on vain entistä isompi sokerin himo. Eilen söin puolikkaan twixin ja ah oli hyvää :P

Onneks voi hyvällä omalla tunnolla sokeritona Limsaa juoda :D

Kuopuksen aikana himona oli vesi ja jääpalat. Rouskutin jääpaloja joka ilta jäätävän mukillisen.

Tokasta ei ollut kovia himoja oikein mihinkään paitsi just makeaan ja esikoisesta himoitsin mehujäätä ja appelsiinimehua :D
 
Mua ällötti eilen korvikkeen tuoksu :facepalm: käytiin kaverin kanssa shoppailemassa ja hänen vauvansa oli siis mukana. Mua alkoi ahdistaa se ajatus, että korvike ällötti niin voimakkaasti hajullaan. :sorry: :confused: olihan se kuitenkin vauvan ruokaa ja tuntui että kohta lentää laatta. Äitinsä ymmärsi, että mua ällötti puklun haju niin en viitsinyt korjata käsitystä. :bag:

Muuten samana, makea maistuu toooooosi makealta, vesi maistuu nannalta ja koitan syödä terveellisesti. :greet025
 
Mua kans ällöttää maitotuotteet, aiemmin tykkäsin syödä rahkaa ja raejuustoa välipalalla ja nyt vain ällöttää. Kahvia saa huonosti alas aamusta, iltapäivällä paremmin. Hedelmät ja leipä maistuu parhaiten, herkkuja ei tee niin kovin mieli.
 
Minä oon alkanut himoitsemaan jacky-vanukkaita sekä raikkaita hedelmiä ja marjoja :grin Vesi on alkanut maistua pahalle, mutta esim. mehua voisin juoda vaikka kuinka paljon.
 
Ei tee kyllä niin yhtään mitään mieli, vaikka ellotus on hyvin vähäistä. Yritän nyt vaan syödä 5 kertaa päivässä ja tehdä fiksuja valintoja... Kävin puntarilla ja dieetillä saisi olla koko raskauden..:sorry: Tykkään cokiksesta, mutta nyt ajatuskin ällöttää, kuten kahvikin. Esikoisen odotusaikana himoitsin kolan makuisia asioita, mutta itse juomaa inhosin!:joyful:
 
Minä oon alkanut himoitsemaan jacky-vanukkaita sekä raikkaita hedelmiä ja marjoja :grin Vesi on alkanut maistua pahalle, mutta esim. mehua voisin juoda vaikka kuinka paljon.
Vesi maistuu kyllä aika tympeälle. Ratkaisen ongelman juomalla sen pillituopista! :wink
 
Suolaista tekee enemmän mieli ja makea maistuu liian makealta.
 
Vielä en ole kokenut sen suurempaa himoa tai ällötystä, joidenki inhokki ruokien hajut on tuplasti voimakkaampia ja yritän välttää niitä. Välillä tulee semmosia ”oi tätä mun tekis mieli” ja sitten lisäksi makuaisti on voimistunut, suolainen on paljon suolaisempaa kuin ennen ja makea on makeampaa.
 
Vesi maistuu kyllä aika tympeälle. Ratkaisen ongelman juomalla sen pillituopista! :wink
Tuli mieleen, että oletko koittanut vedensuodatuskannua? Mulle mies osti sellaisen kun odotin neljättä. Talossa oli ihan hirveän makuinen vesi, missä asuttiin, vanhat putket. Nyt on vähän paremman makuinen vesi, mutta ero on silti iso suodatettuun.
 
Meillä on tosi hyvä vesi, mitä lipittelen oikein mielellään, kun en ole raskaana, mutta esikoisestakin ensimmäisiä oireita oli veden tympeä rautamainen maku. Oikeastaan ihan haisi nenään :hilarious: Lasinen pillituoppi ja ongelma ratkaistu! Kun esikoisen kanssa tultiin synnäriltä kotiin, maistui vesi taas hyvältä. Nyt kyllä huomaa, että maut suussa on jo muuttuneet.
 
B-vitamiinia ja magnesiumia näköjään oma keho tarvitsee. Eilen illalla nukahdin ennen iltavitamiinien ottoa. Tänään makoilin vatsallaan ja katsoin sarjaa telkkarista. Alkoi kramppailla hulluna mahasta. Otin b-vitamiinit ja magnesium, niin johan helpotti.
 
Takaisin
Top